Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه های پیشگیری که از طریق آزمایش های ژنتیکی، مشاوره،آموزش و آگاه سازی جوانان و نوجوانان با حمایت های دولت به صورت رایگان انجام می شود از راهبردهای مهم دولت برای کاهش میزان معلولیت در این استان بوده است.

اما سازمان بهزیستی با اجرای برنامه هایی چون کمک به اشتغال،مسکن، تحصیل، آموزش های حرفه و تحصیلی در کنار تجهیزات پزشکی و مستمری برای توانمندسازی معلولان اقدام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معلولیت شامل هر موقعیت یا تجربه ای است که فرد را از حالت طبیعی خارج و موجب  شود تا کارایی اش دستخوش افول شود.

معلولیت در حقیقت نشان دهنده تاثیر اجتماعی یک نقص یا ناتوانی است که نتایج آن در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی منعکس می شود.
نیمی از معلولیت ھای مختلف از قبیل نابینایی‌ها، ناشنوایی ها و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید به دلیل اختلالات ژنتیکی است که در این میان می‌توان با شناسایی موارد مشکل‌دار و ارجاع به مراکز ژنتیک برای بررسی و تشخیص نوع بیماری ژنتیکی اقدامات لازم را برای پیشگیری از انتقال بیماری به نسل‌های بعدی انجام داد.

بیماری‌های ناشنوایی، عقب ماندگی ذهنی و نابینایی از جمله مهمترین اختلالات ژنتیکی محسوب می‌شود که بیشتر آنها به دلیل ازدواج ھای فامیلی بروز می یابد و در این میان تالاسمی نیز جزو بیماریهای ژنتیکی بسیار شایع است.

می دانیم که بیشتر بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان نیستند، اما امکان پیشگیری این بیماری ها وجود دارد و در این ارتباط ازدواج فامیلی، سابقه مشکلات ژنتیکی، نقایص مادرزادی، اختلالات کروموزومی، بیماری ھای ارثی در خانواده، سقط جنین های مکرر، داشتن فرزند با مشکلات مادرزادی و یا عقب ماندگی ذهنی، بارداری پیش از ١٨ سالگی و بالای ٣۵ سالگی از جمله مواردی  هستند که مشاوره ژنتیک لازم برای آن توصیه شده است.

استان  ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۸ هزار نفر معلول است که نیمی از این معلولیت ها بر اثر عوامل ژنتیکی و بقیه به دلایلی از قبیل سالمندی یا حوادث ایجاد شده است.

معاون  امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشاوره های ژنتیکی، غربالگری های شنوایی و بینایی و برنامه های آموزشی روند افزایشی معلولیت ها در استان را کنترل کرده است.

سید باقر حسینی  افزود: انجام آزمایش های ژنتیک و پذیرش همه هزینه های این آزمایش ها که از سه سال گذشته تاکنون با مشارکت آزمایشگاه مرکز شیراز انجام می شود یکی از مهمترین برنامه های پیشگیرانه ای است که باعث کاهش روند معلولیت های مادرزادی در کهگیلویه و بویراحمد شده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون طرح غربالگری و شناسایی جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال در معرض تولد فرزندان معلول با توجه به سابقه خانوادگی در مراکز آموزشی و مدارس کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست.

وی بیان کرد: براساس این طرح جوانان جامعه هدف با پر کردن فرم هایی حاوی سوال های طراحی شده شناسایی و اقدامات مورد نیاز برای پیشگیری از معلولیت فرزندان آنان انجام می شود.

معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها برای دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم و دوره های آموزشی پیشگیری از معلولیت ها در سالمندی از دیگر برنامه های پیشگیرانه است که در سنین ۴۵ تا ۶۵ سال انجام می شود.

حسینی افزود:غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال از دیگر برنامه های پیشگیری از معلولیت ها در استان است.

وی گفت:نگاه مردم استان نسبت به معلولان به دلیل توانمندسازی آنان عوض شده است و تصویر ناتوانی و دلسوزی حالا جای خود را به انسان های با توانایی های خوب داده است.

 مدیر کل بهزستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۸ مرکز خدماتی معلولان در این استان فعالیت دارند که به ۱۸ هزار معلول استان خدمات لازم را ارائه می دهند.

سید آیت افشار مهر افزود: دفاتر توانبخشی مراقبتی و شبانه روزی بیماران روانی زن و مرد، نگهداری کودکان ذهنی زیر ۱۴ سال و نگهداری ذهنی بالای ۱۴ سال از جمله این مراکز هستند.

وی ابراز کرد: توانمند سازی معلولان برای تأمین ابزارهای پزشکی و توانپزشکی از قبیل سمعک، ویلچر، عصا و تشک  از مهمترین حمایت‌های دولت از معلولان است.

وی ادامه داد: این مراکز خدماتی معلولان شامل مرکز حرفه آموزی پویا، آموزشی ذهنی  بهبود، اعصاب و روان، حرفه آموزی پسرانه ذهنی، مرکز شبانه روزی پسرانه امام هادی و اوتیسم است.

وی عنوان کرد: در حوزه توان بخشی ۱۰ مرکز شبانه روزی، ۱۸ مرکز روزانه شامل نگهداری سالمندان، اعصاب و روان، نگهداری عقب مانده‌های ذهنی در کهگیلویه و بویراحمد به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: عوامل مادرزادی نیمی از دلایل معلولیت در این استان را به خود اختصاص داده است. 

آیت الله افشار مهر با بیان اینکه نرخ معلولیت در این استان ۶ دهم درصد کاهش یافته ابراز کرد: هم اکنون نرخ معلولیت در استان۲.۵ درصد است.

وی تصریح کرد:  در سال جاری بیش از هشت میلیارد ریال تجهیزات توانبخشی معلولان در کهگیلویه و بویراحمد خریداری شد.

افشار مهر اظهار داشت: این تجهیزات کمک توانبخشی شامل سمعک، تشک مواج و ویلچر است.

وی با بیان اینکه ۱۷۵ معلول  ضایعه نخاعی در این استان وجود دارد گفت: آمار معلولان ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات جاده‌ای در این استان روبه افزایش است.

افشار مهر ابراز کرد: ۵۴۸ نفر خانواده ۲ معلولی، ۱۶۰خانواده سه معلولی، ۹۰خانواده چهار معلولی و ۲۵ خانواده پنج معلولی در این استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: یک هزار و ۲۹۵ معلول روانی، ۷۲۳ ناشنوا، ۸۰۰ معلول نابینا، سه هزارو ۸۲۲معلول ذهنی، چهار هزارو ۲۸۸ معلول جسمی حرکتی و ۸۶۷ سالمند در کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد گفت: یکهزار مددجوی زیر پوشش بهزیستی این استان در سال جاری آموزش‌های فنی و حرفه ای را فرا گرفتند.

آیت افشارمهراظهارداشت: این تعداد معلول با همکاری مراکز فنی و حرفه ای استان بصورت رایگان در زمینه های مختلف آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

وی کشف استعدادهای برتر حوزه‌های مهارتی بین معلولان، ایجاد باور در جامعه نسبت به توانمندی معلولان، آگاهی بخشی به خانواده‌های دارای معلول نسبت به وجود امکان آموزش مهارتی به معلولان و افزایش خودباوری بین معلولان را از مهمترین اهداف برگزاری کلاس های فنی وحرفه ای اعلام کرد.

وی افزود: بر اساس تبصره ماده ۱۳ قانون حمایت از حقوق معلولان، کارفرمایانی که در استان معلولان را به کار گیرند، از حق بیمه سهم کارفرمایی معاف می شوند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۰۵ مددجوی زیر پوشش این نهاد حمایتی امسال( در روز جهانی معلولان) صاحب خانه شدند.

از سال ۱۹۹۲ میلادی روز جهانی معلولان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد و هر ساله ۳ دسامبر (۱۲ آذرماه) برای معلولان گرامی داشته می شود؛ هدف از تعیین این روز ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف و افزایش آگاهی هایی بوده‌است که می‌بایست از مسئله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی،  اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.

آیت الله افشار مهر اظهار داشت: این تعداد واحدهای مسکونی برای ۲۲ خانواده ۲ معلولی و ۸۴ خانواده یک معلولی ساخته شده است.

وی بیان کرد: برای ساخت این تعداد واحد مسکونی بیش از هفت میلیارد ریال کمک بلاعوض از سوی این نهاد حمایتی هزینه شد.

افشار مهر ادامه داد: همچین ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات از سوی بنیاد مسکن با سود چهار درصد به این مددجویان پرداخت شد.

افشار مهر تصریح کرد: پیش از این ظرف سه سال گذشته حدود ۳۰۰ منزل مسکونی مددجویان برای خانواده‌های ۲ معلولی و بالاتر در سطح استان احداث شده است.

وی تصریح کرد:  از مجموع حدود ۵۰۰ خانواده بالای ۲ معلولی در سطح استان تاکنون بیش از نیمی از آنها صاحب مسکن شده اند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تسهیلات پرداختی به مددجویان برای ساخت منازل مسکونی شهری حدود ۳۰۰ میلیون ریال و در روستاها نیز ۱۸۰ میلیون ریال بوده است.

افشار مهر با اشاره به طرح جدید دولت و سازمان بهزیستی کشور ۱۰۵۰ معلول سرپرست خانوار این استان که تاکنون و در یک تبعیض ناخواسته به تنهایی مشمول دریافت مستمری بودند، هم اینک و با تصویب هیات دولت از مرداد ماه امسال تمامی اعضای خانواده آنها از مستمری ماهانه سازمان بهزیستی بهره مند شده اند.

برچسب‌ها کهگیلویه وبویراحمد روز جهانی معلولان سازمان بهزیستی کشور معلولان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه وبویراحمد روز جهانی معلولان سازمان بهزیستی کشور معلولان کهگیلویه وبویراحمد روز جهانی معلولان سازمان بهزیستی کشور معلولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۲۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون و۳۱۸هزارقطعه جوجه ریزی در مرغداریهای استان انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، رضا بهنام‌پور ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید از یک واحد پرورش مرغ گوشتی در دست ساخت، در گفتگو با خبرنگاران افزود: نبود مرغ در بازار یکی از دغدغه‌های مردم بود، اما در این دولت با احیای واحدهای راکد و احداث چندین واحد تولیدی جدید مشکل حل شد.

وی بیان داشت: با اجرای دقیق برنامه‌های جوجه‌ریزی و تلاش کشاورزان فعال در این زمینه، تولید گوشت مرغ، پایدار شده است.

بهنام پور تصریح کرد: در شش ماه اخیر به ندرت نیاز به تزریق مرغ منجمد در بازار داشتیم و ما همواره مدافع حقوق تولیدکنندگان بوده و برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از آنان و تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، تلاش بیشتری خواهیم کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه پس از تهران در شاخص جوجه‌ریزی و تحقق میزان تعهدات رتبه دوم کشور را در سال ۱۴۰۲ کسب کردیم، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد، در این شاخص مهم، عملکردی درخشان داشته است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای همه استان‌ها، از مردادماه سال گذشته تاکنون سهمیه‌ای برای جوجه‌ریزی تحت عنوان برش استانی مشخص کرد که استان کهگیلویه و بویراحمد نه تنها به صد درصد تعهد خود عمل کرده بلکه ۱۱ درصد نیز بیشتر جوجه‌ریزی داشته و در این زمینه رتبه دوم کشور را کسب کرد.

کد خبر 6098295

دیگر خبرها

  • یک میلیون و۳۱۸هزارقطعه جوجه ریزی در مرغداریهای استان انجام شد
  • افتتاح دو شهرداری جدید شهر ممبی و شهر سرآسیاب یوسفی
  • ۹۸ و ۸ دهم درصد نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد
  • کهگیلویه و بویراحمد سوگوار صادق آل عبا
  • وارد آمدن خسارت به زیر ساخت ها در استان کهگیلویه و بویراحمد
  • امدادرسانی هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به ۲۴۰ سیل زده
  • طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد ؛ شدت طوفان را ببینید | تصاویر
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در کهگیلویه و بویراحمد
  • اعلام میزان بارش های بهاری در کهگیلویه و بویراحمد