Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: آیت‌الله «سیدعباس حسینی قائم مقامی»، استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که جریان شناسی بنی امیه یک موضوع بسیار مهم از منظر اسلام و اهل بیت و همچنین شرایط امروز جامعه ماست، اظهار کرد: زمین بازی فقه و کلام ما در بستر قدرت و نگرش اموی شکل گرفته و ما روش فقهی و کلامی اهل بیت را بعضا در خدمت مسائل اموی قرار داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خرداد ،آیت‌الله سید عباس حسینی قائم مقامی در نشست «از حکومت علوی تا حاکمیت اموی» که به همت انجمن اندیشه و قلم و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار شد، با اشاره به حدود نود سال حکومت بنی امیه و هزار و چهارصدمین سالگرد آغاز حکومت بنی امیه گفت: خوارج بزرگترین فتنه دوران حکومت امیر مومنان بودند. اما امام پس از پیروزی بر آنها می‌فرمایند: خوارج را بعد از من نکشید، چرا که تفاوت است بین کسی که دنبال حق است و اشتباه می‌رود و کسی که به دنبال باطل است و آن را درک می‌کند و می‌افزایند: فکر نکنید فتنه اصلی نهروان و خوارج است، فتنه اکبر بنی امیه است.
وی با یادآوری اشارات قرآن به فتنه بنی امیه افزود: سوره اسرا به شجره ملعونه‌ای اشاره کرده که در تفاسیر اهل بیت، به رویای پیامبر تطبیق یافته که میمون‌ها از منبر ایشان بالا می‌رفتند و به پیش‌بینی موضوع از سی سال قبل توسط پیامبر اشاره دارد. در تفاسیر سوره قدر هم اشاره‌ای به هزار ماه حکومت بنی امیه شده است. این موضوع وقتی اهمیت می‌یابد که می‌بینیم پیامبر و امیر مومنان، انحراف امویان را خطرناکتر از موارد قبل و بعد آن، یعنی دوران خلفا و بنی عباس می‌دانند.قائم مقامی با طرح این سوال که چه چیزی در بنی امیه است که این قدر خطر آن اهمیت می‌یابد و با دیگر انحرافات متفاوت است؟، توضیح داد: از امام حسین(ع) درباره آیه ۱۹ سوره حج و دو دشمنی که درباره خدا با هم نزاع می‌کنند، سوال کردند و ایشان می‌فرمایند: مقصود ما و بنی امیه هستیم که تا قیامت با یکدیگر در مورد خدا نزاع داریم. پس اگر ما ریشه‌های جدال بنی امیه و اهل بیت را متوجه شویم، این اختلاف را می‌توانیم تشخیص دهیم. چرا که برخی انحرافات، قبل از بنی امیه هم سابقه داشت و غصب خلافت و امامت، خشونت دینی، ظلم و بی‌عدالتی را بنی امیه تاسیس نکردند.
رئیس پیشین مرکز اسلامی هامبورگ با بیان این که قرآن «فرقه شدگی» را بزرگترین تهدید دین می‌داند، ادامه داد: هر نوع تفسیری از دین که منجر به عدم شمول دین و اختصاص دین به بخشهای خاصی از انسانها باشد، فرقه شدن دین است. فرقه شدگی یک جزء از دین را بر کلیت آن غلبه می‌دهد و دین را از تعادل و توازن خارج می‌کند.
به اعتقاد این پژوهشگر دینی، اگر عنصر سیاست و قدرت، از جایگاه خود به عنوان یک جزء خارج شود و بر کل اجزای دین غلبه کند، فرقه‌شدگی رخ می‌دهد و بنی امیه این کار را کردند، یعنی با محوریت بخشیدن به قدرت، در راستای تبدیل دین به فرقه حرکت کردند. بنابراین علت بزرگتر بودن فتنه بنی امیه نسبت به سایر فتنه‌ها این است که خطرناک‌ترین عنصر یعنی قدرت، محور فرقه می‌شود و به تعبیر امیر مومنان، برگشتن ظرف دین و خالی شدن آن از محتواست، یعنی پوسته و ظاهر می‌ماند اما بدون محتوا و این خطرناکترین نوع انحراف است.
آیت‌الله قائم مقامی ریشه این انحراف را معرفت‌شناسانه دانست و افزود: این انحراف موجب می‌شود قدرت غایت دین ‌شود، به گونه‌ای که اخلاق، عبادات و سایر اجزای دین در خدمت آن قرار می‌گیرند و بر آنها، نوعی سلطه معرفت شناسی پیدا می‌کند، فقه تولید می‌کند، عرفان و عبادت تولید می‌کند و همه اجزای دین را مطابق میل قدرت بازتولید می‌کنند و به این شکل، از عمیق‌ترین لایه‎های انسان تا اجتماعی و بیرونی‌ترین لایه‌ها اثر می‌گذارد.
او ادامه داد:آسیبی که دین از قدرت می‌خورد با هیچ خطر دیگری قابل مقایسه نیست و از سوی دیگر قدرت هم با هیچ ابزار دیگری به اندازه دین نمی‌تواند به این میزان بر انسانها نفوذ کند.
مدرس علوم اسلامی شعر قرائت‌شده توسط یزید در مجلس شام با این مضمون که بنی‌هاشم به وسیله دین با حکومت بازی کردند، را نه علیه دین، که نشانگر نگاه یزید به دین دانست که طبق آن، هدف اصلی دین، کسب قدرت و حکومت است.
به باور قائم مقامی، با غلبه معرفت شناسی قدرت در دین، دین جدید ظاهر می‌شود و همین است که در روایات داریم امام زمان، دین به ظاهر جدیدی می‌آورد، یعنی بازگشت ایشان به سیره پیامبر و اهل بیت با برداشت متداول روز از دین کاملا متفاوت است و دینی جدید به نظر می‌رسد.
«یک ویژگی قدرت، میل به بسط و تمامیت و مطلق شدن است و به همین علت، قدرت مطلق شر و به تعبیر قرآن شرک است، چون هر مطلق دیگری غیر از خدا، شرک است و اگر قدرت، مطلق شود، همه چیز را در خدمت خود درمی‌آورد و حتی دین را شرک آلود می‌کند.»
این استاد فقه با یادآوری دیدگاه آیت‌الله بروجردی که فقه شیعه را حاشیه بر فقه اهل سنت می‌داند، ادامه داد: البته روش اجتهادی فقه شیعه مختص اهل بیت است. اما مسائل فقه شیعه، همان مسائل فقه اهل سنت است که در بستر قدرت متولد شده، چرا که اساس این فقه در دوران اموی شکل گرفته است و کلام ما هم متاثر از همین آسیب معرفت شناسی است. در واقع زمین بازی فقه و کلام ما در بستر قدرت و نگرش اموی شکل گرفته و ما بعضا روش فقهی و کلامی اهل بیت را در خدمت مسائل اموی قرار داده ایم.
قائم مقامی یکی از پیامدهای این نگاه در طرح مسایل فقهی را تقسیم حقوق به حق‌الله و حق‌الناس در ادبیات دینی جامعه دانست و گفت: این در حالی است که حق‌الله به معنای اصیل خود قابل شناختن و ادا کردن نیست و در مقام افعال نیز حق‌الله همان حق الخلق است و در نگاه مترقی اسلام به جهان که بالاتر از نگاه ابزاری غرب است، همه موجودات اعم از زنده و بی جان، به جهت وجود خود حقی دارند که باید پاس داشته شود.
وی ادامه داد: در احکام نیز شاهد همین تفاوت نگاه فقهی با زمینه اهل سنت و نگاه اهل بیت هستیم، مثلا اسلام حجاب را مانند نماز و روزه واجب کرده، اما این وجوب، اختیاری و ارادی است، یعنی فرد باایمان آن را لازمه دینداری می‌داند و به آن پایبند است، نه وجوب بیرونی و اجباری، به همین دلیل هیچ فقیهی حکم به اجبار مسلمین برای نماز خواندن نداده است.
قائم مقامی در پایان گفت: حجاب هم به عنوان یک حکم شرعی و فقهی بر مومنان واجب است، اما نمی‌توان فردی را با حکم دینی مجبور به رعایت حجاب کرد. البته حجاب اجباری می‌تواند به عنوان یک قانون، مانند سایر قوانین عرفی و متکی به خواست اکثریت جامعه، تصویب واجرا شود اما نمی‌توان این اجبار را حکمی شرعی و دینی دانست. برچسب ها: آیت‌الله قائم مقامی ، سیدعباس حسینی قائم مقامی

منبع: خرداد

کلیدواژه: آیت الله قائم مقامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۰۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

رئیس جمهور ونزوئلا با تاکید بر اینکه دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه موقت، به ملاقات‌های خود با رهبر معظم انقلاب اشاره و ایشان را فردی خردمند و فرزانه دانست و تصریح کرد: آیت الله خامنه ای تحلیل دقیق و عمیقی از جهان و تحولات آن دارند و ما همواره از رهنمودهای ایشان استفاده می کنیم.

به گزارش ایرنا از وزارت علوم، نیکلاس مادورو در ملاقات با معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دبیر مجمع جهانی اهل البیت (ع) که به ونزوئلا سفر کرده اند با ابراز خوشحالی از سفر هیات ایرانی به این کشور، روابط ایران و ونزوئلا را برادرانه، عمیق و قدیمی خواند و تاکید کرد: این رابطه باید در راستای ارزش ها و حفظ اصول باشد.

وی با بیان اینکه در جهانی زورگو زیست می کنیم، خاطرنشان کرد: هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا قرن ۲۱ را قرن ملت ها می دانست و ما بخشی از قرن ۲۱ هستیم.

رئیس جمهور ونزوئلا ادامه داد: قرن ۲۱ قرن ماست و هیچکس نمی تواند حق آزادی و استقلال و زندگی در صلح و حق پیوند معنویت و فرهنگ و دین را از ما بگیرد.

نیکلاس مادورو در ادامه این دیدار که با حضور رئیس کمیسیون ونزوئلایی همکاری با ایران، وزیر حمل و نقل ونزوئلا، وزیر امور خارجه ونزوئلا، معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا در امور فرهنگی و گردشگری و وزیر ارتباطات ونزوئلا همراه بود، ضمن ابراز خوشحالی از سفر دبیر مجمع جهانی اهل البیت(ع) به ونزوئلا، روابط دو کشور را برادرانه، عمیق و قدیمی خواند و افزود: این رابطه باید در راستای ارزش ها و اصول باشد.

رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به اهمیت ارتباط میان ملت ها با یکدیگر تاکیدکرد: دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت.

وی همچنین با اشاره به ملاقات‌های خود با رهبر معظم انقلاب، ایشان را فردی خردمند و فرزانه دانست و تصریح کرد: آیت الله خامنه ای تحلیل دقیق و عمیقی از جهان و تحولات آن دارند و ما همواره از رهنمودهای ایشان استفاده می کنیم.

مادورو با بیان اینکه جهان وارد تحول جدیدی شده است، گفت: حدود صدسال از نازیسم و فاشیسم می گذرد، اما امروز همین جریان نازیستی و فاشیستی در آمریکا و غرب وجود دارد.

وی افزود: همه مشکلات امروز جهان ناشی از همین نگاه فاشیستی و نازیستی است که در همه ارکان آن نفوذ دارد. امروزه صهیونیست ها آمریکا را اداره می کنند و قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی و حتی کنترل هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در دست آنها است.

نیکلاس مادورو همچنین گفت: صهیونیست ها دو قدرت اصلی نظامی و شبکه های اجتماعی را کنترل می کنندو با قدرت نظامی صلح را به خطر انداخته اند و با قدرت شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر افکار عمومی را دست کاری می کنند.

وی اظهارکرد: البته ما امروز وارد جهان چندقطبی شده ایم که قطب‌های مختلف قدرت مانند چین، روسیه و ایران در آن شکل گرفته اند.

رییس جمهور ونزوئلا با اذعان به اینکه، ایران در حوزه نظامی پیشرفت های خوبی داشت است، افزود: ایران در حوزه شبکه های اجتماعی نیز باید مقتدرانه وارد شود.

مادورو تصریح کرد: ما نیز گام اول خود را توسعه علم و فناوری قرار داده ایم و تبادلات علمی با ایران را آغاز کرده ایم که امیدواریم گسترش یابد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این خانه بدون کوچکترین تغییر و آسیبی به طبیعت ساخته شده! (عکس)
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • این خودرو با چشم‌هایش شما را می‌بیند!/ عکس
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • بارش‌های روز گذشته هیچ آسیبی به روستاهای دلیجان وارد نکرد
  • «تبادل ظرفیت‌های متقابل» قدرت تهران و اسلام‌آباد را افزایش می‌دهد
  • جلسات درس اخلاق آیت الله هاشمی علیا برگزار می شود
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند