Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:09:29 GMT

مهم‌ترین محور تارنماهای خبری/ بیستم آذر ۱۳۹۸

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۸۶۹۱

مهم‌ترین محور تارنماهای خبری/ بیستم آذر ۱۳۹۸

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم و به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «مهم‌ترین محور تارنماهای خبری» منعکس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند لیستی بودن اصولگرایان در انتخابات مجلس حتمی به نظر می‌رسد

پایگاه خبری انتخاب در گفت و گو با حسن بیادی، فعال سیاسی اصولگرا آورده است: با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور چند لیستی شدن در جبهه اصولگرایی و حتی اصلاح طلبان اجتناب‌ناپذیر است.اما علی‌رغم حضور چندین جبهه سیاسی مخصوصاً احزاب مستقل در انتخابات پیش‌رو و ارائه چند لیست متفاوت، مجددا می‌توان انتخابات را دوقطبی ارزیابی کرد. با وجود این‌که بسیاری معتقد هستند که مردم از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی گذار کرده‌اند ولی واقعیت این است که همچنان برگزاری انتخابات دو جناحی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش انتخاب که "در صورت پیروزی اصولگرایان در انتخابات، شانس قالیباف را برای ریاست بر مجلس چگونه ارزیابی می‌کنید؟" گفت: اساسا کانون تحلیل و توجه من در مصاحبه‌هایم اصولاً بر جریان‌ها است و نه اشخاص ، اما با اتمام ثبت‌نام کاندیداتوری مجلس این‌طور می‌توان برداشت نمود که در مجلس آتی سطح تیم پیروز بیشتر اهمیت دارد تا ریاست.

افزایش فشار برای اخذ مالیات، تبعاتی به دنبال دارد

تارنمای خبری فرارو در گفت وگو با علی دینی ترکمانی اقتصاددان با اشاره به تحویل بودجه سال آینده به مجلس آورده است: به دلیل این که تحولات رخ داده در حوزه اقتصادی درون زاد نبوده، تاثیر کاهش درآمدهای نفتی نیز به سرعت تاثیر خود را می‌گذارد و با نمایان شدن اثرات آن، شاهد تشدید رکود در سال آینده خواهیم بود، از سویی این رکود همراه با افزایش تورم و انتظارات تورمی ناشی از آن است.

 باید از قبل این درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شد تا این پول صرف پروژه‌های عمرانی شود، ظرفیت‌های مولد تولیدی به جریان بیفتد و صادرات کالاهای نفتی با افزایش روبرو شود تا در نهایت تولید ملی رونق بگیرد، اما هیچ‌کدام از این اتفاقات روی نداد.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه باید درسازمان مالیات‌گیری یک بازنگری جدی صورت گیرد و با موارد گسترده فرار مالیاتی نیز مبارزه جدی و قاطعی انجام شود، اضافه کرد: اما انجام این کار نیز به دو دلیل سخت است، اولا اینکه شما اگر بخواهید فشار مالیاتی را افزایش دهد و از نهادها و ارگان‌هایی که فرار مالیاتی دارند، مالیات را مطالبه کنید، آن‌ها با توجه به قدرت و لابی که در اختیار دارند، فشار خود را می‌آورند که از زیر انجام این کار شانه خالی کنند.

به بیان دیگر افزایش فشار برای اخذ مالیات، تبعاتی به دنبال دارد که انجام این کار را با مشکل روبرو می‌کند، همچنین دلیل دوم نیز به این امر مربوط می‌شود، با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، تقاضای کل در صحنه اقتصاد کلان کشور با کاهش روبرو شده و باز هم اگر شما نظام مالیاتی را اصلاح کرده و درآمدهای دولت را افزایش دهید، بازهم رکود تشدید شده و افزایش مالیات نیز در نهایت جوابگوی کاهش درآمدهای نفتی نخواهد بود.

آغاز بی‌رمق اصلاح‌طلبان در انتخابات۹۸

وبگاه خبری خبرآنلاین در گفت و گو با عبدالکریم حسین‌زاده نایب رئیس فراکسیون امید درباره حضور کمرنگ چهره های شاخص اصلاح طلب در ثبت نام انتخابات مجلس آورده است: من اعتقاد دارم ما (اصلاح‌طلبان) بیشتر از هر زمان دیگری به خود انتقادی هدفمند نیازمندیم، نه خودانتقادی به معنا و مفهوم گله کردن و یا غر زدن. برای فاصله گرفتن از این رویه‌ها باید ضمن انتقاد راهکارها را نیز ارائه کنیم.

در این راستا اگر به عنوان یک اصلاح‌طلب بخواهم نقدی را مطرح کنم باید صادقانه‌ترین نقد خود را مطرح کنم و تصورم این است که جریان اصلاح‌طلبی برای پیشا ثبت‌نام در انتخابات مجلس آنچنان که باید برنامه محور نبود که اگر برنامه‌ای داشت حتما چهره‌هایی در انتخابات حضور پیدا می‌کردند که حضور آنها توجه و تعجب همه و لنزهای دوربین را هم برانگیزد و به قول معروف افکار عمومی تحت تاثیر قرار گیرد اما واقعیت این است که اصلاح طلبان آغاز خوبی در انتخابات آتی مجلس نداشتند.

ببیند طراحی استراتژی و مدیریت انتخابات این نیست که فقط افرادی با امکان تائید صلاحیت برای ثبت نام اقدام کنند. از نظر من همه افرادی که دل در گرو این سرزمین دارند و احساس می‌کنند از حق انتخاب شدن برخوردار هستند و حرفی برای توسعه این کشور دارند باید به میدان بیایند، همچنان‌که  طرف مقابل ما از همه ظرفیت خود برای ثبت نام استفاده می‌کند. به نظرم اگر این اتفاق می افتد پالس های مثبتی از اعتماد به نفس انتخاباتی اصلاح طلبان به جامعه مخابره می‌شد.

گرانی بنزین ربطی به آقای زنگنه نداشته است

سایت خبری تحلیلی عصرایران در گفت و گو با بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در مورد استیضاح وزیر نفت آورده است: ما اگر به ترکیب امضاهای طرح استیضاح آقای زنگنه دقت کنیم متوجه می شویم که استیضاح ایشان سیاسی است. استیضاح هر چند حق نمایندگان است و کسی نمی تواند منکر آن شود اما اگر استیضاح به دلیل وضعیت معیشتی مردم و برای بهبود اوضاع آنها باشد به نظر نمی رسد آقای زنگنه در ایجاد این شرایط نقشی داشته باشد.

واقعیت این است که این تصمیم ربطی به آقای زنگنه نداشته و اساسا این موضوع برنامه وزارت نفت نبوده و این وزارتخانه تنها مجری طرح است.

مرتضی طلایی: همه جریانات اصولگرا روی سرلیستی قالیباف اتفاق نظر دارند

به گزارش پایگاه خبری نامه نیوز، در روزهایی که بازار اصلاح طلبان سرد است، در آن طرف میدان بازی اصولگرایان قرار دارند با تعداد زیادی کاندید که هرکدام برای بازی انتخابات یک ژنرال محسوب می‌شوند. هرچند کثرت ژنرال‌ها می‌تواند آنها را دچار خطر آشفتگی و انشقاق کند. اینکه ناگهان طبق معمول جبهه پایداری ساز دیگری بنوازد و قصد ارائه لیست کند، خطری است که شورای ائتلاف اصولگرایان و وحدت آنها را تهدید می کند.

مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با نامه نیوز درباره احتمال مطرح شدن تکثر لیست‌های اصولگرایان با توجه به آرایش جبهه پایداری و شورای ائتلاف، اظهار کرد: «ابتدا باید تامل کرد تا دید نتیجه اولیه تایید صلاحیت‌ها چگونه است تا پس از آن به تحلیل لیست‌های مختلف بپردازیم. شاید ما در این مرحله شاهد تغییر و تحولاتی باشیم که در این مرحله قابل پیش‌بینی نباشد. اگر حسب شایسته سالاری و شایسته‌گزینی عمل کنیم، باید ببینیم که شورای ائتلاف شایستگان و افراد موجه را صرف‌نظر از عضویت در شورای ائتلاف، در یک لیست واحد جمع کند یا خیر».

وی در ارتباط با نقش آقای قالیباف و وزنه وی در لیست‌های اصولگرایان گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم، تقریبا همه جریانات اصولگرا در ائتلاف، روی سرلیست بودن آقای قالیباف اتفاق نظر دارند. این چیز عجیبی نیست. حتی قبل از ثبت نام آقای قالیباف، چیزی که در میان شورای ائتلاف مطرح بود، این بود که می‌گفتند «ما منتظریم ببینیم آقای قالیباف ثبت نام می‌کند یا خیر؟ اگر ثبت نام کند، به‌عنوان سرلیست واحد قرار می‌گیرد». اکنون نیز این اتفاق افتاده و به نظرم آقای قالیباف سرلیست اصولگرایان خواهد بود.

نباید در زمین کسانی که می‌خواهند مشارکت در انتخابات پایین باشد، بازی کنیم

جواد امام مدیرعامل بنیاد باران در گفت‌وگو با تابناک گفت: برای حضور در انتخابات اعم از مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراها باید بستر و زمینه برای حضور جریانات سیاسی با سلایق مختلف از سوی نهادهای ناظر بر روند انتخابات فراهم شود، اما متاسفانه ما تا الان چنین شرایطی را مشاهده نکردیم.

فضای انتخابات به خصوص بعد از حوادث تلخ اخیر بسیار تلخ، سرد و بی‌روح شده؛ از این روی، امیدواریم طی روزهای آینده دوستان اصلاح‌طلب ما برای اینکه کار را واگذار نکنند و ناامید نشوند، امیدی به جامعه بدهند در عرصه انتخابات فعالیت محکم و ماندگاری داشته باشند.

اصلاح‌طلبان نبایدکاری کنند که خدای ناکرده در گروه کسانی که می‌خواهند حق انتخاب را محدود کنند و مشارکت را پایین بیاورند قرار گیرند.

امام با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات و روند بررسی صلاحیت‌شان هیچ رویکرد مثبتی از سوی شورای نگهبان دریافت نکردند، تاکید کرد: در شورای نگهبان دوستان معتقدند صلاحیت افراد باید احراز شود، اما قانون می‌گوید صلاحیت افراد محفوظ است، مگر اینکه بنا به دلایلی صلاحیت افراد سلب شده باشد.

 اصولگرایان وارد بازی پایداری نشوند

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با پایگاه خبری نامه نیوز می گوید: پایداری دنبال ایجاد دوقطبی قالیباف-پایداری است، نباید قالیباف را مقابل پایداری قرار داد بلکه باید شورای ائتلاف را مقابل پایداری گذاشت. آقای قالیباف دارد به عنوان یک عضو در چارچوب شورای وحدت اصولگرایان حرکت می کند. حالا پایداری ها تلاش می کنند دعوای پایداری- قالیباف راه بیاندازند که نباید وارد بازی آنها شد.

وی در پاسخ به این پرسش که "شکل گیری دو لیست در اردوگاه اصولگرایان شانس کم رمق اصلاح طلبان را برای ورود به مجلس تقویت نمی کند؟" افزود: معتقدم از اصلاح طلبان نیز باید تعدادی نماینده به مجلس راه پیدا کنند و امیدوارم چهره های معتدل و معقول اصلاح طلب وارد مجلس شوند و بتوانند فراکسیون تشکیل دهند. یک دست شدن مجلس درست نیست. حضور تمام سلایق سیاسی در پارلمان برای مجلس، صحنه سیاسی کشور و تعامل بین جناح ها مفید خواهد بود. وقتی در انتخابات مجلس دهم، نتیجه ۳۰ برهیچ به نفع اصلاح طلبان شد، آنها هم می گفتند «ای کاش تعدادی چهره اصولگرا به داخل مجلس می آمدند و حیف شد نیامدند».

مردم به دنبال اصلاح طلب و اصولگرا نیستند

پایگاه اطلاع رسانی شفقنا، در گفت و گو با علیرضا بیگی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در خصوص آرایش سیاسی انتخابات آورده است: مردم را نباید در چارچوب جناح‌های سیاسی کشور تعریف کنیم. مردم ایران هم همانند جوامع دیگر، به دنبال منفعت و پرهیز از ضرر هستند و هر گروه سیاسی که بتواند منفعت را ملموس‌تر برای مردم تعریف کند قطعا مورد اقبال مردم قرار خواهد گرفت.

 معتقد هستم که مردم به دنبال اصلاح طلب و اصولگرا نیستند، بلکه توجه آنها به عملکردها است. فقدان تحزب در کشور ما امکان مانور افراد را فراهم کرده است که خیلی سریع جا به جا می‌شوند و رنگ عوض می‌کنند.

به نظر من ترکیبی از همه جناح‌ها در مجلس حضور خواهند داشت اما افرادی محور اصلی انتخاب مردم هستند که به آرمان ملت ایران وفادار بودند، به قدرت داخلی کشور اعتقاد داشتند و روی این موضوع پافشاری کردند و قطعا رأی بیشتری خواهند داشت.

تنها ۲ نفر از ۳۵ نماینده استان تهران به طرح تشکیل استان «تهران جنوبی» رای دادند

به گزارش تابناک، یکی از خبرگزاری‌ها مدعی شده که «ساماندهی وضعیت نابسامان استان تهران که بیش از ۱۵ میلیون جمعیت را در درون خود جای داده» و «شهرستان‌های جنوبی تهران از نظر قومیت هم با کل استان هم همخوانی ندارند»، دو نکته کلیدی مدنظر طراحان برای تشکیل این استان جدید است؛ یعنی یکی از دلایل ارائه این طرح، تفکیک قومیتی است که ادعایی گزاف و عجیب به نظر می‌رسد!

درآستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، بار دیگر شاهد ارائه طرح‌های عجیب و ابهام آفرین در مجلس شورای اسلامی هستیم؛ طرح‌هایی که بی شک تشکیل استان «تهران جنوبی» یکی از عجیب‌ترین نمونه‌های آنهاست.

 نباید از این نکته غافل شد که نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی، نماینده همه مردم ایران نیز هستند، اما با این وجود، ترکیب نمایندگانی که طرح تهران جنوبی را امضا کرده اند، یک نکته جالب توجه دارد. اینکه استان تهران با ۳۵ نماینده، با اختلاف، رکورددار تعداد نمایندگان در میان استان‌های کشورمان در مجلس است، اما تنها دو نفر از این جمع ذیل طرح فوق را امضا زده اند.

ساختارشکنی در اعتراضات اخیر بیشتر شده است

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در تحلیلی درباره وضعیت سیاسی کشور در شرایط کنونی، به پایگاه خبری تحلیلی انتخاب گفت: «اعتراضات در مقطع کنونی رادیکال‌تر شده و ساختارشکنی در آن بیشتر شده است. برای نمونه در انتخابات سال ۸۸ با وجود این‌که حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر در خیابان‌های تهران اعتراض کردند اما شاهد نبودیم که پنجره‌ای بشکند، چه برسد به آن‌که بانک آتش بگیرد. اکنون شاهد هستیم که در بسیاری از مناطق حاضر در پایین‌شهر تهران همانند اسلام‌شهر، چهاردانگه، رباط کریم، ملارد و... یک بانک سالم نمانده است. این روحیه پرخاشگری که امروز شاهد هستیم در ۷۸ و ۸۸ نبود اما سرخوردگی کنونی باعث شده که مردم احساس کنند هیچ امیدی پیش‌رویشان وجود ندارد.»

«دیگر مساله مهم این است که اعتراضات خرداد ۸۸ بیشتر برآیند اعتراض طبقات مرفه و متوسط جامعه بود؛ در حالی‌که اعتراضات آبان ۹۸ بر اساس مشاهداتم از تهران - فارغ از دیگر شهرها- آن قشری که اعتراض را در۸۸ با راهپیمایی سکوت خود را نشان داد، اکنون بسیار کم پیدا بودند؛ برخلاف این در وضعیت جدیدکسانی طغیان کردند و دست به اعتراض زدند که از طبقات بسیار ضعیف و مستضعف جامعه بودند.»

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی فراکسیون امید اصولگرایان حسن بیادی عبدالکریم حسین زاده جبهه پایداری مرتضی طلایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی فراکسیون امید اصولگرایان حسن بیادی عبدالکریم حسین زاده جبهه پایداری مرتضی طلایی مجلس شورای اسلامی فراکسیون امید اصولگرایان حسن بیادی عبدالکریم حسین زاده جبهه پایداری مرتضی طلایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۸۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الکترونیکی بودن دور دوم انتخابات مجلس در آبادان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، یک هفته قبل از انتخابات یعنی از بامداد روز ۱۳ اردیبهشت تبلیغات نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه آبادان گفت: چهارنفر از نامزد‌های مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه آبادان به دور دوم انتخابات راه پیدا کردند که از این تعداد دو نفر در روز ۲۱ اردیبهشت توسط مردم آبادان انتخاب می‌شوند و جمع نمایندگان آبادان به سه نفر خواهد رسید.
حجت بختیاری با بیان اینکه تبلیغات نامزد‌ها تا ساعت هشت صبح روز پنجشنبه، بیستم اردیبهشت ماه خواهد بود افزود: انتخابات در دور اول در آبادان بطور تمام الکترونیک برگزار شد و در دور دوم هم در هشت حوزه همزمان به همین طریق برگزار می‌شود.
وی تعداد شعب اخذ رای را ۱۴۸ شعبه ثابت و سیار اعلام و خاطر نشان کرد: ۱۷ شعبه در بخش مستقل اروند کنار و ۱۳۱ شعبه هم در بخش مرکزی و شهر آبادان کار اخذ رای از مردم شریف آبادان را بر عهده دارند. 

دیگر خبرها

  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • اعلام جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود
  • الکترونیکی بودن دور دوم انتخابات مجلس در آبادان
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کار بیایند