Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@04:56:59 GMT

وقتی مرگ تنها راه‌حل فراروی انسان می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۸۵۹۶۴

وقتی مرگ تنها راه‌حل فراروی انسان می‌شود

گروه اجتماعی ــ طبق آمارهای موجود از هر صد نفر در لرستان ۹ نفر خودکشی می‌کنند،تهدید به خودكشی در زنان بیشتر است و اقدام به خودكشی در مردان بیشتر است حلق آویزکردن، مسمومیت با قرص و خوردن مواد سمی سه روش مرسوم خودکشی است و در این بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خودکشی‌های منجر به فوت در لرستان به‌علت مصرف قرص برنج بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا از لرستان، از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی که برخی‌از شهرها و استان‌ها با آن مواجه هستند می‎توان از حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد و خودکشی نام برد که در لرستان نیز طبق بررسی‌های انجام شده در سال‌های قبل، حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد و خودکشی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی به‌شمار می‎رود که البته نسبت به نورم کشوری وضعیت لرستان در این چهار مقوله بهتر است.

در سال‌های قبل استان لرستان همواره در زمینه خودکشی بانوان آن هم به روش خودسوزی زبان‌زد بود اما امروزه تا حدودی خودسوزی‌ها کمتر شده که البته باتوجه به وجود راه‌های جدید خودکشی مثلاً استفاده از انواع داروها، قرص‌ها و .... نمی‎توان گفت خودکشی در استان پایین آمده چراکه برخی خودکشی‎ها نیز هستند که به اسم سانحه یا حادثه ثبت می‎شود و شاید هیچ‌گاه خودکشی بودن آن برملا نشود.

خودکشی در طول تاریخ بشر و در بین اقوام مختلف وجود داشته و دارد و تقریباً هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان یافت که خودکشی در آن به وقوع نپیوندد.معمولاً دلایل اقدام به خودکشی را باید در عوامل  روانی، اجتماعی و بحران‌های شخصیتی جست‌وجو کرد که در این میان معمولاً تنش‌های عصبی و فشارهای روحی ناشی‌از داغ‌دیدگی، بیماری برخی از اعضای خانواده و مشکلات حقوقی و اقتصادی نقش بیشتری در گرایش افراد به افسردگی ایفا می‌کنند.

خودکشی دوست داشتن مرگ نیست

برمبنای تعریف مرکز مطالعات انستیتو ملی بهداشت روانی آمریکا که در فصلنامه پژوهشی و فرهنگی شماره‌های نوزده و بیست شورای پژوهشی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان منتشر شده است،  خودکشی آگاهانه به‌منظور خاتمه دادن به زندگی شخص توسط خودش است که ممکن است این تلاش به اقدام تبدیل گردد یا فقط به شکل احساسی در فرد بماند که اشکال مختلف این پدیده به شرح زیر است:

خودکشی به اتمام رسیده: به‌معنی عملی موفق که منجر به مرگ شود. اقدام به خودکشی: به عملی ناقص گفته می‎شود که به مرگ منتهی نگردد. افکار و تمایلات خودکشی: فکر و یا تمایل به خودکشی است که در ذهن فرد وجود دارد ولی به مرحله عمل درنیامده است.

در زمینه علل خودکشی طبقه‌بندی‎های متعددی وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‎توان به علل آسیب‌شناختی روانی شامل بیماری‎های جسمی، بیماری‎های روانی همچون افسردگی و ...، علل اقتصادی شامل بیکاری، مشکلات اقتصادی، اخراج شدن از کار، ورشکستگی و از دست رفتن پایگاه‌های اجتماعی و ...، علل عاطفی شامل شکست در عشق، از دست رفتن شخص مورد علاقه، مرگ یا بیماری خطرناک یکی‎از نزدیکان، درگیری‎ها و اختلافات خانوادگی اشاره کرد.

روانشناسان بر این اعتقادند که بسیاری از افراد متمایل به خودکشی، تحت‌تاثیر مشکلات روحی و روانی قرار می‎گیرند و عکس‌العمل سریع آنان به مسائل گوناگون، استقبال از مرگ است.چنین واکنشی قاعدتاً به‌معنای دوست داشتن مرگ نیست بلکه این دسته از افراد تنها خواهان درک و محبت دیگران هستند از سوی دیگر، در مناطقی که هنوز قوانین قومی ـ فبیله‌ای فراتر و با قدرت‌تر از قوانین قضایی حکمرانی می‎کند و فقر فرهنگی حاکم، عامل عمده تضییع حقوق زنان و نادیده انگاشتن حقوق انسانی و اجتماعی است، بروز چنین رخدادهایی دو چندان است.در ایران هنوز می‎توان پدیده ازدواج‌ اجباری و محدودیت‌های سنتی را در برخی استان‌ها به چشم دید که همراه با آزارهای جسمی از جانب همسر یا غیر همسر سبب شده تا دختران بیش‌از پسران در معرض آسیب‌‎های جدی قرار گیرند و در غیاب مشاوران و والدین آگاه، این «مرگ» است که به‌عنوان راه‌حل اساسی فراروی آنان قرار می‎گیرد.

تهدید به خودكشی در بین زنان و اقدام به خودكشی در مردان شایع‌تر است

ابتسام داشی، معاون پیشگیری سازمان بهزیستی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به بالا بودن آمار خودکشی در لرستان، گفت: با توجه به آمار بالای خودكشی در لرستان مطالعه میدانی بررسی این مساله اجتماعی به‌‍‌‌ویژه در مناطق با شیوع بالا در خرم‌آباد طی سال گذشته انجام گرفته است.

وی افزود: این مطالعه میدانی بعد از علت‌یابی، مداخله درمانی و مسائل آموزشی و ارائه خدمات و مشاوره به افراد در معرض آسیب را پیگیری می‌كند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی لرستان با اشاره به این‌كه مطالعه میدانی خودكشی در لرستان در دو محله شهر خرم‌آباد و یک محله كوهدشت انجام شده است، گفت: یكی‌از اهداف موردنظر از انجام مطالعه میدانی مداخلات درمانی است و این تجربه كمک می‌كند تا بتوان یک‌سری مشكلات را با اطلاعات دقیق‌تر به استانداری ارائه كرد.

وی با تاكید بر این‌كه اطلاعات خودكشی كشور در مقایسه با سایر كشورها خیلی تفاوت ندارد، اضافه کرد: تهدید به خودكشی در زنان بیشتر است و اقدام به خودكشی در مردان بیشتر است و روش‌های خودكشی بیشتر مسمومیت دارویی است.

داشی گفت: بحران‌های اجتماعی، ضعف در برنامه‌ریزی‌ها و ضعف مهارت‌های فردی ازجمله علل متعدد آسیب‌های اجتماعی است و در مورد خودكشی ضعف مهارت‌های اجتماعی و فقدان آموزش‌های لازم یكی‌از علل مهم به‌شمار می‌رود.

خودکشی ۹ نفر از هر صد هزار نفر در لرستان

محمدعلی دریک، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از کاهش آمار خودکشی طی سال‌های اخیر در لرستان خبرداد و گفت: آمار خودکشی در استان لرستان از ۱۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر سال ۹۶ به ۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۹۷ رسیده است.

وی افزود: سال‌های گذشته لرستان در بین چهار استان نخست در خصوص خودکشی بود، اما با انجام اقدامات آموزشی و غربالگری اکنون بحران از منطقه خارج شده است.

دریک با بیان این‌که لرستان در طرح ملی پیشگیری از خودکشی به‌عنوان پایلوت انتخاب شده است، ادامه داد: در این طرح برنامه‌هایی را وزارت بهداشت به‌منظور پیشگیری از وقوع خودکشی طراحی و به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان ارائه کرده است.

وی اضافه کرد: در دسترس بودن ابزار خودکشی ازجمله مواردی است که آمار خودکشی را بالا می‌برد بنابراین برای محدود کردن مراکز عرضه برخی محصولات مسموم‌کننده ازجمله قرص برنج باید تمهیداتی انجام شود.

حلق آویزکردن، مسمومیت با قرص و خوردن مواد سمی سه روش مرسوم خودکشی

دریک با بیان این‌که حلق آویزکردن، مسمومیت با قرص برنج و خوردن مواد سمی سه روش مرسوم خودکشی است افزود: در این بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خودکشی‌های منجر به فوت در استان به‌علت مصرف قرص برنج بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان بیان کرد: مرکز مشاوره شبانه‌روزی با شماره تماس ۳۵۱۵ راه‌اندازی شده که افراد نیازمند به مشاوره روانشناسی می‌توانند با تماس با این مرکز از خدمات روانشناختی بهره‌مند شوند.

رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی ادله حرمت خودکشی را برای مردم بیان کنند

حجت‌الاسلام مجتبی بیرانوند، امام جمعه بیرانشهر در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به آیاتی در رابطه‌با مذمت خودکشی ازجمله آیه ۲۹ سوره مبارکه نساء و آیه ۵ سوره مبارکه انشراح و آیه ۵۵ سوره مبارکه حجر که در مذمت ناامیدی است، گفت: امام صادق(ع) فرموده است: «هر کس عمداً خودکشی کند همیشه در آتش جهنم خواهد بود».(من‌لایحضره‌الفقیه، جلد۴، صفحه۹۵) و نیز از امام محمدباقر(ع) نقل شده که فرموده است: «شخص مؤمن به هر بلایی گرفتار می‌شود و به هر مرگی ممکن است بمیرد ولی خودکشی نخواهد کرد».(الکافی، جلد ۳، صفحه۱۱۲)

وی با اشاره به نقش نماز در پیشگیری از افسردگی که به کاهش خودکشی منجر می‎شود، افزود: نماز به‌واسطه تأثیری که در ایجاد آرامش روحی، کاهش استرس و افزایش انگیزه و امید به زندگی دارد نقش مهمی در کاهش افسردگی به‌عنوان یکی‌از دلایل عمده خودکشی ایفا می‌کند، به‌طوری‌که واکنش نشان دادن نسبت به بحران‌ها و مصائب زندگی آن هم در قالب خودکشی از یک فرد مسلمان نمازگزار بعید به‌نظر می‌رسد.

امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که اگر کسی به هر انگیزه‌ای خودکشی کند، گناه بزرگی انجام داده و در عالم آخرت گرفتارعذاب دردناک خواهد شد، ادامه داد: رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی باید ادله حرمت خودکشی در دین اسلام و  آثار منفی فردی و اجتماعی آن‌را بیان کنند از طرفی باید امید به زندگی را در بین جامعه افزایش دهند.

خودکشی مادر زندگی ما را تباه کرد/لزوم صبور بودن والدین

فرحناز و فرزانه دو خواهر لرستانی هستند که وقتی در سنین کودکی بودند مادرشان اقدام به خودکشی کرد و متاسفانه در این حادثه مادرشان را از دست دادند.

این دو خواهر که خاطرات ناخوشایندی از آن روزها دارند، می‎گویند وقتی مادرمان به‌خاطر یک مشکل بسیار کوچک بزرگ‌ترین ریسک یعنی «خودسوزی» را انجام داد نه‌تنها خود بلکه زندگی ما را نیز به آتش کشید و ما مجبور بودیم از همان سنین کودکی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنیم و در دورانی که همه هم‌سن و سالان ما در کانون گرم خانواده‌هایشان کودکی می‎کردند ما مجبور بودیم در نقش مادر برای خانواده خود ایفای نقش کنیم.

فرحناز که در آن موقع سنش کمی بیشتر از خواهرش بود، گفت: متاسفانه برادر بزرگ ما وقتی در دانشگاه افسری تحصیل می‎کرد بنا به عللی معتاد شد و این منجر به اخراج او از دانشگاه شد و این موضوع برای مادرم بسیار سخت بود.

وی افزود: یک روز بین مادر و برادر بزرگم که با اخراج شدن از دانشگاه خانه‌نشین شده بود، مشاجره لفظی رخ داد و مادرم از کوره در رفت و با ریختن نفت روی خود و به آتش کشیدن خودش، دنیای سیاهی را برای فرزندانش رقم زد که هم خودش در آن آتش سوخت و هم زندگی ما را خراب کرد.

این دختر لرستانی ادامه داد: بعد از فوت مادرمان من و خواهرم و برادر کوچکترم به‌خاطر کم‌سن و سال بودن مجبور شدیم چند سالی با خواهر بزرگ‌ترمان که ازدواج کرده بود و ساکن شهر دیگری بود زندگی کنیم و این موضوع هم مشکلاتی را برای ما و هم برای خواهر بزرگ‌ترمان به‌وجود آورد.

وی ادامه داد: بعد از چند سال که کمی بزرگ‌ترشدیم خودمان مادر خودمان شدیم و سعی کردیم دوباره خانه و خانواده خود را سرپا نگه‌داریم و الان سال‌های سال است که من و خواهرم در نقش مادر در خانواده به پدر و برادرانم خدمت می‎کنیم.

فرحناز با بیان این‌که انسان در زندگی همواره با شرایط سختی مواجه می‎شود که باید آستانه تحمل خودش را بالا ببرد و با یک تصمیم ناگهانی به خودش و دیگران ضربه نزند، افزود: فرزندان از مادر و پدرشان انتظارات بیشتری دارند آن‌ها الگوی فرزندان‌شان هستند لازم است صبوری بیشتری از خود در مواجهه با مشکلات نشان دهند مادر ما اگر صبوری می‌کرد و زود اقدام به خودکشی نمی‎کرد شاید اوضاع ما بهتر می‎شد و ما دو خواهر در کنار مادر شاید می‎توانستیم موفق‌تر شویم و موقعیت‌های زندگی را به‌خاطر نبود مادر از دست نمی‌دادیم.

خودکشی‌ام یک تصمیم بچه‌گانه بود

حمزه یک پسر خرم‎آبادی است که سال‌ها قبل که پسر نوجوانی بوده یک تصمیم بچه‌گانه گرفته و اقدام به خودکشی کرده و مشکلات زیادی را برای خود و خانواده‌اش رقم زده است.

این پسر لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن ابراز پشیمانی از آن تصمیم بچه‌گانه‌اش، گفت: من در آن زمان یک دانش‌آموز مقطع راهنمایی بودم در یک صبح برفی به‌خاطر یک مشاجره لفظی با خانواده یک تصمیم نابخردانه گرفتم و با ریختن نفت روی خودم خواستم پدر و مادرم را بترسانم اما با این‌کار ضربه سختی به خودم زدم که به خواست خدا من علی‌رغم سوختگی با درصد بالا از مرگ نجات یافتم.

این پسر لرستانی که در حال حاضر خودش دو پسر نوجوان دارد از خودسوزی و تهدید کردن خانواده‌اش جداً پشیمان شده و معتقد است فرزندان باید احترام پدر و مادر خود را حفظ کنند و هیچ‌وقت آن‌ها را تهدید نکنند که برای ضربه زدن به آن‌ها خودکشی می‎کنند چراکه آن کسی‌که این وسط بیشترین ضربه و خسارت را می‎بیند همان خود شخصی است که اقدام به خودکشی می‎کند.

وی افزود: هرچند من از آن خودکشی جان سالم به در بردم ولی زجرهای زیادی کشیدم چراکه سطح سوختگی‎هایم زیاد بود و هر روز مجبور بودم دردهای شست‌وشوی اعضای سوخته شده بدنم و پانسمان آن‌را تحمل کنم و خانواده‌ام نیز مجبور شدند ماه‌ها برای سالم شدن من هزینه کنند.

حمزه اضافه کرد: عوارض ناشی‌از خودسوزی سال‌های سال با من بود حتی گاهی پیش می‎آمد وقتی با کسی دعوا می‎کردم زود به من طعنه می‎زد که تو خودت را سوختی و علاوه‌بر این بخشی از گردنم نیز بر اثر سوختگی شکل بدی پیدا کرده بود که سال‌ها مجبور بودم لبلاس‌هایی بر تن کنم که بتواند قسمت‌های سوخته شده بدنم را از دیگران پنهان کند و شاید یکی‌از دلایل ترک تحصیلم از همان مقطع راهنمایی وجود همین مشکلات بود.

شایع‌ترین علل خودکشی/جهل و نادانی به پیامدهای شوم خودکشی

برای علل خودکشی و این‌که چگونه می‎شود یک انسان حاضر می‌شود عزیزترین داشته خود یعنی جانش را از خودش سلب کند دلایلی ذکر شده است برخی‌از این علت‌ها عبارت است از: احساس پوچی، اعتیاد، شهوت‌رانی و عشق‌بازی، زنا، شراب‌خواری، قماربازی، بی‌صبری در برابر مشکلات زندگی و بلاها، غرور، حسادت، خیانت، خشم و غضب و لجاجت، ترس از کیفر، ارتکاب جرم، ندامت و سرزنش وجدان، خیانت همسر یا معشوقه به شوهر، ازدواج اجباری، اختلاف‌های خانوادگی، بارداری نامشروع، دل تنگی‌های خانوادگی، ورشکستگی مالی و روحی، عشق به پول و ثروت(دنیاپرستی و دنیاطلبی)، فقر مالی، عدم اعتماد به نفس در مبارزه با مشکلات هستند.

از دیگر عوامل خودکشی می‌توان به انتقام‌جویی، حُب مقام، بیماری‌های صعب‌العلاج و غیرقابل تحمل، علیلی و ناتوانی، بیماری‌های روانی مانند افسردگی و جنون ادواری، طلاق و شکست در زندگی و عدم موفقیت در تشکیل خانواده، اختلالات روانی و شخصیتی والدین و تأثیر آن بر فرزندان، اعتیاد یکی‌از والدین یا هر دو، بدآموزی‌های وسایل ارتباط جمعی، فقر فرهنگی و معنوی و اخلاقی، یأس و ناامیدی نسبت به آینده، شهرنشینی و اضطراب‌های ناشی‌از آن، افزایش انحرافات اجتماعی، بی‌عدالتی‌های اجتماعی و شکاف طبقاتی، بی‌زاری از زندگی، مشکلات خانوادگی و…اشاره کرد.

عوامل پیشگیری‌کننده خودکشی

در تحقیقی پیرامون وضعیت خودکشی در لرستان که توسط سیدعلی‌نادر دهقانی، از محقان لرستانی نوشته و در فصلنامه پژوهشی و فرهنگی شماره نوزده و بیست «یافته نو» شورای پژوهشی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به چاپ رسیده است در رابطه‌با عوامل پیشگیری‌کننده خودکشی آمده است: براساس  نتایج بررسی‎های مختلف می‌توان به برخی‌از عوامل پیش‌گویی کننده خودکشی اشاره کرد بین خصوصیات همراه با خطر بالای خودکشی می‎توان از سن بالای چهل و پنج سال، جنس مذکر، خشونت و تحریک‌پذیری، از دست دادن سلامت جسمی، افسردگی و بستری شدن قبلی در بیمارستان روانی نام برد.همچنین اقدام و مبادرت قبلی به خودکشی، به‌عنوان یک ملاک قوی برای احتمال بروز مجدد به‌شمار می‎رود آشکارترین هشدار در خودکشی «ابراز تمایل مستقیم» است بررسی‎ها نشان می‎دهد که تقریباً بیش‌از دو سوم کسانی‌که خودکشی می‎کنند قبلاً قصد خود را با دیگران در میان گذاشته و آن‌ها را به انجام آن تهدید می‎نمایند.بنابراین یکی‌از راه‌های موفق پیشگیری از خودکشی توجه به ابراز این فکر از طریق دیگران، کمک به حل مشکل آن‌ها و راهنمایی آن‌ها جهت مراجعه به روانشناس یا روانپزشک است.

سیدعلی نادر دهقانی محقق این تحقیق ادامه می‎دهد: برای درمان افراد اقدام‌کننده به خودکشی می‎توان از مشاوره، راهنمایی و حمایت فرد، آموزش و درمان حل مساله‌ای، روان‌درمانی فردی، مداخله خانوادگی، گروه درمانی، درمان دارویی و بستری کردن در بخش بیماران روانی استفاده کرد.

این محقق لرستانی در این تحقیق که  در بیان وضعیت خودکشی در لرستان عنوان داشته است: طبق مطالعات انجام گرفته طی سال‌های قبل در لرستان، افسردگی مزمن، اعتماد به نفس پایین، اعتیاد به الکل و دارو، حوادث بحرانی در زندگی، ازدواج تحمیلی، بیکاری، افسردگی و ... از علل مختلف اقدام به خودکشی (خودسوزی) در لرستان بوده است نتایج حاکی از آن است که در میان علل اقدام به خودکشی(خودسوزی) مشاجره و اختلافات خانوادگی درصد بالایی را به خود اختصاص داده است.

با توجه به این‌که پدیده‌های اجتماعی تحت‌تاثیر عوامل متعددی هستند از این منظر به‌عنوان اولین پیشنهاد باید به این موضوع به‌صورت گسترده توسط دستگاه‌های علمی استان مطالعه و اطلاعات دقیقی از وضعیت موجود به دست آید تا بتوان بر اساس آن اطلاعات و یافته‌ها، راهکارهایی مناسب ارائه داد به‌نظر می‎رسد پرداختن به مسائلی ازجمله انجام مطالعه‌ای میدانی گسترده با فراگیری سطح استان «مناطق شهری و روستایی» و بین طبقات مختلف اجتماعی با هدف آسیب‌شناسی موضوع، یافتن انگیزه‌ها، گرفتن راه‌حل‌ها از زبان جامعه هدف و در معرض خطر، برگزاری جلسات و نشست‌هایی با حضور کارشناسان و پخش مستقیم آن از طریق صدا و سیما در ارتباط با دلایل شیوع این پدیده‌ها و ارائه راهکارها و مشاوره به خانواده‌ها، راه‌اندازی مراکز مشاوره رایگان جهت ارائه مشاوره در زمینه‌های مختلف ازجمله ازدواج و مسائل مختلف، مبارزه جدی با بحث مواد مخدر و اعتیاد که چالش عمده‌ای را در بین بخش عمده‌ای از مردم ایجاد کرده است و به‌عنوان مهم‌ترین پیشنهاد تلاش در راستای خدمت خالصانه به مردم در سایه رحمت به مردم، حرمت به ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی و رونق اقتصادی که مهم‌ترین عامل خودکشی‌ها در بسیاری از مناطق است.

باتوجه به این‌که مهم‌ترین دلیل اقدام به خودکشی «جهل و نادانی» به پیامدهای شوم این پدیده ناپسند است لذا رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی باید ادله حرمت خودکشی در دین اسلام و  آثار منفی فردی و اجتماعی آن‌را بیان کنند از طرفی باید امید به زندگی را در بین جامعه افزایش دهند.

همچنین ترویج و گسترش اموری که به تقویت باورهای دینی می‌انجامد ازجمله شرکت در نمازهای جمعه و جماعت نقش مهمی در کاهش انحرافات اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه خودکشی ایفا می‌کند.یک فرد مسلمان در هر کاری به خدا توکل می‌کند و عدم دستیابی به برخی‌از خواسته‌های خود علی‌رغم تلاش و کوششی که انجام داده را به حکمت و خیر الهی نسبت می‌دهد و معتقد است که دست خدا بالای همه دست‌هاست و فرج و گشایشی حاصل خواهد شد از طرفی می‌داند که صابران روز قیامت در پیشگاه خداوند مأجور خواهند بود بنابراین بر غم و سختی خود شکیبایی می‌ورزد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی علل خودکشی گزارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۵۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام رسول خواسته شامگاه چهارشنبه در جمع بانوان طلبه مدرسه علمیه الزهرا (س) اردبیل اظهار کرد: قرآن کریم در برگیرنده هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت است و در تمام مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان برای رسیدن به کمال است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که با قرآن مأنوسند به کمک این معجزه الهی حق را از باطل تشخیص می‌دهند، خاطرنشان کرد: عمر کوتاه و امکانات کم باعث می‌شود انسان‌ نتواند بر تمام ابعاد زندگی اشرافیت پیدا کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل بیان کرد: قرآن با داشتن مفاهیم عمیق، زبان‌ گیرا و فصیح و بیان مسائل مهم زندگی به انسان بینشی عمیق و دقیق می‌بخشد.

خواسته مسیر یادگیری و انس با قرآن را مسیری لذت‌بخش و مملو از شگفتی دانست و تصریح کرد: از ثمره‌های طی کردن این مسیر بهره‌مندی از خیر و برکت در زندگی دنیوی و بهره‌مندی از شفاعت قرآن و هم‌نشینی با صالحان و اولیا در زندگی اخروی است

وی افزود: تلاوت قرآن بیماری‌های ذهن و روح را از انسان می‌زداید و او را از درد و رنج رهایی می‌بخشد بنابراین ما باید تلاوت قرآن و انس با این کتاب آسمانی را در برنامه روزانه خود بگنجانیم و از این کلام آسمانی دور نشویم.

کد خبر 6088200

دیگر خبرها

  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان
  • سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
  • اقدام زیبا و تحسین‌برانگیز یک پاکبان در زنجان
  • (ویدئو) روایتی عجیب از زندگی طراحان سوالات کنکور
  • سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • (ویدئو) واکنش دیدنی آقای بازیگر وقتی اسم همسرش را می‌شنود