Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیومرث یزدان پناه استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره هشتمین نشست قلب آسیا که در ترکیه برگزار شد، گفت: هشتمین دور نشست موسوم به قلب آسیا_ روند استانبول یا محوریت بررسی تحولات افغانستان به ویژه برقراری صلح در این کشور برگزار شد و اگر موارد مطرح شده در این نشست ها به نتیجه برسد می‌تواند به کسب دستاورد های زیادی برای بهبود اوضاع افغانستان امید داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: نشست‌های قلب آسیا تقریبا از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و مستمر هم ادامه داشته است. ۱۴ کشور در این نشست شرکت می‌کنند که کشور‌های صاحب نام و قدرت‌های بزرگی مانند جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا، میزبان این نشست یعنی ترکیه، چین، هند، پاکستان و بخش قابل توجه‌ای از کشور‌های حوزه آسیای مرکزی حضور می‌یابند، همچنین در حوزه جنوب خلیج فارس هم در حال حاضر فقط کشور امارات متحده عربی است که در این نشست‌ها شرکت می‌کنند.

کارشناس مسائل جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: نشست قلب آسیا مسائل حیاتی را دنبال می کند که اگر به نتیجه برسند تحول بزرگی را در منطقه ما رقم خواهند زد؛ در این میان اصلی‌ترین مسئله بحث چالش‌های عمیق و دیرینه‌ای است که افغانستان با آن مواجهه بوده و با اجرایی کردن  طرح های ارائه شده باید هزینه هایی که گسترش تروریسم در منطقه به جا گذاشته است را کاهش بدهند. .

یزدان پناه تاکید کرد: نشست های قلب آسیا می‌تواند کشور‌های منطقه تبدیل به یک منظومه ژئوپلتیکی شوند و دست به دست بدهند برای صلح مشترک و هدف مشترکی را به نتیجه برسانند به نظر من بسیار ارزشمند است.

او ادامه داد: مسئله افغانستان اکنون به گونه‌ای پیش می‌رود که مداخلات امریکا در این کشور دیگر جوابگوی نیاز‌های درونی افغانستان نیست، در حقیقت نه تنها جوابگو نیست بلکه خود آن مشکلی بر معضلات افغانستان اضافه کرده است و از طرف دیگر آمریکایی‌ها همزمان در قطر نشست صلح با طالبان را دنبال می‌کنند. اخیرا طالبان اعلام کردند به هرچه آنچه آمریکایی‌ها و موضع بحث صلح بود، تن می‌دهند و بیانیه بعد از آماده شدن را امضاء خواهند کرد، این امر نشان می‌دهد که واشنگتن همچنان به عنوان یک مداخلگرغیر متعارف و غیر مسئول دست از منطقه بر نمی‌دارد.

یزدان پناه با بیان مداخله واشنگتن در منطقه در وهله اول به ضعف‌های ذاتی خود کشور‌های منطقه برمی گردد، گفت: اگر کشور‌های منطقه اراده جمعی برای حل مشکلاتشان داشته باشند و سپس به سمت ثبات، امنیت و توسعه منطقه بومی ثروتمند غرب، جنوب غرب و حوزه شمالی آسیا بروند دیگر نیازی نیست که کشور‌های غربی با مداخله سرنوشت این کشور‌های را رقم بزنند.

جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: تجربه ثابت کرده حضور قدرت‌های فرا منطقه‌ای از قرن ۱۸ به این سمت جز نا امنی، مصیبت و غارت ثروت کشور‌های منطقه و قتل و نا به سامانی هیچ دستاورد دیگری برای کشور‌های منطقه نداشته است.

او افزود: به نظر من نشست قلب آسیا فرصت بسیار مغتنمی است که کشور‌های بزرگی که درآن حضور دارند با یکدیگر منظومه قدرتمند آسیایی تحت عنوان اتحاد آسیایی را شکل دهند که اولین گام آن می‌توان بازگشت صلح و ثبات به این منطقه باشد و سپس حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای از جمله افغانستان، عراق و سوریه همچنین معضلی به نام تروریست، مواد مخدر و سایر شرارت‌های مسلحانه که بخش قابل توجه‌ای از انرژی منطقه را می‌گیرد، این نشست می‌تواند روند را تغییر دهد و سرآغازی برای پوست اندازی در منطقه جنوب غرب وغرب آسیا باشد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان برای شرکت در هشتمین کنفرانس وزرای خارجه «قلب آسیا» وارد استانبول شد. عصر روز گذشته وزیر خارجه کشورمان در استانبول با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در حقیقت روابط دوجانبه، تحولات سیاسی جاری در افغانستان به ویژه گفت‌وگوی‌های صلح میان گروه‌های افغانستانی با محوریت دولت این کشور از محور‌های اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود. او روز گذشته با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترک خود در استانبول دیدار کرد و در این نشست طی سخنانی مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

نخستین نشست قلب آسیا در سال ۲۰۱۱ در شهر استانبول ترکیه و با شرکت وزیران امور خارجه ۱۴ کشور شامل ترکیه٬ افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکمنستان و امارات متحده عربی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:رایزنی ظریف و اشرف غنی درباره گفت‌وگوهای صلح در افغانستان 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قلب آسیا وزیر امور خارجه کشورمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۵۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتکار «کمیته تماس منطقه‌ای درباره افغانستان»؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت «افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد».

یه گزارش ایسنا، «حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان پس از یک هفته حضور در این کشور، روایت خود را درباره گفت‌وگوها با مقام‌های مختلف افغانستان و همچنین مقام‌های بین‌المللی بیان کرد.

کاظمی قمی روز پنجشنبه و در رشته‌توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هفته جاری کابل پُرمشغله، پُربار و سراسر مسئله بود. گفت‌وگوهای بسیار با مقامات عالی حکومت سرپرست افغانستان، ریاست دفتر یوناما، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، جمعی از دیپلمات‌های مقیم و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی داشتم که به یک موضوع توجه نشان می‌دادند: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای».

او همچنین بیان کرد که «ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای خود زمینه تولد نخستین کنفرانس همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان را رقم زد تا آشکار سازد که افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد».

سفیر ایران تاکید کرد «توافقاتِ براساس احترام به حاکمیت کشورها، تضمین و اجرای معاهدات دوجانبه و بین‌المللی، رعایت حسن همجواری و ترسیم منافع مشترک اثربخش خواهد بود».

دیدار هیأت ایرانی با ملابرادر

در همین راستا، کاظمی قمی نوشت: «قطار پیشرفت روندی که آغاز شده، متوقف نمی‌ماند، اراده عالی در مسیر نیل به مطلوب و گشایش دروازه‌های افغانستان به جهان برای ایفای یک نقش مسئولانه و مثبت خدشه‌ناپذیر است و سیاست‌گذاری‌ها در موضوعاتی چنین مهم را نباید متاثر از بیانات و اعلامات خبری تفسیر کرد».

امروز همچنین کاظمی قمی با «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرست افغانستان دیدار و دوطرف درباره تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی و همکاری‌های دوجانبه در زمینه های گوناگون رایزنی کردند.

در این جلسه که وزرای انرژی و آب، کشاورزی، اطلاعات و فرهنگ و همچنین سفیر افغانستان در تهران حضور داشتند، عبدالغنیف روابط میان افغانستان و ایران را بهتر و مثبت توصیف و تاکید کرد هر ۲ کشور باید برای توسعه روابط همکاری نمایند. 

طبق گزارش ارگ، عبدالغنی گفت: امسال به فضل الهی سطح بارندگی بیشتر بوده که در نتیجه آن پس از چندین سال خشکسالی، آب هلمند به ولایت نیمروز و به سیستان ایران رسیده که این کمک خواهد کرد که مشکلات بیشتر مردم هر ۲ کشور را حل کند». 

ملابرادر

این مقام طالبان همچنین خواستار ایجاد تسهیلات بیشتر در ترانزیت تولیدات و محصولات افغانستان به کشورهای اروپایی از طریق ایران شد و این امر را گامی اساسی برای افزایش سطح ترانزیت و تجارت بین ۲ کشور یاد کرد. 

معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرست افغانستان گفت در پی سفر اخیر او به ایران، کمیته‌های فنی هر دوطرف با هم همکاری می‌کنند و در زمینه‌های مختلف نتایج خوبی به دست آورده‌اند.

او همچنین خواستار هماهنگی بیشتر میان تهران و کابل در زمینه مهاجران شد.

دیدار هیأت ایرانی با ملابرادر

طبق این گزارش، سفیر ایران در کابل نیز از رسیدن آب هیرمند به سیستان و بلوچستان ابراز خرسندی کرد افزود ایران آماده همکاری با افغانستان برای حل مشکلات بانکی تجاران، تلاش مشترک برای حفاظت از محیط زیست و به‌روزرسانی بخش کشاورزی است.

کاظمی قمی همچنین بر همکاری در افزایش سطح تجرت و ترانزیت افغانستان از طریق ایران تاکید کرد.

نماینده ایران در امور افغانستان امروز همچنین با رئیس یانک مرکزی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • ابتکار «کمیته تماس منطقه‌ای درباره افغانستان»؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • پایان کار تیم فوتسال افغانستان در جام ملت های آسیا + فیلم
  • جوانان و امیدهای بوکس ایران در رینگ آسیایی
  • جوانان و امید‌های بوکس ایران در رینگ آسیایی
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • عملکرد تیم فوتسال افغانستان در جام ملت های آسیا + فیلم
  • بانوان هاکی سالنی با مربی خارجی به آسیا می‌روند
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!