Web Analytics Made Easy - Statcounter

بدون شک همه‌ی والدین دوست دارند فرزندانشان جزو شاگرد اول‌های کلاس باشد. البته برای شاگرد اول بودن شرایط متعددی نیاز هست که تغذیه‌ی سالم و درست از مهمترین آنهاست.


در واقع داشتن تغذیه‌ای متعادل نه تنها برای رشد بدن بچه‌ها بلکه برای سلامت مغز آن‌ها نیز لازم و ضروری است. مواد غذایی خوب باعث بهبود عملکرد مغز شده و حافظه و قدرت تمرکز بچه‌ها را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
مغز نیز مانند هر ارگان دیگر بدن، مواد مغذی موجود در مواد غذایی مصرفی را جذب می‌کند. در این مطلب ۹ ماده‌ی غذایی مفید را توصیه می‌کنیم که برای افزایش سلول‌های خاکستری مغز مفید هستند.


ماهی آزاد
ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد یکی از منابع خوب اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که برای رشد و عملکرد مغز مفید هستند. جذب کافی این اسید‌های چرب می‌تواند به بهبود مهارت و قدرت ذهنی بچه‌ها کمک کند. توصیه می‌کنیم به جای ساندویچ‌های سوسیس و کالباس و هات داگ و ... برای بچه‌ها ساندویچ ماهی آزاد با نان گندم کامل آماده کنید.

کره‌ی بادام زمینی
بچه‌های عاشق کره‌ی بادام زمینی هستند؛ بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک میان عده‌ی حاوی ویتامین E. بهره‌مند شد. ویتامین E. آنتی اکسیدان محافظ غشای سلول‌های عصبی است. کره‌ی بادام زمینی همچنین حاوی تیامین و گلوکز است که اولی برای مغز مفید بوده و دومی انرژی زا است. می‌توانید روی میوه‌هایی مانند سیب یا موز از این کره زده و به بچه بدهید. البته حواستان باشد که فرزندتان جزو کودکان آلرژیک به این مواد غذایی نباشد.

تخم مرغ
تخم مرغ منبع خوب پروتئین‌ها است و زرده‌ی آن کولین قابل توجهی دارد. این ماده‌ی مغذی برای رشد و بهبود حافظه بسیار مفید است. بهتر است برای صبحانه‌ی بچه‌ها تخم مرغ یا املت حاوی سبزیجات آماده کنید.

توت‌ها و بری‌ها
فصل توت انواع آن را خریداری کرده و به بچه‌ها بدهید. توت‌ها به بهبود قدرت مغز و افزایش تمرکز کمک می‌کنند. این میوه‌های ریز و خوش طعم سرشار از ویتامین C. و آنتی اکسیدان‌های دیگر هستند. دانه‌های ریز داخل توت‌ها حاوی اسید‌های چرب امگا ۳‌ها هستند که برای مغز مفید است. توت فرنگی، بلوبری، تمشک، شاه توت، توت سفید و ... حاوی مواد مغذی زیادی هستند که برای بچه‌ها مفید و لازم است. همچنین می‌توانید در تهیه‌ی انواع اسموتی‌ها از توت‌ها استفاده کنید و یا از آن‌ها برای تهیه‌ی دسر‌های سالم بهره ببرید.


غلات کامل
غلات کامل مانند نان‌ها و غلات صبحانه تأمین کننده‌ی گلوکز هستند که منبع انرژی مورد نیاز مغز محسوب می‌شود. غلات کامل همچنین حاوی ویتامین B. هستند که برای دستگاه عصبی مفید است. توصیه می‌کنیم در هر وعده‌ی غذایی به بچه‌ها نان‌های تهیه شده از غلات کامل داده شود.

سبزیجات رنگی
سبزیجات رنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده و غنی‌تر هستند. این سبزیجات برای حفظ و ارتقای سلامت مغز مفیدند. توصیه می‌کنیم سبزیجات رنگی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، کدوحلوایی، هویج، اسفناج و ... را وارد برنامه‌ی غذایی بچه‌ها بکنید. می‌توانید از این سبزیجات در تهیه‌ی سوپ‌ها یا اسپاگتی بیشترین استفاده را بکنید. سالاد کاهو به همراه هویج، گوجه فرنگی، ذرت، کلم قرمز و ... نیز انتخاب مناسبی است. البته باید کمر همت ببندید و انواع ترفند‌ها و تکنیک‌ها را به کار بگیرید تا این قبیل سبزیجات مفید را به خورد بچه‌ها بدهید. بهترین کار تهیه‌ی فینگرفود‌ها و تزیین زیبای سالاد‌ها است تا بچه‌ها تشویق به مصرف سبزیجات بکنند.

لوبیا‌ها
انواع لوبیا‌ها شهرت زیادی در بهبود سلامت قلب دارند. اما ارزش این مواد غذایی فراتر از این حرف‌ها است. لوبیا‌ها برای مغز بچه‌ها نیز مفید هستند چون، به واسطه‌ی دارا بودن پروتئین ها، کربوهیدرات ها، فیبرها، ویتامین‌ها و مواد معدنی انرژی خوبی به مغز می‌رسانند. برخی از انواع لوبیا‌ها مانند لوبیا چیتی حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ نیز هستند که برای رشد و بهبود عملکرد مغز لازم هستند. توصیه می‌کنیم به سالاد بچه‌ها لوبیا اضافه کنید و بدانید که خوراک لوبیا نیز انتخاب مناسبی است.

گوشت‌های قرمز کم چرب
گوشت قرمز منبع آهن است که به حفظ انرژی بدنی و قدرت تمرکز آن‌ها در مدرسه کمک زیادی می‌کند. گوشت گاو منبع خوب زینک (روی) نیز محسوب می‌شود که قدرت حافظه‌ی بچه‌ها را بالا می‌برد. اگر فرزندی گیاهخوار دارید که لب به گوشت نمی‌زند باید آهن بدن او را با مصرف لوبیا‌ها و سویا تأمین کنید. لوبیا‌ها حاوی آهن غیرهم هستند که برای جذب شدن حداکثری نیاز به ویتامین C. دارند؛ بنابراین بهتر است در تهیه‌ی غذا و خوراک‌ها یا ساندویچ‌ها از میزان زیادی سبزیجات بخصوص فلفل دلمه‌ای استفاده کنید. توصیه می‌کنیم تا حد امکان از دادن گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و ... به بچه‌ها اجتناب کنید و آن‌ها را به تغذیه‌ی سالم عادت دهید.

شیر و ماست
ویتامین B. برای رشد بافت‌های مغز، ناقل‌های عصبی و آنزیم‌ها مفید است و محصولات لبنی منبع خوب این مواد مغذی هستند. شیر کم چرب یا ماست منبع فوق العاده‌ی پروتئین برای مغز محسوب می‌شوند. محصولات لبنی همچنین منبع ویتامین D. هستند که برای نوجوانان و کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بدانید که در این سنین نیاز به ویتامین D. بیشتر است؛ بنابراین لازم است که برای بهبود عملکرد مغز و همچنین افزایش میزان کلسیم و ویتامین D. بدن بچه‌ها میانه‌ی آن‌ها را با محصولات لبنی خوب کنید.     منبع:ایران ناز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: هوش و تمرکز هوش کودکان موادغذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۱۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید

وقتی صحبت از سلامت کلی به میان می‌آید، آنچه ابتدا به ذهن خطور می‌کند، حفاظت از مغز و قلب به‌عنوان مهم‌ترین اعضای بدن در سنین بالاست و احتمالا به کبد و سلامتی آن زیاد فکر نمی‌کنیم؛ در حالی که شواهد نشان می‌دهد با بالا رفتن سن، افزایش توجه به سلامتی کبد بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، علاوه بر این وضعیت سلامتی کبد بیش از آنچه فکر کنید زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، بیش از ۴.۵ میلیون بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر در این کشور به بیماری‌های کبدی مبتلا می‌شوند.

چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟

دکتر «سودا کودالی»، متخصص کبد، می‌گوید: کبد عضو مهم بدن است که چندین عملکرد حیاتی انجام می‌دهد اما با اینکه تعداد زیادی به بیماری‌های آن مبتلا می‌شوند، کمتر تشخیص داده می‌شود و افراد، معمولا تا وقتی به بیماری‌های کبدی بسیار پیشرفته دچار نشده‌اند به متخصص مراجعه نمی‌کنند؛ یعنی زمانی که گزینه‌های درمانی بسیار محدود شده‌اند.

به گفته دکتر کودالی، برای چندین بیماری که سلامتی کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گزینه‌های درمانی وجود دارند و به همین دلیل تشخیص زودهنگام بیماری کلید اصلی است.

برخی عوارض کبد ناسالم

عوامل متعددی می‌توانند باعث بیماری کبد شوند از جمله عفونت، چربی و مشکلات ایمنی. به گفته دکتر کودالی، پیامد بیماری‌های کبدی طولانی‌مدت فارغ از اینکه چه عاملی موجب آسیب کبدی شده است، شرایطی به نام سیروز کبدی یا آسیب‌دیدگی شدید کبد را به وجود می‌آورد که در صورت ابتلا، بافت سالم کبد تخریب و بافت‌های نسجی نامنظم و زخمی جایگزین آن می‌شوند.

سیروز کبدی خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز افزایش می‌دهد و سایر عوارض آن که ناتوانی کبد در انجام دادن چندین عملکرد مهم را در پی دارد، می‌تواند کار فرد را به بستری‌ شدن در بیمارستان بکشاند، بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد و در اغلب موارد به پیوند کبد منتهی می‌شود.

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

به گزارش ایندیپندنت، مهم‌ترین کاری که می‌توان برای سلامتی کبد انجام داد، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و غنی از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ و مواد معدنی ضروری است و به گفته دکتر کودالی، رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند نمونه بسیار خوبی باشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی انواع سبزیجات، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و بر مصرف ماهی‌های دارای اسیدهای چرب امگا، مغزها و سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها در حد تعادل تاکید می‌کند.

روش‌های دیگر تغذیه برای تقویت سلامت کبد

دکتر کودالی می‌گوید: به جای مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها و مکمل‌ها، رعایت یک رژیم غذایی متعادل باید در مرکز توجه قرار گیرد، با این حال آشکار شده که ویتامین E در رفع چربی و التهاب کبد مفید است.

به گفته او، برخی پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهد ممکن است در بیماران مبتلا به کبد چرب، سطح پایین ویتامین D دیده شود، اما برای تایید اینکه آیا مکمل ویتامین D واقعا در پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید است یا این‌ روند را معکوس می‌کند، به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است.

برخی روش‌های دیگر برای بهبود سلامت کبد

طبق توضیحات دکتر کودالی، کبد چرب یکی از دلایل اصلی بیماری‌های کبدی است که عامل ثانویه فاکتورهای خطر مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا به شمار می‌رود که همگی باید کاملا تحت کنترل باشند.

او خاطر نشان می‌کند که عدم مصرف الکل، پیشگیری از چاقی و کاهش وزن با اصلاح رژیم غذایی و ورزش منظم از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی است. همچنین توصیه می‌کند از مصرف گیاهان دارویی و مکمل‌های غیرضروری که به کبد صدمه می‌زنند، پرهیز کنید. ترک سیگار هم می‌تواند سلامتی کبد را تقویت کند و خواب کافی نیز تاثیر مثبتی بر کبد می‌گذارد. مراجعه منظم به پزشک نیز به عنوان یک اقدام‌ پیشگیرانه مهم است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت
  • چطور باید حواسمان به بیماری‌های کبد باشد؟
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید
  • چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟
  • چه نوع آبی برای سلامتی مفید است؟