Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@12:56:08 GMT

روایت باشکوه ولادت منجی عالم بشریت

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۸۶۱۸۵

روایت باشکوه ولادت منجی عالم بشریت

مجموعه داستان «باد یمانی» در این فضا اتفاقی متفاوت به شمار می‌آید؛ اثری که حاصل قلم محمدرضا عابدی‌شاهرودی است و در آن مجموعه‌ای از ۸ قصه کوتاه در ارتباط با امام حسن عسکری (ع) شرح داده شده است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: فضای فعلی ادبیات داستانی در ایران آن‌قدر تحت تاثیر رمان‌ها و قصه‌های اجتماعی و پست‌مدرن قرار گرفته که کمتر کسی تصور می‌کند در این شرایط کسی به سراغ خلق یک مجموعه قصه دینی برود؛ آن هم در ارتباط با شخصیت امام حسن عسگری (ع) که معمولا روایت‌های محدودی در ارتباط با سیره عملی ایشان نسبت به اغلب ائمه اطهار وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عموم نویسندگان ترجیح می‌دهند به جای درگیر شدن با حجم بالایی از کتاب‌های تاریخی و مطالعه آن‌ها برای پیدا کردن آمادگی لازم برای نوشتن یک اثر تاریخی، صرفا از قوه تخیل خود برای نوشتن داستان‌هایی که دوست دارند استفاده کنند. در این فضا که معدود قصه‌های مذهبی و دینی نوشته شده هم عموما در ارتباط با پنج‌تن آل‌عبا نوشته می‌شوند، نگارش مجموعه داستانی با محوریت روایت‌های مرتبط با امام حسن عسکری (ع) به خودی خود اتفاقی جالب توجه و ارزشمند است.
مجموعه داستان «باد یمانی» در این فضا اتفاقی متفاوت به شمار می‌آید؛ اثری که حاصل قلم محمدرضا عابدی‌شاهرودی است و در آن مجموعه‌ای از ۸ قصه کوتاه در ارتباط با امام حسن عسکری (ع) شرح داده شده است. البته این قصه‌ها گاهی مستقیم و گاهی غیرمستقیم به شخصیت و سیره عملی این امام همام مرتبط شده‌اند و حسن ختام آن‌ها نیز ماجرای ولادت منجی عالم بشریت، امام زمان (عج) است که پایانی باشکوه بر این مجموعه داستان ارزشمند است.
البته ارزشمندی معنوی «باد یمانی» باعث نمی‌شود که نقاط ضعف آن را نادیده بگیریم؛ ضعف‌هایی که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین آن را باید عدم تعادل اثر در میان زبان عامیانه و زبان تاریخی در برخی موارد دانست. اتفاقی که شاید بخشی از آن را باید ناشی از تلاش نویسنده برای نزدیک شدن به نسل امروزی دانست؛ با این همه این موضوع باعث نوعی سرگشتگی میان پیروی از الگوی روایت مدرن یا کهن الگو‌های روایت کلاسیک شده است.
با این همه نکته جالب توجه دیگر در ارتباط با کتاب آن است که سعی کرده بیشتر از بعد رفتار‌های اجتماعی امام حسن عسکری (ع) و از بعد کرامت‌های ایشان به معرفی شخصیت این امام همام بپردازد. رفتار‌هایی که می‌تواند الگویی برای جامعه امروز بویژه جامعه مخاطبان این اثر که نوجوانان هستند، باشد.
«باد یمانی» در روزگاری نوشته شده که بازار کتاب به ویژه در حوزه آثار ویژه نوجوانان که مخاطبان اصلی این اثر نیز به شمار می‌روند؛ پر شده از قصه‌های ترجمه‌ای فانتزی و انتشار آن را در این شرایط باید به فال نیک گرفت. کتابی که می‌تواند مقدمه‌ای برای تالیف نمونه‌هایی مشابه در ارتباط با زندگی سایر ائمه‌اطهار باشد، بویژه آنکه روایات و قصه‌های مرتبط با رفتار‌های اجتماعی و سیره عملی بخش عمده‌ای از ۱۴ معصوم معمولا کمتر از سوی نویسندگان و داستان‌نویسان مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کتاب امام زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۶۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، «نقاشی قشنگ»  به نویسندگی لعیا اعتمادی نویسنده حوزه کودک و نوجوان  یکی از جلد‌های مجموعه ۱۲ جلدی «یک قصه، یک حدیث» است. هر داستان این مجموعه بر اساس یکی از احادیث امام رضا (ع) است.   نویسنده کتاب لعیا اعتمادی داستان را براساس سخنان ارزشمند امام رضا (ع) مبنی بر اینکه تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی باز می‌دارد. نوشته  است.   ماجرای این قصه در مدرسه دخترانه و روابط بین دو همکلاسی روایت می‌شود که یکی از آنها علاقه‌مند است تا با هم دوست باشند و برای همین کاری انجام می‌دهد که از قضا این عمل باعث ناراحتی همکلاسی می‌شود.    کتاب «نقاشی قشنگ» در ۲۴صفحه، مصور، گلاسه و قطع وزیری همراه با تصویرگری حدیث جزایری منتشر شده و با قیمت ۴۰ هزار تومان در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.   هم چنین افراد می‌توانند با مراجعه به سایت www.behnashr.com این اثر و سایر آثار انتشارات به‌نشر را مشاهده و خریداری کنند.

دیگر خبرها

  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود
  • ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند
  • جامعة المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان