Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، یک روزنامه پاکستانی امروز جمعه گزارش داده «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان شنبه برای یک سفر یک روزه عازم ریاض پایتخت عربستان سعودی خواهد شد. 

وبگاه روزنامه انگلیسی‌زبان «پاکستان‌تودی» نوشته سفر عمران خان بخشی از تلاش‌های او برای میانجی‌گری بین ریاض و تهران است. 

«شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان همراه با رئیس سرویس اطلاعات داخلی پاکستان روز چهارشنبه برای فراهم کردن مقدمات سفر عمران خان به عربستان رفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روزنامه پاکستان‌تودی نوشته سفرهای زیاد مقام‌های نظامی و غیرنظامی پاکستان به عربستان سعودی و ایران ممکن است نشانه‌های از «برخی گشایش‌های حاصل‌شده» در نتیجه مانورهای دیپلماتیک آغاز شده توسط اسلام‌آباد باشد. 

از ماه مه سال جاری (اردیبهشت‌ماه) این چهارمین بار است که عمران خان به عربستان سعودی سفر می‌کند. او در ماه اکتبر، بعد از دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی به ایران سفر کرد. 

پاکستان بعد از حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی در ماه سپتامبر تلاش‌هایی را برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض آغاز کرده است. مسئولیت این حملات را انصارالله یمن به عهده گرفته، اما ریاض و واشنگتن ایران را عامل این حملات دانسته‌اند. 

این خبر در شرایطی گزارش شده که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چهارشنبه گزارش داد عربستان سعودی به دلیل نگرانی از اثرات تنش‌ها بر اقتصاد نفت‌محور این کشور  موجب شده ریاض به صورت بی‌سروصدا در تلاش برای ترمیم روابط با ایران و سایر رقبای منطقه‌ای خود باشد. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با گزارش این خبر اضافه کرده تمایل جدید ریاض برای بهبود بخشیدن به روابطش با رقبای منطقه‌ای به دلیل تردید مقام‌های سعودی در میزان حمایت آمریکا و سایر متحدانش از این کشور ایجاد شده است. 

به نوشته این روزنامه، محاسبات عربستان سعودی بعد از حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات نفت این کشور که موجب قطع موقت توان این کشور برای تولید نفت خام شد دچار تغییر شده است.

دولت آمریکا ایران را به انجام این حملات متهم کرد، اما واکنشی به آن نشان نداد و به ارسال چندین نظامی، با هدف ادعایی تقویت دفاع سعودی بسنده کرد. 

یک مقام ارشد سعودی گفت: «حمله انجام شده در روز ۱۴ سپتامبر، عاملی بود که معادلات بازی را تغییر داد.»

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های سعودی، اروپایی و آمریکایی مدعی شده نمایندگان ایران و عربستان سعودی در ماه‌‌های اخیر هم به صورت مستقیم و هم از کانال واسطه‌هایی در عمان، کویت و پاکستان پیام‌هایی را میان یکدیگر رد و بدل کرده‌اند. این مقام‌ها می‌گویند محور اصلی این تماس‌ها کاستن از تنش میان عربستان سعودی و ایران بوده است.  

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته‌اند تهران طرح صلحی که شامل معاهده دوجانبه عدم تجاوز و همکاری است را به ریاض ارائه کرده است. 

مقام‌های کشورهای عربی و آمریکا گفته‌اند عربستان سعودی از سوی دیگر مذاکراتی محرمانه را هم با حوثی‌ها (انصارالله یمن) آغاز کرده است. 

این تلاش‌ها در شرایطی انجام می‌شود که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی قصد ایجاد تحولاتی در اقتصاد این کشور دارد. 

عرضه اولیه سهام شرکت «آرامکو» روز چهارشنبه در حالی آغاز شد که نگرانی‌ها از ایمنی این شرکت بعد از حملات صورت گرفته علیه آن در ماه سپتامبر شدت گرفته است. 

یک مقام عربستان سعودی گفته این کشور بعد از آماده شدن برای عرضه سهام آرامکو، مجاب به تعامل با ایران شده است. 

یک مقام دیگر گفت: «عربستان سعودی به ایرانی‌ها اعتمادی ندارد، اما ریاض امیدوار است دست‌کم بتواند به توافقی برای جلوگیری از حملات احتمالی در آینده دست پیدا کند.»

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۴۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند

وحید اسکندری در گفت و گو با خبرنگار مهر از اعزام ۸۵ زائر گیلانی به سرزمین وحی خبر داد و اظهار کرد: صبح امروز زائران گیلانی از تهران به سمت جده پرواز کردند.

وی با بیان اینکه طول این سفر معنوی برای این زائران ۱۰ روزه است، افزود: زائران پنج روز در مدینه منوره و پنج روز در مکه مکرمه استقرار می‌یابند و پس از آن به مقصد فرودگاه بین‌المللی امام (ره) در تهران حرکت می‌کنند.

اسکندری ادامه داد: زائران گیلانی حج تمتع نیز در قالب چهار کاروان شامل ۲ کاروان با ظرفیت هر کدام ۹۵ نفر و ۲ کاروان نیز ۱۲۰ و ۱۳۵ نفر سوم خرداد ماه امسال با ۲ پرواز از فرودگاه سردار جنگل رشت عازم خواهند شد.

مدیر حج و زیارت گیلان تصریح کرد: یک کاروان از زائران حج تمتع به تعداد ۱۸۵ نفر نیز هفتم خردادماه از فرودگاه بین‌المللی امام (ره) عازم سرزمین وحی خواهند شد.

وی گفت: ۶۳۰ نفر زائر حج تمتع امسال از گیلان را ۳۵۹ زن و ۲۷۱ مرد تشکیل می‌دهند که از شهرستان‌های رشت، تالش، آستارا، لاهیجان، رودسر، لنگرود، بندرانزلی، آستانه‌اشرفیه، صومعه‌سرا، فومن، رودبار، خمام، املش و سیاهکل هستند.

کد خبر 6089949

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد