Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سوره قلم یا نون و القلم شصت و هشتمین سوره قرآن است که در جزء بیست و نهم آن قرار دارد.

محتوای سوره قلم، دلداری پیامبر (ص) در مقابل تهمت‌های مشرکان و دعوت به صبر و نهی او از پیروی مشرکان و یادآوری عذاب مشرکان در روز قیامت است.

از آیات مشهور این سوره، آیه «و ان یکاد» و آیه «خُلق عظیم» است که پیامبر (ص) را دارای اخلاقی والا معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام صادق (ع) درباره فضیلت خواندن سوره قلم می‌فرماید: هر کس سوره قلم را در نماز واجب یا مستحب بخواند، خداوند او را از فقر در امان نگه می‌دارد و از فشار قبر در امان خواهد بود. در روایت دیگری نیز در این باره آمده است: ثواب خواندن این سوره معادل اجر کسانی است که خداوند صبر (یا خِرَد) آنان را بزرگ داشته است.

فایل صوتی تلاوت سوره قلم با صدای محمد عبدالعزیز حصان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی متن سوره قلم همراه با ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدای بخشاینده مهربان

ن ۚ وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ ﴿۱﴾

سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند (۱)

مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّک بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾

که تو  به لطف پروردگارت دیوانه نیستی (۲)

وَ إِنَّ لَک لَأَجْرًا غَیرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾

و بی‌گمان تو را پاداشی بی‌منت خواهد بود (۳)

وَ إِنَّک لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ ﴿۴﴾

 و راستی که تو را خویی والاست (۴)

فَسَتُبْصِرُ وَ یبْصِرُونَ ﴿۵﴾

به زودی خواهی دید و خواهند دید (۵)

بِأَییکمُ الْمَفْتُونُ ﴿۶﴾

 که کدام یک از شما دستخوش جنونید (۶)

إِنَّ رَبَّک هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ ﴿۷﴾

 پروردگارت خود بهتر می‌داند چه کسی از راه او منحرف شده و هم او به راه یافتگان داناتر است (۷)

فَلَا تُطِعِ الْمُکذِّبِینَ ﴿۸﴾

 پس از دروغ‌زنان فرمان مبر (۸)

وَ دُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیدْهِنُونَ ﴿۹﴾

 دوست دارند که نرمی کنی تا نرمی نمایند (۹)

وَ لَا تُطِعْ کلَّ حَلَّافٍ مَّهِینٍ ﴿۱۰﴾

 و از هر قسم خورنده فرو مایه‌ای فرمان مبر (۱۰)

هَمَّازٍ مَّشَّاءٍ بِنَمِیمٍ ﴿۱۱﴾

که عیب‌جوست و برای خبرچینی گام برمی‌دارد (۱۱)

مَّنَّاعٍ لِّلْخَیرِ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ ﴿۱۲﴾

مانع خیر، متجاوز، گناه پیشه (۱۲)

عُتُلٍّ بَعْدَ ذَٰلِک زَنِیمٍ ﴿۱۳﴾

گستاخ و گذشته از آن زنازاده است (۱۳)

أَن کانَ ذَا مَالٍ وَبَنِینَ ﴿۱۴﴾

  به صرف اینکه مالدار و پسردار است (۱۴)

إِذَا تُتْلَیٰ عَلَیهِ آیاتُنَا قَالَ أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ ﴿۱۵﴾

 چون آیات ما بر او خوانده شود، گوید: افسانه‌های پیشینیان است (۱۵)

سَنَسِمُهُ عَلَی الْخُرْطُومِ ﴿۱۶﴾

 زودا که بر بینی‌اش داغ نهیم و رسوایش کنیم (۱۶)

إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ کمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَیصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِینَ ﴿۱۷﴾

 ما آنان را همان گونه که باغداران را آزمودیم مورد آزمایش قرار دادیم آنگاه که سوگند خوردند که صبح برخیزند و میوه آن باغ را حتما بچینند (۱۷)

وَ لَا یسْتَثْنُونَ ﴿۱۸﴾

 ولی ان شاء الله نگفتند (۱۸)

فَطَافَ عَلَیهَا طَائِفٌ مِّن رَّبِّک وَ هُمْ نَائِمُونَ ﴿۱۹﴾

پس در حالی که آنان غنوده بودند بلایی از جانب پروردگارت بر آن باغ به گردش در آمد (۱۹)

فَأَصْبَحَتْ کالصَّرِیمِ ﴿۲۰﴾

 و باغ آفت زده  و زمین بایر گردید (۲۰)

فَتَنَادَوْا مُصْبِحِینَ ﴿۲۱﴾

پس باغداران بامدادان یکدیگر را صدا زدند (۲۱)

أَنِ اغْدُوا عَلَیٰ حَرْثِکمْ إِن کنتُمْ صَارِمِینَ ﴿۲۲﴾

 که: اگر میوه می‌چینید، بامدادان به سوی کشت خویش روید (۲۲)

فَانطَلَقُوا وَ هُمْ یتَخَافَتُونَ ﴿۲۳﴾

پس به راه افتادند و آهسته به هم می‌گفتند (۲۳)

أَن لَّا یدْخُلَنَّهَا الْیوْمَ عَلَیکم مِّسْکینٌ ﴿۲۴﴾

 که: امروز نباید در باغ بینوایی بر شما در آید (۲۴)

وَ غَدَوْا عَلَیٰ حَرْدٍ قَادِرِینَ ﴿۲۵﴾

 و صبحگاهان در حالی که خود را بر منع بینوایان توانا می‌دیدند، رفتند (۲۵)

فَلَمَّا رَأَوْهَا قَالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ ﴿۲۶﴾

 و چون باغ را دیدند، گفتند: قطعا ما راه گم کرده‌ایم (۲۶)

بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ ﴿۲۷﴾

نه بلکه ما محرومیم (۲۷)

قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُل لَّکمْ لَوْلَا تُسَبِّحُونَ ﴿۲۸﴾

خردمندترینشان گفت: آیا به شما نگفتم: چرا خدا را به پاکی نمی‌ستایید؟ (۲۸)

قَالُوا سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنَّا کنَّا ظَالِمِینَ ﴿۲۹﴾

 گفتند: پروردگارا، تو را به پاکی می‌ستاییم، ما واقعا ستمگر بودیم (۲۹)

فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَیٰ بَعْضٍ یتَلَاوَمُونَ ﴿۳۰﴾

 پس بعضی‌شان رو به بعضی دیگر آوردند و همدیگر را به نکوهش گرفتند (۳۰)

قَالُوا یا وَیلَنَا إِنَّا کنَّا طَاغِینَ ﴿۳۱﴾

گفتند:ای وای بر ما که سرکش بوده‌ایم (۳۱)

عَسَیٰ رَبُّنَا أَن یبْدِلَنَا خَیرًا مِّنْهَا إِنَّا إِلَیٰ رَبِّنَا رَاغِبُونَ ﴿۳۲﴾

 امید است که پروردگار ما بهتر از آن را به ما عوض دهد زیرا ما به پروردگارمان مشتاقیم (۳۲)

کذَٰلِک الْعَذَابُ ۖ وَ لَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَکبَرُ ۚ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ ﴿۳۳﴾

 عذاب دنیا چنین است و عذاب آخرت اگر می‌دانستند قطعا بزرگتر خواهد بود (۳۳)

إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ ﴿۳۴﴾

 برای پرهیزگاران، نزد پروردگارشان باغستان‌های پر ناز و نعمت است (۳۴)

أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ کالْمُجْرِمِینَ ﴿۳۵﴾

 پس آیا فرمانبرداران را چون بدکاران قرار خواهیم داد؟ (۳۵)

مَا لَکمْ کیفَ تَحْکمُونَ ﴿۳۶﴾

شما را چه شده؟ چگونه داوری می‌کنید؟ (۳۶)

أَمْ لَکمْ کتَابٌ فِیهِ تَدْرُسُونَ ﴿۳۷﴾

 یا شما را کتابی هست که در آن فرا می‌گیرید (۳۷)

إِنَّ لَکمْ فِیهِ لَمَا تَخَیرُونَ ﴿۳۸﴾

که هر چه را برمی‌گزینید برای شما در آن خواهد بود؟ (۳۸)

أَمْ لَکمْ أَیمَانٌ عَلَینَا بَالِغَةٌ إِلَیٰ یوْمِ الْقِیامَةِ ۙ إِنَّ لَکمْ لَمَا تَحْکمُونَ ﴿۳۹﴾

  یا اینکه شما تا روز قیامت از ما سوگند‌هایی رسا گرفته‌اید که هر چه دلتان خواست حکم کنید؟ (۳۹)

سَلْهُمْ أَیهُم بِذَٰلِک زَعِیمٌ ﴿۴۰﴾

 از آنان بپرس: کدامشان ضامن این  ادعایند؟ (۴۰)

أَمْ لَهُمْ شُرَکاءُ فَلْیأْتُوا بِشُرَکائِهِمْ إِن کانُوا صَادِقِینَ ﴿۴۱﴾

یا شریکانی دارند؟ پس اگر راست می‌گویند شریکانشان را بیاورند (۴۱)

یوْمَ یکشَفُ عَن سَاقٍ وَ یدْعَوْنَ إِلَی السُّجُودِ فَلَا یسْتَطِیعُونَ ﴿۴۲﴾

روزی که کار، زار و رهایی دشوار شود و به سجده فرا خوانده شوند و در خود توانایی نیابند (۴۲)

خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۖ وَ قَدْ کانُوا یدْعَوْنَ إِلَی السُّجُودِ وَ هُمْ سَالِمُونَ ﴿۴۳﴾

دیدگانشان به زیر افتاده، خواری آنان را فرو می‌گیرد در حالی که پیش از این به سجده دعوت می‌شدند و تندرست بودند (۴۳)

فَذَرْنِی وَ مَن یکذِّبُ بِهَٰذَا الْحَدِیثِ ۖ سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَیثُ لَا یعْلَمُونَ ﴿۴۴﴾

 پس مرا با کسی که این گفتار را تکذیب می‌کند واگذار به تدریج آنان را به گونه‌ای که در نیابند گریبان خواهیم گرفت(۴۴)

وَ أُمْلِی لَهُمْ ۚ إِنَّ کیدِی مَتِینٌ ﴿۴۵﴾

 و مهلتشان می‌دهم  زیرا تدبیر من سخت استوار است (۴۵)

أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ ﴿۴۶﴾

آیا از آنان مزدی درخواست می‌کنی و آنان خود را زیر بار تاوان گرانبار می‌یابند؟ (۴۶)

أَمْ عِندَهُمُ الْغَیبُ فَهُمْ یکتُبُونَ ﴿۴۷﴾

 یا علم غیب پیش آنهاست و آن‌ها می‌نویسند؟ (۴۷)

فَاصْبِرْ لِحُکمِ رَبِّک وَ لَا تَکن کصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَیٰ وَ هُوَ مَکظُومٌ ﴿۴۸﴾

 پس در امتثال حکم پروردگارت شکیبایی ورز و مانند همدم ماهی یونس مباش آنگاه که اندوه‌زده ندا درداد (۴۸)

لَّوْلَا أَن تَدَارَکهُ نِعْمَةٌ مِّن رَّبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاءِ وَ هُوَ مَذْمُومٌ ﴿۴۹﴾

 اگر لطفی از جانب پروردگارش تدارک حال او نمیکرد قطعا نکوهش شده بر زمین خشک انداخته می‌شد (۴۹)

فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِینَ ﴿۵۰﴾

 پس پروردگارش وی را برگزید و از شایستگانش گردانید (۵۰)

وَ إِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُوا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ وَ یقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾

و آنان که کافر شدند چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند و می‌گفتند: او واقعا دیوانه‌ای است (۵۱)

وَ مَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ لِّلْعَالَمِینَ ﴿۵۲﴾

و حال آنکه قرآن جز تذکاری برای جهانیان نیست (۵۲)

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرآن تفسیر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۹۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسرها بیشتر از دخترها در معرض آسیب ناشی از جهشی درس خواندن هستند

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: دانش‌آموزان پسر بیشتر از دانش‌آموزان دختر در معرض آسیب‌های ناشی از جهشی درس خواندن هستند.

فردین منصوری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه کارشناسان آموزشی جهشی درس خواندن را به دانش‌آموزان توصیه نمی‌کنند، از خانواده ها خواست برای جهشی درس خواندن فرزندانشان اصرار نداشته باشند.

منصوری اضافه کرد: خانواده هایی که اصرار به جهشی درس خواندن فرزندانشان دارند، به شناخت درستی از جنبه‌های مختلف رشد دانش‌آموزان نرسیده‌اند و فکر می‌کنند با جهشی درس خواندن شرایط را برای رشد فرزندشان مهیا می‌کنند، در حالیکه با اصرار به جهشی درس خواندن می توانند مشکلاتی برای رشد او بوجود بیاورند.

وی با بیان اینکه رشد دانش‌آموزان پنج جنبه جسمی عقلی، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی دارد، تصریح کرد: دانش‌آموز رشد یافته دانش‌آموزی است که از همه جنبه ها رشد کرده باشد و با توجه به اینکه رشد در برخی جنبه ها مستلزم گذشت زمان است، لذا دانش‌آموزانی که جهشی درس می خوانند معمولا از جنبه های مختلف رشد با چالش مواجه می شوند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزانی که جهش تحصیلی داشته‌اند از نظر عاطفی با مشکل مواجه می شوند، چون نمی توانند با گروه همسالان خود روابط خوبی برقرار کنند. آنها در مقطعی از رشد که حساسیت بالایی هم دارد، گروه همسالان خود را از دست داده و مجبور شده اند با دانش‌آموزانی دوست شوند که یکسال از آنها بزرگتر هستند و این موضوع ممکن است آنها را با مشکلاتی مواجه کند.

وی با بیان اینکه تعاملات بین گروه همسالان نقش مهمی در شکل گیری شخصیت دانش‌آموزان دارد، گفت: وقتی دانش‌آموزی با جهش تحصیلی از همسن و سالهای خود بریده و با دانش‌آموزانی همکلاس می شود که یک سال از او بزرگتر هستند، یکسری موارد در روند شکل گیری شخصیت او مغفول می‌ماند.

منصوری ادامه داد: دانش‌آموز بعد از جهش تحصیلی با دانش‌آموزان بزرگتر از خودش همکلاس می شود و معمولا قد او از همکلاسی‌هایش اندکی کوتاه‌تر است و به عنوان مثال زمان یارکشی دانش‌آموزان در بازی های گروهی ممکن است از سوی گروه همسالان نادیده گرفته شود و همین تحقیر شدن ها او را از رشد همه جانبه شخصیتی باز خواهد داشت.

وی با بیان اینکه رشد همه جانبه دانش‌آموزان زمانی اتفاق می افتد که سن تقویمی و سن هوشی آنها برابر باشد، تاکید کرد: پژوهش ها نشان داده دانش‌آموزانی که جهش تحصیلی داشته‌اند، به جز در موارد استثنا، اغلب به حق واقعی خود نمی رسند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان پسر بیشتر از دانش‌آموزان دختر در معرض آسیب ناشی از جهشی درس خواندن هستند، گفت: با توجه به اینکه پسرها بیشتر از دخترها به سمت بازی‌های رقابتی می روند و ویژگی های جسمی در پسرها برجسته است، لذا دانش‌آموزان پسر بیشتر از دخترها در معرض آسیب ناشی از جهش تحصیلی قرار می‌گیرند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پایان تاکید کرد: چشم و هم چشمی در قضیه مهمی مثل تحصیل دانش آموزان به هیچ عنوان به خانواده ها توصیه نمی شود، چون در نهایت این دانش‌آموزان هستند که از این چشم و هم چشمی آسیب می‌بینند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازیکنان دورتموند و خواندن ترانه Someone like you از ادل پس از رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا / فیلم
  • اسماعیلی: نمایشگاه کتاب محل وفاق و گردشگری فرهنگی است
  • پسرها بیشتر از دخترها در معرض آسیب ناشی از جهشی درس خواندن هستند
  • بانوی با فضیلت / بتول نوقانی، فعال انقلابی و مفسر قرآن و نهج البلاغه
  • پخش این تصاویر آمریکا از نان شب واجب‌تر است
  • «آوای ابرها» راهی ایتالیا می‌شود 
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • واکنش مهران غفوریان به ساواکی خواندن پدرش
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود