Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@16:06:56 GMT

سهم کتاب و نشر از بودجه ۹۹ چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۴۶۱۷

سهم کتاب و نشر از بودجه ۹۹ چقدر است؟

طبق لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش داشته و ۳۱۴ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان یارانه نیز برای حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات درنظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی - رئیس‌جمهور - صبح امروز (یکشنبه، ۱۷ آذرماه) به مجلس ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این لایحه اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۹، ۲۴,۳۱۵,۴۳۰ میلیون ریال برآورد شده است. رقم مصوب در سال ۹۸، ۲۱,۸۲۱,۲۱۰ میلیون ریال بوده است که از افزایش ۱۰هزار میلیارد ریالی بودجه پیشنهادی حکایت می‌کند.  امسال علاوه بر این بودجه، ۳,۱۴۰,۵۰۰ میلیون ریال یارانه برای حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات درنظر گرفته شده است. مجموع این رقم ۲۷,۴۱۱,۹۳۰  میلیون ریال می‌شود که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

از این میزان بودجه پیشنهادی وزارت ارشاد، ۲,۰۵۶,۲۱۰ میلیون ریال برای برنامه توسعه نشر و ترویج کتاب‌خوانی در نظر گرفته شده که ۱,۵۷۰,۲۵۰ میلیون ریال از این رقم پیشنهادی به صورت یارانه به این بخش اختصاص یافته است.

همچنین ۱۳۰,۰۰۰ میلیون ریال برای برنامه آموزش و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور در نظر گرفته شده است. مصوبه این بخش در سال گذشته ۹۵,۷۵۰ میلیون ریال بوده که امسال نسبت به سال گذشته ۲۶.۳۵ درصد افزایش داشته است.

۱,۹۶۲,۰۸۰  میلیون ریال بودجه‌ای است که برای گسترش و بهسازی کتابخانه‌های عمومی در بودجه ۱۳۹۹ در نظر گرفته شده است؛ این میزان در سال ۱۳۹۸، ۱,۶۸۴,۹۵۰ میلیون ریال بوده است.

بودجه پیشنهادی برای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ۲۸۷,۳۵۸  میلیون ریال است که این میزان در سال ۱۳۹۸، ۲۴۳,۵۶۰  میلیون ریال بوده است. همچنین ۳۰۰,۱۴۶ میلیون ریال برای مرکز نشر دانشگاهی درنظر گرفته شده است. برای موسسه نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) هم ۲۷۱,۵۰۰  میلیون ریال درنظر  گرفته‌ شده و ۶۶,۴۵۰ میلون ریال نیز برای کتابخانه آیت‌الله نجفی مرعشی پیشنهاد شده است. همچنین برای بنیاد دایره‌المعارف اسلامی ۹۰۰۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته است.

برای بنیاد سعدی نیز ۱۴۰۶۰۰ میلیون ریال درنظر گرفته شده و ۲۰,۱۹۰,۶۸۰ میلیون ریال هم بودجه‌ای است که برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیشنهاد شده است. همچنین ۱,۶۱۶,۵۰۰ میلیون ریال بودجه پیشنهادی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

بر اساس این لایحه، اعتبارات هزینه‌ای که برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی درنظر گرفته شده به این شرح است: ۹۰۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت ار برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۲۵۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت از حضور بین‌المللی نویسندگان و ناشران، ۵۹۷۹۶ میلیون ریال برای کمک به برگزاری مراسم، جشنواره‌ها، نشست‌ها، هفته کتاب و مسابقات کتاب و کتاب‌خوانی، ۵۳۸۱۰ میلیون ریال برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی با اولویت مناطق محروم، ۱۸۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت از تبلیغ و اطلاع‌رسانی کتاب (عنوان کتاب)، ۱۵۰۰۰ میلیون ریال برای نظارت بر موسسات انتشاراتی،  ۵۶۰۰۰ میلیون ریال برای بررسی کتاب ( هزار صفحه)، ۱۲۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت و ساماندهی انجمن‌های ادبی و فرهنگی، ۱۵۰۰۰ میلیون ریال برای برنامه‌ریزی در حوزه نشر و کتاب،  ۷۲۰۰۰ میلیون ریال برای کمک به برگزاری نمایشگاه‌ استانی کتاب، ۴۷۰۰۰۰ میلیون ریال برای کمک به خرید کتاب برای تقویت کتابخانه‌ها و موسسات فرهنگی و پژوهشی غیردولتی، ۱۲۰۰۰۰ میلیون ریال برای کمک به شبکه توزیع کتاب، ۹۰۰۰۰ میلیون ریال برای تخفیف در بهای کتاب در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، ۵۴۹۵۸۷ میلیون ریال برای کمک به خرید کتاب توسط دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب ار طریق انتشار کارت اعتباری.

انتهای پیام   

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نشر و کتاب لایحه بودجه 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۴۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز

 به تازگی و به دنبال پیگیری‌های وزارت کشور و مصوبه شورای سیاستگذاری و هماهنگی مهاجرین، طرح انسداد مرز‌های شرقی افغانستان از خراسان رضوی آغاز شده است.

این طرح شامل اجرای دیوار بتونی ۴ متری، سیم خاردار، فنس و جاده اصولی است که در بازه زمانی سه ساله اجرا می‌شود.

در این ارتباط نگاهی به جداول بودجه ۱۴۰۳ کل کشور نشان می‌دهد که دولت امسال ردیف بودجه مشخصی را ذیل اعتبارات وزارت کشور با موضوع «تقویت، کنترل و انسداد مرز‌های کشور با اولویت شرق» در نظر گرفته و ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده است. این رقم معادل ۱۷.۳ درصد از کل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای وزارت کشور در سال جاری است.

باید این نکته را یادآور شد که طرح انسداد مرز‌ها از سال ۱۳۷۹ با هدف تأمین امنیت مرز‌ها و نواحی شرقی کشور شروع شده است و این طرح در بخش‌هایی از نقاط مرزی ایران با افغانستان در محدوده استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده است.

البته در قانون بودجه ۱۳۹۵ کل کشور قرار بود طرح انسداد مرز‌ها در سال ۱۳۹۹ به پایان برسد، اما قانون بودجه این سال، زمان اجرای آن تمدید و به سال ۱۴۰۵ موکول شد. دلیل اصلی تعویق در اجرای آن، تامین نشدن اعتبارات لازم برای اجرای دیوارکشی بتنی بوده است.

در رویکرد انسداد مرز، رویکرد امنیتی و سیاسی غالب است و هدف این است که با انجام اقدام‌های مختلفی از جمله ایجاد موانع فیزیکی، تأسیس مراکز نظامی و انتظامی مرز را هرچه بیشتر به صورت یک مانع غیرقابل نفوذ درآورد تا امنیت مرزی محقق شود.

بر این اساس و با توجه به تحرکات و اقدامات جریان‌ها و گروهک‌های معاند در ورود غیرقانونی به کشور با هدف لطمه زدن به امنیت ملی که نمونه‌هایی از آن را در دو حادثه شاهچراغ، حادثه تروریستی کرمان و نیز اقدامات تروریستی علیه حافظان مرز در استان سیستان و بلوچستان بویژه در یک سال گذشته شاهد بودیم، دستگاه‌های ذی ربط را بر آن داشته است که با اهتمام بیشتری طرح انسداد مرزی را اجرایی کنند.

آنطور که احمد وحیدی وزیر کشور به خبرنگاران گفته است، انسداد مرز یک پروژه قدیمی است و کار در مقاطع مختلفی دنبال و بعضا رها شده است. اکنون رئیس‌جمهور در این خصوص تصمیمات مهمی گرفته‌اند و برای آن منابع جدیدی پیش‌بینی شده تا این کار با همت بیشتری انجام شود که در دست اجراست.

با این رویکرد به نظر می‌رسد که امسال منابع اعتباری مناسبی برای اجرای این طرح در اختیار وزارت کشور و دستگاه‌های مرتبط با امور مرزی قرار گیرد تا انسداد مرز‌ها طبق برنامه زمان بندی به پیش برود.

ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • توجه به اصلاح بودجه سازمان غذا و دارو تا ۱۸۰ همت
  • بودجه مورد نیاز برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  • ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال
  • پیش‌بینی بودجه تملک فضای سبز برای سال جاری در منطقه ۲
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • اعتبارات طرح‌های عمرانی استان‌ها در بودجه ۱۴۰۳ سی درصد افزایش یافت
  • حضور ۲ هزار ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب قطعی شده است/اتکای برپایی نمایشگاه به بودجه‌ دولتی کم است
  • واریزی مددجویان تحت پوشش در سال جدید چند برابر شد؟
  • واریزی مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی ۳ برابر شد
  • اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز