Web Analytics Made Easy - Statcounter

ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی به پایان رسید که به نظر می‌رسد رقابت اصلی در انتخابات دوم اسفند بین اصولگرایان نزدیک به قالیباف و جبهه پایداری در مقابل اصلاح‌طلبان نزدیک به رئیس دولت اصلاحات است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، آوردگاه ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی دیروز ساعت 18 به پایان رسید و افراد از جناح‌های مختلف برای رسیدن به کرسی سبز بهارستان ثبت نام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت کشور اعلام کرد بیش از 16 هزار نفر در انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند. استان‌های تهران با 3 هزار و 138 نفر، اصفهان با هزار و 100 نفر، خراسان‌رضوی با ۹۸۰ نفر، خوزستان با ۸۰۰ نفر و فارس با ۷۳۹ نفر به‌ترتیب بیشترین داوطلب در سراسر کشور را داشته‌اند.

بر همین اساس؛ ۳۷ درصد از داوطلبان زیر ۴۰ سال سن دارند و ۲۶ درصد داوطلبان، ایثارگر، چهار درصد دارای سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ۲۳ درصد هم در گذشته حداقل یک‌بار داوطلب نمایندگی بهارستان بوده‌اند.

از سویی دیگر آرایش انتخاباتی مجلس یازدهم با ثبت نام افراد سرشناس روشن‌تر شده است. اصولگرایان یک‌سالی است برای انتخابات مجلس دست به‌کار شده‌اند و برای ثبت نام در انتخابات بهارستان یازدهم حضورشان بسیار پررنگ بود.

اصولگرایان سه دسته؛ مجلس نو، پایداری و وزرای دولت احمدی‌نژاد

البته ترکیب اصولگرایان این بار در انتخابات مجلس شورای اسلامی به سه دسته تقسیم می‌شود. دسته‌ای اول افراد نزدیک به محمدباقر قالیباف که «طرح مجلس نو» را کلید زده‌اند. عده‌ای دوم از اصولگرایان راست سنتی  و دسته سوم وزرای دولت احمدی‌نژاد و افراد نزدیک به جبهه پایداری هستند.

به نظر می‌رسد با ترکیب ثبت نام انتخاباتی این جریان، اصولگرایان به دو فهرست جداگانه ولی مشترک در انتخابات دست پیدا کنند. فهرستی شامل افراد نزدیک به قالیباف و برخی از اصولگرایان و دسته دیگر لیست جبهه پایداری و وزرای سابق احمدی‌نژاد.

مهم‌ترین چهره‌هایی که از جریان اصولگرا در انتخابات مجلس شرکت کردند؛ شامل محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم، علیرضا زاکانی، حسین مظفر، الیاس نادران، محسن پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان، سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عبدالحسین روح‌الامینی، محمدمهدی زاهدی، محمدرضا پورابراهیمی، سیدحسین نقوی‌حسینی، حمیدرضا حاجی‌بابایی و مهدی امیرآبادی‌فراهانی، زهره الهیان، سید محمود نبویان، زهره الهیان، محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم، طریقت منفرد وزیر بهداشت دولت دهم، علی خضریان، فاطمه واعظ جوادی، مجتبی رحماندوست، سید محمدجواد ابطحی، احدیان فرد نزدیک به قالیباف، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، فاطمه آلیا،  سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد، وحید یامین‌پور، سیدعلی نیکزاد وزیر راه دولت دهم، رضا تقی‌پور وزیر اسبق ارتباطات، محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت دوم احمدی‌نژاد، صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، بیژن نوباوه نماینده سابق مجلس، محمدصادق کوشکی، ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر پیشین ایران در ایتالیا، حجت‌الاسلام حمید رسایی، قاسم روانبخش، فریدون عباسی، پروین احمدی نژاد، حمیدرضا حاجی بابایی و میرتاج‌الدینی هستند.

این اسامی نشان می‌دهد که منتقدان دولت دست برتر برای رسیدن به کرسی بهارستان را دارند. آنها در روزهای نخست تا ششم ثبت نام انتخابات مجلس زودتر به وزارت کشور و فرمانداری‌ها رفتند و مراکز ثبت نام انتخابات در قبضه آنها بود. می‌توان به جرئت گفت تا 6 روز اول ثبت نام انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان شناسنامه‌داری ثبت نام نکرده بود و بیشتر وزرای دولت احمدی نژاد وزارت کشور را تسخیر کرده بودند.

ایده اصلی اصولگرایان در انتخابات کنترل اقتصادی دولت و بهبود معیشت مردم است. قالیباف تنها چند ساعت قبل از ورود به وزارت کشور در دانشگاه علامه تهران حملات تندی نسبت به روحانی و عملکرد اقتصادی او کرد. شهردار اسبق تهران به دانشجویان گفت که مجلس نو باید ایجاد شود تا با آن بی‌تحرکی دولت گرفته شود. او همچنین اعلام کرد که کلید روحانی برای حل مشکلات کشور قلابی بوده است.

تهران توسط اصولگرایان فتح می‌شود؟

بنابراین با این روند ثبت نام پیش‌بینی می‌شود، قالیباف سرلیست اصولگرایان در تهران شده و سرلیستی دوم هم به حجت‌الاسلام آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری برسد. البته مشترکاتی هم بین آنها وجود دارد؛ به همین دلیل فتح تهران توسط جریان منتقد دولت دور از دسترس نیست و اگر مرغ سعادت بر شانه اصولگرایان بنشیند باید قالیباف را رئیس مجلس بعدی دانست.

جریان سیاسی دوم حاضر در انتخابات مربوط به اصلاح‌طلبان است. آنها در 5 روز اول هیچ ثبت نام بزرگی انجام ندادند و به جزء علی مطهری و چند نفر از نمایندگان فعلی تهران در مجلس گزینه آشنای نداشتند. تا اینکه ساعت 2 عصر شنبه الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و قائم مقام حزب اعتماد ملی به ساختمان وزارت کشور رفت و خبر داد که بزرگان اصلاحات از جمله رئیس دولت اصلاحات دستور داده که‌ آنها با تمام توان در انتخابات ثبت نام کنند.

اصلاح‌طلبان هم دقیقه 90 آمدند

علی شکوری‌راد دبیرکل و آذر منصوری قائم‌مقام حزب اتحاد ملت، ابراهیم اصغرزاده دبیرکل انجمن اسلامی مهندسان، جواد امام مدیرعامل بنیاد باران، شهیندخت مولاوردی معاون سابق رئیس‌جمهور، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس و حسین نقاشی عضو شورای مرکزی اتحاد ملت، الیاس حضرتی، مافی، وکیلی، صوفی،  محمدرضا خباز، اوود محمدی، مهدی شیخ، هادی غفاری، نماینده ادوار مجلس و مصطفی کواکبیان، سهيلا جلودارزاده، فريده اولاد قباد، فاطمه سعيدی، طيبه سياوشی و فاطمه ذوالقدر، سید حسن موسوی تبریزی، قاسم میرزایی نکو، احمد نقیب‌زاده، علی افشانی، حجت الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز،  فاطمه راکعی، شهیندخت مولاوردی، ابراهیم اصغرزاده، سمیع الله حسینی مکارم و جواد امام مهم‌ترین افراد جناح اصلاح‌طلب بودند و در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند.

با نگاهی به روند چینش افراد ثبت نام کننده در انتخابات مجلس به این نتیجه می‌توان رسید که در انتخابات آینده به شرط احراز صلاحیت مجید انصاری یا مولاوردی سرلیست این جریان یکی از این دو نفر باشد. البته اصلاح‌طلبان زیادی هم در سراسر کشور برای حضور از شهرستان‌های مختلف ثبت نام کرده‌اند، ولی لیست اصلاحات در تهران به احتمال بسیار زیاد با سرلیستی مجید انصاری، معاون سابق رئیس‌جمهور بسته می‌شود. نکته قابل توجه در این دوره از انتخابات عدم ثبت نام عارف، رئیس فراکسیون امید بود.

اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از دولت روحانی در 6 سال گذشته در موضع انفعالی قرار دارند و سعی می‌کنند حساب خودشان از دولت روحانی را جدا کنند. بر همین اساس؛ آنها انتقادهای بسیار تندی از سهمیه‌بندی بنزین داشتند و بارها از قصدشان برای عبور از روحانی خبر داده‌اند.

البته سرلیست احتمالی آنها یعنی مجید انصاری که به احتمال زیاد توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت می‌شود کارنامه آشنایی در بین اصلاح‌طلبان و سیاست کشور دارد.

خط فکری مجید انصاری بسیار نزدیک به خاتمی و هاشمی رفسنجانی است. او  دبیر اجرایی تشکل سیاسی اصلاح طلب مجمع روحانیون مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. انصاری معاون پارلمانی سابق و معاون حقوقی سابق روحانی بود. علت اصلی اصلاح‌طلب برای سرلیستی انصاری به چند دلیل است. ابتدا اینکه شانس او برای تأیید صلاحیت بالا است و از طرفی دیگر سابق حضور در مجلس و نهادهای قانون‌گذاری و دولت را دارد. انصاری 16 ساله سابق حضور در مجلس را در کارنامه خود دارد.

البته برخی از اصلاح‌طلبان رادیکال و دارای سوابق کیفری هم در انتخابات شرکت کرده‌اند که تأیید صلاحیت آنها به دلیل پرونده قضائی تقریباً صفر است و بیشتر برای هزینه‌سازی وارد روند ثبت نام انتخابات شده‌اند.

طیف مستقل و دولت خاموش شدند

طیف سومی هم در انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند که عده آنها بسیار اندک است. برخی از چهره‌های مستقل در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم ثبت نام کردند. افرادی نزدیک به علی لاریجانی مانند؛ احمدی‌لاشکی، بهروز نعمتی، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و ... هم برای حضور در پارلمان سبز ثبت نام کردند که به نظر می‌رسد شانس زیادی برای حضور در مجلس بعدی نخواهند داشت. افراد نزدیک به دولت هم تقریباً حضور جدی نداشتند.

صف‌آرایی انتخاباتی دوم اسفند نشان می‌دهد که رقابت اصلی بین جریان نواصولگرایی، پایداری و وزرای سابق احمدی‌نژاد از یکطرف و طیف اصلاح‌طلب نزدیک به خاتمی، حزب اعتماد ملی و اتحاد ملت از سوی دیگر است و باید دید مردم در دوم اسفند به کدام گرایش رأی می‌دهند.

انتهای پیام/4082/

منبع: آنا

کلیدواژه: اصلاح طلبان اصولگرایان انتخابات مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۰۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند

گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدوال لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور هفته آینده مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، جلسات مجلس شورای اسلامی در هفته آینده در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل می شود که موارد کاری آن به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی جهت  تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و ‌توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس.تی.سی) به داوری

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح بند و ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه های جمعی

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جزء یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه

گزارش کمیسیون شوراهای درباره طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن ها

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۳)

گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی درباره طرح اصلح قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح تبصره ۵ الحاقی به ماده واحده قانون سرباز قهرمان

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری های اسلامی

گزارش کمیسیون عمران درباره طرح الحاق ۷ تبصره به ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره لایحه پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لایحه ارجاع اختلاف قراردادی با کشور سودان به داوری

گزارش کمیسیون مشترک درباره طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن درباره کمک و همکاری متقابل اداری در امور گمرکی

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور

بررسی طرح تشدید مجازات همکاری کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی

گزارش کمیسیون عمران در مورد  طرح اصلاح ماده(۱۰۰) قانون شهرداری‌ها

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح یک تبصره به ماده ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه اصلاح قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح تبیین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در پایان هر دولت

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و یا استانی

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه اصلاح تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح قانونی استفساریه ماده (۶) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درمورد طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح ممنوعیت خروج مسئولین و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط مامورین نیروهای مسلح در موارد ضروری

گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه بهره برداری صلح آمیز از فناوری هسته ای

گزارش کمیسیون عمران درباره لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت

گزارش رد کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح تبدیل وضعیت استخدامی معلمین

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه نظام جامع باشگاه‌داری در جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه ارجاع اختلاف بین بانک توسعه صادرات ایران و شرکت اسپیتمن‌اویل تاجیکستان به داوری

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه معاهده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت نامه وین درباره تأسیس طبقه بندی بین المللی عناصر تصویری علایم و موافقتنامه استراسبورگ درباره طبقه بندی بین المللی اختراعات

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سند ژنو موافقتنامه لیسبون درباره اسامی مبدا و نشانه های جغرافیایی

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه موافقت‌نامه ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی

موارد زیر نیز در دستور کار هفته آینده مجلس قرار دارد:

گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی

گزارش کمیسیون انرژی در مورد اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه‌ها

بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان درباره رسیدگی به  طرح ساماندهی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و تعیین تکلیف آن پس از فوت مالک مطابق اصل ۸۵

گزارش رییس دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟ /دولت رئیسی همچنان مدافع رویکردهای تند و سلبی در موضوع حجاب
  • لایحه دو فوریتی اصلاح قانون تعزیرات حکومتی به مجلس می‌رود
  • معاون رییسی: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است
  • دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است یا شنبه ها؟ | پاسخ معاون رئیسی
  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد