Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، گفت: تا پایان سال حدود ۱۸۲ هزار هکتار اراضی آبی نیز به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع در جلسه ستاد آبیاری تحت فشار آذربایجان غربی اظهار کرد: تاکنون از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی سنتی آبی کشاورزی کشور، در حدود ۲ میلیون هکتار در اراضی سنتی و ۲۰۰ هزار هکتار در اراضی پایاب سدها، سیستم‌های نوین آبیاری عملیاتی شده است که براساس برنامه تا پایان سال حدود ۱۸۲ هزار هکتار اراضی آبی نیز به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی ‌باید عمده اعتباراتی که به صورت کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد به اجرای شیوه‌های آبیاری با راندمان بالاتر اختصاص یابد و از آنجا که آبیاری قطره‌ای و موضعی راندمان بالاتری دارند، برنامه‌ریزی‌ها در جهت توسعه این شیوه‌ها است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری تصریح کرد: در سال ۹۳ حدود ۵۷ درصد سامانه‌های نوین آبیاری به آبیاری بارانی اختصاص داشت و خوشبختانه با سیاستی که اتخاذ شد، در پایان سال ۹۷ سهم این شیوه آبیاری به ۲۴ درصد کاهش یافت.

به گفته وی، اجرای طرح نوین آبیاری در ردیف طرح‌های اقتصاد مقاومتی است و تاثیر مستقیمی در امنیت غذایی و خودکفایی کشور دارد و با دستور مقام معظم رهبری قرار شد از صندوق توسعه ملی هم اعتباراتی برای آن تخصیص یابد که امسال و سال آینده نیز انتظار داریم با تداوم کمک‌ها از این محل، اجری طرح‌ها تسریع یابد.

زارع با تاکید بر ضرورت توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: با توجه به مزایای اجرای پروژه‌های سامانه نوین آبیاری، بهره‌برداران و کشاورزان استقبال بیشتری در مشارکت اجرای پروژه‌ها دارند و توسعه این سیستم‌ها در آذربایجان غربی به دلیل بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه و پیشگیری از معضلات ناشی از این خشکسالی و جلوگیری از ریزگردها بیش از پیش ضرورت دارد.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌های موثر در افزایش تولید محصولات و رشد بهره‌وری آب کشاورزی، گسترش سامانه‌های نوین آبیاری در زمین‌های آبی کشور است که در این زمینه در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در آذربایجان غربی در مجموع ۱۳۲ هزار هکتار طرح تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی خرده مالکی و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی عملیاتی شده و بخشی نیز در دست اجرا داریم که در مقایسه با میانگین کشوری که ۳۲ درصد است، رقم قابل توجهی داشته است.

وی افزود: اگر موضوع ساماندهی چاه‌های غیرمجاز، تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری و توسعه طرح‌های تجمیعی توسط مدیریت آب منطقه‌ای زودتر پیگیری و عملیاتی شود، روند تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری نیز تسریع می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آبیاری دولت تدبیر و امید رشد وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۹۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکپارچه سازی اراضی استان ضروری است چرا که کشاورزی علمی بر روی اراضی خرد امکان پذیر نیست.

سید عماد شاهرخی ششم اردیبهشت در همایش روز مزرعه شهرستان سلسله و معرفی این شهرستان به عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی، اظهار کرد: همه ما تکلیف قانونی در بحث امنیت غذایی داریم که راه رسیدن به آن تناوب است تا جهش تولید ایجاد شود و باید اصول علمی و فنی را به مزارع و بخش کشاورزی منتقل کنیم و روز مزرعه ها همین فلسفه را دارند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود تناوب را در تولیدات خود بکار گیریم، عنوان کرد: امروز شهرستان سلسله به عنوان قطب تولید کلزا معرفی شده و از سه هزار و ۵۰۰ هکتار کشت کلزای استان حدود یکهزار و ۷۰۰ هکتار متعلق به سلسله است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه سالانه چهار میلیون دلار ارز برای واردات روغن هزینه می‌کنیم، بیان کرد: باید کشور را از واردات روغن بی نیاز کنیم و در این راستا بحث یکپارچه سازی اراضی بسیار مهم است و هرکس که می تواند باید در این زمینه فرهنگ سازی کند.

شاهرخی یادآور شد: میانگین تولید گندم آبی در اراضی کشور چهار و نیم تن است در حالی که در استان پنج و نیم تن در هکتار است و یکهزار کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین