Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@03:17:10 GMT

نقادی و نقدپذیری در جامعه اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۶۴۱۵

نقادی و نقدپذیری در جامعه اسلامی

نقادی و نقدپذیری در جامعه اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چرا که هدف اصلی نقد در گفتمان انقلاب اسلامی، اصلاح جامعه جهت تحقق تمدن اسلامی است، بر این اساس نقد و انتقاد محدود به یک جریان سیاسی و فرهنگی نیست، بلکه به پهنا و گستردگی ابعاد زندگی فردی، سیاسی، اجتماعی و علوم بشری است.

زهرا عباسپور، فعال فرهنگی در یادداشتی نوشت:

با پایان مهلت ثبت نام کاندیداها و مشخص شدن چهره نهایی نامزدهای انتخاباتی مجلس شاهد نقدهای فردی، رویکردی و جریانی زیادی هستیم که می‌تواند هم مخرب و بازی با حیثیت و آبروی افراد باشد و هم به فرمایش امام راحل سازنده و لازمه اصلاح امور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس بدیهی است نقادی و نقدپذیری در جامعه اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چرا که هدف اصلی نقد در گفتمان انقلاب اسلامی، اصلاح جامعه جهت تحقق تمدن اسلامی است، بر این اساس نقد و انتقاد محدود به یک جریان سیاسی و فرهنگی نیست، بلکه به پهنا و گستردگی ابعاد زندگی فردی، سیاسی، اجتماعی و علوم بشری است.

جهت رسیدن به چنین هدف والایی بررسی نگاه دینی و امامین انقلاب در این خصوص راه‌گشا است:

شروع نقد از خودمان باشد: نقد درونی باعث می‌شود صرفا دیگران را دچار ضعف و کاستی ندانیم و بنابراین تحمل کاستی‌های دیگران در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی طبیعی‌تر به‌نظر برسد و متعاقبا میل به رشد فردی و کمک جمعی جهت اصلاح امور افزون می‌شود.

کسی از نقد مبرا نیست: امیرالمومنین(ع) در این خصوص می‌فرمایند «پس از گفتن حق یا رایزنی در عدالت باز نایستید که نه من برتر از آنم که خطا کنم و نه در کار خویش از خطا ایمنم مگر که خدا مرا در کار نفس کفایت کند که بر من تواناتر است.»

انتقاد مبتنی بر ارائه راه‌حل باشد: با بررسی آیه ۲۹ تا ۲۸ سوره عنکبوت و نهی حضرت لوط از عمل زشت آن مردان با ارائه راه‌حل ازدواج با دخترانش همراه است در می‌یابیم که نقد و گفتن کاستی‌ها بدون ارائه راه‌حل ناقص و ابتر است.

استفاده از پرسش در نقد: از آنجایی که هدف نقد بیان حقیقت و آگاه کردن مخاطب است، شیوه سؤال و طرح پرسش می‌تواند ناقد را در رسیدن به هدف خود بیشتر نزدیک سازد، چرا که زمینه تفکر و اندیشیدن را فراهم می‌آورد.

دلسوزانه بودن نقد: نقد هرچه صمیمانه‌تر و خودمانی‌تر باشد و در مرحله اول به خود فرد ارائه شود آسیب کمتری را به‌دنبال دارد و آبروی افراد حفظ شده و زمینه لجاجت و کینه را از بین می‌برد.

به فرموده امام راحل(ره) در انتقادها مواظب باشید با حیثیت و آبروی افراد بازی نکنید و کسی را از موقعیت و مسؤولیتی که دارد، فرو نیفکنید، انتقاد آزاد است به اندازه‌ای که نخواهد کسی را خفیف یا یک گروهی را از صحنه خارج کند.

نقد مبتنی بر علم و اشراف به موضوع باشد: یکی از اصول مهم نقد که متأسفانه مخصوصا در موضوعات اجتماعی و سیاسی رعایت نمی‌شود، علم شناخت نسبت به موضوع است، چنانچه خداوند در آیه ۳۶ سوره اسرا می‌فرماید: از آنچه بدان آگاهی نداری پیروی نکن، چرا که گوش و چشم و دل همه مسؤول هستند.

در آیه ۱۱۹ سوره انعام نیز این چنین می‌فرماید: بسیاری از مردم به‌خاطر هوی و هوس و بی‌دانشی دیگران را گمراه می‌سازند و پروردگارت تجاوزکاران را بهتر می‌شناسد.

امام خمینی(ره) در این خصوص می‌فرمایند: تقاضا این است که تا قبل از آشنایی به مسائل به اشکال تراشی و انتقاد کوبنده و فحاشی برنخیزید.

داشتن قابلیت روحی: بر اساس آموزه‌های دینی کسی که قابلیت پذیرش حقیقت را ندارد، هرجا میان قبول حقیقت و منافع و وابستگی‌هایش دچار تعارض شود حق را رها کرده و مصر بر اثبات تعلقات خاطر خود است.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «از ویژگی‌های نادان این است که با آنچه درک نمی‌کند می‌ستیزد.» بر این اساس نقد و انتقاد در این برهه ی حساس امری پسندیده است در صورتی که مبتنی بر اصول و روش‌های فوق باشد که اصلاح فرد و جامعه را به‌دنبال دارد.

انتهای پیام/ 70051

منبع: فارس

کلیدواژه: انتقاد انتخابات مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۶۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در چند روز گذشته، نشست برخی از منتخبین دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حزب موتلفه اسلامی با عنوان اولویت‌های مجلس تحول و تکامل، در موسسه فرهنگی شهدای موتلفه برگزار شد.

در همین راستا، عکسی از گفتگوی مصطفی میرسلیم، نماینده تهران و عضو حزب موتلفه و اسدالله بادامچیان، دبیر کل حزب موتلفه را مشاهده می‌کنید.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898854

دیگر خبرها

  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • انتقاد محافل سیاسی رژیم صهیونیستی از طرح حمله به «رفح»
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود
  • عکسی درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی
  • برگزاری نشست سیاسی توسط تشکل جامعه اسلامی تهران جنوب
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • نشست علمی « وعده صادق و جامعه ایرانی » برگزار می شود
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!