دانشجویان؛ حلقه واسط بین مردم و دولت/ هویت آرمانخواهی جریان دانشجویی تغییر کرده است
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۵۰۸۹
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین زینلیان در نشست تحلیلی خبری «چالشهای جنبش دانشجویی در ۴۰ سال گذشته» که در دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: در بحث نقد دانشجویی یه نکته وجود دارد که دوره قبلی یا دهه قبلی عملکرد بهتری داشته است، اما در واقعیت این گونه نیست.
وی ادامه داد: نقد دانشحویی زمانی به صورت کامل و منصفانه است که نسبت به جامعه همان دهه بررسی شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این ادوار اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: رسانههای اجتماعی بر کنشگری دانشجویان تاثیرگذار هستند؛ بهطوریکه جنش دانشجویی با توجه به ظرفیت رسانهها میتواند عملکرد مناسبتری را داشته باشد.
وی افزود: دانشجویان دهه ۸۰ باتوجه به ظهور اینترنت، تحلیل مناسبتری از مسائل کشور و روز داشتند.
زینلیان بیان کرد: نگاههای متفاوتی به دانشجویان و دولت وجود دارد، به عنوان مثال جریان دانشجویی چون بیرون از قدرت است، تنها نقد گرایی انجام میدهد. یا اینکه جریان دانشجویی باید همراه مردم باشند و به دولت کاری نداشته باشند. جریان دانشجویان حتما باید به راس قدرت برسند. جریان دانشجویی نقاد و مطالبهگر باید هر زمانی که مردم نیاز داشتند، در کنار مسئولان به رفع مشکلات کمک کنند.
این ادوار جنبش دانشحویی گفت: جریان دانشجویی باید به عنوان واسطه بین قشر مردم یا کارگر و دولت قرار بگیرند و به جامعه کمک کنند، زیرا جریانهای صنفی در کشور فعال نیستند؛ در نتیجه در مواقع حساس و بروز مشکلات صدای این جریانها را سانسور میکنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر آرمانخواهی جریان دانشجویی تغییر کرده است؛ زمانی آرمانخواهی جریان دانشجویی سرنگونی شاه بود؛ اما هماکنون در زمینه گرفتن دو ماه حقوق عقب افتاده کارگران فعالیت میکنند.
زینلیان گفت: در حالحاضر جنبش دانشجویی شاخهای از جنبش کارگری یا معلمان است و رسالت اصلی خود یعنی دانشجویی را ندارد. فرقی هم ندارد، تمام اتحادیهها درگیر این موضوع هستند.
انتهای پیام/
300 / 31 جریان دانشجویی آرمان خواهی هویت کارگرانمنبع: ایسکانیوز
کلیدواژه: جریان دانشجویی آرمان خواهی هویت کارگران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۵۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/