Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه تقدیمی دولت برای سال ۹۹ اشکالات جدی دارد و تورم را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد که باید برطرف شود وگرنه معضل اقتصادی کشور را دو چندان خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب در خصوص بودجه سال ۹۹ و اینکه آیا اصلاحات ساختاری در آن صورت گرفته یا خیر، گفت: متاسفانه اصلاحاتی که مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بود در بودجه سال آینده ترتیب اثر داده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که ایشان دستور به اصلاح ساختار بودجه تا حداکثر ۴ ماه ابتدایی سال ۹۸ داده بودند.

وی افزود: گرچه حجم بودجه افزایش یافته است ولی وابستگی به نفت به صورت پیدا و پنهان در این بودجه موج می زند. همچنین بودجه شرکت های دولتی را افزایش دادند به طوری که روز به روز به حجم چنین شرکت هایی افزوده می شود و این با اصلاحات مد نظر منافات دارد.

سلیمی مشکل دیگر بودجه سال ۹۹ را مربوط به پرداخت ها دانست و تصریح کرد: مرکز آمار ایران میزان تورم را ۴۳ درصد اعلام کرده در حالی که دولت از افزایش ۱۵ درصدی حقوق ها صحبت می کند؛ و این یعنی سفره معیشتی مردم کوچکتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حالی که کشور با موج بیکاری مواجه است، بودجه سال بعد بودجه‌ی اشتغال‌زایی نیست و در این زمینه هم مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

بودجه سال ۹۹ تورم زاست

نماینده مردم محلات و دلیجان بودجه سال ۹۹ را تورم زا دانست و گفت: با این بودجه بندی، تورم به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت. همچنین دولت در نظر دارد با فروش اوراق، آینده فروشی کند که این امر باعث می شود تا دولت های آینده تا چند سال زیر بار قرض های این دولت باقی بمانند.

وی مشکل بعدی بودجه ۹۹ را کسری بودجه فاحش دانست و افزود: به همین علت دولت مجبور می شود روز به روز با چاپ اسکناس، پایه پولی را افزایش دهد و همین امر باعث می شود تا تورم در پایان سال بعد بیش از آنچه که امروز است خودنمایی کند.

سلیمی با بیان اینکه قرار بود دولت در سال ۹۹ به سمت درآمد های غیرنفتی حرکت کند، تشریح کرد: ولی این مهم در حد قابل قبولی نیست و دولت باید حتما در این خصوص تجدید نظر کند.

سلیمی افزود: سازوکاری برای جلوگیری از فرار مالیاتی برخی اقشار در این بودجه دیده نشده و از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که فشار بیشتری بر کسانی که در حال حاضر مالیات پرداخت می کنند وارد شود. خصوصا مالیات تولید که نگرانی از افزایش آن وجود دارد.

کسری بودجه ۳۷هزار میلیاردی در بخش های آموزش و بهداشت

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کسری بودجه در بخش آموزش و پرورش را فوق العاده دانست و گفت: آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۹ با کسری بودجه ۲۰هزار میلیارد تومانی روبه رو خواهد بود. همچنین بخش بهداشت و درمان نیز باید با کسری بودجه ۱۷هزار میلیارد تومانی دست و پنجه نرم کند.

وی اضافه کرد: بودجه ای که جهت بیمه سلامت در سال ۹۹ در نظر گرفته شده باعث می شود این بیمه نتواند پوشش کاملی بر حوزه درمان داشته باشد. همچنین بودجه سال آینده نتوانسته در بخش پژوهش و تحقیقات دانشگاه ها افق روشنی را پیش روی آنان قرار دهد.

سلیمی با بیان اینکه در بودجه سال بعد ابهاماتی وجود دارد، تشریح کرد: به طور کامل مشخص نیست که افزایش درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین در بودجه سال بعد به صورت کامل به جیب مردم باز می گردد یا خیر، که پیگیری آن نیاز به رصد دستگاه های نظارتی دارد.

بودجه ۹۹ معضل اقتصادی کشور را دوچندان خواهد کرد

وی اظهار کرد: به هر نحو بودجه تقدیمی دولت برای سال ۹۹ اشکالات جدی دارد که باید برطرف شود وگرنه معضل اقتصادی کشور را دو چندان خواهد کرد.

نماینده مردم محلات و دلیجان با بیان اینکه دولت باید نسبت به حذف یارانه ثروتمندان در بودجه سال ۹۹ اقدام کند، گفت: ولی قوه مجریه به جای این کار یارانه اقشار ضعیف و متوسط را حذف می کند و این اقدامی عجیب از سوی دولتی است که بانک اطلاعات دقیقی از سطح درآمد افراد ندارد و به صورت قرعه ای آنان را از دریافت یارانه محروم می کند که این باعث تأسف و شگفتی است.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۳۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!

آفتاب‌‌نیوز :

هیرش سعیدیان- پس از مدت‌ها تاخیر غیرمعمول، دولت سیزدهم بخش دوم قانون بودجه ۱۴۰۳ را  که شامل جداول و ضمائم منابع شرکتی نیز می‌باشد، منتشر کرد.

۳ میلیون و ۷۴۱ هزار میلیارد تومان جمع منابع در نظر گرفته شده بودجه سال جاری است. حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای بودجه دولت در سال ۱۴۰۳ قریب ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری پیش‌بینی نمود، برخی کارشناسان مانند مهدی پازوکی چنین پیش‌بینی‌هایی را «بیش از حد خوشبینانه» ارزیابی کرده‌اند. کسری بودجه که در اثر افزایش هزینه‌های دولت ایجاد می‌شود، یکی از علل اصلی رشد تورم در جامعه است.

 وضعیت ناامید کننده بیمه ایران و ماشین سازی تبریز

بر اساس جدوال پیوستی،  شرکت ماشین‌سازی تبریز که زمانی یکی از شواحد‌های های موفق و صادر کننده نمونه صنعتی ایران محسوب می‌شد، در سال ۱۴۰۳ جزء شرکت‌های سر به سر و بدون سود طبقه بندی شده است، درآمد و هزینه‌های این شرکت به شکل برابر معادل ۸۰۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان است.

در حالی که شرکت‌های خصوصی بیمه کشور نیز در سال‌های اخیر اغلب در ترازنامه خود سود‌های قابل قبولی شناسایی کرده‌اند، وضعیت بزرگ‌ترین شرکت بیمه کشور چندان نویدبخش به نظر نمی‌رسد.

در جداول بودجه، درآمد شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان تنها بیمه دولتی کشور، ۷۳ هزار و ۵۱۲ میلیارد و هزینه‌های آن حدود ۷۳ هزار و ۴۱۲ میلیارد برآورد شده است. با توجه به زیان انباشته شرکت به نظر می‌رسد این مجموعه جزء شرکت‌های زیان‌ده به حساب آید، اخیراً مدیرعامل بیمه ایران پس از ماه‌ها اعتراض و انتقاد کارشناسان از سمت خود برکنار شد.

شرکت راه آهن درگیری داخلی و زیان گسترده

اخیراً ۵ تشکل اصلی صنفی شرکت‌های خصوصی پیمانکار و دخیل در صنعت راه آهن ج. ا در نامه‌ای ۷ صفحه‌ای از نحوه مدیریت سید میعاد صالحی مدیرعامل این نهاد انتقاد کرده و وی را مسئول زیان و افت عملکرد قابل توجه رجا معرفی کردند. یک منبع آگاه در گفتگو با آفتاب‌نیوز، توقف اولین قطار ترانزیتی از افغانستان به ترکیه و عدم صدور اجازه عبور برای آن را نیز به اختلافات داخلی در راه آهن نسبت داد.

در جداول بودجه ۱۴۰۳ علی رغم انحصار شرکت راه آهن، برای این شرکت حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان زیان پیش بینی شده است.

بودجه باشگاه پرسپولیس چند برابر استقلال

در بودجه سال جاری، هزینه‌های باشگاه استقلال ۶۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و درآمد‌های آن ۷۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون محاسبه شده است. در واقع این باشگاه هیچ سودی ندارد. باشگاه استقلال اخیراً با اجبار دولت به هلدینگ سرمایه گذاری خلیج فارس  واگذار شد. با توجه به اینکه سهامدار عمده این مجموعه شرکت‌های سهامی عدالت و صندوق بازنشستگی نفت هستند، در واقع از این پس، پول قرارداد بازیکنان از جیب سهامداران عدالت و بازنشستگان نفت پرداخت خواهد شد. پرسپولیس نیز به یک کنسرسیوم بانکی واگذار شد.

دولت به بهانه آنکه خریداران خصوصی «اهلیت ندارند» از واگذاری این دو باشگاه پرطرفدار به بخش خصوصی خودداری کرد.

در قانون بودجه ۱۴۰۳ منابع و هزینه‌های باشگاه پرسپولیس، اما چند برابر باشگاه استقلال در نظر گرفته شد. برابر جدوال بودجه ۱۴۰۳  منابع و هزینه‌های این باشگاه به شکل تقریباً برابر ۴۲۷ میلیارد تومان  است.

خبرگزاری ایرنا با ۸۳ میلیارد تومان درآمد و ۴۵۲ میلیارد هزینه جزء  شرکت‌های با درصد بالای زیان‌دهی به نظر می‌رسد. از ایرنا زیان‌ده‌تر، صداوسیما جمهوری اسلامی است که تنها ۶۶۰۰ میلیارد درآمد و بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

بانک مسکن نیز حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان درآمد و بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که این بانک را به تنها بانک زیان‌ده دولتی (به ادعای  قانون بودجه) بدل ساخته است.

بودجه ناچیز برنامه ترک اعتیاد و اطفاء حریق جنگل‌ها

مبلغ سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته ۱۰ هزار میلیارد تومان است. برخی مبالغ در بودجه سال جاری به شکل معناداری ناچیز در نظر گرفته شده‌اند. برای مثال کل بودجه برنامه ترک اعتیاد معتادان مواد مخدر و روانگردان و بیمه پایه سلامت مرتبط با آن تنها حدود ۲۰ میلیارد تومان است. در حالی که بر اساس آمار‌ها حداقل ۵ میلیون معتاد در کشور وجود دارد.

حق بیمه پایه سلامت زندانیان و خانواده آن‌ها نیز تنها حدود ۲۷ میلیارد تومان است.  بودجه در نظر گرفته شده برای پیشگیری و اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع نیز کمتر از ۶ میلیارد تومان است. اجرای طرح مقابله با بیابان‌زدایی و کانون‌های بیابان زا نیز تنها ۵۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بودجه در اختیار دارد.

این در حالی است که در لایحه پیشنهادی دولت تنها بودجه سازمان تبلیغات ۵ هزار و ۲۶ میلیارد در نظر گرفته شد. نهاد‌های جامعه المصطفی العالمیه و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه نیز هر کدام بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه دریافت کردند.

دیگر خبرها

  • فقط ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا کاکتوس پنهان را پیدا کنید+ پاسخ
  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • مجلس ، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • وزیر ورزش: همه تیم‌ها در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا حضور پیدا می‌کنند
  • افزایش نظامی گری دولت انگلیس
  • سهم ۶۴ درصدی طرحهای عمرانی از بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اشنویه