Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه و در چارچوب پروژه «برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه»، کارگاه آموزشی چهار روزه‌ای را در زمینه شیوه‌های پیشرفته تهیه نقشه تبخیر و تعرق در اراضی کشاورزی برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جریان این کارگاه، کارشناسان ایرانی آموزش‌های لازم را جهت استفاده از داده‌های ماهواره‌ای سنجش از دور به منظور نقشه‌برداری تبخیر و تعرق در اراضی کشاورزی دریافت کردند.

به گفته پاریث، محقق و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش آب (در دلفت هلند) هدف این کارگاه «ارائه آموزش‌های ضروری به شرکت‌کنندگان جهت محاسبه تبخیر و تعرف واقعی با استفاده از داده‌های رایگان و در دسترس ماهواره‌ای، هواشناسی و دیگر داده‌های ثانویه است.»

وی با تأکید بر اهمیت این کارگاه برای ایران، اعلام کرد که شیوه‌های آموزش داده‌شده در این دوره «برای ایران بسیار کارامد هستند؛ این تخصص، نیاز امروز ما به منظور پایش مصرف آب در شرایط کم‌آبی است که هم‌اکنون در سرتاسر جهان و خصوصا ایران با آن مواجه هستیم.»

پاریث افزود: «این شیوه – سنجش تبخیر و تعرق – کارشناسان ایرانی را قادر می‌سازد تا با ایجاد نظام‌های پایشی، بتوانند میزان استفاده از آب در انواع اراضی کشاورزی خصوصا اراضی آبی را در سطوح حوضه‌های آبریز و ملی پایش کنند.»

بیشتر بخوانید: انحلال نیم متر نمک رسوبگذاری شده در بستر دریاچه ارومیه

محاسبه تبخیر و تعرق بهترین زمان آبیاری را به کشاورزان نجات می دهد

سارا اسدی، پژوهشگر ارشد ستاد احیای دریاچه ارومیه بر این نکته تأکید کرد که «این شیوه یکی از پرکاربردترین شیوه‌های مورد استفاده در گستره جهانی است که نتایج بسیار امیدبخشی در زمینه حسابداری آب در بر دارد».

به گفته وی، تسلط بر این شیوه می‌تواند موجب توسعه ظرفیت نهاد‌های ایرانی شود.

همچنین پولاد کریمی، محقق ارشد مؤسسه آموزش آب (در دلفت هلند) خروجی این کارگاه را «برای تصمیم‌گیری در سطوح مختلف بسیار مفید» توصیف کرد.

به گفته کریمی، در سطح مزارع، توانایی محاسبه تبخیر و تعرق به کشاورزان اجازه می‌دهد تا متوجه شوند که «مقدار آب‌دهی کافی است یا خیر؛ اینکه محصولات کشاورزی دچار تنش آبی شده‌اند یا خیر و اینکه چه زمانی بهترین موعد آبیاری است.»

وی در ادامه افزود: «در سطح کلان‌تر، برای مثال در گسترده حوضه آبریز، این اطلاعات می‌تواند به سیاست‌گذاران کمک کند تا ضمن رصد مصرف آب، برای انجام اقدامات مطلوب برنامه‌ریزی کنند.» به گفته وی، «این اطلاعات به سیاست‌گذاران این امکان را می‌دهند که بدانند چه میزان آب در نواحی مختلف مصرف شده است و چه راهبرد‌هایی برای صرفه‌جویی آب با هدف افزایش بهره‌وری این ماده حیاتی قابلیت اجرایی‌شدن دارند.»

در این کارگاه چهار روزه، ۱۹ کارشناس ایرانی از نهاد‌های محلی و ملی شامل وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی، مرکز سنجش از دور دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه ارومیه و دانشگاه تبریز شرکت داشتند.

این دوره آموزشی اولین بخش از برنامه سه‌مرحله‌ای آموزش مهارت‌های تخصصی در زمینه تهیه نقشه تبخیر و تعرق است که به‌صورت مشترک از سوی فائو، ستاد احیای دریاچه ارومیه و مؤسسه آموزش آب (در دلفت هلند) برگزار می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در دوره‌های آتی آموزش‌های تخصصی‌تر در زمینه برآورد میزان تبخیر و تعرق واقعی فصلی با استفاده از تحلیل سری‌های زمانی و سنجش از دور ارائه خواهد شد. علاوه بر آن، در زمینه حسابداری آب و به منظور تکمیل آموزش‌های ارائه شده به کارشناسان ایرانی طی سال گذشته، سه دوره آموزشی دیگر در زمینه WaterPix، WA+ Coding و همچنین دوره تخصصی حسابداری آب برای مدیران عالی و سیاست‌گذاران برگزار خواهد شد.

فائو همواره تلاش دارد از طریق همکاری با کشور‌های عضو، مصرف آب را در بخش کشاورزی بهینه‌تر، بهره‌ورتر، عادلانه‌تر و مطابق الزامات زیست‌محیطی کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع آب سازمان فائو دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۰۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد روزانه بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از مرز مهران

فرماندار مهران با اشاره به تردد زائران اربعین حسینی و عتبات عالیات در طول سال از این منطقه گفت: در این ایام روزانه بیش از ۱۰ هزار گردشگر مذهبی از مرز بین‌المللی مهران تردد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، حمیدرضا رئیسی امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در اولین جلسه شورای مهارت شهرستان با بیان اینکه مهران به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان در برگزاری رویداد اربعین حسینی نقش مهمی دارد، اظهار کرد: دولت سیزدهم دستاوردهای مهمی داشته است، اما بسیاری از اقدامات دولت به خوبی رسانه‌ای نشده است.

وی با اشاره به اینکه اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باید بند به بند اجرا شود تا مشکلات به حداقل برسد، افزود: اصلی‌ترین وظیفه سازمان تربیت نیروهای ماهر و نیمه ماهر است.

سرپرست آموزش فنی و حرفه‌ای ایلام از اولویت‌بندی فعالیت‌های مهارتی سازمان خبر داد و افزود: اولین اولویت دانشگاهیان هستند که در زمان فارغ‌التحصیلی باید دارای مهارت خاصی باشند تا در جهت اشتغال‌زایی مشکلی نداشته باشند.

رئیسی با بیان اینکه دومین اولویت سربازان هستند که پس از پایان خدمت سربازی برای اشتغال باید مهارت داشته باشند، افزود: آموزش جوانان در زمینه مهارتی نفت و گاز از دیگر اولویت‌های آموزشی است؛ با استفاده از ظرفیت‌های استان باید مهارت این رشته‌ها فراهم شود تا جوانان بتوانند در شرکت‌های نفت و گاز استان فعال شوند.

سرپرست آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: دانش‌آموزان از مهم‌ترین اقشار آموزشی به شمار می‌روند زیرا می‌توانند در رشته‌های مختلف مهارتی در کارگاه‌ها مشغول شوند.

رئیسی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ نفر آموزش‌های مهارتی در حوزه نفت و گاز را فراگرفتند، گفت: ۲۰۰ نفر از جوانان استان در کارگاه‌های مهارت تخصصی آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: ایجاد کارگاه‌های آموزشی به ویژه هتل داری با توجه به تردد زائران اربعین حسینی در مهران ایجاد شود.

مسعود چراغی، رئیس مرکز آموزش فنی حرفه‌ای شهرستان مهران نیز با اشاره به اینکه سال گذشته ۹۰۰ نفر در قالب ۱۴۳۸۵۶ نفر ساعت آموزش دیدند، اظهار کرد: کارگاه‌های مکانیک خودروی سبک، جوشکاری صنعتی در مرکز آموزش فنی حرفه‌ای مهران افتتاح شد.

وی از آمادگی جهت راه‌اندازی کارگاه آموزشی در رشته‌های کشاورزی شامل کشت هیدروپونیک و کشت زعفران خبر داد و گفت: تجهیز کارگاه HSC در دست اقدام است و در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود.

علی عباس شفیعی، فرماندار مهران نیز با اشاره به تردد زائران اربعین حسینی و عتبات عالیات در طول سال عنوان کرد: در این ایام روزانه بیش از ده هزار گردشگر مذهبی از مرز بین‌المللی مهران تردد می‌کنند.

وی افزود: صادرات غیر نفتی مرز مهران، شرکت فولاد، پارک پروپیلن با ۹۱ زیر مجموعه، شرکت نفت و گاز واقع در دو میدان نفتی آذر و میدان نفتی چنگوله (با تولید بیش از ۸ هزار میلیارد بشکه نفت) حداقل هزار نفر اشتغال‌زایی را شامل می‌شود.

فرماندار مهران بیان کرد: با استفاده از پتانسیل سامانه گرمسیری که موجب کشت دیم ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان می‌شود، می‌توان بیکاری جوانان شهرستان و حتی استان را ریشه کن کرد.

عباس شفیعی ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های موجود می‌توان کارگاه‌های آموزشی دارای تنوع بالاتری در مرکز آموزش فنی حرفه‌ای شهرستان ایجاد کرد.




کد خبر 750944

دیگر خبرها

  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در عملیات میدانی
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان عملیاتی
  • آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی
  • تردد روزانه بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از مرز مهران
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است
  • آموزش مکانیک خودرو مجتمع فنی تهران پایتخت
  • نظارت بر حمل و نقل پسماندهای ویژه در شهرستان کرج
  • مهارت‌آموزی در دسترس‌تر از همیشه در سیستان و بلوچستان
  • توسعه 6G در ژاپن با سرعتی ۵۰۰ برابر نسل پنجم!
  • نوزادِ عجول در آمبولانس اورژانس پیرانشهر متولد شد