دوتار؛ رایجترین و محبوبترین ابزار موسیقی ایران
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۶۶۸۲
آفتابنیوز :
علیاصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - با بیان این که ثبت جهانی مهارتهای ساختن و نواختن دوتار به نام ایران در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث ناملموس بشری یک موفقیت بزرگ برای ملت فرهنگ دوست ایران و دولت تدبیر و امید است، گفت: مهارتهای سنتی ساختن و نواختن دوتار در تمام مناطق استانهای خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسانشمالی، گلستان و مازندران به صورت گسترده رواج دارد، دوتار جزو قدیمیترین، رایجترین و محبوبترین ابزار موسیقی این مناطق است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، او با اشاره به وجود دو گروه معروف حاملان و مجریان در مناطقی که مهارت ساختن و نواختن دو تار را دارند، افزود: میتوان به "بخشیها" بهعنوان دوتارنوازان و دوتارسازان خراسان شمالی اشاره کرد، همچنین "دوتاریها" که دوتارنوازان و دوتارسازان استانهای خراسان جنوبی و خراسان رضوی هستند. علاوه بر این جوامع دیگری مثل کردهای کرمانج وترکمنها هم حاملان و مجریان این عنصر هستند.
وی دوتار را یکی ازمهمترین سازهای زهی-زخمهای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری استانهای یاد شده، دانست و گفت: قدمت و رواج آن بیش از سایر سازهای فولکلوریک ایران است. دوتار شمال یک کاسه از جنس چوب خشک و مرده توت و دستهای بلند از جنس خشک و مرده زردآلو یا گردو است. اکثر کارگاههای ساخت دوتار خصوصی هستند که در شهرها و روستاها دایرند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: دوتار در مراسم مختلف و رویدادهای گوناگون کاربرد دارد و دوتارنوازان علاوه بر نواختن تار، روایتگری نیز دارند و بسیاری از اشعار محلی، نغمهها و روایتهای حماسی، قومی و عاشقانه، مذهبی و لالاییها را که بخشی از هویت فرهنگیاجتماعی جوامع، گروهها و حاملان ومجریان را تشکیل میدهد، روایت میکنند.
او با بیان اینکه دوتار از طریق شیوه استاد شاگردی منتقل میشود، افزود: در مناطق روستایی اکثر شاگردان، فرزندان استادان هستند، کودکان معمولان آموزش را از پنج سالگی آغاز میکنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر این ساز از رواج گستردهای در تمام مناطق روستایی و شهری حوزه دوتار برخوردار است، شاگردان استقبال زیادی از این ساز میکنند و در نتیجه علاوه بر مناطق روستایی، در بیشتر مناطق شهری حوزه دوتار کلاسهای بسیاری برپا شده و به آموزش شفاهی و سنتی دوتار میپردازند.
مونسان بیان کرد: حفظ و صیانت از آثار فرهنگی تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس یک وظیفه ملی و همگانی است، امیدوارم در سالهای آینده نیز شاهد ثبت دیگر پروندههای جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کمیته میراث ناملموس بشری باشیم.
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: موسیقی علی اصغر مونسان دوتار وزیر میراث فرهنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۶۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر چهارشنبه در اولین کنفرانس بین المللی موزه ها در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و در ایران و اردبیل این موزه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.
وی با اشاره به قدمت موزه و ارتباط آن با تاریخ تمدن بشر خاطرنشان کرد: موزهها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشا توسعه بوده، از تمدنهای شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده است و در دو سده آخر قرن بیستم مکانهایی متاثر از اسطورههای رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است.
محمدی ادیب تصریح کرد: همزمان با قرن ۱۶ و به روز عصر صفویه در ایران موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکانهایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.
وی به دوره قاجاریه و پهلوی اشاره کرد و افزود: از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته و بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر میگرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفته عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به قدمت تاریخی موزه چینی خانه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمیکند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی میکنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.
کد خبر 6087771