Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران شامگاه سه‌شنبه خواستار افزایش فشار کشورهای اروپایی روی برنامه موشکی ایران شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، هوک با متهم کردن ایران به نقش‌آفرینی در حمله موشکی چند ماه پیش به میادین نفتی عربستان سعودی، گفت: «بعد از حمله اخیر به میادین نفت سعودی، اروپا درک می‌کند که باید در موضوع موشک‌ها جدی‌ باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
این مقام آمریکایی که در نشست لابی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» صحبت می‌کرد بار دیگر به بیان سخنان مداخله‌جویانه درباره اغتشاشات اخیر در ایران پرداخت.
هوک گفت آمریکا خواستار آزادی تمامی کسانی است که «در جریان اعتراضات» بازداشت شده‌اند. وی اضافه کرد: «کارزار فشار حداکثری ما ادامه خواهد یافت.»
نماینده ویژه دولت ترامپ بار دیگر از خروج آمریکا از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد است دفاع کرد. او گفت: «خروج از برجام اهرم فشاری در اختیار ما قرار می‌دهد تا از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای جلوگیری کنیم.»
دولت آمریکا سال گذشته به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه مردم ایران را احیا کرد.
با این وجود، عدم تحقق وعده‌های کشورهای اروپایی برای جبران آثار منفی تحریم‌های یکجانبه آمریکا، عملا این توافق را در آستانه شکست قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت ماه امسال در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، به مرور در حال کاهش تعهد خود به این توافق است.

آخرین تلاش های اروپا برای حفظ برجام
وزیر خارجه روسیه اعلام کرد هرآنچه در توان داریم برای حفظ برجام انجام می‌دهیم.
وزیر خارجه روسیه می‌گوید در دیدار با همتای آمریکایی خود تأکید کرده است مسکو معتقد است که باید توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کرد.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه بعد از گفت‌وگو با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، بار دیگر تأکید کرد مسکو معتقد است که باید هرآنچه می‌توان، برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران انجام داد.
لاوروف که به واشنگتن سفر کرده، در نشست خبری مشترک با پامپئو، گفت: «در مورد وضعیت حول توافق هسته‌ای با ایران صحبت کردیم... .»
وی با بیان اینکه روسیه برای کاهش تنش در خلیج فارس و تنگه هرمز طرحی ارائه کرده‌، گفت مسکو از تلاش برای آزادی و امنیت تردد در این منطقه حمایت می‌کند و طرح خود را نیز بر مبنای تلاش برای رسیدن به «امنیت جمعی» طراحی کرده است.

هنوز شانسی برای حفظ برجام وجود دارد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به فرانسه سفر کرده، گفت هنوز شانسی برای حفظ برجام وجود دارد و اروپا در تلاش است تا ایران را قانع کند که گام تازه‌ای در جهت کاهش تعهد به برجام برندارد.
«جوزپ بورل» مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در سفر به پاریس با «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. دو دیپلمات، بعد از این نشست در یک نشست خبری مشترک حضور یافته و در مورد موضوعات مختلف از جمله توافق هسته‌ای با ایران صحبت کردند.
لو دریان در این نشست خبری، با ابراز نگرانی از وضعیت برجام، گفت اروپا به مقام‌های ایرانی هشدار داده است که در صورتی که ایران در ماه ژانویه گام تازه‌ای در جهت کاهش تعهد به برجام بردارد، «اصل این توافق» در معرض خطر قرار می‌گیرد.
وی گفت پاریس معتقد است که تصمیم ایران برای کاهش تعهد به برجام، «پاسخی غلط» به «تصمیم بد» آمریکا برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای بوده است، که می‌تواند به تضعیف ثبات در منطقه منجر شود.
در ادامه، بورل ابتدا در مورد ناآرامی‌های اخیر در ایران صحبت کرد و با یادآوری بیانیه اخیر اتحادیه اروپا در این رابطه، گفت بروکسل در بیانیه خود «موضع محکمی» در این رابطه گرفته و نحوه برخورد با این ناآرامی‌ها را «محکوم» کرده و «غیرقابل قبول» خوانده است.
او سپس در مورد وضعیت برجام، گفت: «این مایه خرسندی است که نشست [کمیسیون مشترک برجام در] وین نشان داد که هنوز شانس حفظ این توافق وجود دارد و بین شرکت‌کنندگان در این نشست که با هماهنگی اتحادیه اروپا برگزار شد، در این مورد اجماع وجود داشت.»
وی ادامه داد: «ما امیدواریم که بتوانیم مقام‌های ایرانی را قانع کنیم که بقای توافق را به خطر نیندازند. این توافق برای اتحادیه اروپا بسیار بسیار مهم است.»

همه طرف‌های باقی‌مانده در برجام خواهان حفظ این توافق هستند
روز دوشنبه نیز «جوزپ بورل» مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت همه طرف‌های باقی‌مانده در برجام خواهان حفظ این توافق هستند، اما ادامه روند کنونی در وضعیت تعهد ایران به توافق هسته‌ای می‌تواند به از بین رفتن این توافق منتهی شود.
بورل که بعد از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در مورد بحث ایران در نشست امروز، گفت: «من شخصا موضوع ایران را هم مطرح کردم، چراکه روز جمعه در وین ما نشست کمیسیون مشترک برجام را داشتیم... که نشان داد تمام شرکت‌کنندگان [در نشست] از این توافق پشتیبانی می‌کنند و می‌خواهند آن را حفظ کنند.»
وی افزود: «این موضع واحد، برای ما بسیار مهم است. تمام شرکت‌کنندگان از این توافق پشتیبانی می‌کنند و می‌خواهند آن را حفظ کنند. من اشاره کردم که زنده نگه داشتن این توافق، مسئولیت جمعی است، اما اگر روند اخیر در سوی هسته‌ای معکوس نشود، [این توافق] قابل تداوم نخواهد بود. اما اتحادیه اروپا و تمام شرکت‌کنندگان در نشست روز جمعه در وین بسیار زیاد پشتیبان این توافق هستند.»

ایران: از میزان تعهد اتحادیه اروپا در اجرای برجام ناراضی هستیم
وزیرخارجه کشورمان بار دیگر تاکید کرد: ایران این آمادگی را همواره داشته که در صورت اجرای تعهدات دیگران، اقدامات مبتنی بر ماده 36 خود را متوقف کند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به استانبول برای شرکت در هشتمین کنفرانس «قلب آسیا» در ارزیابی از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در روز جمعه گفت: ما حتما از میزان تعهد اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به اجرای برجام ناراضی هستیم، این موضوع در جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین به صورت واضح از سوی ایران و روسیه و چین با صراحت و هماهنگی قابل توجهی از سوی سه کشور مطرح شد.
وی افزود: درباره ضرورت اجرای واقعی تعهدات برجامی توسط دیگران و اینکه ایران این آمادگی را همواره داشته که در صورت اجرای تعهدات دیگران، اقدامات مبتنی بر ماده 36 خود را متوقف کند هم در جلسه مطرح شده است.
وزیر خارجه اقدام جدید در پیوستن 6 کشور عضو اتحادیه اروپا به اینستکس اقدام مثبتی خواند و یادآور شد: ولی آنچه لازم است شاهد آن باشیم عملیاتی شدن اینستکس است که با امضای تفاهمنامه بین طرف ایرانی و طرف اروپایی اینستکس احتمال اینکه این مکانیسم به اجرا تبدیل شود، در آینده وجود دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام ایران آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۴۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه کلمبیا: با رهبران دانشجویان درباره اعتراضات به اسراییل به توافق نرسیدیم

گرچه سیاستمداران آمریکایی به شدت تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی در این کشور، همواره حامی تل آویو در نسل کشی علیه فلسطینیان به شمار می‌روند، اما جامعه این کشور به ویژه دانشگاهیان آشکارا پی به ماهیت روابط خصمانه با اسراییل برده و در حال انتقاد گسترده از رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتش در غزه است. 

به گزارش الجزیره، نمت مینوچ شافک، ریاست دانشگاه کلمبیا آمریکا از دانشجویان این دانشگاه خواست به اعتراضات خود علیه اسراییل پایان بخشند. 

وی بدون اشاره به جزئیات از شکست مذاکرات با نمایندگان دانشجویان معترض به رژیم صهیونیستی خبر داد. با این حال، شافک خواستار پایان بخشیدن داوطلبانه به اعتراضات و پراکندن شدن دانشجویان متحصن از محیط دانشگاه شد. 

با این وجود، وی از تبعات عدم پیروی دانشجویان از این موضوع و اتفاقاتی که ممکن است درپی آن رخ دهد مانند ورود نیرو‌های امنیتی به محیط دانشگاه و سرکوب دانشجویان اجتناب کرد. 

در بیانیه منتشر شده از سوی ریاست دانشگاه کلمبیا آمده است: سازمان دهندگان اعتراضات و مقامات دانشگاهی در نهایت نتوانستند به توافقی بر روی پایان بخشیدن به اعتراضات برسند. این اعتراضات از سوی دولت ناقض قوانین دانشگاهی تلقی می‌شود. 

این بیانیه می‌افزاید: دانشگاه کلمبیا نمی‌تواند درخواست اصلی معترضان که قطع ارتباط با حامیان نظامی اسراییل است را اجرایی کند. با این حال، ما پیشنهاد کردیم که در عوض اقدام به سرمایه گذاری در حوزه سلامت و آموزش در غزه کنیم. همچنین پیشنهاد ما شفافیت بیشتر در سرمایه گذاری‌های مستقیم دانشگاه است. 

اکنون معترضان دانشجویی اعلام کرده اند تا زمانی که ۳ درخواست آنها از سوی مقامات دانشگاه اجرایی نشود به اعتراضات خود پایان نخواهند داد. این ۳ درخواست شامل: عدم سرمایه گذاری و قطع همکاری با شرکت‌های کمک کننده به حوزه نظامی اسراییل، شفافیت در امور مالی دانشگاه کلمبیا، و بخشش دانشجویان و اساتید دستگیر شده و یا تنبیه شده به دلیل اعتراضات می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • درخواست ایران برای انتشار بیانیه ایپس آسیا درمحکومیت اسرائیل
  • تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱
  • نتانیاهو مانع دستیابی به توافق است/ تلاش آمریکا برای فشار بر حماس
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • عملیات وعده صادق شمشیر زهرآگین بر قلب دشمن نشست
  • فرماندار: نارضایتی اجتماعی از هیچ دستگاه اجرایی در زهک پذیرفتنی نیست
  • دانشگاه کلمبیا: با رهبران دانشجویان درباره اعتراضات به اسراییل به توافق نرسیدیم
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه