Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-26@03:16:15 GMT

توصیه وزارت بهداشت به گرمخانه های شهرداری

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۲۴۰۲

صراط:

با تغییر فصل و سرد شدن هوا، یکی از معضلات شهرداری، بهزیستی و سایر نهادهای ذی‌ربط، موضوع کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان است و در همین راستا طی چند سال گذشته در جهت جمع‌آوری این افراد و انتقال آنها به مکان‌های سرپوشیده و گرم تلاش شده است...

به گزارش ایسنا در چنین شرایطی و حضور افرادی که در رعایت بهداشت فردی مشکلاتی دارند، می‌تواند بستری برای شیوع بیماری‌های واگیر نظیر آنفلوآنزا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما جدای از بیماریابی در این مراکز، موضوع مهم دیگر رعایت بهداشت محیطی برای جلوگیری از بروز بیماری‌هاست.

در این راستا، مهندس سیدرضا غلامی _ رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: بازرسی و نظارت بر گرمخانه‌های شهرداری‌ها نیز مانند سایر اماکن عمومی صورت می‌گیرد و بازرس بهداشت محیط که در مرکز جامع خدمات سلامت مستقر است، کلیه‌ واحدهای عمومی در محدوده مرکز خود را با برنامه‌ریزی‌های صرورت گرفته بدون آنکه هیچگونه تفاوتی بین مراکز قائل باشد، انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه برخی مراکز عمومی مانند نانوایی‌ها، مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان، مراکز بین راهی، گرمخانه‌ها و... نسبت به سایر مراکز حساس‌تر هستند، ادامه داد: در اینگونه مراکز تعدد بازدید داریم. طبق انتظارات ما و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم هر فصل از مراکز عمومی بازدید به عمل آوریم اما،‌ مراکز ویژه مانند اماکنی که نام برده شد به جای هر فصل هر 45 روز یکبار و یا یک ماه یکبار بازدیدهای خود را انجام می‌دهیم. مدیریت پسماند مراکز،‌ رعایت بهداشت سرویس‌های بهداشتی،‌ نظارت بر آب، تهویه محل‌ها، تجهیزات خواب در مراکز شبانه روزی و... همگی در بازدید از این مراکز مد نظر قرار می‌گیرد.

غلامی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش چهره به چهره به مسئولین و ساکنین این مراکز می‌تواند در کاهش بروز مشکلات میکروبی و آلودگی‌ها موثر باشد، اظهار کرد: هدف ما ارتقاء بهداشتی مراکز است و اقدامات قانونی را در اولویت آخر قرار داده‌ایم، چنانچه سالانه حدودا پنج میلیون بازدید از مراکز عمومی توسط بازرسان ما صورت می‌گیرد که به طور متوسط کار 120هزار مورد آنها ممکن است به شکایت برسد. البته مردم می‌توانند درصورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره 190 تماس گرفته و شکایات خود را ثبت کنند.

همچنین در ادامه دکتر حسین عرفانی_رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با اخبرنگاران، در خصوص مباحث کنترل بیماری‌ها و بیماریابی در این مراکز، گفت: در این فصل عمده بیماری‌هایی که منتقل می‌شود، عفونت‌های حاد تنفسی و بویژه آنفلوآنزا است که در این راستا یکی از تاکیدات ما وجود تهویه مناسب در گرمخانه‌ها است. علاوه بر آن بهتر است فرد بیمار تا حد ممکن از دیگران جدا باشد تا انتقال بیماری به سایرین به حداقل برسد. همچنین شست‌وشوی مکرر دست‌ها،‌ استفاده از ماسک‌های ساده، مراجعه به موقع به پزشک و... همگی نقش پر رنگی در عدم انتقال بیماری به سایرین دارد. در خصوص شیوع سایر بیماری‌های عفونی میان افراد ساکن در گرمخانه‌ها نیز تمام توصیه‌های لازم به مسئولین گرمخانه‌ها داده شده است.

وی افزود: یک سرماخوردگی ساده که ۹۷ تا ۹۸ درصد موارد آنفلوانزا در این قسمت قرار می‌گیرند، با یک تب و سرفه حاد و علایم خفیف بروز می‌یابد و با استراحت و صرف مایعات گرم و درمان علامتی، زیر یک هفته و تا پنج روز بهبود پیدا می‌کند. اما دو تا سه درصد موارد، این بیماری تبدیل به یک بیماری شدید و عفونت شدید تنفسی می‌شود و ویژگی‌اش هم این است که به بستری در بیمارستان و خدمات بیمارستانی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: پایه اصلی کنترل این بیماری رعایت نکات بهداشتی است، بنابراین شست‌وشوی مرتب دست‌ها بسیار توصیه می‌شود؛ چراکه ویروس آنفلوآنزا از طریق دست حداقل می‌تواند به مدت نیم ساعت قدرت انتقال عفونت را داشته باشد. بر همین اساس باید رفتار بهداشتی به یک فرهنگ تبدیل شود و افراد هنگام سرفه و عطسه دهان خود را بپوشانند و در صورت عدم دسترسی به دستمال حتی از آستین لباس خود استفاده کرده و جلو دهان خود را بپوشانند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: گرمخانه سرما آنفلوآنزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۲۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: عباس عبادی گفت: اکنون ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از همکاران پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول به خدمت هستند.
وی افزود: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند استخدام شده اند و در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت بوده و تعداد محدودی از همکاران ما در مناطقی که مجوز استخدام در آنها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده اند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا و ... در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آنها در مجلس بتوان اقدمات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.
عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یک چالش عمومی جهانی است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست، گفت: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آنها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چندسال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • قلیان با گاز خنده!
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • ساخت گرمخانه شهرداری ارومیه در حال اجرا است 
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ توزیع در ۸ استان
  • انجام ۱۸۰ هزار عمل جراحی در تعطیلات نوروز