Web Analytics Made Easy - Statcounter

موج اخیر اعتراضات ناشی از افزایش بنزین در کشور فروکش کرد، اما پایان این موضوع به منزله تمام شدن مسئولیت رسانه‌ها در بررسی و تحقیق پیرامون این مساله نیست و از طرفی مسئولان هم حتما وظیفه دارند ابعاد این مساله را با دقت کنکاش و موشکافی کنند و در وهله اول به بهبود وضعیت مردمی که از این شرایط به شدت مورد فشار قرار گرفته اند و معاششان در خطر است، بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ مساله دومی که مسئولان بخش‌های مختلف در کشور باید آن را مورد مداقه قرار بدهند، تفکیک معترضانی است که به دلیل فشار اقتصادی بر زندگی شان به تصمیم اخیر برای گرانی بنزین اعتراض کردند با فرصت طلبان آشوبگری که هیچ گاه فرصتی برای بیان اعتراضات واقعی مردم نگذاشته اند و با کشاندن اعتراضات به اقدامات خشونت آمیز، همیشه این مسیر را به بن بست کشانده اند.

هرچند این بار آشوبگران خیلی هدفمند دست به اقداماتی زدند که در بسیاری موارد حکایت از این داشت که آن‌ها پیش از هر اقدام، آموزش‌های لازم را در این باره دیده بودند. در حقیقت بستن مسیر دسترسی مردم به نقدینگی از طریق تخریب ‌ای تی ام‌ها و آتش زدن بانک ها، با مشکل مواجه ساختن رسیدن مایحتاج روزانه از طریق غارت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین هدف قرار دادن دکل‌ها و پست‌های مخابراتی، همه نشان از یک برنامه ریزی دقیق داشت که مسئولان به ویژه در بخش‌های امنیتی باید در این زمینه هشیار باشند.

به هر شکل، اگر بخواهیم حوادث اخیری که به دنبال «افزایش قیمت بنزین» در کشور رخ داد، دسته بندی کنیم، می‌توان سه نتیجه از آن گرفت؛ نخست اینکه بخش زیادی از مردم به ویژه در قشرهای پایین دست و دهک‌های پایینی جامعه به این تصمیم اعتراض داشتند و از آن گلایه‌مند بودند که در جای خود آن را در این گزارش بررسی خواهیم کرد. دومین دسته، فرصت طلبان و جیره خواران سرویس‌های خارجی بودند که بر موج اعتراضات سوار شدند و به قصد ضربه زدن به کشور، اقدامات هدفمندی در راستای تخریب اموال عمومی و خصوصی و غارت فروشگاه‌های تامین مایحتاج مردم انجام دادند.

سومین دسته هم مردمی بودند که شاید بسیاری از آن‌ها زندگی و اقتصادشان از تصمیم اخیر بنزینی متاثر شده، اما مخالف هرگونه اقدامی که منجر به از دست رفتن امنیت کشور و تخریب اموال عمومی بشود، بودند و برای همین هفته گذشته در صفوف به هم فشرده و برای محکوم کردن اقدامات مخرب، تاکید می‌کنیم ـ «محکوم کردن اقدامات مخرب و حمایت از امنیت کشور» ـ نه اقدامات مسئولان به صحنه آمدند.

«مسیح مهاجری» مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز این روزنامه با تیتر «از انبار باروت تا انبان نان» تحلیلی بر شرایط اخیر داشته و نوشته است: حفاظت از نظام جمهوری اسلامی، که امام خمینی فرمودند: از اوجب واجبات است، با وارد کردن فشار بر مردم، قرار دادن آن‌ها در تنگنای معیشتی و برخورد‌های غیرقانونی با آن‌ها تحقق نمی‌یابد. عده‌ای از مسئولان، این کار‌ها را می‌کنند و سپس با استفاده از امکانات رسانه ملی تعبیراتی از قبیل: «مردم بسیار خوب ما» و «ملت فهیم و با بصیرت» تلاش می‌کنند بر کار‌های نادرست خود سرپوش بگذارند.

او با ارائه راهکار‌هایی که می‌توانست در ماجرای سهمیه بندی منجر به اقناع افکار عمومی شود، عنوان کرد: «کسی با اقدام شما برای جلوگیری از بالا رفتن مصرف بنزین مخالف نیست، ولی همه درباره چگونگی آن حرف دارند. افزایش تدریجی قیمت بنزین، پرهیز از دونرخی‌کردن، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مبارزه قاطع با قاچاق سوخت، گرفتن مالیات از مصرف‌کنندگان بیش از حد متعارفی که با کارت سوخت تشخیص داده می‌شود، برخورد قاطع با فرار‌های مالیاتی، پرهیز از ولخرجی‌هایی از قبیل: پرداخت حقوق‌های میلیاردی به مربیان خارجی ورزش آنگونه که اخیراً در ماجرای ویلموتس پیش آمد، کاهش هزینه‌های زائد دستگاه‌های دولتی، فرهنگ‌سازی با پیشتاز شدن خود مسئولان در تحمل ریاضت اقتصادی و ده‌ها راهکار دیگر وجود دارند که می‌توانند شما را به اهدافتان برسانند بدون آنکه به مردم لطمه وارد شود و اقشار ضعیف گرفتار تنگنای معیشتی گردند.»

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی یادآور شده است: «سوال بسیار مهم این است که چرا ترکش تصمیم‌های مسئولان ما همیشه به قشرهای ضعیف و مستضعف اصابت می‌کند و هرگز به مرفهین کوچک‌ترین آسیبی نمی‌رساند؟ به تجمعات اعتراضی هفته آخر آبان نگاه کنید و از خود بپرسید چرا در مناطق بالای شهر تهران حتی یک نفر برای اعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان نیامد؟ با این تصمیم شما نه سفر‌های خارجی آن‌ها کاهش یافت، نه تفریحات داخلی‌شان قطع شد، نه مهمانی‌های اشرافیشان تعطیل شد، نه بریز و بپاش‌هایشان تغییر کرد و نه مصرف بنزین شاسی‌بلند‌ها و خودرو‌های چند میلیاردیشان کم شد. در مقابل، بسیاری از خانواده‌های فقیر از همان نان خالی بخور و نمیر که گیرشان می‌آمد محروم شدند. آیا همین خطای بزرگ شما کافی نیست که محرومین و پابرهنه‌ها را به صحنه بکشاند و به اعتراض وادارد؟

طبیعی است که در چنین شرایطی، اتفاقات ناگوار هم رخ می‌دهد، سوءاستفاده‌هایی هم می‌شود و دشمن هم اهداف خودش را دنبال می‌کند، ولی چه کسی است که نداند زمینه را تصمیمات شما فراهم کرده است؟»

مهاجری تاکید کرد: «اگر حضرات مسئولان به این واقعیت‌ها توجه کنند به این نتیجه خواهند رسید که ماجرای بنزین فقط یک جرقه بود که به انبار باروت اصابت کرد و انفجار هفته آخر آبان را پدید آورد، انبار باروتی که عملکرد‌های نادرست ناشی از تصمیمات نادرست‌تر به وجود آورده است. تصورتان این نباشد که ماجرا تمام شده و دشمنان خارجی ناکام مانده‌اند. اشتباه اصلی همین است که دنبال پیدا کردن دشمنان خارجی می‌گردید.

مگر یادتان رفته که امام خمینی فرمودند: از خارج کسی نمی‌تواند به این کشور و این نظام آسیبی وارد کند، هر آسیبی وارد شود از داخل خواهد بود؟ سیاست‌هایتان را عوض کنید و به جای انبار باروت جامعه را به انبان نان تبدیل نمایید، در آن صورت می‌توانید مطمئن باشید که به وظیفه خود برای حفاظت از نظام عمل کرده‌اید. مردم را که داشته باشید، دیگر نیازی به تهدید و تطمیع و سخنرانی‌های پرطمطراق این وزیر و آن وکیل و آن فرمانده که فکر می‌کنند هرچه بلندتر صحبت کنند قدرتمندتر جلوه می‌کنند، نخواهد بود، عملتان کار خودش را می‌کند حتی اگر یک کلمه هم نگویید. این را هم بدانید که نان، با خودش دین را هم می‌آورد، چون فرموده‌اند کَادَ اَلْفَقْرُ اَنْ یَکُونَ کُفْراً یعنی وقتی نان باشد، کفر می‌رود و ایمان می‌آید.»

این مساله بسیار حیاتی و کلیدی است که مسئولان برای بهبود وضعیت کشور، صرفه جویی در مصرف و همچنین توزیع هرچه بهتر عدالت؛ جدای از تدبیری که باید در تصمیم داشته باشند، حتما باید به سمت گرفتن از غنی و تقسیم آن بین فقرا بروند، هزینه‌های زائد را کم و آن را برای بهبود وضعیت اقشار کم درآمد و طبقه کم برخوردار مصرف کنند نه اینکه برای یک تصمیم به صورت مساوی دست در جیب برخوردار و غیربرخوردار بکنند.

در روز‌های اخیر بحث‌های زیادی در خصوص گرفتن مالیات از هنرمندان ـ که در همه جای دنیا به سفت و سخت‌ترین شکل ممکن جاری و ساری است ـ شده است، اما در نهایت ممکن است بحث گرفتن مالیات از سلبریتی ها، اینفلوئنسر‌ها و امثال هم نظیر گرفتن مالیات از پزشکان و بستن مالیات بر روی دخانیات و سیگار خیلی سطحی مطرح شود و در نهایت هم به بدترین شکل ممکن که راه را برای دور زدن قانون اخذ مالیات فراهم می‌کند، این موضوع اجرایی شود.

چطور می‌شود که رئیس سازمان امور مالیاتی رسما در برنامه زنده تلویزیونی از فرار مالیاتی چند ده هزار میلیاردی افراد متمول، ثروتمندان، کارخانه داران و صاحبان صنایع سخن می‌گوید؟ قانون اخذ مالیات از پزشکان خیلی نیم بند اجرا می‌شود و حتی برای استفاده از کارتخوان که حتی فروشندگان دوره گرد و دستفروشان مترو هم به آن مجهزند، در مطب پزشکان هزار، اما و اگر مطرح می‌شود؛ اما به کارگران، کارمندان، بازنشستگان و حقوق بگیران که می‌رسد، آن‌ها باید مالیات خود را پیش از دریافت حقوقشان پرداخت کنند؟

این دوگانه هاست که قشر‌های ضعیفی را که در تنگنای معیشتی قرار گرفته اند، از وضعیت موجود شاکی می‌کند. درست است شاید این قشر از جامعه لابی‌های سنگینی برای طرح اعتراضات و گرفتن حقوق مسلم خود نظیر آنچه ثروتمندان، صاحبان صنایع، پزشکان، هنرمندان و امثال هم که حاضر نیستند برای درآمد‌های افسانه‌ای شان کوچکترین مالیاتی پرداخت کنند؛ ندارند. اما همین مردم هستند که پای انقلاب بوده اند و پای کار کشور مانده و خواهند ماند.

نگاهی به اعترضات اخیر که در پایین شهر اتفاق افتاد و حتی کک بالای شهری‌ها هم نگزید، بیانگر عمق ماجراست. مسئولان محترم اگر سراغ حل این دوگانه‌ها بروند و آنچه باید در مورد ثروتمندان، صاحبان صنایع، پزشکان، هنرمندان و امثال هم انجام بشود، انجام بدهند، بسیاری از گیر و گور‌ها حل می‌شود و طبیعتا بسیاری از مشکلات کشور هم به ویژه در زمینه اقتصادی و معیشتی برطرف خواهد شد. حتما مردم زیادی در جریانات اخیر اعتراض داشتند که نباید آن‌ها را به فرصت طلبان آشوبگر ربط داد، بلکه باید حرفشان را شنید و برای رفع مشکلاتشان اقدام کرد. بسم الله

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم آنفولانزا عوارض خروج از کشور بودجه 99 شهاب منصوری عبدالحمید ریگی استعفای استراماچونی لیلا واثقی سیدقاسم موسوی قهار پایتخت 6 توصیه مسئولان رفع مشکلات معیشتی اعتراضات بنزینی پایین شهر ثروتمندان پزشکان هنرمندان صاحبان صنایع مالیات حل مشکلات اقتصاد انتخابات مجلس یازدهم آنفولانزا عوارض خروج از کشور بودجه 99 شهاب منصوری عبدالحمید ریگی استعفای استراماچونی لیلا واثقی سیدقاسم موسوی قهار پایتخت 6

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۰۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

کارشناس بورس با بیان اینکه طرح عایدی بر سرمایه کاریکاتوری اقتصادی بر فضای اقتصادی کشور است، گفت: این طرح‌ در شرایطی در حال اجراست که هنوز اصلاحات اقتصادی شروع نشده‌ و تا زمانیکه ما با قیمت گذاری دستوری، ارز دو نرخی و کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم، انجام و اجرا شدن اینگونه طرح‌ها صحیح نیست.

جواد نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: این طرح از سال گذشته در دستور کار مجلس قرار داشته است و بعد از تعامل با شورای نگهبان، دیروز مجدد بندهایی از آن اصلاح و مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: اگر این طرح را از منظر اقتصادی و کلی مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که در دیگر کشورهای غربی و توسعه محور در فضاهای مالیات ستانی اجرا و تعریف شده است، حال باید به این موضوع توجه کرد که این کشورها در کنترل فضای اقتصادی رو به توسعه خود موفق بوده و تورمی را تجربه نمی‌کنند.

کارشناس بورس مطرح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه به معنی کلمه، مالیات بر عایدی سرمایه است و نه مالیات بر تورم، در شرایط فعلی کشورمان، این طرح در واقع مالیات بر تورم است چرا که هر آنچه عایدی سرمایه به شمار می‌آید به واسطه تورم به‌وجود آمده و در واقع مالیات ستانی از تورم است.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه این طرح از نظر اقتصادی چرا باید انجام بشود و آیا انجام آن صحیح است یا خیر گفت: از این منظر برخی از طرح‌ها گام آخر اصلاحات اقتصادی در کشورهای رو به توسعه هستند، زمانیکه تمام گام‌های اصلاحات اقتصادی انجام و به یک توسعه و ثبات اقتصادی دست پیدا کردیم در مرحله آخر طرح‌های مانند مالیات بر عایدی سرمایه و حذف صفر از پول ملی باید انجام شوند.

مالیات بر عایدی سرمایه، طرحی کاربردی اما به عنوان گام آخر اصلاحات اقتصادی

وی با بیان اینکه طرح عایدی بر سرمایه کاریکاتوری اقتصادی بر فضای اقتصادی کشور است، ادامه داد: این طرح‌ها در صورتی در کشور در حال اجرا هستند که هنوز اصلاحات اقتصادی شروع نشده‌اند و تا زمانیکه ما با قیمت گذاری دستوری، ارز دو نرخی با اختلاف ۵۰ درصدی نرخ حمایتی با بازار آزاد و کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم انجام و اجرا شدن اینگونه طرح‌ها صحیح نیست؛ مالیات بر عایدی سرمایه طرحی خوب و کاربردی خواهد بود اما به شرط آنکه به عنوان گام آخر اصلاحات اقتصادی قرار بگیرد.

کارشناس اقتصاد افزود: رخ داد مثبت این طرح، ثبت معافیت‌هایی همچون معاملات املاک، خانه‌های نوساز و معاملات طلا است که باعث می‌شود ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم در تور مالیات بر عایدی سرمایه نیافتند، اما ذکر این نکته مهم است که زیرساخت‌ها همچنان مشکل دارند و مردم نیز باید بدانند که زیرساخت‌های فعلی کشور آماده اجرای این چنین قوانینی نیست.

نصر اصفهانی گفت: بازارهایی همچون املاک و خودرو که دارای سامانه‌هایی برای ثبت و رصد هستند بازار طلا، دلار و ارز نیز نیازمند چنین سامانه‌هایی برای پیگیری دقیق‌تر برای شامل شدن به مالیات هستند، که این زیرساخت تا دو سال آینده انجام نخواهد شد.

وی در خصوص بازار سرمایه اظهار کرد: به دلیل جذابیت و ایجاد پول بازار سرمایه در تمام دنیا از مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند، این خود یک اتفاق خوب است چرا که محل سفته بازی‌ها باید در بورس باشد، حال باید بازار سرمایه جذاب شود تا هر شخص با قصد نوسان‌گیری و سفته بازی می‌خواهد در بازار حضور داشته باشد در بازار سرمایه بیاید و فشار بر دلار و زندگی مردم نباشد و این خود نیز نیازمند کمی شفافیت بیشتر است.

کارشناس بورس افزود: در کل مالیات بر عایدی سرمایه با تمامی مزیت‌ها و معایب در کشور ما اجرا می‌شود و باعث تغییر ادبیات سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد؛ شیوه و ابزارهای نوین تحلیل‌گری، معامله‌گری و مدیریت جایگزین ابزارهای قدیمی می‌شوند و افراد و مردمی که خود را برای این ابزار و تغییرات آماده کرده‌اند می‌توانند از لحاظ اقتصادی برای خود اتفاق خوبی را رقم بزنند، اما ۹۰ درصد مردم ما برای چنین تغیراتی آماده نیستند به طور مثال در یکی از تبصره‌های که دیروز در مجلس تصویب شد، عنوان شده بورس، صندوق‌های بورسی، گواهی سپرده کالا و صندوق‌های کالا از مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند، در حالی که در صورت خرید طلا باید مالیات آن پرداخت شود اما اگر طلا در گواهی سپرده بورس خریداری شود با اینکه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند اما از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

نصر اصفهانی ادامه داد: صندوق‌های طلا خود ابزار، انواع و حباب‌های گسترده دارند و فضای کلی هنوز به سمتی نرفته است که مردم با این فضاها عجین شوند و کسانی که برای آموزش بروز کردن خود در خصوص این ابزارها شروع کرده‌اند موقع بهره‌برداری بهترین استفاده از آن ابزارها را خواهند داشت.

وی افزود: نقد ما به کلیت این قانون و طرح است، چرا که کشور ما دارای تورم ۴۰ درصدی است و هر سال با افزایش تورم و رکورد روبرو بوده در حالی که نقدینگی بسیار افزایش پیدا کرده است، سوالی که به وجود می‌آید این است که چرا با این شرایط مردم باید در این حوزه مالیات پرداخت کنند؟ زمانیکه نقدینگی کنترل و تورم تک رقمی را طی چند سال در کشور تجربه کردیم آن زمان می‌توان از مردم مالیات بر عایدی سرمایه گرفته شود.

کارشناس اقتصاد ادامه داد: نقد ما به بندها نیست، بندها چرا که تقریباً بخصوص معافیت‌های در نظر گرفته شده، معافیت‌های خوب و کاملی هستند، بلکه نقد به خود مالیات بر عایدی با شرایط فعلی کشور است، اصلاحات اقتصادی کشور جوابگوی معافیت بر عایدی سرمایه نمی‌شود.

نصر اصفهانی پیشنهادهای در این حوزه داد: یکی از آن‌ها اصلاحات اقتصادی است که با گذشت زمان ُاین فرصت‌ها از دست خواهند رفت، اصلاح قیمت‌گذاری، حذف قیمت‌گذاری دستوری، حذف ارگان‌های که در ساز و کار قیمت‌گذاری دستوری مانند شورای رقابت دخالت می‌کنند، تک نرخی کردن قیمت ارز و کم شدن فاصله دلار آزاد با ارز نیمایی، با توجه به شعار سال که حمایت از تولید است از تولید کنندگان حمایت شود و با کنترل دلار نیما در واقع صادرکننده داریم تنبیه می‌کنیم و باعث بسته شدن دروازه‌های صادراتی کشور می‌شود، منتها با ورود ذی‌نفعان که وارد کنندگان هستند که بسیاری ازنان در بدنه اقتصادی دولت هستند و اصلاحات اقتصادی را به دولت نمی‌دهند.

کد خبر 747592

دیگر خبرها

  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • مذاکرات برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • کلاس های چهره به چهره صاحبان صنایع با دانشجویان برگزار می شود
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • اعتراض به کسر از حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی
  • مسئولان فرصت خدمت به مردم را قدر بدانند
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور