Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد جمال ارونقی درباره آخرین آمار میزان واردات برخی از کالا‌های اساسی به کشور از ابتدای امسال تا اواسط آذرماه اظهار کرد: از تاریخ یک فرودین ۹۸ تا ۱۶ آذر ۹۸، یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۴۰ تن انواع دانه‌های روغنی وارد کشور شده است که در مدت مشابه در سال گذشته این رقم دو میلیون و ۱۶۳ هزار و ۱۵۱ تن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره میزان واردات برنج و مقایسه آن نسبت به سال گذشته گفت: از ابتدای سال تا ۱۶ آذرماه، یک میلیون و ۴۶ هزار و ۹۲۷ تن برنج وارد شده است که در سال گذشته این رقم یک میلیون و ۳۴ هزار و ۷۳۴ تن بوده که از نظر وزنی واردات امسال ۱.۱۸ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: ۹۰ درصد کالا‌های وارداتی کالا‌های واسط بوده اند 

معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: از ابتدای امسال تا ۱۶ آذرماه یک میلیون و ۱۲۵ هزار و ۱۵۲ تن روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع وارد شده است که این رقم در سال گذشته ۸۲۰ هزار و ۳۹۳ تن در سال گذشته بوده است.

وی درباره میزان واردات کاغذ چاپ تحریر و خمیر کاغذ گفت: از ابتدای سال تا ۱۶ آذرماه بیش از ۲۳۳ هزار و ۷۳۰ تن کاغذ چاپ و تحریر وارد شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۵ هزار و ۷۹۰ تن بوده است و میزان واردات خمیر کاغذ از ابتدای سال تا ۱۶ آذرماه ۱۶۶ هزار و ۵۸۹ تن بوه است که نسبت به سال گذشته افزایش ۱.۱۶ درصدی دارد.

ارونقی با اشاره به کاهش ۴ درصدی واردات ذرت گفت: میزان واردات ذرت از ۱ فرودین ۹۸ تا ۱۶ آذرماه ۹۸، پنج میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۱۴ تن بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته شش میلیون و ۱۹۸ هزار و ۹۶۴ تن ثبت شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه موجودى فعلى بنادر، ۸۳ هزار پی‌ای یو کانتینر کالا مى باشد اعلام کرد: بیشترین کالاهاى کانتینرى در بندر شهیدرجایی، بندر امام، انزلی، بوشهر، چابهار و خرمشهر است.

وی افزود: اگر تعداد باکس‌های کانتینر را لحاظ کنیم این میزان کانتینر کمتر از ۶۰ هزار باکس خواهد بود که موجودی این رقم در بنادر قابل قبول و منطقی است و اگر کمتر از این اعداد باشد جای نگرانی خواهد داشت که حجم واردات کالا‌های سرمایه‌اى در کشورمان کاهش یافته است.

معاون گمرک ایران با بیان اینکه ظرف یک هفته توانستیم پنج هزار کانتینر در بنادر کشور ترخیص کنیم، گفت: هر روز به صورت متوسط هزار تا ۱۵۰۰ کانتینر در بنادر کشور ترخیص می‌شود که این نشان از پویایی عملیات ترخیص و تخلیه دارد.

وی با اشاره به آغاز واردات برنج به عنوان کالای اساسی در کشور گفت: حدود ۸۲ هزار تن برنج در جریان انجام تشریفات گمرکی قرار دارد که از امروز ترخیص ٥٦ هزار تن آن البته با استثنائاتى، بدون اخذ تعهد در گمرکات کشور آغاز می‌شود.

ارونقی درباره مبدا واردات برنج گفت: عمدتا این برنج‌ها هندوستانی و پاکستانی هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر موجودی کالا‌های اساسی در بنادر ایران چهار میلیون تن است گفت: اغلب این کالا‌ها را گندم، ذرت، جو، شکر خام، سویا برنج و دانه‌های روغنی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: همچنین موجودی کالا‌های غیرکانیتنری که جزو کالا‌های اساسی هم نیستند مانند تجهیزات نیروگاهی، ماشین آلات راهسازی، معادن و ماشین آلات خطوط تولید در حال حاضر حدود چهار میلیون تن برآورد می‌شود.

ارونقی اظهار داشت: ۲۰ شناور با ظرفیت ٣ هزار تن تا ٣٠ هزار تن در بنارد جنوبی و شمالی کشور در حال تخلیه کالا‌های اساسی هستند و ۲۰ شناور هم در بندرگاه منتظر تخلیه کالا‌های اساسی پهلو گرفته‌اند.

وی با اشاره به آغاز ترخیص کاغذ در گمرکات کشور گفت: هم اکنون، ۲۳ هزار تن کاغذ در گمرک شهید رجایی موجود است که اختلاف نظر‌هایی درباره تعیین تعرفه و مالیات و عوارض آن مبنی بر کاربرد و نوع کالا وجود داشت. در راستای رفع این اختلاف‌نظر‌ها تفاهمی بین سازمان استاندارد، گمرک و وزارت صمت انجام شده است که این تفاهم از امروز ابلاغ می‌شود و پس از ابلاغ آن ترخیص کاغذ آغاز خواهد شد.

ارونقی تاکید کرد: البته ترخیص درصدی کاغذ در چند ماه گذشته انجام شده است و بیش از ۹ هزار تن کاغذ در این مدت از گمرکات ترخیص شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گمرک اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۸۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف ۱۸ هزار و ۸۳۵ ردیف کالا در حوزه گمرکات و اموال تملیکی

به گزارش خبرگزاری مهر، در بخش دوم جلسه شورای عالی قوه قضائیه، عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی نیز در این جلسه به ارائه آماری از میزان و نوع پرونده‌های رسیدگی شده در مراکز پزشکی قانونی طی سال گذشته پرداخت و گفت: طی سال ۱۴۰۲ در ۴۵۰ مرکز پزشکی قانونی سطح کشور، بیش از دو میلیون و ۱۵۰ هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت که از این تعداد، ۸۷ درصد مربوط به معاینات بالینی، حدود ۷ درصد در زمینه خدمات آزمایشگاهی، نزدیک به سه‌ونیم درصد مربوط به معاینات اجساد و حدود یک‌ونیم درصد در حوزه کمیسیون‌های تخصصی بوده است.

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از روند تعیین تکلیف خودروها و موتورسیکلت‌های رسوبی در توقف‌گاه‌های زیر نظر فراجا در استان تهران پرداخت و گفت: در راستای تعیین تکلیف خودروها و موتورسیکلت‌های رسوبی در توقف‌گاه‌های زیر نظر فراجا در استان تهران تاکنون ۱۱ جلسه به میزبانی دادگستری استان و با حضور مقامات ذیربط برگزار شده و در رابطه با بیش از ۶۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه وسیله نقلیه اقدامات لازم صورت گرفته و پرونده‌های قضائی مربوط به این وسایل نقلیه، به دادگاه انقلاب ارجاع شده‌اند.

وی افزود: تاکنون در رابطه با بیش از ۲۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه وسیله نقلیه از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران رأی صادر شده و روند رسیدگی به پرونده‌های ۳۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه دیگر نیز در حال انجام است.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: تا امروز تعداد دو هزار و ۴۸۵ دستگاه خودرو و موتورسیکلت بر اساس احکام قضائی صادره از سطح پارکینگ‌های استان تهران خارج شده‌اند و طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده، مقرر است که تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۳، تمام وسایل نقلیه از سطح این پارکینگ‌ها خارج شوند.

علی صالحی دادستان تهران نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته دادستانی تهران در حوزه گمرکات و سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: مسؤولان دادستانی تهران در سال گذشته و در راستای ساماندهی وضعیت گمرکات و اموال تملیکی، ۱۰ جلسه را برگزار کرده و ۴۵ بازدید میدانی انجام دادند.

وی با اشاره به تصویب ۲۱۹ مصوبه از سوی دادستانی تهران در راستای ساماندهی وضعیت گمرکات و اموال تملیکی طی سال گذشته، از تعیین تکلیف ۱۴۵ دستگاه وسیله نقلیه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

صالحی همچنین از تعیین تکلیف ۱۸ هزار و ۸۳۵ ردیف کالا در حوزه گمرکات و اموال تملیکی تهران به ارزش تقریبی ۹۲ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: این میزان ردیف کالا از حیث تعداد اقلام ۲۳ درصد و از حیث ارزش ریالی ۱۱۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

دادستان تهران در ادامه، از تعیین تکلیف ۲۴۵ دستگاه وسیله نقلیه که در پارکینگ‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تهران قرار داشتند، خبر داد و گفت: همچنین طی سال گذشته، در نتیجه اقدامات صورت گرفته در راستای تعیین تکلیف اموال بلا صاحب موجود در فرودگاه‌ها، ادارات پست و یگان‌های انتظامی، بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ فقره از این اموال در فرودگاه‌ها، بیش از هزار و ۱۰۰ فقره در ادارات پست و بیش از ۴۲ هزار و ۹۰۰ فقره در یگان‌های انتظامی، تعیین تکلیف شدند.

کد خبر 6092178

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • تعیین تکلیف ۱۸ هزار و ۸۳۵ ردیف کالا در حوزه گمرکات و اموال تملیکی
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان