Web Analytics Made Easy - Statcounter

الله یاری گفت: عملیات مرمت جدید روی برخی تزئینات و مهرهای گچی‌ ایوان شرقی مسجد جامع اصفهان انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان: «فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به آغاز آخرین مرحله از عملیات مرمت ایوان شرقی مسجد عتیق اصفهان اظهار داشت: کار مرمت کاشی‌کاری ایوان مدت‌ها قبل به پایان رسیده بود و این عملیات مرمت جدید بر روی برخی تزئینات و مهرهای گچی که جزو گچ‌بری‌های فاخر دوره ایلخانی هستند، انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهانافزود: به دلیل جلوه هنری و ارزش بالایی که این تزئینات و گچ‌بری‌ها دارند، نیاز به مرمت این قسمت از مسجد عتیق احساس می‌شد که با همکاری استادکاران بخش امانی میراث فرهنگی، در نظر داریم کار مرمت را تا عید نوروز به سرانجام برسانیم.

 

او  با بیان اینکه ممکن است کار مرمت به دلیل برخی موانع به تأخیر بیفتد، گفت: برخی موانع طبیعی مانند بارش‌ها و برودت شدید هوا و همچنین موانع دیگر مانند برداشتن پوشش‌های شیشه‌ای که برای حفاظت از آسیب‌های انسانی بر روی تزئینات کشیده شده بود، سبب شدند کار مرمت کمی با کندی پیش برود، اما از آنجایی که استادکاران واحد امانی اداره کل، انجام این مرمت را به عهده گرفتند، سعی می‌کنیم هرچه زودتر کمبودها را جبران کنیم و در موعد مقرر به معرض نمایش بگذاریم.

 

او افزود: از آنجایی که نیازی به خریداری مصالح جدید نیست و استادکاران ما در حال مرمت این بنا هستند، بودجه چندان زیادی نیاز ندارد و طبق برآوردها، مرمت ایوان با ۲۰۰ میلیون ریال نیز قابل انجام است که عمده این هزینه صرف کارمزد استادکاران می‌شود.

 

مسجد جامع یا مسجد عتیق اصفهان یکی از کهن‌ترین مساجد جامع ایران در دوره اسلامی است که بیش از ۱۲۸۰ سال قدمت دارد.

 

منبع: همشهری آنلاین

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد انتخابات دانشجو کانون های مساجد روز دانشجو مسجد استان بوشهر خبرگزاری شبستان مسجد جامع اصفهان اصفهان مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۳۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحسن حسینی صبح امروز سه شنبه در گفت و گویی رسانه ای اظهار کرد: با صدور مجوز فصل پنجم کاوش از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، هیأت باستان‌شناسی به منظور کاوش علمی و نجات‌بخشی در محل محوطه تاریخی جوبجی حضور یافت که به دنبال آن، کاوش کاملاً علمی باحضور کارشناسان متخصص باستان‌شناس و مرمت‌گر انجام شد که حاصل این کاوش‌ها کشف تعدادی تابوت بود که در بعضی از آن‌ها بقایای اسکلت انسانی وجود داشت.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: از همین‌رو، با حضور کارشناس مرمت‌گر در هیأت، اقدامات علمی و مرمتی اولیه روی تابوت‌ها و اسکلت‌ها انجام شد و سپس با ساماندهی اصولی، همه تابوت‌ها به منظور اقدامات بعدی از جمله مستندنگاری و مرمت، به کارگاه و آزمایشگاه پایگاه میراث‌جهانی منتقل شدند که در محیط آزمایشگاهی و کاملاً علمی مطالعات و اقدامات حفاظتی انجام شد و در حال حاضر نیز این تابوت‌ها در انبار قرار دارند و به محض راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی رامهرمز، همه اشیاء و تابوت‌ها به موزه رامهرمز انتقال خواهند یافت.

او افزود: از آغاز کار دولت سیزدهم، حفظ و حراست از اموال و اشیای ملی در اولویت کار میراث‌فرهنگی قرار گرفته و در سال جدید هم به منظور ساماندهی این تابوت‌ها و نیز اشیا و اموال فرهنگی پنج شهرستان دیگر، تأمین اعتبار انجام داده‌ایم.

حسینی با اشاره به ویدیوی منتشر شده در خصوص نابودی اسکلت های کشف شده در جوبجی گفت: بعد از گذشت پنج سال دوباره این فیلم که در زمان خود پاسخ داده شده بود را بازپخش شده است.

او افزود: در هر هیأت کاوش باستان‌شناسی حداقل یک نفر مرمت‌گر و یک نفر استخوان‌شناس وجود دارد که اقدامات و موارد حفاظتی اولیه را روی اشیاءِ مکشوف انجام می‌دهند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان بیان کرد: اشیا و اموال حاصل از کاوش‌های جوبجی در محل استاندارد و مخزن امن قرار دارند، بخش از کشفیات هم در مجهزترین آزمایشگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور توسط کارشناسان مرتبط و مجرب در دست بررسی هستند.

کد خبر 6092965

دیگر خبرها

  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
  • هدف دولت سیزدهم تقویت گردشگری در استان‌های غربی است
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد
  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان