Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@07:15:26 GMT

اعلام برنامه‌های نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۶۶۶۰

اعلام برنامه‌های نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

برنامه‌های دهمین دوره «نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» که در استان هرمزگان برگزار می‌شود، اعلام شد.

به گزارش ایسنا، سردار احمد حق‌طلب - رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج - در نشست خبری دهمین نمایشگاه کتاب «دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» که امروز (چهارشنبه، ۲۰ آذرماه) در محل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد در سخنانی اظهار کرد: چند دوره ابتدایی این نمایشگاه در استان تهران برگزار شد که بعد به این نتیجه رسیدیم بهتر است مردم سایر استان‌ها نیز از امکانات و مزایای آن برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول سال‌های گذشته کنگره و یادمان شهدای دفاع مقدس را در استان‌های مختلف بهانه‌ای برای برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در آن استان قرار داده‌ایم. دهمین دوره این نمایشگاه هم همزمان با برپایی کنگره ۱۵۰۰ شهید استان هرمزگان از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه در این استان و در محل مصلای بزرگ بندرعباس برگزار خواهد شد.

او افزود: برگزاری نمایشگاه تخصصی به ناشران و مولفان کمک می‌کند تا با شوق و اشتیاق بیشتری در این فضا فعالیت کنند. از طرف دیگر، امکاناتی را برای مردم شهر بندرعباس و استان هرمزگان به‌وجود می‌آورد تا از این فضا بهره‌مند شوند. فضای مناسب نمایشگاهی و تخفیف ناشران و یارانه‌ای که ارشاد می‌دهد از تسهیلاتی است که کمتر مردم هرمزگان از آن بهره‌مند هستند و نمایشگاه کتاب در این استان این مزایا را برای‌شان فراهم می‌کند.

حق‌طلب خاطرنشان کرد: در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس قریب به ۱۰۰ ناشر در نمایشگاه شرکت می‌کنند و ۹۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه خواهند کرد. همچنین بخشی از این کتاب‌ها در اواخر سال گذشته و اوایل امسال منتشر شده‌اند که برنامه‌های رونمایی از این کتاب‌ها در نمایشگاه برگزار می‌شود. نشست‌های تخصصی‌ای نیز در  حوزه دفاع مقدس در حاشیه نمایشگاه خواهیم داشت، برنامه‌های جنبی را نیز برای کودکان و نوجوانان درنظر گرفته‌ایم. برنامه‌هایی مانند شب خاطره و شب شعر نیز در حاشیه نمایشگاه در استان هرمزگان برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج سپس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره این‌که می‌توان تولیدات دفاع مقدس را ۱۰۰ برابر افزایش داد، گفت: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج و وزارت ارشاد و ناشران به دنبال محقق کردن فرمایشات مقام معظم رهبری هستند، بنابراین دوره‌های آموزشی را برای نویسندگان نوقلم در مراکز استان‌های مختلف درنظر گرفته‌ایم. تاکنون ۷۰۰ نفر در این زمینه آموزش دیده‌اند و ناشران نیز تلاش دارند این فرمایشات مقام معظم رهبری را در خصوص ۱۰۰ برابر کردن تولیدات دفاع مقدس محقق کنند.

سپس قادر آشنا - مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران - در سخنانی کوتاه گفت:‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در انجام وظایف خود توجه ویژه‌ای به انقلاب اسلامی،‌ دفاع مقدس و مقاومت دارد و این حوزه را در صدر فعالیت‌های خود قرار داده است. البته در سایر نمایشگاه‌ها نیز به این موضوع توجه داریم و در نمایشگاه‌های استانی کتاب هم فعالیت‌هایی برای محقق کردن گام دوم انقلاب داریم و به این موضوع می‌پردازیم که این حوزه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

او خاطرنشان کرد: حمایت از ناشران دفاع مقدس کاری ضروری است و لازم است در نمایشگاه‌های استانی کتاب نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. البته ما در نمایشگاه استانی کتاب و دیگر نمایشگاه‌ها به آن توجه داریم.

در ادامه نشست، حسین صفری  - عضو شورای سیاست‌گذاری دهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس -  نیز گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه کتاب، ایجاد ویترین برای ناشران و ارائه تازه‌های نشر آن‌ها و تقویت بنیه ناشران است. همچنین  از طرف دیگر برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب دفاع مقدس به نشر و ترویج مقاومت و ایثار که در این دوره به آن به شدت نیاز داریم، کمک می‌کند. ما در سال‌های برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس آسیب‌شناسی‌ای داشته‌ایم، بنابراین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس به صورت گردشی و سیار در استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

او افزود: علاوه بر معاونت ارشاد و سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ناشران این حوزه از جمله مجمع ناشران دفاع مقدس و مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در برگزاری این نمایشگاه به ما کمک کرده‌اند. به نظر من برگزاری نمایشگاه تخصصی امری ضروری است زیرا به گسترش این موضوع کمک می‌کند.

صفری همچنین بیان کرد: برای برگزاری نمایشگاه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۲۰۰ میلیون کارت یارانه‌ای در اختیار این نمایشگاه قرار داده است که ۴۰ میلیون آن برای خرید کتاب بنا به میزان تحصیلات‌ افراد به آن‌ها تعلق می‌گیرد. به خانواده معظم شهدا نیز ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کارت یارانه اختصاص یافته است. ۵۰۰هزار تومان نیز در اختیار به پایگاه‌ها، مراکز و موسساتی که کار فرهنگی انجام می‌دهند،  قرار می‌گیرد. زمانی که موسسات و پایگاه‌ها این کتاب‌ها را بگیرند بیشتر در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

او با اشاره به معرفی ۵۰ عنوان کتاب تقریظ‌شده  توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: من یاد جمله‌ای از مقام معظم رهبری افتادم که می‌گفتند توصیه می‌کنم کتاب‌های دفاع مقدس را بخوانید و می‌ترسم این کتاب‌ها به دست شما نرسد.  امیدوارم با برگزاری نمایشگاه تخصصی این فرمایش مقام معظم رهبری نیز محقق شود.

به گفته صفری، نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در متراژ ۳۰۰۰ مترمربع برگزار خواهد شد.

سپس سردار احمد حق‌طلب درباره برنامه‌های جنبی‌ نمایشگاه کتاب دفاع مقدس گفت:  چگونگی رسیدن به فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با ۱۰۰ برابر کردن تولید کتاب دفاع مقدس، همچنین نهضت ترجمه آثار دفاع مقدس که مقام معظم رهبری نیز به آن توجه داشته‌اند، در این نمایشگاه مورد بررسی کارشناسی قرار خواهد گرفت.

او همچنین اظهار کرد: قرار بود ما این نمایشگاه ملی را پس از چند دوره به نمایشگاه بین‌المللی تبدیل کنیم و کشورهایی که سابقه مبارزه با استکبار جهانی داشتند مانند ویتنام در این نمایشگاه حضور داشته باشند، اما ما فکر می‌کنیم تولیدات و ترجمه‌های کتاب‌های دفاع مقدس ما در حدی نیست که بتوانیم این موضوع را محقق کنیم. همان‌طور که گفتم شب خاطره، شب شعر و معرفی آثاری که مقام معظم رهبری بر آن‌ها تقریظ نوشته‌اند از برنامه‌های دیگر ما است. همچنین دو نویسنده دفاع مقدسی، محسن کاظمی و مهدی کاموس نیز در این مراسم شرکت خواهند داشت.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج سپس بیان کرد: به لطف الهی و تأثیر عمیقی که دفاع مقدس بر هنرمندان و نویسندگان ما داشته بیشترین آثار در سال‌های اخیر برای حوزه دفاع مقدس بوده است. خدا را شکر در زمینه تألیف دفاع مقدس نگرانی نداریم. در سال گذشته ۱۷۰ عنوان کتاب جدید در این حوزه منتشر شده است و نویسندگان خوبی در این زمینه تربیت یافته‌اند که به این حوزه علاقه‌مندند. ما  باید از ناشران حمایت کنیم. ما مشکلی در تألیف نداریم و بیشترین مشکل ما در نشر است که این موضوع به خاطر گرانی کاغذ اتفاق افتاده است.  

او درباره ممیزی کتاب‌های دفاع مقدس نیز گفت: ما تا الان مشکلی برای ممیزی کتاب‌های دفاع مقدس نداشته‌ایم. هم وزارت ارشاد با روال و ضوابطی که دارد و هم با اختیاراتی که مجموعه‌هایی مثل سپاه، ارتش و سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دارند این کتاب‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند تا مطالبی در وهن دفاع مقدس نباشد و یا مطالبی که باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای مسلح شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نمایشگاه دفاع مقدس حسین صفری قادر آشنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۶۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا علیجانی اظهار کرد: پیکر مطهر این شهدا طی روزهای گذشته در منطقه عملیاتی فکه در جغرافیای شهرستان دهلران پیدا شده است.

وی افزود: این شهدا سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر یک به شهادت رسیده‌اند.

علیجانی ادامه داد: این شهدای تازه تفحص شده همگی دارای پلاک هویتی هستند.

وی یادآور شد: پیکر مطهر این شهدا به معراج شهدای تهران برای تشخیص هویت، آزمایشات تخصصی دی. ان. ای و استان محل اعزام فرستاده می شود.

کد خبر 6088463

دیگر خبرها

  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فانوس تا ۱۵ خرداد
  • همایش «شن‌ها مامور خدا بودند» برگزار شد