Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@21:18:51 GMT

علت راست دست چپ دست بودن آدم‌ها

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۳۴۴۵

جز دو دست‌ها – یعنی همان کسانی که با هر دودست راست و چپ خود راحت هستند – آدم‌ها معمولاً یک دست مسلط (و همینطور یک سمت مسلط در بدن)

اخبار اجتماعی - علت راست دست چپ دست بودن آدم‌ها

بیشتر آدم‌ها – یعنی ۸۵ تا ۹۰ درصد جمعیت دنیا – راست دست هستند و هیچ کجای دنیا چپ دست‌ها در اکثریت قرار ندارند.

این نابرابری جمعیتی مشکلاتی در طول تاریخ برای چپ دست‌ها ایجاد کرده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها همیشه مجبور بوده اند از قیچی ها، میزها، چاقو‌ها و دفتر‌هایی استفاده کنند که در اصل برای راست دست‌ها طراحی شده اند. بسیاری از چپ دست‌ها را با زور مجبور می‌کردند برخلاف طبیعت شان، با دست راست بنویسند. آن‌ها مورد تبعیض و سوء ظن قرار می‌گرفتند. این مسأله حتی در زبان انگلیسی هم مشهود است. کلمه‌ی Right در انگلیسی علاوه بر «سمت راست» معنای «درست و صحیح» هم دارد. از طرفی ریشه‌ی کلمه‌ی Sinister به معنای «شرور» می‌تواند به معادل لاتین کلمه‌ی Left به معنی «سمت چپ» برگردد.

گرچه حالا در بیشتر نقاط دنیا چپ دست بودن دیگر یک ننگ محسوب نمی‌شود، اما تقسیم شدن آدم‌ها به دو دسته‌ی راست دست و چپ دست هنوز برای دانشمندان یک سؤال است. محققان سعی دارند متوجه شوند چه چیزی باعث می‌شود آدم‌ها یک دست را به دیگری ترجیح دهند و چرا راست دست‌ها در اکثریت هستند.

در سطح فردی، راست دستی یا چپ دستی شخص شاید در اولین مراحل رشد تعیین می‌شود. به گفته‌ی دانشمندان، جنین انسان در درون رحم با مکیدن انگشت شست یکی از دست هایش ترجیح خود در استفاده از دست راست یا چپش را نشان می‌دهد، تمایلی ذاتی که تا بعد از پا گذاشتن به دنیا هم ادامه می‌یابد.

گرچه هیچ ژن راست دستی یا چپ دستی‌ای وجود ندارد، اما دی ان‌ای در چپ دست بودن یا راست دست بودن آدم‌ها نقش دارد. دانشمندان در تحقیق جدیدی با بررسی دی ان‌ای حدود ۴۰۰ هزار نفر در بریتانیا پی بردند چهار ناحیه در ژنوم انسان (مجموعه‌ی کامل دستورالعمل‌های ژنتیکی هر موجود زنده) هستند که به طور کلی با چپ دست بودن ارتباط دارند. سه ناحیه از این چهار ناحیه در رشد و تشکیل مغز نقش داشتند. بعضی دانشمندان امیدوارند مطالعه بر روی تفاوت‌های بیولوژیکی میان چپ دست‌ها و راست دست‌ها روشن سازد که مغز چگونه نیمکره‌های راست و چپ خود را به کار‌های مشخصی اختصاص می‌دهد و در واقع آن‌ها را تخصصی می‌کند.

تلاش برای پاسخ به چرایی راست دستی و چپ دستی آدم‌ها از جنبه‌ی تکاملی هم با پیچیدگی‌هایی همراه است. دانشمندان قادرند راست دستی یا چپ دستی اسکلت‌های ماقبل تاریخ را تشخیص دهند. این کار با بررسی بعضی ویژگی‌ها در استخوان بندی موارد کشف شده مثل عدم تقارن در اندازه و تراکم استخوان‌های دست و همینطور بررسی ابزار‌های ماقبل تاریخ صورت می‌گیرد.

در واقع اگر بدانید که یک ابزار چطور در دست گرفته می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت، می‌توانید ردپای فرسایش در استخوان‌ها را بررسی کنید تا معلوم شود که یک چپ دست از آن استفاده می‌کرد یا یک راست دست. دانشمندان حتی می‌توانند با بررسی جهت خراش‌های اریب به جای مانده روی دندان‌های فسیل شده پی ببرند از کدام دست برای پاره کردن گوشت یا پوست حیوانات در دهان خود استفاده می‌شد.

اسناد و مدارک تاریخی نشان می‌دهد از حدود ۵۰۰ هزار سال قبل راست دست‌ها در اکثریت قرار داشته اند. البته این بیشترین زمانی است که دانشمندان توانسته اند بر اساس اسناد و مدارک تاریخی به دست آمده به آن برسند. نئاندرتال‌ها – همان قوم و خویش‌های انسانی ما که حالا منقرض شده اند – هم بیشتر راست دست بودند.

این مسأله از انسان در میان حیوانات موجود عجیبی ساخته است. راست دستی و چپ دستی در میان تعدادی از گونه‌های غیر انسانی مثل میمون‌های بزرگ هم وجود دارد، با این تفاوت که جمعیت راست دست‌ها و چپ دست‌های آن‌ها معمولاً تقریباً برابر است.

پس چه چیزی باعث شد تمایل شدید ما به راست دستی به تکامل رسد و تداوم یابد؟ از منظر تکاملی، اگر علت تکامل راست دستی آن بوده که برتری‌هایی در آن وجود داشته، بنابراین شاید چپ دست‌ها به کلی منقرض می‌شدند. چپ دست بودن با معایبی همراه است، مثلاً میزان وقوع سوانح شغلی در میان چپ دست‌ها بیشتر است. دانشمندان ارتباطاتی هم میان چپ دستی و ناتوانی‌هایی در یادگیری یافته اند.

اما مهم‌ترین نظریه‌ای که درباره‌ی در اقلیت بودن همیشگی چپ دست‌ها مطرح شده «فرضیه مبارزه» است.

بر اساس این فرضیه در جنگ‌های تن به تن یا مسلحانه، عضو اقلیت چپ دست‌ها بودن با یک برتری تکاملی همراه است. در چنین شرایطی اگر چپ دست باشید از برتری شگفت انگیزی برخوردارید، چون بیشتر افراد عادت به مبارزه با راست دست‌ها دارند. این برتری چپ دستی در ورزش‌های تن به تن مثل شمشیربازی هم مشهود است.

اگر این فرضیه درست باشد، این بدان معنی است که گرچه معایب چپ دستی آنقدر چشمگیر بود که چپ دست‌ها را در اقلیت نگه دارد، اما این برتری چپ دست بودن در مبارزات، دست کم فرصت مبارزه با انقراض احتمالی شان را به آن‌ها می‌داد.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دست راست اخبار اجتماعی چپ دست بریتانیا چپ دست انسان راست دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۳۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز

اسپانیا در سایه اتهامات فساد مالی علیه همسر نخست وزیر این کشور در معرض خطر بحران دولتی بعد از کناره گیری احتمالی نخست وزیر قرار گرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اس ار اف سوئیس در مطلبی نوشت: افکار تحسین برانگیز پدرو سانچز برای استعفا از نخست وزیری در سایه تحولات داخلی سوالاتی را در این کشور ایجاد کرده است.

"پدرو سانچز"، نخست وزیر اسپانیا روز چهارشنبه در نامه‌ای که در سرویس پیام کوتاه X منتشر شد، اعلام کرد که برای بررسی استعفای خود، کار رسمی خود را برای چند روز به حالت تعلیق در می آورد. دادگاه منطقه‌ای مادرید قبلاً تحقیقات مقدماتی علیه بگونیا گومز، همسرش را به اتهام فساد مالی اعلام کرده بود. این سوسیالیست 52 ساله همه انتصابات خود را لغو کرد و از حملات جدی اردوگاه جناح راست علیه او و همسرش که سه سال از او کوچکتر است انتقاد کرد. این شکایت از اتحادیه «مانوس لیمپیاس» («دست‌های پاک») است که به مبارزه با فساد متعهد است و از اهداف جناح راست حمایت می‌کند.

سانچز سوسیالیست از ژوئن 2018 نخست وزیر اسپانیا است. از ژوئیه 2023، او یک دولت اقلیت تحت حمایت احزاب منطقه ای را رهبری می‌کند. او می خواهد روز دوشنبه اعلام کند که آیا در سمت خود باقی خواهد ماند یا خیر.

این بیانیه نخست وزیر همه اسپانیا را شگفت زده کرد و واکنش های متفاوتی را برانگیخت. جولیا ماخر، یک روزنامه نگار در بارسلونا در این باره گفت: همکاران حزب سوسیالیست از "ناراحتی مطلق" و "شوک" صحبت کردند. چند ده تن از هواداران در مقابل مقر حزب تجمع کردند تا حمایت خود را از سانچز نشان دهند. حزب محافظه کار خلق PP، بزرگترین حزب اپوزیسیون، نخست وزیر را متهم کرد که خود را قربانی نشان می دهد و تنها می خواهد رای دهندگان خود را قطبی و بسیج کند. به گفته وی رفتار سانچز "کودکانه و خودشیفته" بود.

این پرونده توسط کارشناسان حقوقی اسپانیایی از نظر حقوقی نسبتاً ضعیف ارزیابی می شود. بگونا گومز متهم است که از نفوذ خود به عنوان همسر نخست وزیر برای کمک به شرکت ها برای دریافت پول عمومی استفاده کرده است. مقالاتی از رسانه های آنلاین اسپانیایی و راستگراتر به عنوان مدرک ذکر شده است. از جمله صحبت از توصیه نامه‌ای است که گومز برای یک شرکت صادر کرده است. اکنون دادگاه تحقیقاتی مادرید تحقیقات اولیه را آغاز کرده و تا کنون نویسندگان مقالات را به عنوان شاهد احضار کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا پرونده کیفری باز خواهد شد یا خیر.

در ادامه این مطلب آمده است: هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در روز دوشنبه، پنج روز پس از اعلام این خبر، چه اتفاقی خواهد افتاد. روزنامه نگار ماچر تخمین می زند که پنج روز در سیاست زمان زیادی برای اعلام بازگشت به کار است. در صورت کناره گیری سانچز، پادشاه باید نامزدی جدیدی را به پارلمان پیشنهاد کند یا معاون سانچز می تواند تا زمان برگزاری انتخابات جدید مسئولیت را بر عهده بگیرد. این امر تا یک سال پس از آخرین انتخابات ممکن نخواهد بود. این هم بعید نیست که سانچز روز دوشنبه از پارلمان درخواست رای اعتماد کند، که با این حال این یک مانور بسیار تاکتیکی خواهد بود.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، با توجه به اتهامات فساد علیه بگونیا گومز، همسرش، در حال بررسی استعفای خود است.

نخست وزیر سوسیال دموکرات اسپانیا شامگاه چهارشنبه در پلت‌فرم ایکس نوشت: من باید کمی درنگ کنم و فکر کنم.

دادگاه مادرید پیشتر اعلام کرده بود که بگونیا گومز، همسر نخست وزیر اسپانیا به "اعمال نفوذ و فساد در تجارت" در ارتباط با کمک‌های مالی کرونا متهم شده است.

سانچز و گومز از سال 2006 ازدواج کرده‌اند و دو دختر دارند. همسر نخست وزیر اسپانیا کارشناس بازاریابی است که از جمله در بانک‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کار کرده است.

در نامه سانچز آمده است که جناح راست و راست افراطی او را با هر وسیله ممکن مورد آزار و اذیت قرار دادند. وی افزود: من باید فوراً به این سؤال پاسخ دهم؛ آیا با وجود باتلاقی که جناح راست و راست افراطی در تلاش برای سیاست‌گذاری ایجاد کرده‌اند آیا ادامه کار ارزشش را دارد؟

کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ریشه‌یابی علل کمبود مدافعان چپ ممتاز در فوتبال مدرن
  • «انقلاب میخک» پرتغال که منجر به دموکراسی در این کشور شد را بشناسیم
  • غیرمنتظره: مدافع راست پرسپولیس خط خورد
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز
  • دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏
  • مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود
  • علاقه میلان به جذب تیاگو سانتوس
  • نخست وزیر اسپانیا در فکر کناره گیری از قدرت
  • گلایه ستاره سابق استقلال از علی دایی و کارلوس کی‌روش!
  • لژیونر ایرانی، بهترین بازیکن هفته بوندس لیگا