Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان در نشستی تحلیلی از رشد سریع قرقیزستان در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در چارچوب چهاردهمین دوره کنفرانس بین‌المللی «همگرایی اقتصادی اوراسیا» کارشناسان منافع اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای قرقیزستان و ارمنستان را بررسی کردند.

در این جلسه «سرگئی گلیازیف» عضو کمسیون اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: طی 5 سال گذشته تولیدات ناخالص قرقیزستان 35 درصد و سرمایه گذاری 25 درصد رشد کرده و افزایش دیگر شاخص‌های نیز از توسعه این کشور در قالب اتحادیه اوراسیا خبر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه «الکسی کوزنتساف» رئیس مرکز تحلیلی بانک توسعه اوراسیا تصریح کرد: کشورهای اتحادیه و تاجیکستان به عنوان عضو بانک توسعه اوراسیا حتی با وجود نوسانات جدی در بازارهای جهانی و بحران‌های مختلف توانستند ثبات خود را حفظ کرده و به سمت توسعه حرکت کنند.

وی افزود: این پدیده‌ها به دلیل اجرای سیاست اقتصادی داخلی مؤثر و نظارت هوشمندانه بر نرخ واحدهای مالی ملی کشورهای عضو صورت می‌گیرد اما پیش‌بینی‌های منفی برای سال‌های آتی وجود دارد زیرا افت اقتصاد جهانی در سطح 0.7 درصد و عدم علاقه‌مندی سرمایه گذاران به بازارهای کشورهای در حال توسعه منجر به کاهش تولیدات ناخالص کشورهای عضو بانک توسعه اوراسیا به میزان 0.3 درصد می‌شود.

این کارشناس خاطر نشان کرد: اما این عوامل برای توسعه قرقیزستان هیچ مانعی را ایجاد نمی‌کند زیرا این کشور سریع‌ترین رشد در بین دیگر اعضای اتحادیه را دارد و در سال گذشته تولیدات ناخالص قرقیز 6.4 درصد افزایش  یافت.

کوزنتساف افزود: همچنین در سال‌های 2020- 2021 اقتصاد قرقیزستان رشد 3.4 درصدی خواهد داشت و این روند در ارمنستان نیز دیده می‌شود و این بالاترین شاخص‌ها در بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌باشد.

«اندری فالیف» کارشناس بانک توسعه اوراسیا گفت: به دلیل افزایش تولید طلا و رشد صادرات، تولیدات ناخالص قرقیزستان در سال 2019 افزایش یافت و احتمالا سال جاری اقتصاد این کشور 4 درصد رشد داشته است.

«الگ پنکراتاف» مشاور رئیس جمهور قرقیزستان در مسائل اقتصادی در این نشست تصریح کرد: در حال حاضر رهبران اتحادیه به جای حل مسائل استراتژیکی و بلندمدت به دنبال بررسی موضوع‌های جاری است که این عامل منجر به تشدید رقابت در بازارهای داخلی شده و برند سازمان را در عرصه بین‌المللی کاهش می‌دهد.

وی گفت: در رابطه با این بیشکک پیشنهاد افزایش اختیارات کمسیون اقتصادی اوراسیا می‌دهد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.  

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: رشد قرقیزستان اقتصاد اوراسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۸۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با بیان انیکه سیاست توجه به آفریقا را در کانون توجه سیاست‌های خارجی کشور به‌ویژه در حوزه تجاری قرار دارد، اظهار کرد: موفقیت‌های اولین اجلاس ایران و کشورهای غرب آفریقا در سال گذشته منجر به توافقات خوب در تجارت بین‌المللی و منجر به برگزاری بزرگترین رویداد همکاری‌های اقتصادی ایران و قاره آفریقا شده است.

به گفته معاون وزیر، در این اجلاس، ایران میزبان بیش از ۳۰ کشور آفریقایی است و وزرات صمت به عنوان سیاست‌گذار و سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی برگزاری این اجلاس در تعامل نزدیک با وزارت امور خارجه کشور، سفرای کشورهای آفریقایی در ایران و نمایندگان ایران در قاره آفریقا، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای برگزاری هدفمند این اجلاس انجام داده است. این رویداد همزمان با ششمین نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است.

ضیغمی با بیان اینکه آشنایی با بخشی از توانمندی‌های صادراتی ایران در دستور این اجلاس است، افزود: دستگاه‌های تخصصی، اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی طی جلسات مکرر و نشست‌های تخصصی نسبت به ارتباط تجاری و اقتصادی با همتایان خود تبادل نظر خواهند کرد و سعی کردیم در این اجلاس در قالب ۱۲ کمیته تخصصی نسبت به همکاری‌های مشترک تبادل نظر کنیم.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سطح روابط اقتصادی ایران با قاره آفریقا، گفت: اقتصاد ایران و بسیاری از کشورهای آفریقایی مکمل یکدیگر هستند و به راحتی می‌توان از مسیر تجارت آزاد دوطرفه نسبت به جهش در مناسبات تجاری اقدام کرد. در همین راستا سازمان توسعه تجارت در نظر دارد با همراهی و همفکری معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه تعداد رایزنان بازرگانی را در سال جاری در قاره آفریقا از ۳ نفر به ۱۴ نفر افزایش دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن برشمردن موانع توسعه اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی، گفت: شناخت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طرفین محدود است؛ امیدواریم از مسیر این اجلاس و نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ و نشست‌های فراوانی که برنامه‌ریزی کردیم این نقیصه را برطرف کنیم. همچنین حل این مسائل زیرساختی که به آنها اشاره می‌کنم، از جمله ضرورت راه‌اندازی خط منظم هوایی به ویژه به غرب و جنوب آفریقا، (توافقنامه‌ای در این زمینه امضا شد اما اجرایی نشده است) و ضرورت راه‌اندازی خط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا الزامی است.

وی ادامه داد: همانگونه که می‌دانید ما به شرق و شمال آفریقا خط منظم کشتیرانی راه‌اندازی کردیم و با دستور رئیس جمهوری در سفر به الجزایر موضوع کشتیرانی به غرب آفریقا نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: موضوع بعدی زیرساخت‌ها در تبادلات مالی و بانکی است که ابتکارات خوبی را در این اجلاس با همتایان آفریقایی خود به اشتراک خواهیم گذاشت و امیدواریم این سه موضوع اصلی در اجلاس بعدی حل و فصل شوند.

ضیغمی گفت: با توجه به دستاوردها و توافقات این اجلاس، همزمان با ایران در دبیرخانه اتحادیه آفریقا نیز ساز و کاری برای حفظ، توسعه و این ارتباطات شکل بگیرد. امروز ضمن رونمایی از تندیس و لوح یادبود دبیرخانه دائمی ایران و آفریقا در این زمینه با مقامات آفریقایی مذاکراتی خواهیم کرد؛ امیدواریم این اجلاس نقطه عطف جهش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی ایران با کشورهای قاره بزرگ آفریقا باشد.

کد خبر 6089016 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه ۷ و بریکس در ۲۰۲۴
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • ترکیب قرقیزها مقابل ایران مشخص شد