Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز گفت: میزان باروری در ایران با شیب خیلی تندی در حال کاهش است.

به گزارش ایسنا؛ دکتر سکینه محمدعلیزاده، امروز در همایش کشوری مامایی و سلامت زنان که به مناسبت صدمین سال دانشگاهی شدن مامایی ایران، در تالار ابن‌سینا برگزار شد، عنوان کرد: جمعیت دنیا دستخوش تغییرات بسیار مهمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خصوصاً جمعیت کشورهای آسیایی در دهه‌های آتی کاهش بسیار چشم‌گیر خواهد داشت. جمعیت در کشورهای اروپایی و پیشرفته هم رشد بالایی نداشته، اما مسئله این است که این‌ کشورها رشدشان را قبل از سال ۱۹۵۰ به صورت مطلوبی داشته‌اند.

وی افزود: با وجود کاهش جمعیت و نرخ باروری که ما داریم، در دنیا افزایش جمعیت را داریم، اما مشکل این است که میزان باروری در سطح کل دنیا با شیب خیلی تندی در حال کاهش است و در ایران، نرخ باروری، 1.8 دهم درصد است و این فاجعه است.

این دکترای بهداشت باروری اظهار کرد: آیا ایران هم می‌تواند، نرخ باروری را مانند کشورهای اروپایی که از طریق مهاجرپذیری نخبگان جبران می‌کنند، جبران کند؟ که پاسخ خیر است. کشور اروپایی به جایی اینکه هزینه کند و آموزش دهد، از تمام کشورها از جمله کشور ما نخبگان را جذب می‌کند و این مشکل کاهش نرخ جمعیتش را حل می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز با اشاره به اینکه «هرم سنی و جنسی جمعیت دنیا در حال افزایش است»، گفت: با توجه به این افزایش، به درصد افراد مسن بالای ۶۰ سال روزبه‌روز اضافه می‌شود. دنیا ۲۲ درصد افزایش جمعیت ۰ تا ۶۴ سال دارد. در جمعیت بالای ۶۵ سال به سه برابر، یعنی ۱۸۸ درصد افزایش خواهد داشت و جمعیت بالای ۸۵ سال، ۴ و نیم برابر افزایش و بالای ۱۰۰ سال ۱۱ برابر خواهد بود. سرعت رشد کهنسالی در کشورهای در حال توسعه بیش از حد است و همه می‌دانیم، افرادی که سن بالا دارند در کشوری مانند، کشور ما که بهداشت سنی هم نداریم، چقدر خطرناک است.

محمدعلیزاده تصریح کرد: در کل دنیا ۱۱ درصد افراد در سال ۲۰۱۲ بالای ۶۰ سال بوده‌اند و تا سال ۲۰۵۰ انتظار می‌رود این آمار دو برابر شود و در سال ۲۰۱۲، این آمار درکشور ما ۸ برابر بوده است و در سال۲۰۵۰، ۳۳ برابر خواهد شد، آیا کشور این امکان را می‌دهد که زمینه را برای سالم زیستن فراهم کنیم؟ در سال ۲۰۵۰ درصد افراد کهنسال ما مانند کشورهای اروپایی می‌شود. تغییر ۷ درصد به ۱۴ درصد در افراد بالای ۶۵ سال در کشوری مانند فرانسه 120 سال طول کشیده، در این ۱۲۰ سال فرصت کافی وجود داشته تا امکانات فراهم شود، در کشور ما طی کمتر از ۴۰ سال از ۸ درصد به ۳۳ درصد خواهد رسید و این فاجعه است، اگر اقدامی نکنیم.

این دکترای بهداشت باروری با بیان اینکه «در سال ۱۹۵۰ در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۸ نفر فرد در سنین کاری ۱۵تا ۶۴ سال یک نفر کهنسال بوده است»، عنوان کرد: این نرخ بسیار سریع کاهش پیدا کرده و این آمار در کشور ما ۳ نفر بوده‌است. در سال ۲۰۵۰، به ازای هر ۳ نفر یک نفر فرد کهنسال خواهیم داشت. در کشوهای پیشرفته به سلامت کهنسالان فکر شده و افراد کهنسال وابسته به دیگران نیستند، اما در کشورهای درحال توسعه افراد بالای ۶۰ سال وابسته به دیگران هستند.

وی با اشاره به اینکه «در حال حاضر در یک دوره طلایی هستیم»، بیان کرد: تا کنون دو دهه فرصت را از دست داده‌ایم، اما دو دهه بعدی را باید دریابیم. اکنون تعداد افراد در سنین کاری درصد بالایی دارند و باید از این فرصت استفاده کنیم. اگر می‌خواهیم کشورمان را حفظ کنیم، باید تلاش کنیم، سطح باروری سالم را در کشور بالا ببریم. به هیچ‌وجه نباید سلامت مادران و کودکان فدا شود و نهایت تلاشمان را برای افزایش جمعیت و سطح باروری داشته باشیم.

لینک کوتاه: asriran.com/002wuz

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کهنسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۳۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، شهلا نوری، با بیان اینکه نرخ باروری در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است، اظهار کرد: میزان فرزندآوری از هفت فرزند در سال ۱۳۵۸ به ۱.۸ فرزند در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

وی با بیان اینکه به‌صورت مقطعی تا سال ۱۳۹۵ میزان نرخ باروری افزایش یافت، مطرح کرد: طی سال‌های اخیر مجدداً روند فرزندآوری کاهش یافت، تا جایی‌که نرخ باروری در استان همدان به ۱.۵۷ رسید.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: نرخ باروری در درازمدت بر نرخ رشد جمعیت تأثیر می‌گذارد و یا حتی موجب منفی‌شدن رشد جمعیت و پدیده سالخوردگی و پیری جمعیت می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به علت کاهش نرخ باروری شاهد پدیده پیری جمعیت در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه همدان چهارمین استان سالمند در کشور است که درصد سالمندان و جمعیت بالای ۶۰ سال در آن زیاد است.

نوری افزود: در صورت ادامه‌دار بودن روند کاهشی نرخ باروری و فرزندآوری پیش‌بینی می‌شود که تا ۳۰ سال آینده یک‌چهارم جمعیت کشور سالمند و پیر باشند.

وی یادآور شد: یکی از عوامل مؤثر در کاهش فرزندآوری افزایش سن ازدواج و تأخیر در زمان بارداری است به‌گونه‌ای‌که تأخیر در بارداری نخست موجب افزایش ناباروری شده و می‌تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد.

نوری با بیان اینکه فاصله زیاد بین ازدواج تا تولد نخستین فرزند را از عوامل مهم تأثیرگذار کاهش نرخ باروری در کشور دانست و گفت: عوامل مختلفی همچون فاصله‌گذاری بین تولد فرزندان، افزایش سن ازدواج، تک‌فرزندی، افزایش میزان ناباروری و … بر کاهش نرخ باروری و افزایش پدیده پیری جمعیت در کشور تأثیر می‌گذارند.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برخی مطالعات حاکی از آن است که ۲۰ درصد خانواده‌ها تک‌فرزند هستند، تصریح کرد: نرخ ناباوری طی سال‌های اخیر در استان همدان ۱۵ درصد گزارش شده است.

وی با اشاره به سقط‌جنین عمدی و یا غیرعمدی، افزایش میزان طلاق، تغییرات سبک زندگی، روند روبه‌رشد شهرنشینی و … هم بر پدیده پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری تأثیر گذاشته است، گفت: شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جزو عوامل تأثیرگذار بر کاهش نرخ باروری هستند، اگرچه بیشتر میزان عدم تمایل به فرزندآوری در طبقات بالای اجتماعی و درآمدی به ثبت رسیده است.

نوری با بیان اینکه مرکز بهداشت مهمترین مکان برای ارائه آموزش‌های عمومی در زمینه فرزندآوری و جوانی جمعیت است، گفت: مشاوره قبل ازدواج، آموزش‌های حین ازدواج در راستای رضایتمندی از زندگی زناشویی، آموزش مهارت روان‌شناختی در راستای افزایش مهارت‌های زندگی و فرهنگ‌سازی در رابطه با ازدواج به‌موقع از مجموعه اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت است.

وی با اشاره به مشاوره فرزندآوری در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان اذعان کرد: سال گذشته ۱۸۷ هزار و ۴۳۰ مشاوره فرزندآوری در راستای بارداری سالم، فرزندآوری طی دو سال اول ازدواج و… برای مادران گروه هدف به ثبت رسیده است.

کد خبر 6092444

دیگر خبرها

  • تسریع در اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند همراهی جدی دستگاه‌هاست
  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • ۴۰ درصد افراد نابارور بچه دار می‌شوند
  • خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی