Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خود شناسی را مقدمه خدا شناسی دانست و گفت: مطابق روایات اصلاح رابطه انسان با دیگران و اصلاح رابطه با خدا به اصلاح رابطه با نفس بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «حمید محمدی» در نشست طلیعه حضور که امروز( پنجشنبه21 آذر) ویژه طلاب جدید الورود حوزه های علمیه خواهران در مجتمع نرجس خاتون(س) قم برگزار شد، اظهار داشت: همه ما در این دنیا آمده ایم که برویم و هویت ما در همین صیرورت شکل می‌ گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با بیان این که باید بدانیم از کجا آمده ایم، به کجا می‌ رویم و در بین این دو چه رفتاری داشته باشیم، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: رحمت خاص خدای متعال برای کسی است که مبدأ، مقصد و جایگاه فعلی خود را بداند.

 

وی افزود: انسان برای این که جواب این سؤال ها را بفهمند باید ابتدا خودش را بشناسد و قدر و اندازه خود را درک کند و بداند چه ظرفیتی دارد.

 

حجت الاسلام محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتباطات پنجگانه انسان عنوان کرد: ارتباط با خود، ارتباط با خدا، ارتباط با ولی الله، ارتباط با خلق الله و ارتباط با خلقة الله پنج ارتباط اصلی انسان است و هرکسی بتواند این پنج مرحله را اصلاح کند به توفیق می‌ رسد.

 

وی با اشاره به این که مطابق روایات اصلاح رابطه انسان با دیگران و اصلاح رابطه با خدا به اصلاح رابطه با نفس بستگی دارد، گفت: گاهی انسان جهان بیرون را اداره می‌ کند ولی درون خود را نمی تواند اداره کند چراکه درون انسان جهانی بسیار پیچیده است.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به آیه «قل اعوذ برب الفلق» تصریح کرد: در سوره فلق ما تنها به نور خدا پناه می‌ بریم برای نجات از چهار دشمن بیرونی، اما در سوره ناس به سه صفت ربوبیت، ملوکیت و الوهیت خدا پناه می‌ بریم از شر دشمن و شیطان درونی چراکه می‌ خوانیم: «قل اعوذ برب الناس، ملک الناس، اله الناس من شرالوسواس الخناس».

 

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: شما ببینید در منابع روایی خود شناسی مقدمه خدا شناسی معرفی شده است چون می‌ خوانیم «من عرف نفسا فقد عرف ربه» به این برهان إنّ می‌گویند که ما از معلول به علت پی می‌ بریم.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به آیه «فتبارک الله احسن الخالقین» و با بیان این که خدای متعال با آفرینش انسان به خود می‌ بالد، گفت: خدا در سوره تین به انجیر، زیتون، طور سینا و شهر مکه برای تأکید قسم می‌ خورد که بگوید: «ما انسان را در بهترین قوام بندی آفریده ایم».

 

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: تین و زیتون ریشه در خاک دارد و طور سینا و بلد امین ریشه در ملکوت و وحی دارد که نشان می‌ دهد انسان ترکیب یافته از این دو بعد است، پس انسان نه مثل حیوانات خاکی صرف است و نه همچون فرشتگان ملکوتی صرف بنابراین بهترین قوام بندی در مورد آفرینش انسان است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: همه ما عقل و اختیار داریم که برای ما قدرت انتخاب می‌ آورد، به همین جهت باید نسبت به منتخب پاسخگو باشد، از این رو انسان می‌ تواند با اختیار خود پایین تر از حیوانات به تین و زیتون سقوط کند و همین طور می‌ تواند با تمسک به بلد امین و طور سینا به اعلی علیین صعود کند.

 

وی  با اشاره به این که انسانی که در اسفل سافلین قرار می‌ گیرد از حیوانات هم گمراه تر است، گفت: مهمترین اتفاقی که در زندگی ما می‌ افتد این است که راهی را انتخاب کنیم که در نهایت به بهشت برسیم و درجات ما در بهشت به میزان قرائت، فهم، عمل و اخلاص بر پایه قرآن است.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: یکی از شکایت های قطعی پیامبر گرامی اسلام(ص) از ما در روز قیامت مهجوریت قرآن است که چهار مرحله مهجوریت نخواندن قرآن، خواندن و نفهمیدن، فهمیدن و عمل نکردن، عمل کردن ولی مخلصانه نبودن است.

 

وی در ادامه عنوان کرد: خیلی از ما هنوز کتاب های بزرگ خودمان مثل نهج البلاغه و صحفیه سجادیه را یک دور با معنا نخوانده ایم، درحالی که اصلاح دنیا و آخرت ما به همین سه کتاب بستگی دارد که رهبر معظم انقلاب نیز مرتب این سه کتاب را دوره می‌ کنند.

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد اجلاس نماز سامانه فهما مجلس قرآن کریم قرآن فهما طلاب خواهر طلاب خواهر حوزه علمیه خواهران حوزه علمیه خواهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۰۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا کمتر از دو ماه دیگر، غزه تمام مراحل قحطی را پشت سر می‌گذارد

جیان کارلو سیری، مدیر برنامه جهانی غذا در ژنو در خصوص ادامه محاصره غزه و همه‌گیر شدن گرسنگی گفت: «ما روز به روز به وضعیت قحطی نزدیک‌تر می‌شویم. سوءتغذیه در میان کودکان در حال گسترش است. تخمین می‌زنیم که ۳۰ درصد کودکان زیر دو سال در حال حاضر به شدت دچار سوءتغذیه شده و ۷۰ درصد از جمعیت شمال غزه با گرسنگی فاجعه بار روبرو هستند». 

به گزارش وبسایت سازمان ملل، این مقام در یکی از شدیدترین هشدار‌هایی که تا کنون صادر شده گفت: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هر سه مرحله قحطی یعنی ناامنی غذایی، سوء تغذیه و مرگ و میر در شش هفته آینده پشت سر گذاشته خواهد شد». 

مدیر برنامه جهانی غذا گفت که بعد از ۷ ماه بمباران رژیم صهیونیستی، مردم دیگر حتی نمی‌توانند ابتدایی‌ترین نیاز‌های غذایی خود را برآورده کنند. به گفته او «آن‌ها تمام راهبرد‌های مقابله با گرسنگی مثل خوردن علوفه حیوانات و فروختن اموال برای خرید غذا را به پایان رسانده‌اند. آنها به شدت فقیر هستند و مشخصا برخی از آنان دارند از گرسنگی می‌میرند».

به گفته این مقام سازمان ملل، تنها راه برون رفت از این وضعیت آن است که در مدت زمان بسیار کوتاهی مواد غذایی به صورت روزانه وارد غزه شود.

گزارش پیشین سازمان ملل که ماه مارس منتشر شد، نشان می‌داد احتمالا تا ماه مه غزه وارد دوره قحطی خواهد شد. گفته می‌شود احتمالا قحطی تا ماه ژوئیه در سراسر نوار غزه گسترش خواهد یافت. 

پیش از این، دفتر رسانه‌ای دولتی غزه اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی به طور گسترده‌ای مانع ورود کمک‌ها به نوار غزه می‌شود و آمار‌هایی که از ورود کامیون‌های کمکی به غزه منتشر می‌کند، «جعلی» است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • نشانه‌های آمادگی برای ازدواج در دختران
  • نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • تا کمتر از دو ماه دیگر، غزه تمام مراحل قحطی را پشت سر می‌گذارد
  • رابطه بین دانش و صنعت تقویت شود