Web Analytics Made Easy - Statcounter

یونسکو شب گذشته در نشستی که به‌منظور حفظ میراث معنوی بشری برگزار شده بود از ثبت جهانی موکب‌های پیاده‌روی اربعین خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، شب گذشته در چهاردهمین نشست کمیته بین‌المللی برای حفظ میراث معنوی بشری در کشور کلمبیا، مهمان‌داری و ارائه خدمات در خلال زیارت اربعین امام حسین(ع) را بعنوان یک میراث معنوی ثبت جهانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفحه رسمی سازمان یونسکو در توئیتر این رخداد فرهنگی را به مردم عراق تبریک گفت.

هزاران موکب در طول بیش از ۲۰ روز هر ساله در ایام پیاده روی اربعین امام حسین (علیه السلام) در مسیر نجف به کربلا، از میلیون‌ها زائر پذیرایی می‌کنند. خدماتی از قبیل تهیه غذا و جای خواب تا ده‌ها خدمات مختلف دیگر و منحصربفرد، نمونه بی‌نظیر جهانی را خلق می‌کند.

پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین مراسم اطعام جهان است. حدود ۷۰۰ میلیون وعده‌غذا شامل صبحانه، ناهار و شام و همچنین میان وعده بین زائران اربعین توزیع می‌شود که بخش عمده آن با هزینه‌های شخصی مردم عراق و روستاییان و کشاورزان مناطق اطراف کربلا و البته داوطلبانی در کشورهای همسایه طبخ می‌شود و به کمک‌های دولتی و بین‌المللی نیازمند نیست.

بحث ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین نیز از سال‌ها پیش مطرح است و سازمان گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مرداد سال ۹۵ از توافق با کشور عراق برای تشکیل پرونده مشترک «اربعین» برای ثبت در سازمان یونسکو خبر داد.

مراسم پیاده‌روی اربعین هر سال با جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر برگزار می‌شود. تنها مراسم قابل‌مقایسه با اربعین از نظر جمعیت، مراسم «کوم میلا»ی هندی‌هاست که البته هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود. پیاده‌روی اربعین زائرانی از بیش از ۷۰ کشور جهان دارد که این هم خودش رکوردی است.

انتهای پیام/4105/

منبع: آنا

کلیدواژه: یونسکو موکب های پیاده روی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۱۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، حجت الاسلام محمدی در مراسم گرامیداشت ۵ اردیبهشت سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس با بیان اینکه انقلاب ما از عنابات حق تعالی و معجره قرن بود و برگرفته از عاشورای سیدالشهدا است، گفت: انقلاب اسلامی با این عظمت، یک چالش برای نظام سلطه فراهم کرده و مایه امید مستمندان و مظلومان و موجب ناامیدی استکبار جهانی شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم با اشاره به اینکه واقعه طبس واقعه‌ای است که دارای مستندات و مشاهدات عینی است وبرای همه روشن و قابل درک است، از مقامات کشوری و لشکری کشور خواست: نسبت به این واقعه توجه ویژه‌ای داشته باشند و هر سال این مراسم با شکوهتر از سال‌های قبل و با حضور مقامات کشوری برگزار شود.

طالبی افزود: باید طوری مراسم این واقعه تاریخی برگزار شود که در اذهان جهانی نیز نهادینه شود.

وی با اشاره به در دست اجرا بودن موزه بین المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس، گفت: تاکنون این موزه اعتبارات ملی دریافت نکرده و تنها از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب و به استان تخصیص یافته و همچنین ۴ میلیارد تومان اعتبار متمم نیز از این محل دریافت و هزینه شده است.

طالبی گفت: این موزه به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از مسئولان خواستار پیگیری هستیم.

مدیر موزه استکبار ستیزی هم با تاکید بر اینکه واقعه ۵ اردیبهشت یک معجزه الهی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، افزود: این وظیفه همگانی است که واقعه طبس را بیش از پیش بین اقشار مختلف و در سطح جهانی نهادینه کنیم.

جهان بخش با اشاره به اقدام تنبیهی سپاه و عملیات وعده صادق، گفت: وعده صادق علاوه بر اقتداری که داشت یک اتفاق ویژه هم افتاد و این بود که افکار عمومی جهان اسلام و جهان بشریت بیدار شدند.

وی با اشاره به در دست اجرا بودن موزه بین المللی استکبار ستیزی در طبس، گفت: هم اکنون این پروژه ۳۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه با تاکیدات رهبر معظم انقلاب که فرمودند ساخت این موزه پرهزینه و کم اثر نباشد بلامانع است، عنوان کرد: ساخت این موزه با اعتبارات قطره چکانی مقدور نیست و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که درصورت تامین اعتبار ظرف مدت دو سال این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد