Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان شهردار سمنان معتقد است که نگرش موضعی به بودجه درست نیست و نگاه موضعی به یک بازه زمانی کوتاه نمی‌تواند گویای عملکرد شهرداری در بحث درآمدی باشد.

سیدمحمد ناظم رضوی که به بهانه 20سالگی ایسنا در این خبرگزاری حضور یافت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بررسی مقطعی بودجه بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن، هرگز نمی‌تواند ما را به عدد دقیق و یا قضاوت درستی در خصوص عملکرد بودجه‌ای برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کار در شهرداری‌ها متفاوت از دیگر دستگاه‌ها است افزود: همچنانکه می‌دانید شهرداری‌ها بودجه متمرکز چندانی ندارند و عمدتا با تکیه بر درآمدها، عوارض و خودیاری‌های مردمی و...اداره می‌شوند بنابراین در شهرداری‌ها هم باید مدیریت در هزینه داشت و هم مدیریت در درآمد و از همین رو متفاوت با دستگاه‌هایی است که به بودجه‌های دولتی اتکاء دارند .

برخی تفاوت‌ها و تمایزها در بودجه امسال شهرداری سمنان

عالی‌ترین مدیر شهری سمنان، بودجه امسال شهرداری سمنان و تنظیم آن را متفاوت از سال‌های پیش ارزیابی و خاطرنشان کرد:  برای اولین‌بار در بودجه امسال بودجه‌ریزی سازمان‌های وابسته به شهرداری با بودجه ادغام شد. البته این مهم نیز براساس دستورالعمل وزارت کشور که بر لزوم یکپارچه‌سازی تاکید شده بود صورت گرفت.
وی با اشاره به افزایش تعداد سازمان‌های شهرداری در سمنان گفت: شهرداری سمنان از جمله شهرداری‌هایی بوده که همه سازمان‌های توصیه شده را ایجاد کرد و از همین رو سازمان‌هایی همچون سازمان آرامستان‌ها، فناوری و مهندسی ترافیک و..در این دوره در سمنان شکل گرفت. ضمن اینکه علاوه بر ایجاد سازمان‌های جدید، ادغام‌هایی هم در برخی سازمان‌ها صورت گرفت.
وی با اذعان به اینکه فرآیند بودجه‌ریزی یک فرآیند خاص است افزود: از همین رو است که موضعی نگریستن به بودجه ، فرد را به قضاوت درست و دقیقی نمی‌رساند.

وی با اشاره به برخی ایرادات ساختاری در مباحث مرتبط با بودجه‌ریزی تصریح کرد:اینکه بیاییم بر پایه عملکرد 6 یا هفت ماهه یک فرآیند را بررسی و آن را به کل سال تعمیم بدهیم کار درستی به نظر نمی آید چرا که هیچگاه ما را به اعداد درستی نمی رساند.

ناظم رضوی ادامه داد: به هیچ عنوان نمی‌توان مدعی شد که اگر به طور مثال بودجه سالیانه a ریال است باید در پایان 6 ماهه به یک‌دوم a ریال برسیم.

وی با بیان اینکه بررسی بودجه از یک زاویه خاص درست نیست ادامه داد: اخیرا عزیزی از همین زوایه به بودجه شهرداری سمنان پرداخته بود که به هیچ عنوان جامع‌نگر به نظر نمی‌رسد چرا که بررسی یک واحد کل از یک زاویه خاص، نمی تواند ما را به قضاوت دقیقی رهنمون کند. مهمتر از این اعلام یک عدد، به عنوان میزان تحقق بودجه سالیانه شهرداری آنهم بدون در نظر گرفتن سازمان‌های وابسته به شهرداری هیچگاه مخاطب را به عدد و ارقام درستی نمی‌رساند. برای رسیدن به یک برآورد دقیق از عملکرد شهرداری یا هر نهاد و سازمان دیگر باید همه موارد را استخراج کرده و جنبه‌های محتلف را درنظر بگیریم

بودجه شهرداری‌ با رای قاطبه شورا ست نه احدی از اعضا

وی با بیان اینکه بودجه سالیانه شهرداری‌ها با رای قاطبه اعضای شورا تصویب می‌شود نه با نظر شهردار یا احدی از اعضای شورا گفت: گذشته از همه اینها، قانونگذار چندین دستگاه را به عنوان متولی نظارت بر فرآیند کار انتخاب کرده است.همچنانکه بعد از شوراهای شهر، سازمان شهرداری‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری و...همه بر فرآیند کار نظارت دارند و ابلاغ بودجه بعد از طی کردن همه فرآیندهای قانونی و نظارت دستگاه‌های ناظر صورت می‌گیرد.
شهردار سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی رشد بالای بودجه سالیانه شهرداری سمنان آنهم در شرایطی که در سال قبل بودجه به مراتب کمتری محقق نشده بود به تشریح این مهم پرداخت و گفت: یکی از پروژه‌های مهم و بزرگی که بعد از فراز و فرودهای زیادی مطرح بود، پروژه شهرک آسیا در ورودی غربی مرکز استان بود که قرار بود طی آن 1000 واحد مزاحم و آلاینده از داخل شهر خارج و در این شهرک مستقر شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به الزامات قانونی ناچار به اجرایی شدن این طرح بودیم افزود: در همان زمان هم این بحث مطرح بود که در صورت اجرای طرح ممکن است بخشی از بودجه که متاثر از این طرح است، محقق نشده و یا حداقل در یک بازه زمانی خاص از سال مالی محقق نشود.

مردم هر جا که شیرینی کار را بچشند با پای کار می‌آیند

وی با بیان اینکه مسوولان ارشد و از جمله استاندار سمنان نیز بر ضرورت اجرای این طرح تاکید داشتند اضافه کرد: علاوه بر این پیشنر نیز نامه‌ای از معاون اول رئیس‌جمهور نیز به همه شهرداری‌ها ارسال و طی آن از شهرداران خواسته شده بود که طی سه سال همه واحدهای آلاینده و مزاحم را به خارج از شهرها منتقل کنند. بر همن اساس این طرح با توجه به الزام قانونی با وجود برخی مشکلات در سمنان نیز آغاز شد.
وی اجرایی شدن این طرح را یک نقطه قوت در عملکرد شهرداری دانست و خاطرنشان کرد: این مهم یکی از مطالبات مردم نیز بود و از همین رو بود که مردم در اجرای طرح با شهرداری همراهی کردند چرا که تجربه نشان داده که مردم هر جا که شیرینی کار را بچشند با همه وجود پای کار می‌آیند.

وی بر ضرورت توجه به همه مولفه‌ها و آیتم‌ها در بررسی‌ها تاکید و بیان کرد: در بسیاری از آیتم‌ها در بحث بودجه امسال شهرداری سمنان، پیشرفت محسوس دیده می‌شود.

ناظم رضوی با اشاره به نهادینه شدن برخی فرهنگ‌ها و رفتارهای جمعی گفت: تجربه نشان می‌دهد که بخش عمده درآمد شهرداری‌ها مربوط به سه و چهار ماهه پایانی سال است که دلیل آن نیز بیشتر به برخی مسائل ساختاری و یا مباحث فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد.
وی ادامه داد: یکی از عادات بخش عمده‌ای از مردم ما این است که بسیاری از مراجعات خود به شهرداری‌ها را به چند ماه پایانی سال موکول می‌کنند و از همین رو بخش قابل توجهی از میزان تحقق بودجه در همین سه-چهار ماه پایانی سال محقق می‌شود. همچنین برخلاف سه ماه پایانی؛ در سه ماه ابتدایی سال که یکی از بهترین مقاطع برای فعالیت‌های عمرانی است متاسفانه به دلیل تعطیلی‌ها و برخی عادت‌های فرهنگ‌ی، میزان درآمدها و مراجعات به شهرداری‌ها به کمترین میزان خود می‌رسد.

انحراف از بودجه با وجود نظارت‌های چند لایه غیرممکن است

وی با انتقاد از برخی بزرگنمایی‌ها و برخوردهای غیرمنصفانه خاطرنشان کرد: انحراف از بودجه- که به معنای آن است که بودجه‌ای که قرار بوده در یک بخش هزینه شود در بخش دیگری هزینه شود- با وجود نظارت‌های چند لایه غیرممکن است. ضمن آنکه خود اعضای شورا بر این فرآیند نظارت دارند و علاوه بر این فرمانداری و سازمان شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌های نظارتی بر فرآیند کار نظارت دارند.
ناظم رضوی از تلاش برای رعایت نسبت هدفگذاری شده بودجه عمرانی به جاری در بودجه سالیانه خبر داد و با اشاره به وجود برخی مشکلات در شیوه بودجه‌ریزی در کشور افزود: متاسفانه یک آسیب‌هایی در ذات برخی تعاریف در قوانین مربوط به بودجه‌ریزی شهرداری‌ها وجود دارد که همین آسیب‌ها ممکن است که به برداشت‌های متنوع و اشتباه بیانجامد.

وی به برخی مصداق‌ها در این ارتباط پرداخت و اظهار کرد: برخی هزینه‌ها در شهرداری‌ها به طور مشخص در زمره هزینه‌های جاری و برخی در ذیل هزینه‌های عمرانی قرار می‌گیرند اما برخی هزینه‌ها نیز هستند که برخی شهرداری‌ها آن را هزینه جاری و برخی دیگر هزینه عمرانی محسوب می‌کنند به عنوان مثال برخی هزینه‌های مرتبط با آسفالت معابر شهری یا نگهداشت روشنایی شهر و یا... را ذیل هزینه‌های عمرانی می‌آورند به هر حال آسیب‌هایی از این دست به ذات تعارف بودجه‌ای وارد است و از همین رو شهرداری تهران به تفکیک مشخص این تعاریف پرداخته اما متاسفانه در خصوص سایر شهرداری‌های کشور چنین مهمی انجام نشده و از این منظر گاه برداشت‌های متفاوتی از عملکرد بودجه‌ای صورت می‌گیرد.

این مدیر ارشد شهری تصریح کرد: انصاف حکم می‌کند که میزان تحقق بودجه را در پایان سال مالی بررسی و در خصوص توفیق یا عدم توفیق آن اظهار نظر کرد.

بودجه شهرداری سمنان از سال آینده به محلات می‌رود

شهردار سمنان از برنامه‌ریزی برای برخی تغییرات در شیوه بودجه‌ریزی شهرداری سمنان و تکمیل فرآیندهای آن خبر داد و گفت: در همین ارتباط از سال 99برای اولین بار بودجه سالیانه ابتدا در سطح محلات تنظیم و بعد از کار کارشناسی و چکش‌کاری‌های تخصصی ارائه می‌شود.

ناظم رضوی از وجود بیش از 40 محله در سمنان خبر داد و گفت: قرار است که با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری جلساتی با معتمدین، موثرین، ائمه جماعات محلات،پایگاه‌های بسیج و...برگزار و در آن اولویت‌های هر محله از سوی خود مردم محله مطرح و از این طریق بودجه متناسب با نیازها و اولویت‌های هر محله تنظیم شود.

وی با بیان اینکه تا شکل‌گیری شورایاری‌ها از این روش بهره می‌گیریم ادامه داد: خروجی مباحث مطرح شده در محلات سپس در سطح کارشناسی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا بودجه‌ریزی‌ متناسب با نیاز و خواست واقعی مردم محلات تنظیم شود در ادامه مباحث در کمیسیون‌های تخصصی شورا بررسی و در پایان به بودجه راه می‌یابد.
شهردار سمنان با بیان اینکه این شیوه نقش و مشارکت مردم را بیشتر می‌کند خاطرنشان کرد: این شیوه بودجه‌ریزی سبب می‌شود که بودجه در مقیاس محله و متناسب با نیازها و مطالبات واقعی مردم محله‌های 40گانه سمنان تنظیم شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۶۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در این اطلاعیه از شهروندان خواسته شده در روز چهارشنبه و پنجشنبه از مسافرت به مناطق کوهستانی و قرار گرفتن در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند.

همچنین علی ضیاءالدینی شهردار زرند در حاشیه بازدید از معابر و بندهای خاکی سطح شهر با اعلام اینکه نیروهای شهرداری در وضعیت آماده‌باش کامل قرار دارند، گفت: با توجه به پیش‌بینی تداوم بارش توسط سازمان هواشناسی، آماده‌‍‌باش عوامل خدمات شهری و شهرداری‌ها تمامی مناطق ادامه خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه آمادگی و اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل هرگونه بحران و عارضه احتمالی در خصوص سیلاب، آبگرفتگی و آب ماندگی در سطح شهر و محلات در حال انجام است، افزود: تمام تلاش ما در مجموعه شهرداری این است که مردم در هنگام نزول رحمت الهی دچار مشکلی نشوند و دغدغه خاطری نداشته باشند.

شهردار زرند با اشاره به انجام بیش از ۱۵۰مورد رفع آبگرفتگی در سطح شهر توسط نیروهای شهرداری، بیان کرد: شهروندان در صورت هر گونه مشکلی می‌توانند با شماره ۳۳۴۲۲۷۷۵ شهرداری تماس بگیرند.

کد خبر 846810 برچسب‌ها خبر مهم طوفان باران استان‌ کرمان مدرسه و مدارس تعطیلی مدارس

دیگر خبرها

  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • استمرار عملیات‌های عمرانی و اجرایی شهرداری سمنان
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • ارتباط نامعقول طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران
  • «حق‌شناس» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان شد
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
  • اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس