Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@16:45:53 GMT

صدور 181 مجوز جهت عملیات کاوش در حوزه باستان‌شناسی

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۱۳۷۵

صدور 181 مجوز جهت عملیات کاوش در حوزه باستان‌شناسی

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت:‌ سال گذشته 181 مجوز جهت عملیات کاوش، بررسی، شناسایی، تعیین عرصه و حریم و مستندنگاری در حوزه باستان‌شناسی صادر شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، منیژه هادیان‌دهکردی سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در مراسم هفته پژوهش اظهار داشت:‌ پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان معتبرترین نهاد حاکمیتی و پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری طی یکسال گذشته و در راستای اسناد بالادست و اولویت وزارت مطبوع وظایف خود را در زمینه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، کتیبه‌ها، متون، بناها و بافت‌های تاریخی، فرهنگی حفاظت و مرمت آثار تاریخی، هنرهای سنتی، گردشگری و میراث طبیعی به انجام رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه باستان‌شناسی صدور 181 مجوز جهت عملیات کاوش، بررسی و شناسایی تعیین عرصه، حریم و مستندکاری بوده است.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین برنامه‌های کاوش‌های باستان‌شناسی اجرای پروژه‌های نجات‌بخشی و تهیه پیوست تخصصی مرتبط با طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای موضوع ماده 100 قانون برنامه ششم توسعه است که در این ارتباط 63 برنامه کاوش و 40 طرح شناسایی و بررسی صورت گرفته است. 

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بیان داشت: طی کاوش‌های باستان‌شناسی در حوزه آبگیر سد میمه دهلران استان ایلام ابزارهای سنگی کشف شده که قدمت این محوطه را به دوران پارینه‌سنگی میانه و جدید برده است. 

هادیان‌دهکردی گفت: ثبت آثار و محوطه در فهرست میراث ملی نیازمند تعیین عرصه و حریم می‌باشد که در این ارتباط طی یکسال گذشته تعداد 36 مورد استعلام از استان‌ها وارد و بررسی‌های لازم همراه با ارائه گزارش صورت گرفته است. 

وی بیان داشت:‌یکی از موضوعات حائز اهمیت و الویت‌های وزارت طی سال‌های گذشته تهیه نقشه باستان‌شناسی بوده که در همین راستا و به کمک مطالعات باستان‌شناختی صورت گرفته و در سال گذشته تعداد جانمایی محوطه در این نقشه به عدد 1302 رسیده است که علاوه بر آن تکمیل اطلاعات توصیفی و به روزرسانی نقشه پایه به طور کامل و پیوسته صورت گرفته است. 

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بیان داشت: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت در این حوزه توجه به مسائل زیست‌محیطی با رویکرد مردم‌شناختی و مدیریتی است که در قالب طرحی با همین مضمون مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. 

هادیان‌دهکردی گفت: طی سال‌های اخیر شاهد حوادث طبیعی و انسان‌ساخت در ایران و جهان بودیم که ضرورت هر چه بیشتر مدیریت مواجه با حوادث تهدید‌کننده بناهای تاریخی در کشور را نشان می‌دهد در همین ارتباط دو طرح یکی با نام بناهای تاریخی و مواجه با آتش با رویکرد پیشگیری و دیگری با مضمون بررسی راهکارهای مدیریتی وقوع آتش بر اساس تجارب به دست آمده از آتش‌سوزی سال‌های 88 و 98 در بازار تبریز در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است. 

وی بیان داشت: طی سال گذشته با برگزاری 21 جلسه شورای تخصصی از میان 163 طرح موظفی پیشنهادی تعداد 109 طرح برای اجرا به تصویب رسیده است.

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: در سال گذشته تعداد 3750 مقاله فارسی و انگلیسی تدوین شده است و ورود اطلاعات 1113 عنوان کتاب در سامانه کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشگاه از دیگر فعالیت‌های انجام شده بوده است. 

وی بیان داشت: یکی دیگر از چالش‌های پیش‌رو مرمت آثار، مجسمه‌های حجیم و روباز از جمله مجسمه نادر می‌باشد که طی دو سال گذشته در قالب طرح پژوهشی با همکاری متخصصان مختلف در دانشگاه‌ها و اداره کل استان خراسان رضوی وارد فاز اجرای اقدامات حفاظت و مرمت شده است. 

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی پژوهش صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۱۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی

سجاد دادفر با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری فراوان کرمانشاه، گفت : کرمانشاه استانی سرشار از ظرفیت‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف طبیعت گردی، روستاگردی، فرهنگی، تاریخی، دفاع مقدس و مذهبی است. 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: با وجود اینکه ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه در حوزه گردشگری بسیار زیاد است، اما متاسفانه تاکنون رشته گردشگری در کرمانشاه راه اندازی نشده است. 

وی به توجهی که در سال‌های اخیر به مقوله گردشگری در کرمانشاه شده اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه استاندار کرمانشاه، گردشگری را به عنوان اولویت توسعه استان معرفی کرده و از طرفی در سطح کلان کشوری نیز نوع نگاه از اقتصاد نفتی به سمت شاخص‌های دیگر تغییر یافته، ما نیز در دانشگاه رویکرد توجه به گردشگری را در دستور کار قرار داده ایم. 

دادفر از آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی خبرداد و افزود: پروسه اخذ مجوز راه اندازی این رشته از وزارت علوم را آغاز کرده ایم و امیدواریم با پیگیری و حمایت مسئولین استانی در ماه‌های آینده آن را به سرانجام برسانیم. 

وی تاکید کرد: در کنار اقداماتی که برای اخذ مجوز راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی آغاز شده، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم همچون جذب اساتید این رشته در دستورکار قرار گرفته است. 

وی افزود: باتوجه به اینکه در این استان حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی از ادوار مختلف وجود دارد و این استان را به یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور در حوزه آثار تاریخی تبدیل کرده، طی سال‌های گذشته رشته باستان شناسی در دانشگاه رازی ایجاد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • تدوین رویدادهای فصل گردشگری در استان اردبیل
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری