Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحولات اخیر عراق، اظهار کرد: این کشور از لحاظ  ژئوپلتیک حساسیت و اهمیت ویژه ای دارد که در هندسه نوین قدرت، از اهمیت بالایی برخوردار است.  تأثیر بسیاری دارد، عراق با  مؤلفه‌های قدرت و بازیگران بسیاری روبرو بوده که طی چند سال گذشته نقش فراوانی در  شکست سیاست‌های اتاق فرمان عربی_ عبری و غربی داشته است و  در وهله اول مرجعیت شیعه و بعد از آن نخبگان سیاسی در این  جایگاه اثرگذار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه  داد:  گروه حشد الشعبی عراق متشکل از فرزندان برخاسته از دل مردم این کشور هستند که در ۱۶ سال گذشته یعنی از سال ۲۰۰۳ تا کنون در کنار مرجعیت نقش مهمی در بهبود اوضاع عراق داشته اند. علاوه براین مرجعیت این کشور تاکنون سه بار در خارج کردن گروههای تروریستی از عراق موفق عمل کرده است. رژیم بعث صدام،  اشغالگری آمریکا و تجاوز گروه‌های تکفیری و افراطی به ویژه داعش سه موردی بودند که مراجع در کنار مردم توانستند کشور خود را نجات داده و برای برقراری ثبات در آن اقدام کنند.

مردم، مرجعیت و حشد الشعبی مؤلفه های  قدرت ملی در عراق

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا، ارتجاع عرب و رژیم صهیونیستی  به مقابله با  مردم، مرجعیت و حشد الشعبی عراق داشته و اکنون تلاش می‌کنند تا این سه مؤلفه قدرت ملی در عراق را تحت شدیدترین فشار‌ها قرار دهند، در همین راستا شاهد هستیم که جناح سعودی‌، امارات، رژیم صهیونستی و آمریکا در این مدت فشار زیادی بر مرجعیت وارد کرده تا آنها را منفعل جلوه دهند، علاوه براین تلاش می کنند تا درگیری‌ها را به شهر‌های مقدس و مذهبی مانند نجف و کربلا بکشانند.

او تصریح کرد: نیروهای مردمی و حشد الشعبی در سرنگون کردن رژیم صدام،  اخراج آمریکایی‌ها از عراق و همین طور به شکست کشاندن فعالیت‌های تروریستی داعش نقش مهمی داشتند، علاوه براین بسیج مردمی عراق هم در قالب گروه‌های جهادی مانند لشکر بدر فعال هستند.

صراحت عادل عبدالمهدی در اعلام مواضع نسبت به آمریکا

عابدینی بیان کرد: آمریکا و عوامل خارجی آنها تلاش می‌کنند تا بیشترین فشار را علیه مردم عراق تدارک ببینند، آنها در این مدت برای برکناری دولت عادل عبدالمهدی زمینه سازی کردند، زیرا در یک سالی که دولت او روی کار بود، بیشترین خدمت را به ملت خود ارائه کرد و روابط بغداد در عرصه بین الملل با سایر کشور‌ها از جمله روسیه، چین متوازن کرد همچنین در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد، تهاجم به برخی مقر‌های حشدالشعبی از اقدامات رژیم صهیونیستی است، همچنین خواهان خروج نیرو‌های آمریکایی از از این کشور شد. حتی در جریان  یکی از سفرهای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یکی از سفر‌های شبانه به عراق وارد شد و به یکی از پایگاه‌های آمریکایی رفت، نخست‌وزیر حاضر به دیدار با رئیس جمهور آمریکا نشد.

بحران  آفرینی آمریکا در عراق از طریق فضای مجازی

او ادامه داد: ایالات متحده آمریکا نسبت به دولت فعلی عراق کینه داشته و در همین راستا تلاش کرد تا با بهره‌گیری از فشار‌های سیاسی و کمک به تروریست‌ها، بقایای حزب بعث در این کشور را از طریق فضای مجازی با چالش و بحران سیاسی روبرو کند.

او افزود: تقسیم قدرت در ساختار عراق  به صورت نانوشته است به طوری که رئیس جمهور از میان کردها، نخست وزیر از میان شیعیان و رئیس مجلس از میان اهل سنت انتخاب شود که قاعدتا این اقدام مبتنی بر رأی مردم و مردم سالاری نیست که باید برای این مسئله چاره‌اندیشی شود، اما در حال حاضر مسئله اصلی عراق  این موضوع نیست،  بلکه باید در چارچوب ساختارموجود  امنیت و آرامش به کشور عراق برگردانده شود، دو گروه در ناامن کردن عراق از جهت میدانی بسیار فعال هستند، بقایای حزب بعث و گروه تکفیری تروریستی داعش، این  دو گروه‌ توسط سرویس جاسوسی آمریکا، CIA و پنتاگون سازماندهی می‌شوند و پول اقدامات شرورانه را هم دلار‌های نفتی عربستان سعودی و امارات می‌پردازند.


کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عراق در حال حاضر برای عبور از بحران سیاسی  نیاز به یک وحدت ملی و انسجام داخلی دارد، افزود: هفته پیش شاهد آن بودیم تظاهراتی صورت گرفت که  به برقراری آ‌رامش نسبی در عراق کمک کرد. اما بازیگران فرامنطقه ای  از جمله آمریکایی‌ها، رژیم سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی که مایل نیستند امنیت به عراق برگردد و با ترور‌های کور، انفجار‌های مختلف و همچنین تحریک برخی گروه‌ها به انجام اقدامات ضد امنیتی سعی می‌کنند تا زمینه را  برای ناامن کردن عراق فراهم کنند. به نظر می‌رسد مردم عراق و مرجعیت همچنین حشد الشعبی همانطور که توانستند در سه مرحله گذشته به حیات رژیم صدام، اشغالگری آمریکا پایان دهند و ساختار،نظام سیاسی و خلافت داعش را سرنگون کنند، در حال حاضر هم از این توانمندی لازم برخوردار هستند که بر فتنه تازه جناح غربی، عربی، عبری هم غالب شوند.

عابدینی با اشاره به دولت ائتلافی در عراق نیز خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد آنچه در عراق تحت عنوان اعتراضات انجام می شود باید به دو قسمت تقسیم شود، یکی اعتراضات بر حق مردم است که متأسفانه برخی از گروه‌های ضد امنیتی بر موج آن سوار شدند که خواستگاه آن‌ها از سوی جناح غربی تدارک دیده شده و آن‌ها را به ناامنی کمک می‌کنند، اما اینکه دولت استعفاء کرده است.

فراکسیون دارای اکثریت کرسی در مجلس عراق، مأمور تشکیل کابینه خواهد بود

کارشناس منطقه تصریح کرد: برخی از کشور‌های مرتجع منطقه مایل هستند عراق دچار خلاء سیاسی شود، تا در قالب یک کودتا زمینه  برای پیشبرد اهدافشان محیا شود. دولت ائتلافی بر اساس ساختار نظام سیاسی توافقی که در قانون اساسی عراق وجود ندارد، به این گونه است که تقسیم قدرتی صورت بگیرد و فراکسیونی که بیشترین کرسی در داخل مجلس دارد، مأمور تشکیل کابینه خواهد بود. یعنی نخست وزیر از بین فراکسیون صاحب اکثریت کرسی‌ها انتخاب می‌شود. طبعاٌ، چون هیچ یک از احزاب حتی نصف کرسی‌ها را در اختیار ندارند، خود به خود فراکسیون اکثریت مانند دوره‌های قبل با یک یا دو گروه یا فراکسیون دیگر ائتلاف کند که به نظر می‌رسد این ظرفیت وجود دارد. در حال حاضر اختلافی وجود دارد این است که سائرون که وابسته به مقتدی صدر است اساساً خواهان انحلال مجلس است و این عملکرد را پیچیده‌تر می‌کند.دیدگاهی که او دارد ممکن است کشور عراق را به بن‌بست سیاسی بکشاند.

او با اشاره به نقش قبایل و طوایف در تعیین نخست وزیر بعدی عراق، تصریح کرد: عراق ساختار قبیله‌ای دارد قبایل و عشایر نمایندگان آن‌ها در مجلس هستند و این نمایندگان در قالب فراکسیون‌های مختلف ظهور و بروز دارند. بنابراین ممکن است فتح و سائرون یا سایر گروه‌ها و احزاب سیاسی با هم به اجماع نظر برسند. البته به توافق رسیدن آن‌ها نیاز به گفت وگو‌های جدی و مستمری داشته و بعید به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت بتوانند به توافق جامعی در این باره دست یابند. همچون دوره های قبل بعد از یک مدت گفت وگو و رایزنی این امکان  به وجود بیاید که بر بحران سیاسی کنونی نیز غالب شوند.

بازگشت داعشی های اروپایی به کشورهایشان نا امنی را به دنبال خواهد داشت

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به وضعیت گروه‌های ترویستی در عراق، بیان کرد: داعش به عنوان یک گروه تکفیری تروریستی اگرچه حوزه سرزمینی‌اش را  در این کشور از دست داده است، اما ممکن است هنوز هسته هایی از این گروه در برخی مناطق وجود داشته باشد، همچنین شمار زیادی از اعضای داعش در زندان بودند که آمریکایی‌ها تلاش کردند برخی از آنها را آزاد و از سوریه و عراق به افغانستان منتقل کنند؛ می توان گفت داعش در این کشور پراکنده شده است.یکی از مشکلاتی که در آینده کشور‌های اروپایی را درگیر می‌کند،  تروریست‌هایی هستند که از این قاره به داعش در عراق و سوریه پیوستند و در صورت بازگشت به کشورهایشان به ناامنی در آن مناطق دامن می زنند.

گروه‌های تروریستی بازوان آمریکا برای پیشبرد مقاصد سیاسی در منطقه

او ادامه داد: اصولاً کشور‌های اروپایی و ایالات متحده آمریکا از گروه‌های تروریستی برای پیشبرد منافع خودشان در منطقه استفاده می‌کنند همچنان که ترامپ  پیش تر اعلام کرده بود  داعش ساخته و پرداخته دولت اوباما است کلینتون نیز پیش‌تر اشاره کرده بود که گروه‌های تروریستی که در افغانستان بوده‌اند، آمریکا مبتکر آن بوده برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی زمانی که افغانستان در اشغال روسیه بوده است. عابدینی گفت: گروه‌های تروریستی عملاً بازوان آمریکا برای پیشبرد مقاصد سیاسی در فراسوی مرز‌های این کشور است، و از این گروه‌ها به عنوان ابزاری برای نا امن کردن و برهم زدن اوضاع کشور‌های منطقه همچون عراق، افغانستان و سوریه استفاده می‌کنند.

گفت وگو‌های منطقه‌ای بهترین راهکار برای پایان دادن به بحران

کارشناس مسائل منطقه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری هشتمین دوره نشست قلب آسیا_ روند استانبول با محوریت افغانستان، خاطر نشان کرد: کشور‌های منطقه به تدریج به این نتیجه می‌رسند که بهترین راه غلبه بر چالش‌ها و تنش‌های امنیتی در منطقه،کنار گذاشتن قدرت‌های فرامنطقه‌ای است. چراکه وقتی کشور‌های فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا در خاورمیانه حضور می یابند، نتیجه ای جز ناامنی و اشغالگری به همراه ندارد.

او با اشاره به دستاورد‌های این نشست تصریح کرد: دستاورد‌های این نشست زمانبر است و به این صورت نیز که تمام کشور‌ها در یک نشست به یک جمع‌بندی برسد، به نظر می‌رسد ایجاد امنیت منطقه‌ای نیاز به مساعدت و همکاری مستمر کشور‌های منطقه است، همین گفتگو رایزنی‌های کشور‌های منطقه که در جهت چاره‌اندیشی در زمینه مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و قاچاش سازمان یافته همچنین پول‌شویی و موضوعاتی از این دست را مطرح می‌کنند و تبادل اطلاعات می‌کنند و ایجاد امنیت در نوار مرزی این می‌تواند یک دستاورد خوب برای کشور‌ها باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحولات اخیر عراق عادل عبدالمهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۵۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد، گفت: امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی در اشخاص و درون جریانات سیاسی کشور هستیم.

به گزارش ایسنا، محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیروهای انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس‌ باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان دادند تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفت‌وگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیسی: عملیات «وعده صادق» ما را در باشگاه قدرت های منطقه ای در بالاترین رده ها قرار داد
  • آمریکا هشدار سفر به آلمان را تشدید کرد
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • زمان بازنگری اساسی در تعریف حقوق بین‌الملل
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!