Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سمفونی نهم» یک جور شوخی با تاریخ و با روایت و سینما است؛ طنزهایی که بکار می‌گیرد یک جاهایی خوب اما عمدتا قصه را تبدیل به کاریکاتور می‌کند که اذیت‌کننده است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: محسن غلامی(قلعه سیدی)

برخی فیلم‌های ما گویا صرفا اسم و برند «فیلم» بر خود دارند؛ یعنی محصولی هستند که برچسب سینما دارند اما در مورد اینکه برای چه کسی ساخته می‌شود؟ واقعا معلوم نیست! از این جنس فیلم‌های به اصطلاح سینمایی در سینمای ایران، اتفاقا بسیارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پشت سر هم نیز ساخته می‌شوند، بلکه بتوانند رنگ پرده را ببینند اما وقتی به اکران درمی‌آیند جز فرصت‌سوزی و هدررفت سرمایه عایدی‌شان نمی‌شود. چرا؟ چون مخاطب سینما را نمی‌شناسند.

«سمفونی نهم» تا حدودی مسثناست؛ ولی به هرحال با همه ریخت شکیل و گعده و محفلی کردن یک قصه به دور بازیگرانی چهره، خروجی خاصی نداشته و این را می‌توان از آراء مردم در همین روزهای اکران هم دید. فیلمی که با سرمایه هنگفت و صد البته دستمزدهای آنچنانی ساخته شده تا بتواند گیشه را در سیره بگیرد اما با این آشفتگی، زهی خیال باطل!

این فیلم هرچند ساخته محمدرضا هنرمند است؛ با همان فیلم‌هایی که امروز برای مخاطب یکجور نوستالوژی به شمار می‌رود اما انگار دیگر اثری از آن طعم و بو را ندارد. فیلمی گنگ که در فرم و تکنیکی غیرمعمول و نه لزوما بد، ساخته شده و اینگونه نیز قصه‌ای را در ظرف زمانی خیالی و بازه‌های بی‌ربط و باربط تصویر کرده است، اما چه می‌شود کرد که همین مخاطبش را پس می‌زند.

بالاخره سینما محل تجربه‌های متفاوت است با قصه‌های جورواجور. چه بسا با این همه مخاطب، باید توقع ساخت و دیدن هرجور فیلمی را داشت، منتها نه برای مخاطبی که از دست «فیلم‌های خاص» عاصی شده است. با مخاطبی سر و کار داریم که دلش را به فیلم‌های داستانی پر و پا قرص و یا اتفاقا طنز بی‌خود داده است متاسفانه. پس این مخاطب را براحتی هم نمی‌توان شناخت.

فکر کنید این وسط سراغ تجربه‌ای بروید که صرفا ظاهرسازی است یعنی دقیقا «سمفونی نهم»؛ چه توقعی هست که این مخاطب متزلزل سینما را بتوان مجذوب خود کرد. هرچند که این مخاطب فریب ظاهر را نمی‌خورد و همیشه عاشق قصه است و فیلمی که بتواند جلویش عرضه اندام کند.

متاسفانه «سمفونی نهم» حرفش هم حرف نیست؛ ه؟ بالاخره قصه‌ات چیست؟ خصوصا در این بزن‌درروهای پلان و سکانس‌هایی که منطق داستانی هم ندارند. البته ارزش دیدن دارند و قابل تحملند و چه بسا هر از گاهی مفرح می‌شود، ولی ملغمه فیلمسازی و تاریخ و ادعا و هرچه فکر می‌کنید را اینجا می‌بینید!

مثلا ادعای نمادسازی دارد و شاید هم بازی با نمادها؛ ایده بدی ندارد اما این ملک‌الموت در تار و پود سینمایی که معلوم نیست بالاخره حماسی است یا طنز و اینها، به واقع گم است. البته که داستان‌های اپیزودواری که تعریف می‌کند بامزه‌اند و سرو شکل سینمایی دارند، ولی قصه گفتنش آشفته به نظر می‌رسد. خصوصا اینکه از لحن تا حتی منطق فانتزی فیلم کاملا درحال تغییر است؛ زمانی احساس ات که بر قصه سوار می‌شد و گاه حماسه‌ای جدی و عمده مواقع هم طنازی وافر قصه و کارکترها.

در اینکه «سمفونی نهم» فیلمی جسورانه است؛ نباید اینقدرها دچار شک شویم. بالاخره قصه و ساختاری در فرم سینمایی دارد که می‌توان نشست و آن را به هر طریقی دید. ولی تصور مخاطب با این همه کارکتر بیکار درون داستانک‌ها، چیزی جز گول‌زنندگی ندارد.  این همه کارکترهای کارتونی برای بیلبورد یک فیلم، شاید جذاب به نظر برسد ولی واقعا کارایی ندارند.

این، فیلم سخت و پر از ایده‌ای است اما  به مانند آشفته‌بازاری می‌ماند که بعید است خود نویسنده بداند ته این همه داستانک‌ها قرار است چه اتفاقی رخ بدهد. در این گنگی قصه و در میان این همه فیلم‌های بی‌خود و باخود، مشخص است که رقابت کردنش سخت است حتی اگر بودجه میلیاردی صرف دستمزدهای بازیگرانش شده باشد!

باید گفت «سمفونی نهم» یک جور شوخی است با تاریخ و با روایت و سینما و غیره؛ طنزهایی که بکار می‌گیرد یک جاهایی خوب اما عمدتا قصه را تبدیل به کاریکاتور می‌کند که اذیت‌کننده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هیتلر نقد فیلم سینما اخبار سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۱۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار بسیار دشوار منچسترسیتی برای تصاحب رکورد تاریخی چلسی

چلسی 4 سال در استمفوردبریج شکست نخورد. منچسترسیتی 58 بازی با رکورد تاریخی آن‌ها فاصله دارد. 

طرفداری | چند رکورد مهم لیگ برتر همچنان به نام منچسترسیتی و پپ گواردیولا ثبت نشده‌اند.

با پیروزی 5-1 مقابل وولورهمپتون، سیتیزن‌ها به شکست‌ناپذیری در بازی‌های خانگی ادامه دادند. از شکست 2-1 مقابل برنتفورد در نوامبر 2022 تا به امروز، تیم تحت هدایت گواردیولا هرگز در اتحاد شکست را تجربه نکرده است. نوار شکست‌ناپذیری آن‌ها در لیگ برتر به عدد 29 رسید که در حال حاضر در بین تیم‌های فعلی لیگ برتر بهترین عملکرد محسوب می‌شود. با این حال، اگر در بحث رکورد شکست‌ناپذیری خانگی کاوش عمیق‌تری داشته باشیم، با عملکرد شگفت‌انگیز چلسی مواجه خواهیم شد. آبی‌ها در حد فاصل مارس 2004 تا اکتبر 2008 هرگز در ورزشگاه استمفوردبریج شکست نخوردند. این رکورد تا امروز دست نخورده باقی‌مانده و تنها لیورپولِ یورگن کلوپ در سال 2017-2021 با 68 بازی به آن نزدیک شد. 

طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در بازی‌های خانگی لیگ برتر

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • لرزه تردد خودروهای سنگین دوباره روی تن پل تاریخی بابل نشست
  • وعده‌ی سنگین امباپه به فرانسوی‌ها
  • لورکوزن با رکوردشکنی تاریخی، جاودانه شد!
  • دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!
  • شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن
  • کار بسیار دشوار منچسترسیتی برای تصاحب رکورد تاریخی چلسی
  • پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند