Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهرزاد اسفندیاری‌فر» که سال‌ها مربیگری تیم ملی کشتی فرنگی در رده‌های سنی مختلف را بر عهده داشته و یکی از مربیان سازنده و توانمند کشتی استان خوزستان محسوب می‌شود از اواخر سال گذشته عازم چین‌تایپه شد تا با قرارداد یک‌ساله هدایت تیم کشتی فرنگی این کشور را بر عهده بگیرد.

او یکی از مربیان سازنده در شهر کشتی‌خیز اندیمشک است که سابقه مربیگری در تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
او که در چند روز گذشته برای تعطیلات پایان سال میلادی به کشورمان بازگشته در خصوص مسائل مختلف پاسخگوی سووالات خبرنگار ایرنا بود. نظر شما در رابطه با نظرات «محمد بنا» سرمربی تیم ملی که از مربیان سازنده حمایت کرده بود چیست؟ 

مصاحبه آقای بنا برایم جالب بود و از دفاعی که از حق و حقوق مربیان سازنده واقعی از سوی وی مطرح شد، تعجب کردم. در حالی که او خودش به بدترین شکل تیشه به ریشه مربیان سازنده زده و به نظرم صحبت‌های او توهینی به شعور مربیان سازنده واقعی است. ایشان چرا راجع به تصمیمات خودشان حرفی نمی‌زنند. مجموعه کمیته لیگ یک کار اجرایی هست و ارتباطی با جذب یا عدم جذب مربیان ندارد در حالی که این سرمربی تیم ملی است که باید به صورت مستقیم با این قشر ارتباط برقرار کند و تا حق و حقوق آنان ضایع نشود. تیم‌های ملی هر آنچه دارند از وجود و زحمات مربیان سازنده سراسر کشور است.

چرا همزمان دوست خودشان، سه رده سنی را قبضه کرده و جایزه همان شخص در پایان سال از سوی وزارت ورزش چند صد میلیون تومان است و البته به غیر از مبلغ دریافتی حضور در لیگ. به خاطر همین ناعدالتی چندین مربی سازنده واقعی می‌توانستند از این سفره مالی که حق واقعی آنها بوده زندگی پر از مشکل خود را حل کنند.

یک شبه شخصی مربی تیم ملی بزرگسالان می‌شود؛ به دلیل آنکه یک نفر بدون اینکه در طول عمر ورزشی خود سوت و کورنمتر به دست گرفته باشد و سابقه مربیگری داشته باشد یک شبه ره صد ساله را می‌رود.این تضییع حق و حقوق مربیان سازنده واقعی نیست؟ که سرمربی تیم ملی در دفاع از آنها به کمیته لیگ شکایت دارد.

ملاک و معیار انتخاب مربی تیم ملی چیست؟

مگر غیر از این است که باید در ابتدا مربی باشی و مربیگری کنی؟ مگر غیر از این است که مربی باید توانمند باشد و سوابق او حکایت از توانمندی  را دارد. نگاهی به اطراف خود بیندازید و ببینید چه ظلمی در حق مربیان واقعی کشتی سراسر کشور شده است.

به هر حال بنا به عنوان سرمربی تیم ملی این اختیار را دارد که کادرش را خودش انتخاب کند. همانطور که برادرتان (ایرج اسفندیاری‌فر) چندین سال در کنار وی کار کرد و خودتان نیز هم در چند سال گذشته در کادر مربیگری تیم ملی بودید؟

این درست که سرمربی این اختیار را دارد که کادر فنی یا همان مربیان تیم ملی را مطابق میل خود انتخاب کند. اما نکته مهم اینجاست که مربی تعریف خاص خودش را دارد مثل تمام اصناف. مربی کسی است که به صورت فعال به کار مربیگری در باشگاه‌ها به آموزش مشغول باشد و به صورت مداوم در مسابقات مختلف شهرستانی، استانی و کشوری علاوه بر حضور، کار کوچینگ شاگردانش را عهده‌دار است و عملکرد چندین ساله وی در این امر حکایت از میزان توانمندی او را نشان می‌دهد.

سرمربی تیم ملی باید از مربیان واجد شرایط که از پارامترهای مربیگری بهرمند هستند کادر فنی خود را انتخاب کند.

متاسفانه ما شاهد هستیم در بسیاری از موارد افرادی بدون اینکه مربی باشند و حتی در طول زندگی خود سوت و کورنمتر به دست گرفته باشند فقط و فقط به واسطه رفاقت و مطیع بودن مطلق یک شبه مربی تیم ملی می‌شوند. وقتی نگاه به کادر فنی تیم ملی می‌کنیم عمق فاجعه بیشتر از موارد ذکر شده می‌باشد و این اصل  ظلم و ستم در حق مربیان سازنده واقعی است که امروز به عنوان مربی سازنده از آنها نام برده می‌شود.

در رابطه با برادرم نیز او یکی از فنی‌ترین مربیان و با تجربه‌های کشتی فرنگی کشور است که اگر سوالی هست خودش می‌تواند پاسخگو باشد. من نیز حدود ۲۰ سال است که کار مربیگری می‌کنم و پس از ۱۰ سال فعالیت مستمر به تیم ملی راه پیدا کردم. مسیر من در این راه ناپلئونی نبوده و یک شبه راه صد ساله نرفتم در ضمن کارنامه عملکرد مربیگری من کاملا روشن است.

چگونه می‌شود، شخصی همزمان در چهار مقطع و رده سنی به عنوان مربی و سرمربی مشغول است و مربیان واقعی خانه‌نشین باشند. مگر غیر از این است که این تصمیم‌ها به صورت مستقیم توسط «محمد بنا» سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گرفته می‌شود. این ظلم در حق مربیان واقعی نیست؟ چگونه است که سرمربی محترم تیم ملی چشمان خود را بر این ظلم آشکار بسته و نوک پیکان را به سمت کمیته لیگ فدراسیون کشتی برده است، کمیته لیگ یک کار اجرایی است و ارتباطی با جذب مربیان ندارد.

امتیازاتی که باید به صاحبان واقعی آن تعلق یابد از جمله حقوق ماهیانه، پاداش چند صد میلیونی سالیانه، سفرهای بین‌المللی به افرادی می‌رسد که جایگاهی در تعریف مربی ندارند. این کمال بی‌انصافی است. در سطح کشور مربیانی داریم که شبانه روز بدون دستمزد در بدترین شرایط به کار پرورش آینده‌های کشتی ایران مشغول هستند و هیچ وقت تلاش آنها به چشم نمی‌آید، تلاشی که اگر روزی کمرنگ شود کشتی ایران زیان می‌بیند.

آیا برگزاری لیگ امسال با توجه به اینکه در سال المپیک هستیم، به برنامه‌های تیم ملی ضربه نزد؟

چرخه لیگ هر ساله باید بچرخد چرا که مهمترین منبع درآمد قهرمانان به حساب می‌آید. لیگ در صورت هدفمند بودن و برگزاری آن در زمان‌ مناسب تاثیری در راندمان کاری برنامه‌های تیم ملی به وجود نمی‌آورد.

لیگ امسال به اعتقاد من بد برگزار نشد هر چند با داشتن لیگی پویا و با استانداردهای مناسب همیشه فاصله زیادی داشته و داریم. به نظر من یکی از اهداف اصلی برگزاری لیگ که همان کمک مالی به کشتی گیران بود امسال به خوبی زمینه آن فراهم شد و مبالغ مالی مناسبی به خانواده کشتی تزریق شد و چون در زمان مناسبی برگزار شد،  تداخلی با برنامه‌های تیم ملی به نظرم نداشت.

از وضعیت خودتان در تیم ملی چین تایپه بگویید. چه برنامه‌هایی برای این تیم دارید و در کدام مسابقات شرکت کردید؟

تغییر در کشتی کشور چین تایپه یا همان تایوان واقعا کار بسیار دشواری است و نیاز به زمان مناسب دارد من هم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم. متاسفانه کشتی در بین کشتی‌گیران تایوان اولویت اول به حساب نمی‌آید به هر حال امیدوارم تاثیر گذار باشم. استعدادهای خوبی در این کشور وجود دارد که همان‌طور که گفتم به زمان نیاز دارم تا بتوانم تاثیرگذاری خودم را داشته باشم.

اصلا چی شد که به چین تایپه رفتید؟

پس از مسابقه‌های جهانی ۲۰۱۸ بوداپست قرارداد من با فدراسیون به پایان رسید و پیشنهادی که از قبل در بازی‌های آسیایی جاکارتا از سوی این کشور به من داده بودند را پذیرفتم و پس از توافق مفاد قرارداد به این کشور رفتم.


آیا واقعا در ایران  جایی برای شما که سابقه مربیگری در لیگ برتر و کادر تیم ملی رو داشتید، نبود؟

متاسفانه توانمندی در کشتی ایران و در حیطه مربیگری اولویت محسوب نمی‌شود و این تاسف برانگیز هست. قطعا لذت کار کردن در کشور خودم به مراتب برایم ارزشمندتر است نسبت به کشور و مردمی که تنها وجه اشتراک بین ما انسان بودن ماست.

با توجه به اینکه در سال المپیک و سرنوشت سازی هستیم، تیم ملی الان نیاز به همدلی و حمایت دارد. مهمترین مشکلات تیم ملی کشتی فرنگی از نظر شما چیست؟

ببینید برای داشتن یک تیم خوب در زمان باقیمانده تا المپیک به طور قطع کادر فنی برنامه‌هایی را اعم از برگزاری اردوها، اعزام به تورنمنت‌ها و کسب سهمیه باقیمانده المپیک تدوین کرده و در کنار این برنامه‌ها فدراسیون و در راس آن شخص توانمندی همچون «علیرضا دبیر» به عنوان رئیس فدراسیون و حمایت ایشان در تحقق برنامه‌ها می‌تواند به این امر کمک کند.

پیش‌بینی شما از نتیجه تیم ملی در المپیک چیست؟

هیچ زمانی به یاد ندارم این همه کشتی‌گیر تاپ با هم و در یک زمان در تیم ملی وجود داشته باشند. در بعضی وزن‌ها انتخاب کردن به واسطه حضور چند کشتی گیر خوب سخت و دشوار است. داشتن کشتی‌گیران با تجربه مدال‌دار و کشتی‌گیران جوان مدال‌دار فوق‌العاده است. امید زیادی به این تیم دارم و در تک تک اوزان ما می‌توانیم بهترین نتایج رو کسب کنیم.

برچسب‌ها کشتی فرنگی فدراسیون کشتی محمد بنا علیرضا دبیر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشتی فرنگی فدراسیون کشتی محمد بنا علیرضا دبیر کشتی فرنگی فدراسیون کشتی محمد بنا علیرضا دبیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۲۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشتی فرنگی در چه اوزانی در المپیک شانس مدال دارد؟

مربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان درباره وضعیت ورزشکاران و پیش‌بینی خود از مدال المپیک صحبت کرد.

به گزارش مشرق، فرزاد ایمانعلی زاده مربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان درباره ارزیابی خود از جام تختی، عنوان کرد: تقریبا ۱۶-۱۷ نفر از کشتی‌گیران اصلی ما بیرون هستند و آینده سازان در اینجا کشتی می‌گیرند. ملاک اصلی جام تختی انتخاب تیم امید است.

وی درباره اینکه ملی‌پوشان اصلی نیستند خلائی احساس نمی‌شود، افزود: قطعا همین طور است. در یکی دو وزن ضعیف‌تر از نفرات اصلی هستیم. اسم نمی‌برم اما نفر سوم که در اینجا اول می‌شود با نفر اول ما اختلاف فاحش دارد. باید کار کرد، از جوانان در تیم بزرگسالان استفاده کرد تا روندمان بهتر شود.

مربی کشتی فرنگی درباره اینکه در اوزان ۶۰ و ۶۷ هنوز تکلیف مشخص نیست، خاطرنشان کرد: ما در این اوزان سهمیه را گرفته‌ایم. ده‌بزرگی توانست خودش را ثابت کند و اگر درآسیا طلا می‌گرفت قطعا ملی‌پوش ما در المپیک بود. به او یک فرصت دیگر داده می‌شود و قرار است با مهدی محسن نژاد به مجارستان برود. هر کدام عملکرد بهتری داشته باشند با ارزیابی کادر فنی به المپیک می‌روند.

ایمانعلی‌زاده درباره اینکه انتظار می‌رفت کشورهای بیشتری در جام تختی شرکت کنند، یادآور شد: اینجا چند سالی است به دلایل خاص کشورهای خارجی کمتر می‌آیند. ارمنستان هم تیم خوبی است و ما فکر نمی‌کردیم اینقدر خوب باشند. کشتی‌گیران جوان داخلی هم خوب است و مسابقات سطح معقولی دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکلیف وزن ۶۷ کیلوگرم و رقابت گرایی با سعید اسماعیلی، تصریح کرد: گرایی قهرمان جهان و المپیک بوده و برایمان قابل احترام است از طرفی استعداد ناب در کشتی آمده به نام اسماعیلی که در جام وهبی امره خوب ظاهر شد. در آسیایی اول شد و طبق چرخه باید رو در رو یا یک تورنمنت رقابت کند. صلاحدید کادر فنی این بود که مجارستان بروند.

این مربی فرنگی درباره اینکه ۹۰ روز به المپیک مانده و ما در دوره قبل یک طلا داشتیم، این دوره لوپز قرار است بیاید، شرایط را چطور می‌بینید، گفت: برای دومین بار در طول تاریخ کشتی فرنگی است که ما با سهمیه کامل به المپیک می‌رویم و این افتخار بزرگی است. هدف کادر فنی این بود که محقق شد. ۴ سال پیش به خاطر شرایط کرونا سطح مسابقات پایین‌تر بود. امسال کار قطعا سخت تر است. همان طور که در جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ دیدید سطح مسابقات بالاتر بود. کار ما سخت است اما ما تیم جوان و در عین حال با انگیزه داریم که تلاش می‌کنیم بهترین اتفاق رخ دهد.

در المپیک لندن ۳ طلا گرفتیم و باید تلاش کنیم در این دوره مدال‌های زیبا بگیریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خودتان در جه وزنی انتظار طلا دارید، اظهارداشت: روی کاغذ ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم شانس طلا داریم. دوره قبل در ۶۷ کیلوگرم طلا گرفتیم اما این دوره شانس مدال داریم. در المپیک اتفاقات خاص می‌افتد به این صورت که وقتی از یک وزن انتطار طلا داریم مدال نمی‌گیریم و از وزنی که انتظار نداریم مدال می‌گیریم مانند المپیک ۲۰۱۶ که عبدولی مدال گرفت. قابل پیش‌بینی نیست اما امیدوارم روز خوبی باشد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • فوتبال اروپا مربی بزرگ کم آورده!
  • کشتی فرنگی در چه اوزانی در المپیک شانس مدال دارد؟
  • صحبت‌های پدر حسن یزدانی درباره زمان بازگشت او
  • مربی سرشناس عاشق هندوانه‌های ایران شد | از اینکه ایرانی‌ها کنار غذاهایشان خیارشور می‌گذارند تعجب کردم!
  • سندرز خطاب به نتانیاهو: به شعور مردم آمریکا توهین نکنید!
  • حضور ژاوی در بارسا یک فصل دیگر هم ادامه دارد
  • روایت جالب مربی لهستانی تیم والیبال ایران از خوردن بهترین هندوانه و سخت بیدار شدن صبح
  • از مورینیو، دشان و آنچلوتی تا آلونسو، کلوپ و فان خال؛ کدام مربیان بزرگ به همکاری با لیورپول «نه» گفتند؟
  • حضور دو مربی کرمانشاهی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد
  • ۲۳۰ مربی در سپاه و بسیج استان سمنان فعالیت می‌کنند