Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ تشییع پیکر استاد سیدقاسم موسوی‌قهار امروز، 19 آذر با حضور گسترده مردم در خانه مداحان برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم تشییع پیکر سیدقاسم موسوی‌قهار، چهره ماندگار مناجات‌خونی و ذاکر اهل بیت با حضور جمع کثیری از مردم، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت و قاریان و حافظان قرآن کریم صبح امروز، 19 آذرماه در خانه مداحان تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در ابتدای این مراسم سیدمحمد سادات‌رضوی به مرثیه‌سرایی پرداخت و در سخنانی کوتاه نیز اظهار کرد: مرحوم موسوی‌قهار، هرگاه نام امام حسین(ع) را می‌شنید، اشک از چشمانش جاری می‌شد، حتی زمانی که در بستر بیماری بود. برای همین هم مردم اینچنین پرشور در تشییع وی حاضر شده‌اند تا تجلیلی از تلاش‌های این خادم اهل بیت داشته باشند.

وی افزود: تلخ‌ترین دوران برای این سید، زمانی بود که حنجره‌اش به دلیل بیماری دچار آسیب شد و او نمی‌توانست دیگر درباره اهل بیت مداحی کند، ولی اطمینان دارم امروز برای این خادم اهل بیت، اوقات خوشی در پیش است.   در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌قهار، برادرزاده مرحوم موسوی‌قهار نیز در سخنانی بیان کرد: چه قدر خوب است انسان به گونه‌ای زندگی کند که وقتی از دنیا می‌رود همه گریان باشند. این اتفاق را هم اکنون در مرگ عمویم شاهدش هستیم. استاد موسوی قهار همیشه دعا می‌کرد خدا وی را تا پایان عمر حسینی نگاه دارد، خوشبختانه وی عاقبت به خیر شد و تا پایان خادم اباعبدالله(ع) باقی ماند.

در گفت‌وگو با تنی چند از مادحین اهل بیت(ع) سید‌علی سادات‌رضوی بیان کرد: درباره استاد می‌شود از دو منظر شخصیتی و هنری صحبت کرد. استاد در هر دو شکل، مثال‌زدنی بودند و تا سال‌ها نام و یادش در دل‌ها باقی خواهد ماند. درباره ارادت استاد هم باید بگویم اگر وی در کارش ارادت لازم را نداشت، امروز نوا‌های وی چنین فراگیر به گوش نمی‌رسید.

وی تاکید کرد: درباره نوا‌های استاد یک ویژگی بارز وجود دارد، آن هم این‌که سوزی در صدای وی وجود داشت که به شدت به دل می‌نشست، برای همین هم وقتی وی درباره اهل بیت می‌خواند، شنونده تحت تاثیر قرار می‌گرفت. این امتیاز هم جدا از صدای خوش به باور قلبی استاد موسوی‌قهار مربوط می‌شود.

این مداح اهل بیت تاکید کرد: مردم همیشه به خادمان اهل بیت احترام می‌گذارند، چون خودشان عاشق اهل بیت هستند. این موضوع در تشییع پیکر استاد موسوی‌قهار به خوبی مشخص است.   مصطفی خرسندی، رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی کشور و مدیرعامل خانه مداحان کشور دیگر فردی بود که درباره استاد موسوی‌قهار به ایکنا گفت: استاد از افتخارات جامعه قرآنی و مداحان بوده و هست. استاد نه تنها در حوزه مداحی، بلکه در زمینه تلاوت قرآن و دعاخوانی نیز یکی از بزرگان بود. درباره استاد به جرئت می‌توان ادعا کرد که وی از آن دست آدم‌هایی است که به راحتی جاگزینی برایشان پیدا نمی‌شود.

وی ادامه داد: این خوی خوب و اخلاقی استاد، دیگران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌داد، به نحوی‌که فردی که با وی آشنا می‌شد، نمی‌توانست دوستدار وی نباشد.

خرسندی در پایان تاکید کرد: درباره اجرای استاد باید این نکته را بیان کنم، آنچه او می‌گفت، کاملاً برآمده بر از قلبش بود، برای همین هر فردی که مناجات یا مداحی وی را می‌شنید، ناخودآگاه اشک از چشمانش جاری می‌شد.

مهدی ارضی، مداح اهل بیت نیز با بیان این‌که استاد فردی صاحب سبک بود، گفت: وی در حوزه مداحی و دعاخوانی فردی صاحب‌سبک و بی‌بدل بود، مناجات فراوانی از استاد به یادگار مانده است، اما افرادی که همانند استاد دارای سبکی مستقل هستند بسیار تعدادشان کم است. درباره ایشان گفته می‌شود که بسیار صبور بود و با همین صبوری سعی می‌کرد به افرادی که تازه وارد عرصه مناجات‌خوانی شده بودند، رفتار کنند.

در ادامه این مراسم، مرتضی طاهری، مداح اهل بیت با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی استاد موسوی‌قهار گفت: وی خصائل اخلاقی داشت که تنها منحصر به خود او بود، به ویژه در دعا‌خوانی و مدیحه‌سرایی امیر‌المومنین(ع) او به شدت خاص بود، همچنین دعا‌های ماندگاری از استاد نظیر؛ دعای سحر، دعا برای سلامتی امام زمان(عج) و... به جا مانده که تا سال‌ها شنیده خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمی حمید مقدسی به عنوان آخرین فردی که در این گزارش از نظرش بهره برده شد هم در سخنانی کوتاه تاکید کرد: از زمانی که خودمان را شناختیم با صوت استاد موسوی‌قهار آشنا بودیم. وی یک عمر نوکری اهل بیت را کرد و الان هم میهمان آنهاست. درباره استقبال از مراسم تشییع پیکر این استاد هم باید بگویم که مردم همیشه با حضورشان به نوکران امام حسین(ع) ادب می‌کنند. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: تشییع پیکر مداح اهل بیت سید قاسم موسوی قهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۴۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

فرارو- نشریه "نیویورک پست" در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی نتایج نظرسنجی‌ای را در مورد عادات بهداشتی دانشجویان دانشگاه به اشتراک گذاشت. آن نشریه نتیجه نظرسنجی مذکور را با این تیتر اعلام کرد:" تقریبا نیمی از اعضای نسل Z دچار جرموفوبیا (میکروب هراسی) هستند و روزانه ده بار یا تعداد دفعاتی بیش‌تر دست‌های شان را می‌شویند". این تیتر باعث آغاز گفتگو‌ها در فضای مجازی در مورد آن چیزی شد که بهداشت مرسوم و معمول قلمداد می‌شود.

به گزارش فرارو به نقل از ال پائیس؛ "میریا کانترو" متخصص بهداشت عمومی در اسپانیا می‌گوید: "شستشوی ده بار در روز یا تعداد دفعات بیش‌تر را نگران کننده نمی‌دانم. از این گذشته این موثرترین راه برای جلوگیری از عفونت است. کل جهان آن درس دردناک را در طول پاندمی کووید – ۱۹ آموختند. شستن دست‌ها بروز عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد و از بروز اسهال جلوگیری می‌کند". نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهند که حضور در مدرسه در طول فصل آنفولانزا بهبود یافته چرا که کودکان بیش‌تر تشویق می‌شوند دست‌های خود را به طول کامل بشویند.

کانترو می‌گوید در مورد دفعات شستن دست‌ها یا استفاده از ضد عفونی کننده دست موقعیتی که در آن قرار دارید مهم‌تر از تعداد دفعات شستشو است. او می‌گوید:"دست‌های تان را پس از رفتن به توالت، قبل از غذا خوردن و آشپزی کردن و پس از گرفتن مخاط بینی تان با استفاده از دستمال بشوئید". انجام تمام این کار‌ها می‌تواند به راحتی به معنای ده بار شستشوی دست در روز و حتی تعداد دفعات بیش‌تر باشد. داده‌ها روند نگران کننده‌ای را نشان می‌دهد. یک نظرسنجی توسط شرکت تحقیقات بازار YouGov Omnibus نشان می‌دهد که یک چهارم اسپانیایی‌ها اعتراف می‌کنند که پس از رفتن به توالت دست شان را مورد شستشو قرار نمی‌دهند. اگرچه توصیه‌های مرتبط با شستن دست‌ها از زمان پاندمی تغییری نکرده، اما به طور کلی رعایت بهداشت شستن دست‌ها کاهش یافته است. کانترو می‌گوید:"متاسفانه این یکی از درس‌هایی است که اکنون از سوی بسیاری از مردم فراموش شده است".

چه تعداد دست شستن در روز زیاده روی محسوب می‌شود؟

 شستن مکرر دست‌ها برای رعایت بهداشت بسیار مهم است، اما شستن بیش از حد می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند درماتیت، خشکی و ضایعات پوستی نامرئی شود. کانترو می‌گوید:" این شرایط در گذشته به دلیل شستن مکرر دست‌ها در بین کارکنان مراقبت‌های بهداشتی رایج بود. پیش از این هیچ گونه ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل وجود نداشت بنابراین همه از آب و صابون استفاده می‌کردند که تحریک کننده پوست محسوب می‌شود. این امر منجر به بروز بسیاری از مشکلات درماتیت در بین متخصصان مراقبت‌های بهداشتی شد. صابون‌ها نیز از نظر کیفی به خوبی امروز نبودند".

گاهی اوقات شستن بیش از حد دست ناشی از یک مشکل است. نیویورک پست در این میان به میسوفوبیا (خاک هراسی) اشاره کرده است.   "امانوئل اولیوا" روانشناس این وضعیت را به عنوان "ترس شدید و غیرمنطقی از میکروب ها، خاک و آلودگی" تعریف می‌کند. علاوه بر این، شستن بیش از حد درست‌ها صرفا به دلیل ترس از میکروب‌ها نیست و می‌تواند با اختلال وسواسی - جبری  (OCD)  مرتبط باشد.

او می‌گوید:"همه ما نگران جمع شدن میکروب‌ها در مکان‌های کثیف هستیم. نظافت اولیه فقط باعث می‌شود احساس امنیت بیش تری داشته باشیم و با آنچه در دوران کودکی در مورد بهداشت خوب یاد گرفته بودیم هماهنگ باشیم. مشکل زمانی به وجود می‌آید که ترس حاکم شود و افکارمان دائما مشغله آلوده بودن محیط را داشته باشد و آن زمان این امر منجر به شستشوی بیش از حد یا رفتار‌های پیشگیرانه می‌شود که زندگی روزمره را مختل می‌کند و باعث اضطراب شدید می‌شود. این یک ترس بیمارگونه در نظر گرفته می‌شود".

اولیوا می‌افزاید:"اجتناب از مکان‌های کثیف، تمیز کردن بیش از حد، استفاده بیش از حد از مواد ضد عفونی کننده، شستن وسواس‌آمیز دست‌ها، خودداری از به اشتراک گذاری وسایل، اجتناب از تماس فیزیکی و دوری از جمعیت یا حیوانات رفتار‌های مرتبط با میکروب هراسی هستند".

میریا کانترو می‌گوید که مهم این است که به این فکر کنیم که آیا در موقعیتی که قرار داریم نیازی به شستن دست‌ها وجود دارد یا خیر. او می‌افزاید:"اگر لازم است این کار را انجام دهید. وقتی دست‌های خود را بیش از حد بشوئید حتی زمانی که نیازی به آن نیست این به عملی اجباری تبدیل می‌شود".

در نهایت، کانترو توصیه می‌کند که به دنبال ایجاد یک تعادل سالم باشید. او می‌گوید:" زندگی بدون میکروارگانیسم‌ها غیرممکن است و سودمند نیست. دنیا استریل نیست. در حالی که رعایت بهداشت دست برای جلوگیری از عفونت خوب است به یاد داشته باشید که از بین بردن همه میکروارگانیسم‌ها غیر ضروری است و توصیه نمی‌شود. روی موقعیت‌های پرخطر تمرکز کنید و از لمس دهان و سایر نواحی در هنگام تماس با میکروب‌ها خودداری نمایید".

دیگر خبرها

  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • زورخانه حیدر کرار بندرعباس میزبان عاشقان ورزش زورخانه‌ای
  • (ویدئو) تشییع پیکر مادر و دختر لبنانی
  • اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی
  • چند بار باید دستان خود را بشوئید؟
  • یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • طرز تهیه ناز لقمه؛ یک نهار معرکه برای عاشقان شامی کباب (فیلم)
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت