Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود اینکه چندی پیش یکی از مسئولان، خبر از ارزانی گوجه فرنگی را داده و مقصر گرانی را مسئولان نظارتی خوانده بود، اما هنوز این محصول در مسیر گرانی قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، آذربایجان غربی با مرکزیت ارومیه یکی از تولیدکنندگان فعال در محصول گوجه‌فرنگی است اما هر سال به طور مکرر با بی‌برنامگی دولت بازار این محصول دچار اوضاع اسفناکی شده و هزاران کشاورز را دچار خسارت‌های چندین میلیاردی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه امسال بیش از ۱۹۰ هزار تن گوجه فرنگی در استان تولید شد اما متاسفانه بازار این محصول تابستان تلخ و سردی را پشت سر گذاشته و بیشتر محصولات کشاورزان گریبانگیر نبود بازار و بی تدبیری دولتی ها شده و در مزارع استان از بین رفت.

کشاورزان و کارگرانی که با چشم‌های پر از اشک به گندیدن، خرابی و دپو شدن محصولی که یک سال برای آن زحمت‌کشیده بودند خیره شده بودند، محصولی که برای بهره‌برداری از آن کلی هزینه کرده بودند و قرار بود چرخ زندگی را با فروش به‌صرفه محصول خود بچرخانند و یک لقمه نان بر سر سفره قرار دهند.

اما با گذشت زمان برداشت گوجه فرنگی در آذربایجان‌غربی و با برچیده شدن سفره داشت و برداشت محصولات کشاورزی و رسیدن سرما باید برای تامین بازار مصرف استان به سراغ دیگر استان ها رفته می شد اما با وجود اینکه مسئولان هرساله در این بازه زمانی به گرانی مدت دار گوجه فرنگی روبه رو می شوند، بازهم اقدام و برنامه ای برای سال‌های پیش رو نداشته و هرساله با این مشکل مواجه می شوند.

*وضعیت قرمز بازار گوجه فرنگی!

تابستان سال جاری کشاورزان زحمت کش استان محصولات خودرا در زمان رب گیری فصلی استان به قیمت ۳۰۰ تومان هم نتوانستند بفروشند و این درحالیست که امروز بازار گوجه فرنگی ارومیه وضعیت قرمزی به خود گرفته است.

*قیمت هر کیلو گوجه ۱۵ هزار تومان

برای اطلاع از شرایط بازار فروش محصول استراتژیک گوجه فرنگی در ارومیه، به سراغ بازار ارومیه رفتیم تا از مردم و بازاریان جویای حال بازار شویم:

بانویی در حال گذر از بازار روبه روی مسجد اعظم ارومیه توجه ما را به خود جلب می کند. او که در حال پرسش از فروشندگان درخصوص قیمت گوجه فرنگی است، در مورد شرایط بازار گوجه فرنگی، می گوید: هرساله در برخی از زمان ها شاهد گرانی بی سابقه گوجه فرنگی می شویم. امروز قیمت از کیلو گوجه فرنگی را ۱۳ تا ۱۵ هزارتومان می گویند.

این بانو، تاکید می کند: ماخود کشاورز هستیم امسال تمام گوجه فرنگی کشاورزان در زمین های زراعی خراب شده و از بین رفت قیمت هر کیلو گوجه فرنگی تا ۳۰۰ تومان پایین آمد کسی نخرید الان این قیمت واقعا بی انصافی درحق کشاورزان است.

*گوجه فرنگی گرانتر از مرغ

وی، خاطرنشان می کند: امروز قیمت هر کیلو مرغ ۱۰‌تا ۱۲ هزار تومان است و این وضعیت بازار گوجه فرنگی است. مردم که نمی توانند محصول را از سفره غذایی خود حذف کنند ،چرا در اواخر تابستان که کشاورزان محصولات خودرا در باغ ها رها کردند فکری برای این وضعیت نشد؟ مثلا می شد خرید تضمینی گوجه و نگهداری جهت تنظیم بازار داشت تا شاهد این‌آشفتگی نشویم.

*فروشندگان هم معترض گرانی گوجه فرنگی هستند

یکی از فروشندگان که متوحه ما شده، می گوید: ما نیز در این شرایط قادر به فروش نیستیم هرروز تعداد زیادی خریدار از ما فقط قیمت می پرسند و‌ وقتی قیمت می گوییم با کمی حرص و جوش و زیر لب سخن گفتن از‌ محل دور می شوند.
وی، بیان می کند: ما هر شب که به خانه می رویم باید مایحتاج خانه خود را تهیه کنیم و بتوانیم روزانه کسبی داشته باشیم تا سر ماه برای قسط و اجاره کم نیاوریم با این شرایط فروش میزان فروش ما به یک دهم مخارجمان می رسد.

این فروشنده، می گوید: مسئولان و دولتی ها باید به فکر واردات و خرید و پخش گوجه فرنگی به قیمت ارزانتر برای تنظیم بازار باشند با این رویه نمی‌توان پیشرفت مردم هرروز با دستان خالی از بازار می روند.

*کمک یک ملیاردی شهرداری هم دردی را دوا نکرد

این بازار گوجه فرنگی را در حالی شاهد هستیم که چندی پیش «قاسم عزتی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، درخصوص قیمت گوجه‌فرنگی و علل افزایش قیمت این محصول، اظهار داشت: هرساله در بازه‌های زمانی مشخصی قیمت گوجه فرنگی دچار مشکل شده و نوساناتی را به دنبال دارد که با مروز زمان این مشکل قابل حل خواهد بود.

وی، افزود: در سال‌جاری نیز پس از گذر از بازار تابستانی و نبود حمایت‌های کافی از کشاورزان و عدم همکاری در راستای نگهداری و انبار محصولات گوجه‌فرنگی ارومیه قیمت قابل قبولی نداشته و اکثر محصولات کشاورزان ارومیه از بین رفت.

رییس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه، با بیان اینکه کارخانجات آذربایجان‌غربی از خرید تضمینی گوجه‌فرنگی از کشاورزان دوری کردند، ادامه داد: عملا کشاورزان استان‌های دیگر گوجه‌فرنگی های خود را تحویل کارخانجات آذربایجان‌غربی دادند و کشاورزان استان از هرگونه حمایت‌ها و خرید‌های تضمینی بی بهره ماندند.

وی، تاکید کرد: بیش از ۳۰۰ هکتار زمین در جنوب کشور اجاره شده و افرادی جهت کشت و برداشت گوجه‌فرنگی در محل مستقر شده‌اند و در همین راستا با تزریق یک میلیارد تومان نقدینگی از سوی شهردار ارومیه، خریدهای قابل توجهی جهت تنظیم بازار ارومیه انجام شده است.

*قیمت گوجه فرنگی ۶ هزار تومان، مقصر گرانی مسئولان نظارتی!

عزتی، تصریح کرد: قیمت گوجه‌فرنگی روزهای گذشته از ۱۲ هزار تومان تا ۱۶ هزار تومان بود که با ورود کامیون‌هایی از استان‌های جنوبی، نهایت قیمت گوجه فرنگی ۶ هزار تومان شده است. در روزهای آینده با افزایش میزان این محصول قیمت کمتر هم می‌شود.

وی، ابراز داشت: بارش باران در استان‌های جنوبی چیدن گوجه‌فرنگی را با مشکل مواجه کرده و از سوی رانندگان کامیون‌های حمل بار نیز کرایه‌ها به میزان ۸۰‌ درصد افزایش قیمت داشته است.

رییس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه، خاطرنشان کرد: وظیفه ما تامین میوه و محصولات استراتژیک در بازار است و نظارت بر قیمت‌ها در بازار مسئولان خاص خود را دارد. قیمت‌های بازارهای آزاد به شدت نجومی بوده و مسئولان باید نظارت دقیق‌تری بر بازار دستفروشان داشته باشند.

حال با توحه به گزارش فوق، به خوبی مشخص است که تنها مهره سوخته این شرایط و بازار آشفته مردم و کشاورزان بودند و هیچ کس جز منافع شخصی و گرداندن توپ مقصر در میدان یکدیگر کاری از پیش نمی برد.

شاید بهتر باشد مسئولان درشرایط بحرانی به جای پاک کردن صورت مسئله با مقصر خواندن یکدیگر، به فکر حل مسئله و آرامش خاطر مردم باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۱۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارندگی قیمت محصولات جالیزی در مشهد را افزایش داد

محمد قنبری گفت: به عنوان مثال قیمت هر کیلو گوجه فرنگی از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار ریال طی ۲ روز گذشته به ۳۲۰ هزار ریال رسیده، قیمت بادمجان نیز تا حدی نوسان داشته است، اما این افزایش قیمتها موقتی بوده و طی چند روز آینده قیمت محصولات جالیزی فروکش خواهد کرد.

وی همچنین قیمت نوبرانه های بهاری امسال میادین بار مشهد مانند گوجه سبز را رو به کاهش دانست و گفت: روزهای پرفروش این محصولات رو به پایان است و در کنار عرضه فراوان آن در بازار قیمت شان کاهش یافته است.

رییس اتحادیه بارفروشان مشهد در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر نوسان قیمتهای میوه و تره بار در بهار امسال اظهار کرد: با توجه به قیمت تمام شده تولید و همچنین افزایش نرخ کرایه حمل نمی توان قیمتهای میوه و تره بار را در بازار زیاد دانست و در واقع گرانی در این بخش رخ نداده است.

وی ادامه داد: امسال بازار میوه و تره بار در مشهد نسبت به سال گذشته با عرضه بیشتری مواجه شده، در مقابل میزان خریدار کمتر شده و همین موضوع بر قیمتهای آن تاثیر گذاشته است و میانگین قیمتها نسبت به شرایط بازار کمتر است. این در حالی است که قیمت برخی میوه های وارداتی مانند موز متناسب با افزایش نرخ دلار رشد داشته است.

قنبری با اشاره به اینکه روزانه بین چهار تا پنج هزار تن بار میوه و تره بار وارد میادین بار سه‌گانه زیر مجموعه صنف بارفروشان شهر مشهد می شود، بیان کرد: آنچه مردم گرانی میوه و تره بار می دانند به شرایط اقتصادی کشور مربوط می شود.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز گفت: قیمت میوه و تره بار با وجود نوبرانه های بهار از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون بازار آرامی را پشت سر گذاشته و چندان تغییری نداشته، افزون بر این قیمت سیب زرد و توت فرنگی کاهش ۱۰ درصدی و فقط قیمت گوجه و پیاز افزایش ۱۰ درصدی داشته اما قیمت سایر اقلام میوه ثابت بوده است.

محسن صیادی اظهار کرد: مدیریت بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد در گشتهای مشترک خود از ابتدای امسال، ۶۵۰ واحد صنفی در حوزه میوه و تره بار را بازرسی کرد، در این بازرسی ها ۸۲ فقره پرونده تعزیری تنظیم و یک واحد صنفی نیز پلمب شده است.

روزانه پنج هزار تن میوه و تره بار در سه میدان بار مشهد به فروش می‌ رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی تامین است
  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • جوابیه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه
  • بارندگی قیمت محصولات جالیزی در مشهد را افزایش داد
  • قیمت پراید «عجیب» شد/ گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟