Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-05@23:18:13 GMT

این کارآموز دست پروده خود ماست!

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۲۴۵۵

این کارآموز دست پروده خود ماست!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از حادثه فلوریدا از سوی کارآموز سعودی واکنش ها نسبت روابط عربستان و آمریکا شدت گرفته است. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی عنوان کرده است که این کارآموز قبل از حمله فیلم هایی از تیراندازی های جمعی مشاهده کرده و مجله پولتیکو نیز خاطرنشان کرده است که این کارآموز دست پروده خود ماست! این دو تحلیل را در ادامه می خوانیم:

نیویورک تایمز نوشت: تیراندازی مرگبار به پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده در فلوریدا توسط یک کارآموز نظامی سعودی، فشارهای جدیدی را بر روابط میان امریکا و عربستان سعودی اعمال کرده و موجب ناراحتی مقامات امریکایی از پادشاه عربستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان  متحد اصلی امریکا برای مقابله با ایران است که متهم به نا ارام کردن منطقه می باشد.

 جمعه ی گذشته یکی از کار اموزان عربستان سعودی که در رشته ی پرواز در ایستگاه هوایی نیروی دریایی پنساکولا تحت  اموزش بود ، با تیراندازی در این پایگاه سه نفر را کشت و عده ای را مجروح کرد. خود ضارب توسط نیروهایی که به صحنه امدند از پای در امد و کشته شد.

سروان تیموتی کینسلا ، فرمانده پایگاه دریایی پنساکولا ، در یک کنفرانس خبری گفت: این تیراندازی در یکی از ساختمان های اموزشی این پایگاه رخ داد که مدت هاست که از دانشجویان نظامی کشور های متحد با امریکا میزبانی می کند. کینسلا گفت: "دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا برای اموزش به این پایگاه می ایند".

این فاجعه یک هفته پس از حوادث ویرجینیا و هاوایی سومین حمله مرگباری است که یک مرکز دریایی ایالات متحده را مورد حمله قرار داده است. اما در این حمله ی اخیرمسئله ی مهم اتحاد میان امریکا و عربستان است که این مورد را برجسته تر می کند  تا جایی که یکی از قانونگذاران آن را حمله ی تروریستی نامید و خواهان پاسخ گویی مسئولین در این رابطه شد.مارک اسپر ، وزیر دفاع در توضیحاتش اظهار داشت که وی "در حال بررسی قدم به قدم  تأسیسات نظامی و اطمینان از امنیت انها " می باشند.

در تحقیقات انجام شده مشخص شد ، کارآموز سعودی  ، شب قبل از انجام تیراندازی در یک مهمانی شام ، فیلم هایی از تیراندازی های گسترده ی  جمعی  پخش کرده بوده است. در ادامه ی این تحقیقات مشخص شده این فرد مسلح به همراه سه کارآموز نظامی دیگرکه همگی ازعربستان سعودی بودند، در هفته ی عید شکرگزاری از نیویورک  و همچنین چندین موزه و مرکز راکفلر ، جایی که نورپردازی درخت کریسمس در آنجا اتفاق می افتد دیدن کرده اند. بازرسان به دنبال این هستند که آیا این سفر  یک گشت و گذار توریستی ساده بوده است یا اینکه کارآموزان سعودی انگیزه های دیگری داشته اند یا با افراد دیگری در آنجا ملاقات کرده اند.

 ستوان  دوم محمد آلشامرانی  یا همان کار اموز مهاجم  سعودی طبق ارزیابی های اولیه مقامات اطلاعاتی و ضد تروریستی ابتدا در سال 2018 وارد ایالات متحده شده اما پس از مدتی به عربستان بازمی گردد و سپس در فوریه 2019 دوباره وارد ایالات متحده می شود.

یک مقام ارشد امریکایی که نخواست نامش فاش شود اذعان داشت :که هیچ سر نخی مبنی بر ارتباط ستوان الشامرانی با گروه های تروریستی بین المللی در دست نیست.

دبیرکل مت گیتز (R-Fla.) در توییتر خود نوشت :این قتل نبود. این یک عمل تروریستی بود ، ". این پایگاه در منطقه کنگره گاتز است و 16000 پرسنل نظامی و 7400 غیرنظامی را در کار خود دارد".

رون دیسانتیس ، فرماندار فلوریدا گفت که به رئیس جمهور دونالد ترامپ گفته است  که "دولت عربستان سعودی باید با پرداخت خسارت شرایط را برای این قربانیان بهتر کند." دیسانتیس به خبرنگاران گفت: " از انجایی که این خسارات به خاطر اعمال یکی از دانشجویان عربستان سعودی بوده است ، انها باید مسئولیت پذیر بوده و جبران مافات کنند."

 سپس ترامپ توییت کرد که سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ، پادشاه سعودی "تسلیت صمیمانه" خود را ابراز داشته است.

ترامپ نوشت: "پادشاه گفت که مردم عربستان از اقدامات وحشیانه این تیرانداز خشمگین شده اند و این شخص به هیچ وجه و فرم شبیه مردم عربستان نبوده و احساسات مردم عربستان را که شدیدا عاشق مردم امریکا هستند نشان نمی دهد".

اما در حالی که هنوز اطلاعات تکمیلی هویت شخص مهاجم در حال پی گیری است ، از طرفی عده ای نگرا نند که این فاجعه یاد اور تنش های گذشته میان امریکا با متحد نظامی دیرینه اش عربستان سعودی  گردد. سال گذشته کنگره ،ترامپ را تحت فشار قرار داده بود تا عربستان را به خاطر قتل جمال خاشقچی و قتل عام غیر نظامیان در جنگ داخلی یمن ان هم با سلاح هایی که اکثرشان ساخت امریکا بود، مجازات کند .

عربستان سعودی میزبان 15 نفر از 19 هواپیما ربایی بود که در 11 سپتامبر 2001 مرتکب حملات تروریستی به ایالات متحده شدند و این امر موجب شد تا امریکا با گروه های تروریستی القاعده و داعش وارد جنگ شود. علی رغم برخی اصلاحات انجام شده توسط پادشاه عربستان ، این مسئله نشان دهنده ی همان تکالیف دینی موجود دربرخی از منابع افراط گرایان است که هنوز هم به عنوان نیرویی رادیکال در منطقه حضور دارد.

علی احمد ، تحلیلگر سعودی در واشنگتن که به دلیل انتقاد آشکار از حکومت سعودی ، از شهروندی خود در عربستان محروم شده است در اینباره گفت: "من متعجب نشدم زیرا این نگرش بنیادین ارتش سعودی  است." وی افزود: "آنها  ادبیات داعش والقاعده را در ارتش سعودی آموزش می دهند  و مسیحیان و یهودیان را دشمن می دانند."

 احمد که از پایگاه های متعددی در امریکا دیدن کرده و رهنمود های با ارزشی در مورد مسایل خاورمیانه در اختیار نظامیان قرار می دهد، اضافه کرد: "من تصور می کردم که انها به این تفکرات پایان داده اند اما ظاهرا اشتباه می کردم.این تیر اندازی اتحاد ارتش امریکا با عربستان سعودی را زیر سوال برد."

پس از کشته شدن خاشقجی و حمله هوایی عربستان سعودی به اتوبوسی در یمن که باعث کشته شدن ده ها کودک شد ، دولت ترامپ سوخت گیری های هوایی که به هواپیماهای جنگی عربستان ارائه می کرد را  به حالت تعلیق درآورد . در ان زمان عربستان در حال جنگ با حوثی های یمن بود.

اما در اوایل سال جاری ، هنگامی که نیروهای نظامی ایران یک پهپاد آمریکایی را ساقط کردند، پنتاگون با اعزام بیشتر نیروهای آمریکایی به عربستان سعودی نفوذ خود را در پادشاهی عربستان افزایش داد.

از ماه می تا کنون ، پنتاگون بالغ بر 14000 نیروی نظامی به منظور خنثی کردن فعالیت های ایران در منطقه به خاور میانه اعزام کرده است که آنها درپایگاههای نظامی در عربستان سعودی و کشورهای اطراف منطقه خلیج فارس مستقر شده اند .  ناگفته نماند که یک پایگاه مهم هوایی که از حمله سال 2003 به عراق تا کنون متروک مانده بود نیز توسط پنتاگون بازگشایی شد.

 به گزارش پنتاگون ، پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان در ماه سپتامبر، پنتاگون با اعزامی دیگر تعداد کل نیروهای آمریکایی مستقر در عربستان سعودی را به 3 هزار نفر رسانید.در این اعزام دو جت جنگنده اسکادران ، سه یگان ارتش مجهز به موشک و THAAD  پدافند هوایی ، رادارها و یک قرارگاه نیروی هوایی در منطقه مستقر شدند.

در سال های اخیر دسته هایی از یگان ویژه ی ارتش امریکا  به مرز جنوبی عربستان سعودی اعزام شده اند تا بتوانند سایت های موشکی فرا مرزی حوثی های یمن را مورد هدف قرار دهند.

 آموزش نیروهای نظامی خارجی در ایالات متحده امری عادی است ، ده ها کشور متحد  سربازان ، خلبانان و محافظان شخصی خود را برای آموزش رزمی و آموزش های پیشرفته در علوم نظامی  به امریکا اعزام می کنند.

گاتز توضیح داد: " مبنای پذیرش دانشجو در این طرح بدین صورت است که دولت های خارجی موظف به تایید دانشجویان اعزامی خود هستند و و ضمانت می کنند که انها  از بهترین های ان کشور بوده و بنا است در اینده جزو ژنرال ها ی ارشد و فرمانده های نظامی کشورشان باشند. وزارت امور خارجه آمریکا در مورد آن دسته از کارآموزان  که در آینده  می خواهند وارد این طرح اموزشی شوند خودش به تحقیق پرداخته و پس از تایید تحقیقات درخواست انان را می پذیرد. ".

اما هم اکنون موشکافانه تر به این دست از برنامه نگاه می شود. سناتور ریک اسکات ، جمهوریخواه فلوریدا ، در توئیتی اظهار داشت که " برنامه های ارتش ایالات متحده برای آموزش اتباع بیگانه در خاک آمریکا با حساسیت بیشتری باید پی گیری و تجدید نظر شود . ما به هیچ وجه خواهان اموزش افرادی که ارزوی اسیب زدن به ما را در سر می پرورانند نیستیم."

در تیراندازی پنساکولا، با احتساب شخص مهاجم چهار نفر جان خود را از دست داده و تعدادی دیگر مجروح و در بیمارستان بستری شدند.وقتی نمایندگان رسیدند هشت مجروح در صحنه وجود داشتند.. یکی از ناحیه ی بازو و دیگری از زانو مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود که به گفته ی دیوید مورگان انتظار می رود هر دو از مصدومیت خود جان سالم به در ببرند.

این تیراندازی سومین حمله به یک مرکز نیروی دریایی طی یک هفته بود. یک استاد نظامی نیروی دریایی پس از برخورد با  راننده ای که با وسیله نقلیه امنیتی از دروازه فرار می کرد ،کشته شد . این حادثه در تاریخ 30 نوامبر در ویرجینیا بیچ، واشنگتن  رخ داد.

روز چهارشنبه ، دو کارمند غیرنظامی وزارت دفاع توسط یک تیرانداز در کشتی جنگی دریایی پرل هاربر ، در نزدیکی هونولولو کشته شدند. تیرانداز ، یک ملوان نظامی بود که بلافاصله خود کشی کرد.

توماس مودلی ، وزیر وقت نیروی دریایی ، در بیانیه ای گفت: "این اقدامات جنایاتی علیه همه ما است." " ما با خانواده های افراد آسیب دیده و مجروحان  همدرد هستیم و  وظیفه ما است که علل چنین خسارات غم انگیزی را بیابیم و بی وقفه برای جلوگیری مجدد از چنین وقایعی بکوشیم. "

اسپر وزیر دفاع ایالات متحده در بیانیه خود گفت: "وزارت دفاع همچنان به نظارت بر اوضاع در پنساکولا و جمع آوری تمام حقایق هر حمله ادامه می دهد ، وی افزود: از قهرمانانی که در لحظه عکس العمل نشان دادند  و انانی که با اجرای قانون به مقابله با هردو اتفاق پرداختند و از گسترش این حوادث تلخ و از دست دادن افراد بیشتر جلوگیری کردند صمیمانه سپاسگزارم.

نیویورک تایمز؛ اریک اسمیت 7 دسامبر، پولیتیکو؛ مت دیکشن 6 دسامبر/ مترجم: طاهره نوروزپور

23/ 310 310

کد خبر 1328983

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: عربستان ایالات متحده آمریکا پنتاگون ایران و عربستان ایران و آمریکا انتخابات مجلس یازدهم ایالات متحده آمریکا لایحه بودجه باشگاه استقلال بودجه 99 ایران و آمریکا بارش برف باران استان البرز آندره استراماچونی دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۲۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!

به گفته مقامات آمریکایی، عربستان سعودی و ایالات متحده در حال نهایی کردن جزئیات یک توافق مهم برای تقویت تجارت و دفاع دوجانبه هستند، اما اگر عربستان و اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نکنند، توافقی حاصل نخواهد شد.

به گزارش جماران، سی ان ان در تحلیلی در این باره می‌نویسد:

یک معاهده دفاعی، ائتلاف امنیتی هفت دهه‌ای بین عربستان سعودی و ایالات متحده را مستحکم و آن‌ها را هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک می‌کند، زیرا دشمنان ایالات متحده مانند ایران، روسیه و چین به دنبال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مدت‌هاست که به دنبال روابط با عربستان سعودی است، زیرا این اقدام می‌تواند در سراسر جهان اسلام تاثیر خود را بگذارد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده در حال مذاکره برای یک قرارداد بزرگ شامل سه جزء است.

مولفه اول شامل بسته‌ای از توافقات بین آمریکا و عربستان سعودی، مولفه دیگر عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل و مولفه سوم تشکیل کشور فلسطین است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این سه با هم مرتبط هستند و هیچ کدام بدون دیگران جلو نمی‌روند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک میزگرد در کنفرانس اقتصادی این هفته در ریاض گفت: برای اینکه عادی سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل محقق شود، باید مسیری برای تشکیل کشور فلسطین و «آرامش در غزه» وجود داشته باشد. به نظر من کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده با هم در زمینه توافقات خود انجام داده اند، به طور بالقوه به اتمام نزدیک است، اما برای پیشبرد عادی سازی دو چیز لازم است: آرامش در غزه و مسیری معتبر به سوی یک کشور فلسطینی.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در حاشیه این مجمع، بلینکن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی (MBS) دیدار کرد تا در مورد این توافق گفتگو کند. کارشناسان، پیمان عربستان و آمریکا را «مجموعه‌ای جامع از تفاهمات» توصیف می‌کنند که شامل تضمین‌های امنیتی، اقتصادی و فناوری برای سعودی و همچنین حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی این کشور می‌شود.

انتظار می‌رود این توافق عادی‌سازی از توافق‌نامه ابراهیم، مجموعه‌ای از معاهده‌هایی که چهار کشور عربی اسرائیل را در سال ۲۰۲۰ به رسمیت شناختند و تقاضای دیرینه اعراب برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به عنوان پیش‌شرط به رسمیت شناختن اسرائیل را نادیده گرفتند الگوبرداری شود.

محمد بن سلمان پیشتر گفته بود که توافق با اسرائیل «بزرگترین توافق تاریخی از زمان جنگ سرد» خواهد بود. در سال ۲۰۲۱، نتانیاهو این توافق را اینگونه توصیف کرد که اسرائیل را قادر می‌سازد «دکترین قدیمی و خطرناک سرزمین در ازای صلح را جایگزین کند و صلح را در ازای صلح به ارمغان آورد، بدون اینکه اسرائیل حتی یک سانتی‌متر از دست بدهد».

از آن زمان، دولت بایدن عادی سازی اسرائیل و عربستان را در مرکز سیاست خاورمیانه‌ای خود قرار داده است. ایالات متحده و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ به گفتگو‌ها درباره این پیمان ادامه دادند و انتظار می‌رفت که بلینکن در ۱۰ اکتبر سال گذشته به ریاض برود تا درباره جزئیات آن صحبت کند، این تاریخ درست سه روز قبل از حمله حماس به اسرائیل بود که عملا این توافق را به تاخیر انداخت.

تحلیلگران می‌گویند که حمله بعدی اسرائیل به غزه که این منطقه را ویران کرده و بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را کشته، ممکن است پارامتر‌های توافق را برای عربستان سعودی تغییر داده باشد. اکنون پذیرش بخشی که خواستار مسیری «غیرقابل بازگشت» به سوی تشکیل یک کشور فلسطینی است، کلید اصلی بخش عادی سازی توافق گسترده‌تر خواهد بود.

نتانیاهو بار‌ها چشم انداز تشکیل کشور مستقل فلسطینی را رد کرده و استدلال می‌کند که این امر به امنیت اسرائیل آسیب می‌زند و بر ادامه جنگ غزه تا زمانی که حماس از بین برود، مصمم است.

تحلیلگران می‌گویند که این موانع ممکن است منجر به تلاش عربستان برای بستن توافق دوجانبه بدون جزء عادی سازی توافق شود. اما چنین رویکردی با موانع بزرگی روبرو خواهد شد. سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام در این باره می‌گوید: توافقی که تعهد نظامی قاطعانه ایالات متحده به امنیت عربستان سعودی را بدون مولفه عادی سازی ایجاد می‌کند، بعید است از کنگره آمریکا عبور کند.

اگر توافقنامه دفاعی متقابل در قالب یک معاهده مورد مذاکره قرار گیرد، برای الزام آور شدن نیاز به ۶۷ رأی در سنا دارد. گراهام در پاسخ به گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم عربستان سعودی گفت: بدون عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان و اطمینان از تامین نیاز‌های امنیتی اسرائیل در مورد پرونده فلسطین، رای بسیار کمی برای توافق دفاعی متقابل بین ایالات متحده و عربستان سعودی وجود خواهد داشت.

کارشناسان می‌گویند که شاید بایدن بتواند با الگوبرداری از توافقنامه امنیتی دیگری که سال گذشته با بحرین امضا کرد، کنگره را برای رسیدن به توافق دور بزند. به گفته فراس مکساد، کارشناس ارشد و مدیر توسعه استراتژیک در موسسه خاورمیانه در واشنگتن دی سی، مسیر دیگری وجود دارد که حول توافقنامه یکپارچگی و رفاه امنیت جامع که دولت بایدن در سپتامبر ۲۰۲۳ با بحرین امضاء کرد، الگوبرداری شده است. متن این پیمان صراحتاً بیان می‌کند که ممکن است از طرف‌های دیگر برای پیوستن دعوت شود.

با این حال، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه دولت بایدن برای تصویب توافق دوجانبه با عربستان سعودی، کنگره را دور بزند، وجود ندارد. برای عربستان سعودی، توافق دوجانبه با ایالات متحده یک پیروزی بزرگ خواهد بود، که نشان دهنده پایان دورانی است که بایدن به دنبال تضعیف محمد بن سلمان به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست در کنسولگری سعودی در استانبول بود.

برخی کارشناسان معتقدند که این توافق همچنین «سلطه آمریکا را در خاورمیانه برای نسل‌ها تثبیت می‌کند و چالش رو به رشد چین و روسیه را کمرنگ می‌کند.» محمد بن سلمان مشتاق تقویت سیستم دفاعی عربستان و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان به دور از هیدروکربن است، زیرا او یک سیاست اقتصادی بلندپروازانه به نام چشم انداز ۲۰۳۰ را دنبال می‌کند. پادشاهی سعودی دارای یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی نوپا است که ولیعهد مایل به توسعه آن با حمایت ایالات متحده است.

به گفته کارن یانگ، محقق ارشد پژوهشی در مرکز دانشگاه کلمبیا، عربستان سعودی مایل است با ایالات متحده معامله کند و این احتمالاً بهترین زمان در دوران دولت بایدن برای کمک به برخی از مسائل مهم در کنگره نظیر سیاست جهانی انرژی است.

یکی دیگر از نقاط سخت در حمایت ایالات متحده از چنین برنامه ای، مخالفت آمریکا با غنی سازی محلی اورانیوم در داخل خاک کشور‌ها است، غنی سازی یک جزء کلیدی برای تولید انرژی هسته‌ای است که می‌تواند برای تولید سلاح‌های هسته‌ای نیز استفاده شود. عربستان سعودی از نظر ذخایر اورانیوم غنی است و اصرار دارد که بتواند آن را در داخل غنی سازی کند. در صورت تحقق چنین مسئله‌ای این برای یک کشور عربی برای اولین بار خواهد بود. برای مثال، امارات متحده عربی همسایه، اورانیوم غنی شده را برای نیروگاه‌های هسته‌ای خود وارد می‌کند.

روز چهارشنبه، سناتور دموکرات، اد مارکی، رئیس مشترک گروه کاری تسلیحات هسته‌ای و کنترل تسلیحات، از دولت بایدن خواست اطمینان حاصل کند که ریاض از غنی‌سازی و بازفرآوری مواد هسته‌ای خودداری می‌کند. او در بخش‌هایی از سخنان خود به اظهارات قبلی محمد بن سلمان استناد کرد که گفته بود عربستان سعودی در صورت حرکت تهران به سمت سلاح هسته‌ای در این مسیر گام خواهد گذاشت. وی گفت: مسیر صلح خاورمیانه نباید شامل چشم انداز عربستان سعودی مجهز به سلاح هسته‌ای باشد که منافع آمریکا، متحدان و شرکای خود را در سراسر منطقه تضعیف کند.

پیمان عربستان سعودی و آمریکا دو کشور را موظف می‌کند که برای بازدارندگی و مقابله با هرگونه تجاوز خارجی با یکدیگر همکاری کنند، اما به این تعهد جنبه معاهده رسمی نمی‌دهد.

زمانی که شرایط سیاسی اجازه دهد، هنوز جایی برای یک توافق امنیتی چندجانبه که در نهایت شامل اسرائیل، بحرین، ایالات متحده و دیگران باشد، وجود خواهد داشت. انتخاب با اسرائیل خواهد بود که چه زمانی آماده پاس دادن توپ به سمت تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد.

دیگر خبرها

  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • ناگفته هایی از عملیات حماس و عملیات وعده صادق: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • سردار رشید: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!