Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: همزمان با دهه فجر چهار پروژه کتابخانه عمومی در زنجان افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان زنجان ظهر امروز با حضور اعضا برگزار و موضوعاتی چون فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی زنجان طرح و آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی زنجان بررسی شد، همچنین در این جلسه مصوب شد کتابخانه‌های سیار زنجان با عنوان پیک دانایی نام‌گذاری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیگر دستور جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی زنجان افزایش تعرفه و حق عضویت کتابخانه‌های عمومی بود که با مخالفت اعضا رأی نیاورد و به زمان دیگری موکول شد.

مدیر کل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی استان زنجان یکی از بزرگترین‌های کتابخانه‌‌های مرکزی در کشور است، اظهار کرد: این کتابخانه دارای ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت و ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا است.

امیرعلی نیک‌بخش با بیان اینکه مسؤولان وقت تصمیم به ساخت این کتابخانه گرفته‌اند، عنوان کرد: در حوزه کتابخانه‌های عمومی مقرر شده است کارهای ناتمام انجام شود و با همین رویکرد کارهای بزرگ و ماندگار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کار گروهی برای تعیین تکلیف کتابخانه مرکزی تشکیل شده است، تصریح کرد: در این کار گروه تصمیم‌گیری شد از سیستم دولتی برای ساخت این کتابخانه استفاده نشده و نقش بخش خصوصی افزایش یابد.

نیک بخش با اشاره به اینکه ساخت کتابخانه مرکزی زنجان ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: این کتابخانه در حاضر ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دو طبقه زیرین آن تکمیل شده است.

مدیر کل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه افزایش منابع کتابخانه‌های عمومی زنجان یکی از اولویت‌های این اداره در سال‌جاری است، اصافه کرد: امسال برای خرید کتاب 250 میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به لزوم ترویج کتاب و کتابخوانی بیان کرد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در زنجان از خدمات کتابخانه‌های عمومی بهره‌مند می‌شوند.

نیک‌بخش با بیان اینکه ۶۰ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی کودکان هستند، گفت: در همه کتابخانه‌های عمومی بخش کودکان دایر است.

مدیر کل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه ۳۵۰ هزار جلد کتاب در سه سال اخیر به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است، عنوان کرد: ۷۵ درصد این کتاب‌ها قابل استفاده بوده و مابقی از طرق مختلف به چرخه بازگشته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ کتابخانه عمومی در استان زنجان در دست احداث است، گفت: از این پروژه‌ها چهار کتابخانه در دهه فجر سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

نیک بخش افزود: نخستین کتابخانه شهرستان خدابنده پس از انقلاب در سال‌جاری افتتاح می‌شود.

مدیر کل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: سعی شده تا با تعامل با کانون پرورش فکری همپوشانی در سطح استان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان اظهار کرد: ۳۹ کتابخانه عمومی، 35 کتابخانه سیار، سه کتابخانه سیار و ۱۹ کتابخانه مشارکتی در استان زنجان دایر است.

 

کتابخوانی یک عادت شود

فرماندار شهرستان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت‌های فرهنگی عاملی برای توسعه در آینده است‌، اظهار کرد: کم توجهی به امور فرهنگی نتایج سویی بسیاری را به دنبال دارد.

رضا عسگری با بیان اینکه در موضوعات اقتصادی موضوع بهره‌وری مطرح است، گفت: فعالیت در بخش فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی در جامعه باید رواج پیدا کند، بیان کرد: در این زمینه باید بر روی نسل نونهال و کودکان کار شود.

 فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به تجربه کشورهای موفق در زمینه کتاب و کتابخوانی بیان کرد: در حالی که در کشورهای توسعه یافته کودکان با کتاب و کتابخوانی آشنا هستند اما در کشور ما کودکان بیشتر با فضای مجازی درگیر هستند.

وی با بیان اینکه زنگی برای سلامت در مدارس برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده اما برای سلامت و تقویت فکری نشده است، ادامه داد: جای زنگ کتاب در مدارس خالی است.

عسگری با بیان اینکه باید فرهنگ کتابخوانی پیش از آغاز فرآیند تحصیل در دانش‌آموز نهادینه شود، گفت: کتاب خواندن باید به عادت تبدیل شود.

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌ها در روستاها و اماکن مغفول گفت: کتابخانه‌‌های مساجد و مدارس نیز مورد بررسی و در صورت راکد بودن مجددا فعال شود.

کتابخانه دیزج‌آباد در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه در طول سال بنا به مناسبت‌ها طرح رایگان شدن عضویت در کتابخانه‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد‌: همزمان با روز پژوهش در هفته آتی نیز عضویت در کتابخانه‌های زنجان نیم بها خواهد بود.

قاسم موحدیان با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع همزمان با هفته کتاب بیان کرد: 56 برنامه مناسبتی در این هفته برگزار شده است.

وی با بیان اینکه تهیه کتاب برای افزایش منابع کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود، ادامه داد: در این زمینه خرید کتاب از نمایشگاه کتاب انجام شد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان زنجان با بیان اینکه ۳۹ کتابخانه در استان زنجان دایر است، بیان کرد: ۸.۵ درصد از جمعیت شهرستان در کتابخانه‌ها عضویت دارند‌ که در این زمینه در استان و کشور سرانه بالاتری دارد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان زنجان با اشاره به لزوم توجه به توسعه کمی در شهرستان زنجان گفت: سرانه کمی شهرستان پاین‌تر از سطح استان و کشوری است و باید در این زمینه اقدام شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه دیزج‌آباد در بهمن‌ماه سال گذشته کلنگ‌زنی شده است، اضافه کرد: این کتابخانه در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق گ

منبع: فارس

کلیدواژه: زنجان کتابخانه های عمومی کتاب کتابخانه بهمن سال جاری افتتاح چهار کتابخانه سرانه مطالعه کتابخانه عمومی فرماندار شهرستان زنجان رضا عسگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۲۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اکنون کتابخانه به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج،  مهدی رمضانی عصر امروز در دیدار با نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور یک شبکه گسترده و اثرگذار است و قریب به 3800 کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد.

وی با ذکر اینکه بعد از مساجد و مدارس، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی جمهوری اسلامی کتابخانه‌ها هستند، گفت: خدمات متنوع و اثرگذار فرهنگی و اجتماعی امروزه در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود در حالی‌که قبلاً نگاه اینگونه بود که کتابخانه یک سالن مطالعه است!

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: اکنون کتابخانه به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده و کتابخانه مرکزی سنندج نیز بر همین پایه و اساس  شکل گرفته است که تنوعی از خدمت در آن وجود دارد که همین تنوع خدمت اثرگذاری را هم به دنبال دارد.

وی با اشاره به تعداد قابل توجهی کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور عنوان کرد: ایران از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها جزو 20 کشور اول دنیاست و در منطقه جایگاه نخست و در آسیا هم جزو 5 کشور اول است. در حوزه توسعه خدمات اتفاقات خوبی را توانستیم رقم بزنیم و پیشروی مطلوبی داشته‌ایم.

تولید بیش از 4700 ساعت محتوای قرآنی در کشور

رمضانی از برگزاری محافل قرآنی در ماه رمضان امسال خبر داد و اظهار کرد: یکی از مواردی و مسائلی که راجع به کتاب هست مربوط به قرآن کریم است حتماً باید در این حیطه کار شود، ما در پی اهمیت آن محافل  قرآنی را در کتابخانه‌های عمومی کشور راه‌اندازی کردیم که با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شدیم.

وی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان امسال بیش از 4700 ساعت محتوای قرآنی در کشور تولید و به دست مردم عزیز کشورمان رسید که بی‌شک اتفاق مهمی بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح هدهد سفید در چهار سطح، ابراز داشت: تلاش ما بر این است که بتوانیم کودک و نوجوانان را بیش از پیش به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه تمام تلاشمان فراهم کردن دسترسی آسان مردم به کتابخانه‌ها است، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم مسئله کتابخوانی را حل کنیم باید به حوزه مدارس و کودک نوجوان توجه کنیم.

نگاهمان به همه قومیت‌ها و مذاهب یکسان است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به افزایش قیمت در حوزه کتاب و شعار دولت مبنی بر عدالت فرهنگی افزود: یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند عدالت فرهنگی را برقرار کند، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار است که در حال پبگیری و جذب خودرو و تجهیزات هستیم که یقیناً با اجرای دستور رئیس‌جمهور مبنی بر اختصاص خودروها، کردستان نیز ویژه دیده خواهد شد.

به گفته رمضانی، کردستان، استانی است که مردمان فرهنگی و نویسندگان و هنرمندان توانمندی دارد که نگاهمان توجه به این ظرفیت‌هاست، البته محدودیت‌هایی هم از حیث تولید منابع داریم اما نگاهمان به همه قومیت‌ها و مذاهب یکسان است و امیدواریم بتوانیم منابع و قرینه‌سازی مناسب هر گروه هدف را فراهم کنیم.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • افتتاح همزمان چند پروژه بهداشتی در شهرستان فیروزکوه
  • افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور
  • شهرستان مهر میزبان شاعران
  • کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند