Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانوی کارآفرین خوزستانی گفت:
نداشتن اطلاعات کافی کارشناس‌ها درمورد اخذ مجوزها گاهی باعث بیراهه رفتن مسیر می‌شود و برای صدور مجوز کسب‌وکار خانم‌ها سخت‌گیری‌ها بیشتر است .

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ماده ۷ قانون اصل ۴۴، شاه‌کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است که علی‌رغم اهمیت بالای آن اما با حجم قابل‌توجهی از بی‌مهری مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانونی که موضوع آن مجوزهای کسب‌وکار و نحوه اخذ آن، تشکیل هیات مقررات‌زدایی، ایجاد درگاه ملی مجوزها و ... است.

 این ماده به دلایلی از جمله تعارض منافع برخی مجریان،‌ نقص قانون، عدم ضمانت اجرا و ... تا کنون به اجرا در نیامده است در حالی که سهولت اخذ مجوزهای کسب‌وکار می‌تواند راه‌حلی برای برون‌رفت از تحریم‌هایی باشد که بیخ گلوی مردم گیر کرده است.

طبق بخشی از این قانون دستگاه های صادر کننده مجوز نمی‌توانند به بهانه اینکه مثلا در یک شهر داروخانه به تعداد کافی وجود دارد از اعطای مجوز داروخانه خودداری کنند و اجرایی شدن تنها این بند می‌تواند رانت‌ها و فسادهای زیادی را از بین برده و مشکل اشتغال بسیاری از جوانان را حل کند.

خبرنگار فارس با توجه به اهمیت موضوع سهولت اخذ مجوز در راستای ایجاد اشتغال با یکی از کارآفرینان برتر خوزستانی به گفت‌وگو نشسته است.

فارس: ضمن معرفی اجمالی خودتان، نوع کارآفرینی و اشتغالی که ایجاد کردید را شرح دهید؟

شاه‌ولی: طیبه شاه‌ولی و متولد سال۶۲ در شهرستان ایذه هستم، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی طراحی فرش به پایان رساندم و از سال۹۶ فعالیت خودم را درحوزه بسته‌بندی خرما و با۴ نفر نیروی کار در کارخانه استیجاری در شهرک شماره ۲ اهواز شروع کردم.

در همان سال درجشنواره زنان و دختران صاحب کسب وکار و کارآفرین به عنوان جوان‌ترین زن مدیرعامل کارخانه انتخاب شدم و تندیس جشنواره را دریافت کردم‌.

در حال حاضر نیز با پیشرفتی که در حوزه کارآفرینی ایجاد کردم در شهرستان شادگان کارخانه تازه احداثی من با ۱۵ کارگر و نیروی کار اداری فعال است.

فارس: برای کسب مجوز چگونه اقدام کردید؟ به کجا مراجعه کردید؟

شاه‌ولی: مجوزهایم را  از سازمان صنعت معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و معاونت غذاودارو اخذ کردم و ثبت برند اختصاصی کارخانه‌ام  را از سازمان مالکیت معنوی ثبت اسناد کشور گرفتم.

اما همیشه قوانین دست‌وپاگیر یکی از معضلات اصلی عقب‌ماندگی کارخانه از کار تولید بوده است.

فارس: چه مدت زمان طول کشید تا به شما مجوز بدهند؟

شاه‌ولی: ‌مدت زمان اخذ تمام مجوزهایم حدود۶ماه بود و قبل از ورود به کار از شیوه اخذ مجوزها اطلاعات نسبتا خوبی داشتم وکارهای اخذ تمام مجوزها را خودم انجام دادم.

فارس: مشکلات اصلی در صدور مجوزها را چه می‌دانید؟

شاه‌ولی: متاسفانه عده‌ای از کارمندها و کارشناسان صدور مجوزها دلسوزانه کار نمی‌کنند و با اجرای قوانین دست‌وپاگیر بعضا  کار تولید را حتی به تعویق می‌اندازند.

همچنین نداشتن اطلاعات کافی کارشناس‌ها درمورد اخذ مجوزها گاهی باعث بیراهه رفتن مسیر می‌شود و برای صدور مجوز کسب‌وکار خانم‌ها سخت‌گیری‌ها بیشتر است در صورتی که خانم‌ها ثابت کرده‌اند در هر کاری ورود کنند به نحو احسن آن را پیش می‌برند.

درحال حاضر نیز بزرگ‌ترین مشکل ما مسائل بیمه ای است و نابه‌سامانی بازار و عدم ثبات قیمت‌ها ضربه‌های زیادی به تولیدکننده‌ها وارد کرده است.

فارس: آیا با پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار آشنا هستید؟

شاه‌ولی: نه آشنایی با این پایگاه ندارم.

فارس: از دوستانتان کسی هست که به دلیل عدم جواز کسب‌وکار از فعالیت اقتصادی باز مانده باشد؟

شاه‌ولی: بله دوستی دارم که در شهرستان شوشتر ساکن است و به لحاظ مشکلات مالی نمی‌تواند کارگاه بزرگی را اجاره کند اما مجوز کارگاه خانگی برای کار کردن به او داده نمی‌شود و به مدت  سه سال است که علی‌رغم  پیگیری‌های مستمر موفق به اخذ مجوزهای بهداشتی نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شاه اهواز قانون اصل ۴۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۶۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب‌های کاغذی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی از صدور ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب کاغذی و قدیمی در استان خبر داد.

محمد رحمانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از آبان ماه ۱۴۰۱ صدور شناسه های یکتا در درگاه ملی مجوزها آغاز شد و از آن زمان تا کنون برای همه کسب و کارها شناسه یکتا صادر می شود تا مجوزهای کاغذی و قدیمی حذف شود.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، همه فعالیت‌های اقتصادی که به هر نحو کسب درآمد دارند، باید شناسه یکتا داشته باشند، تاکید کرد: بسیاری از خدمات دولت، الکترونیکی شده و به همین دلیل مجوزهای کسب و کار و فعالیت های اقتصادی نیز باید الکترونیکی شود تا بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

وی بیان کرد: با حذف مجوزهای قدیمی و کاغذی، مشخصات همه فعالان اقتصادی برای دولت شفاف می شود و از مزایای آن ها برای اخذ تسهیلات و... همانند قبل اما به صورت الکترونیکی بهره مند خواهند بود.

رحمانی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در حال حاضر رتبه ۱۵ کشور را در حذف پروانه های کسب قدیمی و کاغذی دارد، گفت: حدود ۳۰ هزار واحد صنفی در این استان فعال است که حدود ۱۵ درصد از آن ها برای تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا اقدام کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اصناف و فعالان اقتصادی براساس قانون باید برای دریافت خدمات مختلف شناسه یکتا داشته باشند، ادامه داد: اصناف و فعالان اقتصادی تا ۲۶ اردیبهشت ماه جاری برای دریافت شناسه یکتا مهلت دارند تا اقدام کنند. پس از این تاریخ نیز مجوزهای کاغذی بی اعتبار خواهد بود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی افزود: در راستای تسهیل این فرآیند برای کسبه، روز گذشته میز خدمت تبدیل رایگان مجوزها و پروانه کسب های قدیمی به مجوزهای الکترونیک به این محل واقع در میدان کارگر بجنورد دایر شد.

وی تصریح کرد: صاحبان مشاغل همچنین می توانند برای دریافت شناسه یکتا علاوه بر امکان مراجعه به اتاق اصناف شهرستان ها، از طریق موبایل یا رایانه به درگاه ملی مجوزها به آدرس www.mojavez.ir مراجعه کنند و به صورت رایگان برای مجوزهای قدیمی خود شناسه یکتا دریافت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تبدیل ۴۶۸ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا
  • مجوزهای الکترونیک به نفع فعالان اقتصادی واقعی است
  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود
  • سازمان ملی استاندارد صدرنشین جدول تبدیل دستگاهی
  • صدور ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب‌های کاغذی در خراسان شمالی
  • آخرین آمار از وضعیت تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا | این ۶ استان کمترین میزان تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی را داشته‌اند
  • استان گلستان در حذف پروانه کسب‌های کاغذی ۴ پله صعود کرد
  • مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی تا 25 اردیبهشت ماه تمدید شد
  • تبدیل ۳۲ درصد مجوزهای کاغذی به الکترونیکی در لرستان
  • تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به ۲ برابر افزایش یافت