طرح «هر مسجد یک حقوقدان» به دنبال افزایش دانش حقوقی مردم است/تقویت شورای حل اختلاف با رویکرد صلح و سازش در دستور کار
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۷۹۸۹
حجتالاسلام اکبری گفت: با اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» تلاش داریم تا مشکلات مردم قبل از ورود به راهروهای دستگاه قضا از طریق صلح و سازش و داوری ریشسفیدان و افراد صاحب نفوذ که در محلات و مساجد حضور دارند مرتفع شود.
حجتالاسلاموالمسلمین «محمدصادق اکبری» در خصوص طرح «هر مسجد یک حقوقدان» به خبرنگار شبستان در ساری گفت: آیتالله «ابراهیم رئیسی» از زمان تصدی بر قوه قضاییه بر آگاهی بخشی و ارتقای دانش حقوقی مردم اهتمام ویژه داشته و طرحهای تحول خاصی را نیز در این راستا ابلاغ کردهاند که یکی از این طرحها، «هر مسجد یک حقوقدان» بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیسکل دادگستری استان مازندران به آغاز اجرای این طرح ملی در استان اشاره کرد و افزود: تلاش داریم طرح «هر مسجد یک حقوقدان» بهصورت مستمر در مساجد سراسر استان ادامه داشته باشد تا مردم دسترسیشان به حقوقدان مورد وثوق و مورداطمینان مهیا باشد؛ و از این طرق اطلاعات حقوقی لازم را کسب کنند.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح به دنبال این هستیم تا حقوقدانان رایگان، مخلصانه و دلسوزانه به مردم مشاوره بدهند. اطلاعات حقوقی مردم بالا برود و ضمن آگاهی از حقوق خود بتوانند احقاق حق داشته باشند.
حجتالاسلام اکبری کاهش جرائم و دعاوی را دومین هدف اجرای این طرح برشمرد و گفت: برخی جرائم ناشی از بیاطلاعی حقوقی است. برخی از جرائم بیآگاهی از عواقب ارتکاب جرائم است. حقوقدانی که در مسجد حضور پیدا میکند سعی میکند این آگاهی را به مردم بدهد مردم از عواقب جرائم و اختلافات مطلع بشوند.
وی اذعان کرد: باید با اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» با کمترین هزینه پیشگیری صورت بگیرد و مردم با کوچکترین اتفاقی به دنبال تشکیل پرونده نباشند.
حجتالاسلام اکبری بابیان اینکه با اجرای این طرح دراندیشه اشاعه فرهنگ صلح و سازش در بین اقشار مختلف جامعه هستیم، افزود: حقوقدانی که در مسجد حاضر میشود طریقه به سرانجام رساندن دادخواست را به خواهان یادآوری میکند.
وی با تأکید براینکه پیگیریم تا مشکلات مردم قبل از ورود به راهروهای دستگاه قضا از طریق صلح و سازش و داوری ریشسفیدان و افراد صاحب نفوذ که در محلات و مساجد حضور دارند مرتفع شود، گفت: مداخله ریشسفیدان در دعاوی خانواده میتواند نقش مهمی در حفظ و بقای آن خانواده داشته باشد.
حجتالاسلام اکبری بابیان اینکه حقوقدانان برای حضور در مساجد مجری طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در یک هیئت به ریاست معاون فرهنگی رئیسکل دادگستری استان و با حضور نماینده مرکز مساجد، نماینده کانون وکلا، نماینده بسیج حقوقدانان و نماینده مرکز مشاوران ۱۸۷ گزینش میشوند، افزود: حقوقدانان منتخب و واجدالشرایط در مساجد کلیدی شهرها، مساجد حواشی شهرها و بازار و مساجدی که پوشش جمعیتی بیشتری دارد حضور مییابد و مشکلات حقوقی مردم را مرتفع مینمایند.
وی انباشت پرونده را یکی از مشکلات فعلی دادگستری استان مازندران اعلام کرد و گفت: انباشت پرونده و به تعبیری طولانی شدن روند رسیدگی پروندهها یک مشکل اساسی است. هرچند در این چند ماه اخیر همه همکاران، قضات و کارکنان با تلاش مضاعف، بسیجی وار و جهادی سعی کردند روند رسیدگی به پروندههای تسهیل شود اما مشکل هنوز پابرجاست.
حجتالاسلام اکبری به عزم جدی دادگستری استان مازندران برای غلبه با اینمشکل اشاره کرد و خاطرنشان شد: تلاش داریم با صرف وقت بیشتر و رسیدگی بیشتر در عین دقت و کیفیت، این مشکل در آیندهای نزدیک مرتفع شود.
وی با اشاره به نقش مردم در کاهش ورودی پرونده به دادگستری، اظهار کرد: فرهنگ صلح و سازش از گذشته در میان ایرانیان وجود داشته و دارد که باید بیش از گذشته در همه بخشها اشاعه پیدا کند. و از طرح اختلافات در محاکم بکاهیم. مشکلات را کدخدا منشانه حل کنیم. تا ورودی پروندهها کم شود.
حجتالاسلام اکبری یادآور شد: همچنین تقویت شورای حل اختلاف در سراسر استان با رویکرد سازش در دستور دادگستری کل استان قرار دارد.
پایان پیام/286منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد سامانه فهما مجلس قرآن کریم بودجه انتخابات مجلس شورای اسلامی رئیس کل دادگستری استان مازندران طرح هر مسجد یک حقوقدان فرهنگ صلح و سازش افزایش دانش حقوقی معتمدین و ریش سفیدان شورای حل اختلاف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۷۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/