Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@18:55:31 GMT

عمق بحران در لبنان

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۲۰۰۲

عمق بحران در لبنان

لبنان مستقل نیست، نه تنها به لحاظ سیاسی که از نظر جغرافیایی هم مستقل نیست، زیرا برخی شرقی اش می دانند و برخی غربی. این کشور که تاریخ قدیمی و تمدن کهن دارد، پلی است میان شرق و غرب.

لبنان در میانه درگیری مسلمان و صهیونیست و در چهار راه جنگ ها و بحران های منطقه ای بدون ساختار خاورمیانه، قرار گرفته و از این وضع ضرر کرده است و ماه و سالی نیست که مصیبتی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک دلیل این گرفتاری و مصیبت اش این است که نه تنها به لحاظ جغرافیا که از نظر سیاسی ، زیبا و جذاب است و زیبایی و جذابیت همیشه دردسر ساز است.

لبنان جامعه مدنی ِ متکثرِ باز و چند صدایی دارد، آزادی قلم و بیان و اعتراض و اعتصاب و تحصن و تظاهرات در آن موج می زند. روزنامه ها، سندیکاها، احزاب، اصناف، گروه ها، اتحادیه ها و جریان های فکری و سیاسی در تبلیغ افکار و عقاید خویش در خانه و خیابان و دانشگاه و رسانه، مختار هستند. حتی هر شخص و گروهی در کشورهای عربی که نمی تواند در جامعه خود سخنِ بدون سانسور و خودسانسوری بگوید، به لبنان می آید و اطلاع رسان و پیام رسان به مردمش می شود.

همه طایفه ها، پیروان ادیان و نِحله های گوناگون از سوسیالیست ها، کمونیست ها، بنیادگرایان، سنت گرایان ، مسیحیان ، اسلام گراها تا سکولارها، لیبرال ها، نوگرایان، دموکرات ها و فلسطینی ها و سوری ها، در  لبنان زندگی و آزادانه اظهار نظر می کنند.

سه مشکل این کشور اما ساختار نااستوار سیاسی، غلبه طایفه گرایی و مذهب بر منافع ملی و نیز دخالت «دیگران» در امورش هست که به «بحران اقتدار و استقلال و توسعه» انجامیده است. حتی نه تنها ساختارِ ارتش و نیروهای امنیتی اش طایفه ای است که خاستگاه جنبش ها و اعتراض هایش هم طایفه ای است.

این سه مشکل که به نوبه خود به سه مشکل فقدان اقتدار، نبود استقلال و ضعف بنیان مالی و توسعه نیافتگی اقتصادی، منجر شده، موجب گردیده لبنان نتواند خود ، مساله و نیازهایش را حل و تامین کند. از این رو همواره مقام ها و مردمِ آگاهش منتظرند «دیگران» بیایند و در هر مساله ای کمکشان کنند.

این موضوعی است که «جِبران باسیل» وزیر خارجه و رهبر «جریان آزاد ملی لبنان» روز جمعه پانزدهم آذر ماه 98 در آیین گشایش گفت وگوهای کشورهای حاشیه مدیترانه در رم به آن اشاره کرد و به سران این کشورها گفت: «به لبنان کمک کنید لطفا».

تقاضای کمک مالی «سعد حریری» نخست وزیر «دولت پیشبرد امور» از کشورهای غربی و شرقی جهان هم در همین قالب و چارچوب می گنجد.

وی روز شنبه 16 آذر با ارسال نامه برای «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «پِدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا از آنان خواست در امر ارسال تجهیزات فنی، مواد غذایی و واردات مواد اولیه برای کمک به تولید در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی به لبنان کمک کنند.

نخست‌وزیر موقت لبنان روز جمعه ۱۵ آذر (۶ دسامبر) نیز به طور رسمی از کشورهای آمریکا، فرانسه، روسیه، عربستان، مصر، ترکیه، چین و ایتالیا تقاضای کمک نقدی و مالی کرده بود.
به گفته حریری قرار است با این کمک‌های مالی ، بدهی های عمومی و هزینه‌های جاری و مایحتاج اولیه مردم تامین شود.

در پاسخ به درخواست کمک باسیل و حریری، قرار است چهارشنبه بیستم آذر ماه «نشست پاریس» برای بررسی کمک های مالی کشورهای غربی به لبنان برگزار شود.

پیش از این، نشست سه گانه مسئولان بخش خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه، انگلیس و آمریکا برگزار، اما گفته شد، مصوبه های احتمالی نشست پاریس، قبل از معرفی و انتخاب نخست وزیر جدید لبنان اجرا نخواهد شد. این موضوع به مقام های بیروت ابلاغ شده است.

رایزنی ها برای معرفی و انتخاب نخست وزیر جدید لبنان هم که قرار بود امروز (دوشنبه) در بیروت صورت گیرد، به علت حل نشدن مشکلات سیاسی و انصراف یک نامزد پست نخست وزیری، یک هفته و تا دوشنبه آینده بیست و پنجم آذر ماه به تعویق افتاد. می توان از این مُجمل، حدیث مفصل خواند!

برچسب‌ها فرانسه لبنان جبران باسیل ایالات متحده آمریکا مطالبات مردمی پروندهٔ خبری اعتراض‌های مردمی در لبنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه لبنان جبران باسیل ایالات متحده آمریکا مطالبات مردمی فرانسه لبنان جبران باسیل ایالات متحده آمریکا مطالبات مردمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۲۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: کمک مالی به کی‌یف برای پرداخت حقوق بازنشستگی نیست

اوکراین نمی‌تواند کمک‌های مالی ایالات متحده را برای پرداخت حقوق بازنشستگی خرج کند. این را خبرنگاران شبکه آر بی سی اوکراین گزارش دادند.

کنگره آمریکا تصمیم گرفته است که از ۶۱ میلیارد دلار کمک آمریکا به اوکراین، ۷.۸ میلیارد دلار برای پوشش کسری بودجه دولت هزینه شود. اما کی‌یف این وجوه را نمی‌تواند صرف پرداخت حقوق بازنشستگی کند، چنین شرطی در قانون پیش بینی شده است.

در همان زمان، دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین اطمینان داد که بودجه‌ای جدا برای پرداخت‌های اجتماعی پیدا خواهد شد. شمیگال در ۲۷ آوریل در برنامه تلویزیونی سراسری اوکراین گفت: در واقع، ما کاملاً مطمئن هستیم که امسال و سال آینده همه پرداخت‌های اجتماعی، همه حقوق بازنشستگی و همه یارانه‌ها را تامین می‌کنیم.

نخست وزیر اوکراین تاکید کرد که پرداخت مستمری به طور کامل و به موقع انجام خواهد شد.

وزارت دارایی اوکراین همچنین اطمینان داد که اوکراینی‌ها حقوق بازنشستگی خواهند داشت. به هر حال، علاوه بر ایالات متحده، منابع مالی دیگری نیز از اتحادیه اروپا، ژاپن، کانادا، انگلیس و نروژ تامین شده است. تا سال ۲۰۲۴، این کشور‌ها ۱۱.۸ میلیارد دلار به کی‌یف پول داده‌اند.

اوکراین در حال حاضر با کسری بودجه ماهانه مواجه است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تلاش می‌کنیم ایستگاه دارک تا قدس در خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • تلاش می‌کنیم بخشی از خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • نقشه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ فاش شد/ نیویورک تایمز: طرح نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد از سوی کشورهای عربی رد خواهد شد
  • آمریکا: کمک مالی به کی‌یف برای پرداخت حقوق بازنشستگی نیست
  • آمریکا پنج فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد
  • آمریکا ۵ فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد ؛ ۲ صرافی و ۲ شرکت در لبنان و امارات
  • بسته یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای حمایت از لبنان
  • بحران آوارگان در لبنان به اروپا کشیده خواهد شد
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • تصاویر جنجالی بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند