Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-03@21:15:48 GMT

جمعیت گورخرهای سیاه‌کوه افزایش یافت/ تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۴۱۰۶

جمعیت گورخرهای سیاه‌کوه افزایش یافت/ تصاویر

 برای اولین بار یزدی‌ها روز گذشته  ۶ راس گورخر ایرانی را از سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه به پارک ملی سیاهکوه اردکان منتقل کنند.

نیره پورملائی مدیرکل محیط زیست استان یزد از انتقال مجدد ۵ رأس گورخر دیگر به این پارک ملی خبر داد و گفت: این ۵ رأس هم روز گذشته از  سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه به این پارک ملی منتقل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه از تعداد ۱۱ رأس گورخر منتقل شده، ۴ راس نر و ۷ راس ماده بوده‌اند، گفت: این ۱۱ راس از سایت تکثیر پنج انگشت به پارک ملی سیاه کوه در اردکان منتقل و در قرنطینه احداث شده در محل رها سازی شدند.

پورملائی اظهار داشت: انتقال این جمعیت در دو مرحله و طی دو روز متوالی (۶ راس در روز اول و ۵ راس در روز دوم) صورت گرفت و بدیهی است جمعیت مزبور، پس از مدت کوتاهی به صورت نرم به طبیعت منطقه معرفی خواهند شد.

مدیرکل محیط زیست استان یزد با بیان اینکه  احیا جمعیت گونه‌های آسیب دیده، هدف اصلی پروژه‌های معرفی مجدد است خاطرنشان کرد: پروژه‌های انتقال و جابجایی حیات وحش با مخاطرات و ریسک‌های بالایی در جریان زنده‌گیری، حمل و رهاسازی مواجه است.

وی افزود: خوشبختانه در طی یک سال گذشته، شش مورد نقل و انتقال موفق گورخر (پنج مورد داخل استانی و یک مورد برون استانی) را  انجام  داده‌ایم؛ علاوه بر اینکه برای اولین بار، معرفی مجدد گورخر به زیستگاه‌های شمالی آن در استان یزد با موفقیت صد درصدی انجام شد.

گور ایرانی که امروزه کمترین جمعیت را در میان زیر گونه‌های موجود در دنیا دارد، در طبقه حفاظتی «در آستانه انقراض» در فهرست سرخ (IUCN, ۲۰۰۲) قرار دارد و شدیداً نیازمند حفاظت است.

این جانور که امروزه فقط در ایران وجود دارد، در گذشته در بخش‌های وسیعی از ایران زندگی می‌کرده است. ولی از نیمه نخست قرن بیستم جمعیت و حوزه انتشار این گونه در بخش‌های گوناگون ایران به دلیل از دست دادن و تخریب زیستگاه‌ها (در اثر شکل‌گیری مصادیق مختلف توسعه نظیر معدن کاری، جاده کشی و ...) و یا اشغال مراتع (توسط گله دام های اهلی) کاهش چشم گیری یافته است.

به طوری که امروزه گستره انتشار آن به دو زیست‌گاه مجزا در دو منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران محدود شده است که شامل منطقه حفاظت شده بهرام گور در استان فارس و ذخیره گاه زیست کره توران در استان سمنان است.

در چنین شرایطی و با جزیره‌ای شدن جمعیت‌ها، انجام اقدامات مداخله‌ای برای تقویت وضعیت گونه ضروری است. با این پیشینه، اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد معرفی مجدد گورخر ایرانی به طبیعت استان یزد را در دستور کار قرار داد.

‌معرفی مجدد عبارت است از تلاش برای احیای گونه در منطقه‌ای که زمانی بخشی از حوزه انتشار تاریخی بوده است ولی امروزه گونه مزبور در آن محدوده منقرض شده است. معرفی مجدد بخشی از تلاش های حفاظتی در دنیا محسوب می‌شود.

بر همین اساس و باتوجه به اینکه دشت‌های استپی و بیابانی شهرستان اردکان در گذشته‌ای نه چندان دور، میزبان گله‌های بزرگی از گور بوده، تلاش شد تا گونه مجدداً به زیستگاه‌های تاریخی خود معرفی شود.

۴۷۴۷

کد خبر 1330002

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محیط زیست باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس آندره استراماچونی انتخابات مجلس یازدهم سهمیه بندی بنزین علی فتح الله زاده گابریل کالدرون بازار طلا و ارز عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۴۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات جهادی موجب افزایش رضایتمندی مردم می‌شود

ابوالفضل رفیعی شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید از روند ارائه خدمات درمانی گروه جهادی الکفیل و هلال احمر در مجموعه ورزشی انقلاب زنجان، افزود: فرصت خوبی فراهم شده تا همه دستگاه‌های خدمات رسان و امدادرسان در حوزه محرومیت زدایی، امکانات خود را در کنار هم قرار دهند و نمونه کاملی از هم افزایی بین دستگاهی و بین بخشی را در خدمت به مردم شاهد باشیم.

وی یادآوری کرد: در این اردوی درمانی و امدادی برنامه‌های خوبی برای مراجعه کنندگان پیش بینی شده است و گروه‌های جهادی استان، خیریه ها، پزشکان، جمعیت هلال احمر و داوطلبان این مجموعه با روحیه جهادی در حال ارائه خدمات هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: بیشتر ارائه خدمات این اردو در حوزه دندانپزشکی، چشم پزشکی، معاینات عمومی و جراحی‌های دیگر بوده که امکانات علوم پزشکی نیز بسیج شده است.

رفیعی اظهار داشت: دارو و بسیاری از خدمات دیگر توسط هلال احمر در خدمات جهادی برای مراجعه کنندگان به صورت رایگان ارائه می‌شود که همه اینها کمک خواهد کرد تا رضایتمندی مردم افزایش یابد و در راستای تحقق عدالت و محرومیت زدایی بسیار موثر خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: حضور جمعیت هلال احمر، داوطلبان آن و کمیته امداد در خدمات جهادی الکفیل پر رنگ است که امید داریم زمینه‌ای باشد تا در طول سال اقدامات مشابهی را داشته باشیم.

با همکاری مشترک قرارگاه جهادی الکفیل و جمعیت هلال احمر زنجان، ۱۱۰ دندانپزشک و ۲۰۰ دستیار دندانپزشک داوطلب به نیازمندان زنجانی خدمات دندانپزشکی و دارو‌های مورد نیاز مراجعه کنندگان را رایگان ارایه می‌کنند.

از ۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندانپزشک ۲۴۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر وظیفه خدمت رسانی به مراجعان را بر عهده دارند.

بیمارستان درمان و توانبخشی هلال احمر در کنار خدمات دندانپزشکی راه اندازی شده که در این بیمارستان خدمات ویزیت و ارائه داروی رایگان به مراجعان از ۱۲ اردیبهشت آغاز شده است و تا ۱۵ اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد.

در این مدت، پزشکان عمومی و متخصص کودکان، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و قرنیه چشم در بیمارستان درمان و توانبخشی، بیماران نیازمند را رایگان معاینه می‌کنند.

نوزادان و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد به لحاظ سلامت حرکتی و جسمی نیز رایگان معاینه می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات جهادی موجب افزایش رضایتمندی مردم می‌شود
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • افزایش نگرانی اسرائیل از قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان ملل
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • جزئیات جایزه ملی جوانی جمعیت تشریح شد؛ ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها
  • سازمان دامپزشکی به‌دنبال بازمهندسی در فرایندهای سازمانی است