Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره‌ای با عنوان «شهر و رسانه» از سوی شهرداری تبریز تدارک دیده شده، اما ساختار اجرایی و خاستگاه تخصصی این جشنواره با علامت‌سوال‌هایی مواجه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شهرداری تبریز چند ماه پیش با طرح ایده‌ای، از برگزاری یک جشنواره مطبوعاتی بین رسانه‌ها و خبرنگاران در موضوعات مختلف شهری خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

۱۷مرداد، همزمان با روز خبرنگار، پوستر این جشنواره با نام «شهر و رسانه» رونمایی شد. جشنواره‌ای که فی‌نفسه اقدام ارزشمندی است اما بسترهای اجرایی آن با سوالات و چالش‌هایی مواجه است.

اگرچه بخشی از ساختار ستادی شهرداری تبریز، مربوط به حوزه اطلاع‌رسانی و اخبار است، اما صِرفِ وجود چنین بخشی، نمی‌تواند خاستگاه منسجمی برای برگزاری یک جشنواره رسانه‌ای باشد.

عرف برگزاری جشنواره‌های تخصصی حوزه فرهنگ، معمولاً با همکاری تشکل‌ها و نهادهای فرهنگی است. جستجوی ساده‌ای در میان فراخوان رویدادهایی نظیر جشنواره‌های پلیس، کشاورزی، صنعت و... نشان می‌دهد که این‌ نهادها اگرچه خود دارای تشکیلات رسانه‌ای هستند، اما برای ارتقای جنبه‌های تخصصی و جلب اعتماد شرکت‌کنندگان، معمولاً جشنواره خود را با همکاری یک نهاد متولی و متخصص برگزار می‌کنند. اما اداره‌کل روابط‌عمومی شهرداری تبریز، قصد دارد جشنواره‌‌ای را مستقلاً برگزار کند که فاقد پشتوانه مشورتی و کارشناسی است.

جشنواره، دبیرخانه و تیم کارشناسی و هیئت‌داوران ندارد و مدیرکل مجموعه، طی یک فرآیند «خودانتصابی» در جایگاه «دبیر جشنواره شهر و رسانه» مطرح است. 

گذشته از این حرف‌ها، باید جنبه تخصصی جشنواره‌ را نیز در نظر بگیریم. بخشی از وظایف ارتباطی شهرداری، مربوط به حوزه اطلاع‌رسانی و خبر است. حوزه‌ای که مجموعه روابط‌عمومی شهرداری در سال‌های اخیر کم فروغ ظاهر شده است.

کپی‌کاری سایت شهرداری تبریز از اخبار مشابه سایر کلان‌شهرها در ماه‌های اخیر بارها نقل محافل بوده‌است. نمونه آخر این سهل‌انگاری‌ها را می‌توان در پیامی خواند که به نقل از شهردار تبریز در پی فوت حاج محمد اشرف‌نیا عضو شورای اسلامی شهر تبریز منتشر شد. بخش‌هایی از پیام، عیناً از روی الگوهای پیام تسلیت‌های اینترنتی کپی شده‌است.

 

مرحوم اشرف‌نیا زیاد اهل مصاحبه و خبر نبود. اما  در ماه‌های اخیر بعد از انتقاد صریح از وضعیت آسفالت، به بایکوت رسانه‌ای شهرداری پیوست. بی‌احترامی رسانه‌ای به عضو فقید شورای اسلامی شهر را که سابقه فعالیت‌های مهم انقلابی و اجرایی را در کارنامه خدمتگزاری خود داشت، می‌توان از این حیث، موردتوجه قرار داد. رفتاری که از نگرش ساده‌انگارانه شهرداری به حوزه ارتباطات، خبر، تحلیل و اطلاع‌رسانی حکایت دارد. چنین مجموعه‌ای قرار است به زودی جشنواره «شهر و رسانه» برگزار کند؛ تا برگزیدگانش که باشند.

انتهای پیام/۶۰۰۰۲

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه جشنواره تبریز شهرداری جشنواره شهر و رسانه شهر خبرگزاری فارس فارس تبریز فارس آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۱۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبه طنزپردازی را بالا ببریم

نشست صمیمانه طنزپردازان کشور از نشست‌های جشنواره «رسانه و طنز» با حضور امیرحسین طاهری مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، سید محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم، عباس حسین‌نژاد، دبیر جشنواره طنز پهلو و قاسم مصفا، سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد گیلان در شهرستان فومن استان گیلان برگزار شد.

بخشی از این نشست به سرودن قطعات طنز شاعران و طنزپردازان اختصاص داشت و مدیر شبکه نسیم به عنوان یکی از حامیان جشنواره «رسانه و طنز» در این نشست حضور داشت و درباره فرصت فعالیت طنزپردازان در شبکه نسیم گفت: ما در تلاشیم به سمت برودبند حرکت کنیم و فضای مجازی را به خدمت بگیریم. در طول ۲۰ سال گذشته بستر رسانه طنز در دست جریان خاص بود. یعنی اگر کسی می‌خواست در حوزه طنز دیده شود، فرصتی برایش مهیا نمی‌شد. الان در‌ها برای ورود طنزپردازان باز است.

خوشرو با بیان اینکه امیدواریم جنبه‌های ناشی از طنز بالا برود، افزود: مشکلاتی در حوزه طنز وجود دارد، که به مرور راه‌ها برای طنزپردازان باز می‌شود. یکی از اشکال برنامه‌سازان این است که عمده دوستان توقع دارند طرحشان برای برنامه‌سازی در حوزه طنز تایید شود، اما آنها می‌توانند وارد اتاق فکر شوند و گوشه‌ای از کار بگیرند.

دبیر جشنواره «رسانه و طنز» درباره اختتامیه جشنواره که ساعاتی بعد با حضور برگزیدگان معرفی می‌شود، گفت: در هشتمین جشنواره «رسانه و طنز» از ۲۰ نفر در حوزه‌های شعر طنز، کاریکاتور و کارتون، داستان کوتاه طنز، طنز چند رسانه‌ای و طنز مطبوعاتی تقدیر می‌شود، که در هر بخش سه نفر جزو برگزیده‌ها و یک نفر جزو تقدیری‌هاست. جوایز نفرات اول ۱۰ میلیون تومان، نفرات دوم هفت میلیون تومان، پنج میلیون تومان نفرات سوم و دو میلیون تومان به نفرات چهارم یعنی تقدیری‌ها تعلق می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت رئیس رسانه ملی درپی درگذشت مسعود اسکویی
  • تسلیت انجمن رسانه‌های ورزشی در‌‌ پی درگذشت مسعود اسکویی
  • پیام تسلیت رئیس رسانه ملی در پی درگذشت مسعود اسکویی
  • وحدت اعضای شورا با شهرداران باعث رونق امور شهری می‌شود
  • اختلاف سلیقه‌ها مانع از تصمیم‌گیری در شورای شهر بندرعباس نیست
  • تسلیت وزیر ورزش در پی درگذشت مسعود اسکویی
  • مسعود اسکویی مجری پیشکسوت درگذشت
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • جنبه طنزپردازی را بالا ببریم
  • از پیچ و خم تصویب تا حل چالش‌ها