Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-27@01:55:55 GMT

نگاهی به انواع شکاف‌های قیمتی(GAPs)

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۷۴۶۰

نگاهی به انواع شکاف‌های قیمتی(GAPs)

در مطلب «شکاف‌های قیمتی در تحلیل تکنیکال» توضیح دادیم که شکاف‌های قیمت یا همان گپ‌ها یکی از مهم‌ترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود.

به گزارش واحد آموزش پول نیوز، منظور از شکاف‌های قیمتی این است که در آن ناحیه قیمتی، معامله‌ای توسط معامله‌گران صورت نگرفته و باعث ایجاد یک ناحیه‌ی توخالی در نمودارها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب انواع شکاف‌های قیمتی در تحلیل تکنیکال را با هم مرور می‌کنیم.

ژاپنی‌ها به‌طورکلی شکاف‌ها را به دو صورت تقسیم‌بندی کردند: صعودی(Rising/Bullish) نزولی(Falling/Bearish) تحلیل‌گران غربی نیز شکاف‌ها را به چند صورت تقسیم‌بندی کرده‌اند: متداول یا معاملاتی شکست تداوم خستگی بررسی شکاف‌های قیمتی براساس تقسیم‌بندی تحلیل‌گران غربی ۱- شکاف معاملاتی (Trading & Pattern GAP)

معمولا بی‌تأثیر است و بدون ایجاد رویداد مهمی در بازار اتفاق می‌افتد. به‌دلیل متداول بودن این الگو از لحاظ علم تکنیکال چندان حائز اهمیت نیست و معمولا در فاصله‌ی اندکی پر می‌شود؛ ولی باز هم نباید این نوع شکاف را بی‌اهمیت تلقی کرد زیرا برای نوسان‌گیران کاربرد مناسبی دارد. در شکل زیر Area Gap قابل‌مشاهده است.


۲- شكاف شکست (Breakaway Gap)

شکاف شکست از لحاظ تکنیکال بسیار مهم و دلیل آن نشان دهنده آغاز یک حرکت قدرتمند است؛ بدین‌صورت که با شکست ناحیه‌ی مقاومتی یا حمایتی خود روند قدرتمندی را در جهت روند جدید آغاز می‌کند. مهم‌ترین مشخصه آن ناحیه‌ی Side ways یا همان ناحیه متراکم است و نحوه‌ی تشخیص این است که معامله‌گران درمحدوده‌ای ‍پیش از شکاف اقدام به خریدوفروش بزنند. نحوه‌ی تشخیص خروج از ناحیه همراه با حجم و تعداد معامله‌گران بالا خواهد بود. یکی از قوی‌ترین سیگنال‌ها در این شکاف این است که هم‌زمان الگوهای شناخته‌شده‌ای همچون الگوی سرشانه و...(در قسمت الگوهای كلاسیك توضیح داده می‌شود) اتفاق بیفتد.



۳- شکاف ادامه‌دهنده (Continuation Gap)

به این شکاف، شکاف فرار یا Runaway Gap هم می‌گویند. این شکاف بعد از پرش در یک‌روند اتفاق می‌افتد و تمایل معامله‌گران به ادامه روند را مشخص می‌کند و تقریباً در نیمه‌راه روند اتفاق می‌افتد و به آن شکاف اندازه‌گیری هم می‌گویند. نکته‌ی بعدی این است که معمولا بعد از مدتی پر می‌شوند و نوعی اعتماد برای ورود به معامله را نشان می‌دهد، چه در حرکت نزولی و چه در حرکت صعودی و ممكن است این شكاف کلاً پر نشود. نمودار زیر مربوط به شركت سمگا است كه به‌صورت متوالی شكاف ادامه‌دهنده تشکیل داده است.


۴- شکاف خستگی (Exhaustion Gap)

بعد از یک حرکت تند یا طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد و معمولا قبل از آن شکاف‌هایی قرار می‌گیرند و با افزایش شدید حجم معاملات همراه است. این شکاف نشان‌دهنده‌ی پایان روند فعلی است و در اصل معامله‌گران از روند حاکم خسته شده‌اند که باعث تشکیل این شکاف می‌شود و در این نوع شکاف نیز حجم معاملات به‌صورت سنگینی افزایش می‌یابد؛ بنابراین این نوع شكاف می‌تواند به‌عنوان یك شكاف ادامه‌دهنده نیز تلقی شود، ولی دو عامل باعث تشخیص خواهند شد؛ ابتدا اینکه در پایان یک‌روند صعودی یا نزولی است؛ ثانیا با حجم معاملات سنگین به نسبت میانگین هفته یا روزهای اخیر خود مواجه خواهد بود.


۵- جزیره بازگشتی (Island Reversal)

جزیره بازگشتی شامل دو شکاف است که یک شکاف در جهت روند و دیگری در خلاف جهت تشکیل می‌شود و معمولا علامت مهمی برای بازگشت روند محسوب می‌شود. اگر در تشکیل این الگو از تعداد کندل‌های بیشتری استفاده شود، به آن Island Cluster Reversal می‌گویند. همچنین ذکر این نکته ضروری است كه این الگو برای برگشت روند اتفاق افتاده و اگر در روند صعودی رخ بدهد، روند برعكس شده و به سمت پایین می‌آید و اگر در روند نزولی رخ بدهد، به طبع روند رو به بالا می‌آید.


نكته:نمودارهای تعدیل شده برای تحلیل استفاده می‌شوند و نمودارهای تعدیل نشده با توجه به عوامل بنیادی در تكنیكال اعتبار زیادی ندارند، ولی در این مورد با توجه به مثال‌های بالا می‌بایست هر دو نمودار دیده شود، به همین دلیل برای پیدا کردن گپ می‌توانیم از هر دو ولی با این فرض كه قاعدتاً گپ در نمودارهای تعدیل‌شده معتبرتر است، استفاده کنیم.

به‌عنوان‌مثال به شکل زیر نگاه کنید و به‌صورت تمرین شكاف آن را پیدا کنید.

*بورس را با بخش آموزش «پول نیوز» بهتر بشناسید.

منبع: کارگزاری مفید

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بورس تحلیل تکنیکال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ الزامی که خریداران سرخابی‌ها باید رعایت کند

خریداران بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها موظفند در برنامه تقدیمی خود، محورهای ۶گانه سازمان خصوصی‌سازی را شامل اهداف کمی و در برش‌های یکساله رعایت کنند، در صورت عدم ایفای تعهدات این سازمان حق فسخ قرارداد واگذاری را خواهد داشت. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 85 درصد از سهام سرخابی‌ها روز دوشنبه(سوم اردیبهشت) به قیمت هر سهم استقلال 3 هزار و 46 ریال و ارزش کل معامله این باشگاه در بازار سهام حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان و قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس 3 هزار و 580 ریال و ارزش کل معامله رقمی حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان معامله شد.

بر این اساس 6 بانک «شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین» جزو متقاضیان خرید سهام باشگاه پرسپولیس و چهار شرکت از هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی پارس و پتروشیمی بندر امام از جمله خریداران باشگاه استقلال بودند.

همچنین 10 درصد این معامله باید به‌صورت نقدی و 90 درصد دیگر به‌صورت اقساطی انجام شود، و بخش نقدی قطعی شده و بخش اقساطی هم در اقساط 6 ماهه توسط کنسرسیوم‌ها پرداخت خواهد شد.

بر این اساس خریدار موظف است در برنامه تقدیمی خود برای اداره و توسعه بنگاه، محورهای زیر را هدفگذاری نماید. این برنامه که می‌باید شامل اهداف کمی و در برش‌های یکساله باشد، جزء تعهدات خریدار بوده و به طور منظم مورد پایش قرار خواهد گرفت. در صورت عدم ایفای تعهدات این بند سازمان خصوصی‌سازی حق فسخ قرارداد واگذاری را خواهد داشت.

الف- پیش بینی منابع درآمدی جدید و پایدار و افزایش درآمد از محل منابع فعلی.

ب- مدیریت هزینه و راهبرد جذب بازیکنان و کادر فنی .

ج- کاهش بدهیهای معوق .

د- خروج از زیان انباشته و سودآوری پایدار شرکت .

ه- برنامه تقویت و توسعه تیمهای پایه وکسب درآمد از این محل .

و- هدفگذاری جایگاه و رتبه تیم در بین باشگاههای ایران و آسیا.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حسینی: روند ناکامی‌های ما در بازی با پرسپولیس قطع شد / مقابل استقلال هم می‌شد کامبک بزنیم
  • هرگونه افزایش قیمت در حوزه کالا‌های اساسی گرانفروشی است
  • دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  •  پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ حباب سکه روند متوازن نداشت
  • قیمت روز انواع سکه و طلا +جدول
  • شش الزامی که خریداران سرخابی‌ها باید رعایت کنند
  • ۶ الزامی که خریداران سرخابی‌ها باید رعایت کند