Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی چندی است که طی یادداشت هایی به انتقاد از رویه و عملکرد شورای نگهبان پرداخته است(اینجا بخوانید)، که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز چندی پیش در مقام پاسخ به مواضع وی برآمد(اینجا بخوانید).

در ادامه ی این گفت وگو ها، حجتی کرمانی در روزنامه امروز اعتماد نوشت:  یادداشت مورخه 16/9/98 جناب کدخدایی سخنگوی محترم شورای نگهبان را خواندم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قصد نداشتم در این زمینه چیزی بنویسم اما رفیق شفیق دیرینه‌ام حضرت سیدهادی خسروشاهی دام‌عزه به من فرمود: «عقب‌نشینی نکنید.» البته من ننوشتن را عقب‌نشینی نمی‌پنداشتم بلکه به‌نظرم رسید که چون پاسخ نوشته من داده نشده، لذا از ادامه سخن خودداری کنم، اما گفته‌ آقای خسروشاهی برآنم داشت که این یادداشت را تقدیم کنم.

راستش را بخواهید از نوشته جناب کدخدایی تعجب کردم و برخلاف انتظارم بود، زیرا از ایشان که یک حقوقدان صاحب منصب و مسوول پاسخگویی یکی از مهم‌ترین ارکان حقوقی کشورند، انتظار آن می‌رفت که حقوقی بنویسند نه سیاسی.

برای یادآوری مضمون نوشته خودم (14/9/98) عرض می‌کنم خلاصه حرف من یکی این بود که دلایل ردّ من یا به عبارت صحیح‌تر «عدم احراز صلاحیت» من چه بوده است؟ که خوشبختانه ایشان اظهار آمادگی کرده‌اند که در این زمینه توضیح بدهند [ان‌شاءالله قبل از ظهور حضرت حجت (عج)!] اما اصل سخن عام من این سوال یا ایراد بود که کلاً دلایل ردّ اشخاص تحت عنوان «عدم احراز صلاحیت» وجه شرعی و قانونی و عرفی ندارد. چراکه برای ردّ اشخاص دلیل قاطع «عدم صلاحیت» لازم است و اگر چنین دلیلی نبود شورای نگهبان باید به حکم اصل برائت «اعلام صلاحیت» کند گیرم که صددرصد «احراز صلاحیت» نکرده باشد چون مدار امر شرع و عرف بر «برائت» است و قانوناً تا کسی جرمش در دادگاه صالحه ثابت نشده (حتی متهم به جنایاتی مثل قتل و سرقت و...) مجرم محسوب نمی‌شود چون اصل «برائت» است و اگر شرایط مذکور در قانون در شخص باشد دیگر در صلاحیت او نباید تردید کرد. در اینجا مطلب را واضح‌تر بگویم: نوشته جناب آقای کدخدایی از ذهنیت‌های ایام دانشجویی‌شان که من طرفدار فلانی و مخالف فلانی بوده‌ام حاکی بود که کلاً سیاسی است، من می‌خواهم همین نوشته و گواهی ایشان را «قرینه»ای بگیرم که ادبیات ردّیه ایشان (و شورای نگهبان) نه تنها در مورد من بلکه در مورد امثال مرحوم هاشمی‌رفسنجانی یا آیت‌الله بجنوردی یا حسن‌آقا خمینی، بر محور سیاسی بوده است و نه حقوقی؛ وگرنه راستش برای همه مردم ایران این سوال مطرح است که آقای هاشمی که در زمان جنگ فرمانده کل قوا بوده دو دوره رییس‌ مجلس و دو دوره رییس‌جمهور و تا آخر عمر رییس مجمع تشخیص مصلحت بوده؛ به چه دلیلی می‌تواند «رد» شود یا بفرمایند «احراز صلاحیت» نشود؟ «عدم احراز صلاحیت» من پیشکش! هیچکس باور نمی‌کند با توجه به مواضع سیاسی دهه اخیر آقای هاشمی، رد ایشان وجه حقوقی داشته باشد، همه می‌دانند که ایشان از نقطه نظر سیاسی نمی‌توانست صلاحیت ریاست‌جمهوری داشته باشد چون به نظرم «بصیرت» را از دست داده بود!! باری جوابیه جناب کدخدایی هم به‌طور واضح و علنی سیاسی بود... و من منتظر جواب حقوقی ایشان می‌مانم...

و کلام آخر آنکه من حاضرم در موضوع غیرحقوقی بودن «عدم احراز صلاحیت» شورای نگهبان با ایشان مباحثه و مناظره کنم و جنابان آقایان دکتر سیدمحمد هاشمی و دکتر حسین مهرپور یزدی را که هر دو سوابق روشن حقوقی دارند به یاری می‌طلبم. ایشان هم می‌توانند «یار» بگیرند. والسلام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 ادبیات سرقت شورای نگهبان قتل هاشمی رفسنجانی قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۴۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر این نکته که شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند، گفت: می‌توانم به ضرس قاطع بگویم در شرایط حاضر، شورای نگهبان نمی‌تواند جلسه مهمی در بررسی لوایح و طرح‌ها داشته باشد مگر اینکه حتماً کار پژوهشکده آنجا ارائه شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان با حضور در پژوهشکده شورای نگهبان، از آخرین دستاوردهای پژوهشکده شورای نگهبان بازدید کرد و ضمن تشکر از عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و مدیران و کارکنان این پژوهشکده بابت تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌های مختلف، تاکید کرد: قانونگذاری، اساس حرکت یک ملت و کشور است و قانون‌گذاری معمولا نیاز به پایش دارد. قانون اساسی هم که انصافاً راهنمای بزرگی است برای اینکه نظام یک کشور منحرف نشود، پیش‌بینی کرده است که شورای نگهبان با معیارهای شرع و قانون اساسی که معیارهایی جامع هستند قوانین را بررسی کند و شورای نگهبان نیز از روزهای ابتدای تاسیس کار خودش را بر بنیانی قوی و متین بنانهاده است و فقها و حقوقدانان ادوار مختلف این شورا بنای مستحکم و روش دقیقی را برای بررسی مصوبات پایه‌گذاری کرده‌اند.

وی همچنین ضمن ارزشمند برشمردن پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان نیز که در شهر قم تشکیل می‌شود از صاحب‌نظران برجسته‌ای تشکیل شده است که نظرات‌شان برای اعضای شورای نگهبان کارآمد است و البته گسترش ارتباط پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع مشورتی فقهی بر غنای نظرات این دو مجموعه خواهد افزود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان
  • واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • رقابت ۱۲ هزار و ۷۷۸ دانش‌آموز کرمانی در ماراتُن کنکور
  • سینما باید مسیر درست جامعه را نشان دهد
  • کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی