Web Analytics Made Easy - Statcounter

هزینه بالای وصول مالیات برای دولت نشان دهنده ضرورت اصلاح روشهای اخذ مالیات و اظهار توسط مودیان است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، افزایش تحریم‌های اقتصادی موجب شده تا توجه به وصول مالیات در درآمدهای بودجه افزایش پیدا کند. دولت نیز در بودجه 99 توجه به دریافت مالیات را افزایش داده است. علاوه‌بر این سازمان امورمالیاتی در سال جاری، برخی مشاغل پردرآمد که به شکل‌های مختلف از دادن مالیات امتناع می‌کردند را شناسایی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌بینی دولت برای درآمد حاصل از وصول مالیات در سال 99 بیش از 195 هزار میلیاردتومان است که نسبت به سال قبل 13 درصد افزایش یافته است. مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمدها، مالیات بر ثروت، مالیات بر واردات و مالیات بر خدمات و کالا بخش‌های مختلف درآمدهای مالیاتی دولت است. در جداول زیر جزئیات بخش‌های مختلف درآمد مالیاتی و تغییرات آن اشاره شده است.

انواع  مختلف مالیات

تغییرات

مالیات اشخاص حقوقی

افزایش 25 درصد

مالیات بر درآمد

افزایش 25 درصد

مالیات بر ثروت

افزایش 40 درصد

مالیات بر واردات

کاهش 25 درصد

مالیات بر کالا و خدمات

افزایش 33 درصد

تکلیف دریافت مالیات از اقشار پردرآمد

در ماه‌های اخیر دریافت مالیات از گروه‌هایی مانند پزشکان، وکلا و هنرمندان با حواشی بسیاری از جمله اعتراض این اقشار روبرو بود. طبق برآوردهای انجام شده وکلا و پزشکان باید مجموعا حدود 20 هزارمیلیاردتومانمالیات پرداخت کنند که در شرایط کنونی درصد بسیار کمی از آن را می‌پردازند. پزشکان در قانون بودجه 98 ملزم به نصب کارتخوان شدند اما پس از چندبار تمدید مهلت نصب کارتخوان، تنها 58 درصد از پزشکان کارتخوان را نصب کردند. مازنی رئیس مرکز پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور در این باره  گفت: دولت برای کارآمد بودن به مالیات نیازمند بوده و برای تامین منابع کالاها و سایر خدمات نیز از مالیات استفاده می‌کند؛ اینکه هنرمندان و وکلا مالیات نمی دهند عین بی عدالتی است. این درحالی است که نوبخت در اظهارات خود، این موضوع را مسئله ناچیزی دانسته و در گذشته نیز با حذف معافیتی هنرمندان مخالفت کرده بود.

هزینه بالای وصول مالیات

اعداد و ارقام هزینه‌ وصول مالیات، نشان می‌دهد که اخذ مالیات از اقشار مختلف هزینه‌ بالایی را برای دولت به دنبال دارد. در بودجه 99 بیش از 16 هزارمیلیاردریال برای دریافت مالیات‌های مختلف در بودجه سازمان امورمالیاتی پیش بینی شده است. عامل اصلی هزینه بالای وصول مالیات ادامه روند قدیمی و منسوخ شده اظهار کاغذی مالیات است. با وجود گذشت چندین سال، از ورود سیستم‌ها و نرم افزارهای مختلف اظهار مالیات، کاغذی بودن اظهار مالیات همچنان تداوم یافته است. در سال‌های اخیر امکان اظهار الکترونیک ایجاد شده اما این روش به صورت فرمایشی اجرا شده به این صورت که حتی مودیانی که به صورت الکترونیکی اظهار کرده اند باید مجددا با مراجعه به مراکز مالیاتی نسبت به پرکردن اظهارنامه‌های کاغذی اقدام نمایند.

دولت در صورتی که واقعا خواهان کاهش هزینه‌های اخذ مالیات باشد باید برای اصلاح وضع کنونی سیستم‌های نرم افزاری خود را تقویت کند.

 

جزئیات جدول هزینه کرد دولت برای وصول مالیات

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: مالیات مالیات بر حقوق بودجه 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۱۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

در فروردین ماه حدود ۴۴۰ میلیارد تومان منابع برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان فراهم شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در فروردین ماه امسال از محل یک درصد افزایش مالیات ارزش افزوده از 9 درصد به 10 درصد حدود 440 میلیارد تومان درامد مالیاتی جدید ایجاد شده است.

این تغییرات بر اساس حکم مندرج در بند ر تبصره 6 قانون بودجه 1403 اعمال شده است.

این درامد طبق حکم قانون بودجه صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان خواهد شد. این  برای نخستین بار است که از سازوکار مالیات ارزش افزوده برای پوشش  افزایش هزینه های  مرتبط با حقوق بازشستگان استفاده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • احتمال افزایش نرخ معاینه فنی؛ این مبالغ کجا هزینه می‌شود؟
  • احتمال افزایش نرخ معاینه فنی/مبالغ دریافتی کجا هزینه می‌شود؟
  • وصول یک ماهه ۱۰۰۰ میلیارد مالیات از شرکتهای خام فروش صادراتی
  • درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/ تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • گلایه شرکت‌ های ترانزیتی از افزایش هزینه‌ های مرزی و توقف کانتینرها در دوغارون
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت