رحیمپور ازغدی: اگر به جوان انقلابی در مدیریت کشور بها ندهیم از عدالت دور میشویم
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۹۷۵۰
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر مدیریت کشور به همین سبک ادامه پیدا کند و به روح جوان انقلابی بها داده نشود، دهه به دهه از عدالت دور میشویم، هرچند که پس از انقلاب گامهای بزرگی در عرصه عدالت برداشته شده است.
به گزارش خبرنگار تشکلهای دانشگاهی خبرگزاری فارس، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ویژه برنامه روز دانشجو که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان «دانشجو و مسیر عدالت» برگزار شد، با بیان اینکه عدالت در تفکر شیعی از اهمیت ویژهای برخوردار است، گفت: عدالت اقتصادی پیشانی عدالت اجتماعی است، هرچند که نباید عدالت اجتماعی را منحصر در عدالت اجتماعی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: روی کاغذ این تقسیمبندیها معنا دارد، ولی در عمل عدالت، بیعدالتی و کم عدالتی داریم.
رحیمپور ازغدی افزود: یک نگاه معتقد است در عرصه عمل برقراری عدالت ممکن نیست. باید واقعبین بود نه واقعگرا! انسان واقعگرا تسلیم واقعیت میشود ولی انسان واقعبین علیرغم توجه به واقعیت تلاش میکند تا واقعیت را تغییر دهد!
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: راه رشد از نظر تئوری توحید و از نظر عملی عدالت است، که هدف همه این موارد در یک راستا و در یک پروژه هستند. این مورد انگیره اسلامی از ورود به عدالت است(نگاه پازلگونه).
وی یادآور شد: تصور مارکسیست ها از عدالت این است که انسانها را گاوهایی میپندارند که باید از علوفه برابر برخوردار باشد!
رحیمپور ازغدی بیان کرد: لیبرالها معتقدند اساسا با برابری چرخ جامعه نمیچرخد و لازمه توسعه وجود نابرابری است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کفر یعنی واقعپوشی و کافر کسی است که بزرگترین واقعیت که خداوند باشد را انکار میکند. ظالم به خود نیز ظلم میکند، قرآن میگوید در ظلم هم ظالم و هم مظلوم ضرر می کنند.
رحیمپور ازغدی ادامه داد: معنویت هم در افراط هم در تفریط از بین میرود، به عنوان مثال هم کمخوری غیرارادی باعث کاهش معنویت میشود هم پرخوری.
وی یادآور شد: قدرت، ثروت، شهوت و حتی علم اگر به عنوان وسیله استخدام شوند میتوانند انسان را به خدا برسانند اما اگر تبدیل به هدف شوند تبدیل به تور شیطان میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:گروههای متعددی سعی کردند پرچمدار عدالت باشد، از سوسیالیسم تا اسلام. شهید مطهری معتقد بود نزدیکترین مدل اقتصادی به اسلام از منظر عدالت، سوسیالیسم آرمانخواه است!
رحیمپور ازغدی گفت: لیبرالیسم قابل تفکیک است و میتوان در برخی موارد نظیر پاسخگو بودن قدرت، کرامت زن و حقوق بشر را الگو برداری نماییم و این امر با التقاط فرق دارد!
وی تاکید کرد: در حوزه عدالت اجتماعی اقتصادی جریانهای اسلامی با نه گفتن به سوسیالیسم و کاپیتالیسم، اقدام به نظریهپردازی کردند هرچند در اقلیت بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به دانشجویان تاکید کرد: بروزرسانی نظریهها و حل مسائل (عملی) وظیفه شماست، دوران شما نباید از صفر شروع شود، باید بررسی کرد کجا خوب جلو آمدیم و کجا درجا زدیم.
رحیمپور ازغدی اظهار داشت: مدیران خوبِ عدالتخواه به مرور زمان رسوب میکنند و محافظهکار میشوند ولی عقل تجربی آنها برخلاف جوانان زیاد میشود. مدیر جوان دو بار چرتکه میاندازد و صدبار عمل میکند ولی مدیر پیر صدبار چرتکه میاندازد و شاید دوبار هم عمل نکند!
وی تاکید کرد: اگر مدیریت کشور به همین سبک ادامه پیدا کند و به روح جوان انقلابی بها داده نشود، دهه به دهه از عدالت دور میشویم، هرچند که پس از انقلاب گامهای بزرگی در عرصه عدالت برداشته شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پوتین در جایی نقل کرده است تنها یک کشور کمونیسم در جهان داریم آنهم ایران است که انرژی را مفت میدهد و تنها بخاطر نفت است که ورشکست نشده است.
وی افزود: برخی معتقدتد سوپسید عین عدالت است، برخی آن را ضد عدالت میدانند. جالب است هر دو هم با معادلات و نمودارهای ریاضی اقتصادی حرفشان را اثبات میکنند!
رحیمپور ازغدی گفت: افزایش سن مدیران نباید موجب کاهش آرمانگرایی بشود و باید ریسک عقلایی کرد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: عدالت دانشجو شهید امام صادق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۹۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تقدیر شورایعالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
مسعود ده نمکی کارگردان، حسن وارسته سرپرست نویسندگان، حمیدرضا هدایتی، پویا امینی، رضا توکلی، کاوه سماک باشی، رضا استادی، افشین سنگ چاپ، نیما شاهرخ شاهی، حسین مجد طراح صحنه و... از حاضران در این جلسه بودند.دلگرمی برنامهسازان
دراین مراسم ابتدا خسروپناه با تجلیل ازمحتوا و ساختار سریال که توانسته بود بخش عظیمی از مخاطبان را به تماشای سریال بنشاند، از بازیهای خوب بازیگران و نوآوری در جلوههای ویژه و محتوای مرتبط با مضامین دینی و روایی و همچنین متن متکی بر پژوهش و تحقیق تقدیر به عمل آورد.ضمنا برخی دیگر از اعضای شورا که در این مراسم حضور داشتند با تشکر از صداوسیما و برنامهها و سریالهای تدارک دیده شده در ماه رمضان و نوروز،این سریال رایکی ازموفقیتهای برجسته تلویزیون در سریالسازی متناسب با ایام ماه مبارک دانستند.مسعود ده دنمکی، کارگردان سریال هم با تشکر ازشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت این شورا در کنار وظیفه ذاتی خود که نگهبانی از فرهنگ و هنر کشور است، با رویکرد حمایتی و تجلیل از آثار نمایشی وارد این کار شده است.وی این نوع تجلیلها و تقدیرها را برای برنامهسازان دلگرمکننده دانست.در انتهای مراسم از عوامل این سریال تقدیر شد.
یک قصه ماورایی
برنامههای رمضان و نوروز گذشته مخاطبان زیادی را با خود همراه و نظر کارشناسان را نیز جلب کرد، بهویژه برنامههای قرآنی. در میان سریالها رستگاری نیز محتوایی قرآنی داشت. سریال رستگاری به کارگردانی مسعود دهنمکی ماه رمضان اخیر روی آنتن شبکه دو سیما رفت. در این سریال که به قلم حسن وارسته به نگارش درآمده بود، بازیگرانی نظیر محمود پاکنیت، سولماز حصاری، مهدی سلوکی، پویان امینی، رامین راستاد و.. به ایفای نقش پرداختند. رستگاری، با قصهای ماورایی به موضوع مهم حقالناس میپرداخت. در این سریال با شخصیتپردازی دقیقی که برای نقش حافظ صورت گرفته بود، فضای قصه با وجود جلوههای ویژه و ترسیم کردن فضای برزخ جهنمی و... برای مخاطبان باورپذیر از آب درآمد.محمود پاک نیت، بازیگر این نقش در زمان پخش سریال به جامجم گفته بود: حافظ هم مثل بسیاری از آدمهایی است که میشناسیم. شخصی که وقتی تحت فشار قرار میگیرد عکسالعملش با زمانی که شاد است، فرق میکند. این، بعدهای مختلف یک آدم را نشان میدهد. حافظ شخصی مذهبی است. به حلال و حرام پایبند است اما در این مسیر برای خود سیاستهایی دارد و گاهی دلیلتراشی میکند. مثلا در مسأله چاه زدن فکر میکند چون زمین را خریده، آب آن زمین را هم خریده است. خود را مبرا از گناه میداند. او هم مثل تمام آدمها گاهی مسائل مادی برایش ارزشمندتر از هر چیزی میشود. در این راه اشتباهاتی میکند. فامیل او رستگاری است اما او در طول قصه با این رستگاری مواجه میشود. درواقع فراتر از فامیل شخصیت حافظ، آدمهای قصه با رستگاری و رسیدن به آن مواجه میشوند.با توجه به جذابیت این دست آثار برای مخاطبان، وی درباره طیف مخاطبان سریال بیان کرد: مذهب در تمام زندگی ما ریشه دارد. انسان هر دین و مذهبی اعم از بودایی، مسیحی، یهودی و... داشته باشد، خدا در وجود او ریشه دارد. همه به خدا و روز جزا باور دارند. ما مسلمانان به قیامت اعتقاد داریم و این سریال هم با قیامت آغاز میشود. آدمها از زیر خاک بلند میشوند؛ روز رستاخیز است و همه باید در سؤال و جواب شرکت کنند. همانطور که قرآن میگوید همه اعضای شما را به هم پیوند میدهیم حتی اگر تجزیه شده باشد. بنابراین شما به حالت اولیه برمیگردید. در تیتراژ میبینیم که افراد از گور برمیخیزند. جذابیت این قصه و این ژانر برای تماشاگر همین است که چیزهایی را که خوانده و شنیده بهصورت عینی میبیند. بهتازگی شخصی به من گفت این آثار لب تیغ است. ممکن است فقط افراد مذهبی این سریال را دنبال کنند و برای همه جذاب نباشد اما به اعتقاد من افراد غیرمذهبی و کسانی که بسیاری از اعتقادات من و امثال مرا ندارند، سریال را بهعنوان یک کار متفاوت نسبت به همه کارهایی که تا امروز در صداوسیما انجام شده، تماشا میکنند.همانطورکه بیان شد در این سریال از جلوههای ویژه نیز به صورت خاص بهره برده شده و این موضوع در کنار سوژه آن که بسیاری از انسانها را با خود درگیر کرده، توانست نظرمخاطبان را جلب کند. بهگونهای که در بررسی پیامکهای ارسالی اخیر به سامانه ۱۶۲ نیز شاهد پرتکرار بودن کلیدواژ سریال رستگاری بودیم که اغلب با نظرات مثبت همراه بود.