مستندی از قطب روشنفکری تهران دهه ۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۳۹۱۸
این مستند ۹۰ دقیقهای به کارگردانی مهرداد زاهدیان و تهیهکنندگی پیروز حناچی که امروز (چهارشنبه، ۲۰ آذر) ساعت ۱۸ در سالن ۱ پردیس چارسو به نمایش درآمد، پیش از این در جشن خانه سینما سال جاری (شهریور ۹۸) سه جایزه پژوهش، کارگردانی و تهیهکنندگی شده بود، هنوز به نمایش عمومی درنیامده و جشنواره سینماحقیقت اولین ایستگاه نمایش این فیلم بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زاهدیان پیش از نمایش این فیلم گفت: خیابان لاله زار نماد تمدن جامعه ایرانی برای اولین بار است؛ تئاتر، سینما و کافه نشینی اولین بار در این خیابان نمود می یابد و تجربه دنیای مدرن برای بار نخست در این خیابان تجربه میشود.
وی ادامه داد: هر روشنفکری در آن دوران این صحنه را عرصه ای برای نشان دادن افکار خود می بیند و این امر در مورد هنرمندان رشته های مختلف سینما، تئاتر و موسیقی و معماران صدق می کند.
این مستندساز تصریح کرد: ولی در نهایت هر جریان روشفنکری به ضد خود تبدیل می شود و لاله زار نیز همینطور است و مستند زمستان است این جوانمرگی را توضیح می دهد.
اما فضایی با وسعت ۱ کیلومتر با عمق بیش از ۱۵۰ سال عمر با آثار تمدنی؛ مانند فرهنگ، سیاست و امثال آن نکات محتلفی هستند که جمع کردن آنها دشوار است و ادعا نداریم به اهمیت و جایگاه همه آنجا در فیلم نگاه کرده ایم؛ بلکه خوانشی از گذشته های فیلم طی روند تحقیقاتی سهساله است.
مهرداد زاهدیان (متولد ۱۳۴۲) دانش آموخته فلسفه از دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد، پیش از این با آثاری چون میدان بی حصار، مسیح در جلفا و حلقههای گمشده در عرصه سینمای مستند حضور داشته است.
وی در این فیلم که منوچهر انور گوینده متن آن است، داستان تشکیل خیابان لالهزار را از گذشته نسبتا دور و عهد ناصری روایت می کند تا به دوران جدید و روزگار تغییر هویت این خیابان به عنوان قطب فرهنگی و روشنفکری بازه زمانی سهدهه ای از دهه ۲۰ خورشیدی به بعد می رسد.
این فیلم که در بخش مسابقه ملی سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت حضور دارد؛ غیر از امروز، شنبه پیشرو (۲۳ آذر) نیز نمایش داده خواهد شد.
سیزدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آبان در پردیس سینمایی چارسو و موزه سینما به دبیری محمد حمیدیمقدم برپاست.
این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمهبلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیفالله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.
همچنین در بخش مسابقه بینالملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی پذیرفته شدهاند. در بخش مسابقه بینالملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمهبلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایشهای ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود.
جایزه شهید آوینی ویژه نمایش و تقدیر از فیلمهای مستند منتخب حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش ویژه جشنواره بینالمللی سینماحقیقت برگزار میشود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربانپور است.
برچسبها سینما جشنواره سینما حقیقت مستند پروندهٔ خبری سینما حقیقتمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سینما جشنواره سینما حقیقت مستند سینما جشنواره سینما حقیقت مستند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۳۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
فیلم مست عشق در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
مست عشق در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است. ساعت ۵ عصر تا ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۴۲ هزار مخاطب داشت و از آنجایی که این فیلم تا ساعت ۴ بامداد روز شنبه، اکران فوقالعاده داشت، توانست سرجمع ۵۸ هزار مخاطب داشته باشد.
مست عشق در شرایطی این عنوان را در میان آثار یک دهه اخیر از آن خود کرده که احتمالا توانسته رکورد نمایش روز نخست سینمای پس از انقلاب را نیز بشکند که این ادعا با توجه به در دسترس نبودن آمار دقیق تعداد مخاطبان روز نخست فیلمهای دهههای ۶۰ تا ابتدای ۹۰، نمیتواند چندان دقیق باشد.
طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود، ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است.
دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.
استقبال ۵۱ هزار نفری مخاطبان در روز نخست نمایش این فیلم در شرایطی رقم خورد که تمساح خونی به عنوان پرفروشترین فیلم امسال سینماهای کشور، طی روز گذشته، ۲۰ هزار مخاطب داشت و سال گربه نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷ هزار مخاطب جذب کند.
این میزان استقبال سبب شد تا سینماها برای روز گذشته، میزبان ۱۱۰ هزار مخاطب با ۷ میلیارد تومان فروش باشند که یک آمار قابلقبول برای گیشه چهارشنبه به حساب میآید.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر