Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از اقداماتی که در راستای اهدای خون در استان یزد در حال انجام است، پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خونساز و ثبت اطلاعات داوطلبان این اقدام به مدت ۱۰ سال است. ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸ استانها یزد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، استان یزد در طول سال‌های گذشته رتبه نخست در ارتباط با آمار اهدای خون را به خود اختصاص داده بود به گونه‌ای که میانگین اهداکنندگان یزد به نسبت کشوری بسیار بالاتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر تعداد اهدا کنندگان خون، اهداکنندگان مستمر استان یزد هم به نسبت میانگین کشوری بسیار بالاتر است و همین موضوع نشان دهنده سطح توجه مردم این استان به نجات هموطنان خود است.

اهدای پلاسما و پلاکت هم یکی دیگر از مواردی است که مردم استان یزد در سال‌های اخیر توجه بسیار خاصی به آن داشته و الان هم زمینه اهدای پلاسما و پلاکت در استان فراهم است و مردم می‌توانند اقدام به این کار کنند.

با این وجود، همچنان نیاز به اهدای خون، پلاکت و پلاسما به شدت وجود دارد و علاوه بر آن لزوم توجه مردم به خدمات جدید که می‌تواند نجات بخش جان انسان‌های مختلفی باشد بسیار مهم است.

قطعی اینترنت میزان اهدای خون در همدان را کاهش دادعراق| تکذیب بازداشت «الصرخی»/ تحرکات افراد ناشناس در نجف اشرف/ اهدای خون از سوی حشد شعبی به مردمعراق|عبدالمهدی احتمالاً نخست‌وزیر دولت انتقالی شود/ اهدای خون از سوی حشد شعبی به تظاهرات‌کنندگان+تصاویر

نقی تقوایی در این باره در ‌گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد با اشاره به سن اهدای خون اظهار داشت: از سن 18 سالگی تا 65 سال می‌توان خون اهدا کرد و طلاب می‌توانند در جامعه‌، خانواده و اقوام خود با ترویج این کار انسان دوستانه در نجات جان بیماران شریک باشند و طبق آیه قرآن که می‌فرماید"هر کس یک نفر را نجات دهد گویا بشریت را نجات داده است"مشمول این آیه قرآن شوند.

مدیر کل انتقال خون یزد با تشریح وضعیت اهدای خون در استان گفت:انتقال خونعلاوه بر تامین خون سالم و کافی برای بیماران با ایجاد"مرکز جامع اهدای خون" محصولات جدیدی همچون پلاکت و پلاسمای آفرزیس و پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌سازرا عهده‌دار است ویکی از ادارات برتر در کشور است.

وی با اشاره به خدمات جدید انتقال خون افزود: با راه‌اندازی دستگاه‌های خاص و پیشرفته در این اداره کل امکان اهدای پلاسما و پلاکت به روش آفرزیس فراهم شده است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد افزود:در فرایند اهدای پلاسما یا پلاکت به روش آفرزیس، خون کامل گرفته شده از اهدا کننده سانتریفیوژ و بسته به نیاز بیماران پلاکت یا پلاسمای آن جدا شده و سایر اجزای خون مجددا به فرد برگردانده می‌شود.

تقوائی به پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خونساز در این مرکز اشاره کرد و گفت: اهداکنندگان می‌توانند همزمان با اهدای خون در پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز هم ثبت نام کنند و یک نمونه اهدایی از آنان در بانک خون اطلاعات سازمان انتقال خون به مدت 10 سال ذخیره می‌شود تادر صورت نیاز و تشابه ژنتیکی‌، آن فرد بتواند جان یک بیمار را نجات دهد.

قطعا مردم یزد در این امر هم به مانند دیگر حوزه‌های اهدای خون، مشارکت بسیار بالایی دارند و می‌توان امیدوار بود که استقبال بسیار خوبی از این طرح انجام شود.

انتهای پیام/ش

R41376/P/S6,76/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۰۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمود تارا مسئول پنل پیش نیاز‌های شکل گیری آزمایشگاه پزشکی هوشمند در بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که در روز‌های ۱۱ الی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، اظهار کرد: آزمایشگاه‌های بالینی و پزشکی هوشمند امروزه یکی از پایه‌های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌ها محسوب می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تحلیل کرده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به کار می‌برند تا بیماری‌ها را سریع‌تر بهبود بخشند. اهمیت آنها در دنیای امروزی این است که این تکنولوژی‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را به دقت تشخیص دهند، پیش بینی کنند و درمان‌های بهتر و موثرتری را ارائه دهند.

وی افزود: هر چند در سطح جهانی، آزمایشگاه‌های پزشکی امروزی به طور گسترده‌ای از تکنولوژی‌های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون، تجهیزات تصویری پیشرفته (به ویژه در پاتولوژی و مطالعه لام)، سیستم‌های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بستر داده‌های بزرگ و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری بر اساس هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ولی این اتفاق، هنوز در کشور ما، در حال طی مراحل اولیه هستند و آزمایشگاه‌های اندکی وجود دارند که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته اند.

این متخصص حوزه انفورماتیک سلامت و بالین با اشاره به نیاز‌های اساسی و مهم در شکل گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند بیان داشت: برای شکل‌گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند، نیازمندی‌های اساسی شامل دسترسی به داده‌های بزرگ و با کیفیت، تکنولوژی‌های پردازش داده قدرتمند، استاندارد‌های امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و توانایی‌های فنی- انسانی همکاری و ارتباطات مؤثر بین تجهیزات و سیستم‌ها هستند. پس از شکل گیری زیرساخت حداقل، بکارگیری تیم خبره این حوزه و تشکیل تیم‌های مشترک با کادر بالینی شروع کننده اولین فعالیت‌ها است.

وی به نقش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در برطرف کردن این نیاز‌ها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانایی‌ها و تخصص‌های خود، می‌توانند در برطرف کردن نیاز‌های ذکر شده نقش مهمی داشته باشند. آنها می‌توانند به طراحی و توسعه نرم‌افزار‌های پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راهکار‌های هوشمند برای مدیریت داده‌های پزشکی و اطلاعات بیماری‌ها کمک کنند. این بستر، به خصوص در کشور ما، بستری گسترده و پتانسیل فعالیت فراوان دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • تغییرات نیم‌فصل مس را نجات داد/ شاکله اصلی تیم برای فصل آینده حفظ می‌شود
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند
  • آغاز رقابت بیش از ۲۳ هزار هرمزگانی در مرحله نخست کنکور
  • استقبال چشم‌گیر از صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن