Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@03:15:56 GMT

به یاد شکرپارۀ اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۳۴۶۱

به یاد شکرپارۀ اصفهان

ایسنا/اصفهان بعد از گذشت یازده سال، هنوز یاد هنرمند صحنه تئاتر اصفهان، از خاطر مردم بیرون نرفته و آن‌ها در سالروز درگذشتش، از گوشه و کنار می‌آیند تا در کنار مزار رضا ارحام صدر خود را تسلی دهند.

شکرپاره اصفهان، مردی مردمی که کمتر کسی او را فریفته دنیا می‌دانست و چهره او را عبوس یافته بود، هرچند در اواخر عمر، دلی رنجور از بی‌مهری‌های زمانه و مردم داشت اما باز هم دل به کینه نداد و حضور خیل عظیم مردم را به بدرقه تا منزل اخروی پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۴آذر۱۳۸۷، ارحام صدر، در مقابل چشمان جمعیت، در آغوش خاک، آرام گرفت. از آن روز به بعد، هر سال همین روزها، جمعیتی که هنوز به یاد او هستند، بر سر مزارش می‌روند و از او یاد می‌کنند. ۲۲آذرماه نیز چنین شد و دوستداران این چهره شاخص تئاتر کمدی ایران، تأسف و غم خود را با نثار دسته‌های گل و بیان خاطرات او با اشک‌هایی که چهره‌هایشان را در سرمای هوا، گرم می‌کرد، ابراز کردند.

افراد زیادی به یادش، آواز خواندند و سخن راندند؛ از جمله هوشنگ حریرچیان، نصرت‌الله وحدت، سید رضا طباطبایی، محمد بطلانی، شکرالله باقریان و عباس منتجمی.

نصرت‌الله وحدت که شرایط جسمانی خوبی نداشت و سفر به اصفهان برایش دشوار بود، در تماسی تلفنی، ضمن ابراز ناراحتی از فقدان این اسطوره طناز، گفت: «امیدوارم آزاد و خوب بخوابی. خوب است زنده نیستی که سختی‌های امروز  را تحمل کنی. »

یقینی، معاشر ارحام و هم‌کلاسی او در دانشگاه، سخنش را با «به نام خداوند جان و خرد، کزین برتر اندیشه برنگذرد» آغاز کرد چرا که ارحام صدر، همیشه ابتدای کلامش این شعر را می‌خواند. او گفت: مردم حق ارحام صدر را، یازده سال پیش در تشییع جنازه دادند و امروز به احترام هنر و کسی که لیاقت هنرمند بودن را داشت باز این حق را ادا کردند. ارحام صدر بیشتر از آنچه فکر کنید ارزش داشت. دلقک و مسخره نبود بلکه انسان و هنرمند بود. کسی که با راه رفتنش هم، آموزش آدم بودن  می‌داد. من و ارحام دوران زیادی باهم بودیم، او دانشجوی فلسفه بود و ما در دانشگاه اصفهان همکلاسی بودیم. ارحام صدر اضافه بر آدم بودن، تحصیل‌کرده بود. اگر چیزی می‌گفت بر اساس تعقل بود نه بر اساس شکم و ما به این دلیل، از ارحام صدر تجلیل می‌کنیم. کسانی که انسانیت و هنر والا ندارند و اثری از خود به‌جا نگذاشتند فانی هستند، اما ارحام صدر، به دلیل بزرگی و قدرت تفکرش ماندگار شد و ۱۰۰سال دیگر هم نامش باقی خواهد ماند.

حسن جویره، هنرمند تئاتر و تلویزیون نیز از حضار خواست تا به یاد او، بایستند و تشویقش کنند. جویره خطاب به مردم گفت: استاد رضا ارحام صدر، ۵۰ سال با همه وجود روی صحنه تئاتر این مملکت ایستاد و برای ما تئاتر اجرا کرد؛ با خنده‌هایش خندیدیم، با زیباترین جملات کمدی که می‌گفت، احساس شعف ‌کردیم و با گریه‌هایش هم گریه کردیم.

صدری، یکی دیگر از معاشران ارحام صدر که او را در اختتامیه جشنواره تئاتر جمعیت جوان، در یکی از سال‌های پایانی عمر همراهی کرده بود نیز به بیان خاطره این اختتامیه پرداخت و گفت: ارحام صدر به بیان و لهجه اصفهانی، ارزش و شخصیت داد. در اختتامیه جشنواره تئاتر جمعیت جوان‌ به‌محض ورود ارحام صدر، همه ایستادند و به او خوش‌آمد گفتند. به‌وقت سخنرانی یکی از اصحاب تئاتر، مجری با تملق زیادی سخنران را استادی حاذق در تئاتر خواند و دعوت کرد تا این سخنران بروی صحنه برود، اما این سخنران ارحام صدر نبود. در پایان این اختتامیه، وقت اندکی را به ارحام صدر اختصاص دادند و او با حضور به روی صحنه فقط این بیت را خواند: «در حیرتم از مرام این مردم پست، ایــن طــایفــه زنــده کــش و مرده‌پرست، تا هســت بــه ذلــت بــکشندش بــه جـفا، گــر مــرد، بــه عــزت ببــرندش ســر دســت».

در پایان این مراسم که به همت دختر رضا ارحام صدر، حسن اکلیلی و جمعی از دوستداران و معاشران این هنرمند تئاتر اصفهان برگزارشده بود، هنرمندان و هنردوستان به یاد شکرپاره اصفهان قیام کردند، دست زدند و شادی کردند، که این، منش او بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری هنرمند تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۳۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است

نماینده مردم اصفهان گفت: شبکه معابر شرق شهرستان اصفهان بسیار ضعیف است و جاده‌های اصلی سرویس دهنده در مناطق  شمالی و جنوبی و قهاب در بدترین شرایط خودش است و پیگیری‌های ما برای حل این مشکل تاکنون به جایی نرسیده و شرمنده مردم هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مهدی طغیانی در شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان اظهار داشت: بخش امروزی منطقه شرق شهرستان اصفهان، حکم قلب منطقه شرق استان را دارد و در این بخش بین 70 تا 80 هزار نفر جمعیت داریم و نقطه صقل منطقه به شمار می‌رود.

وی افزود: با این حال شبکه معابر این بخش بسیار ضعیف است و جاده‌های اصلی سرویس دهنده در مناطق  شمالی و جنوبی و قهاب در بدترین شرایط خودش است و پیگیری‌های ما برای حل این مشکل تاکنون به جایی نرسیده و شرمنده مردم هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متأسفانه منطقه و به طور کلی شرق استان مسیر سرویس‌دهی مناسبی ندارد و حل این مشکلات نیاز به عزم جدی دارد.

وی مسئله آب را مهم‌ترین مشکل منطقه شرق شهرستان اصفهان دانسته و گفت: در این منطقه کشاورزی از قدیم جریان داشته و صدمات زیادی از این موضوع خورده است اما متاسفانه تلاش‌های ما تاکنون به جایی نرسیده است و امیدواریم بتوانیم در زمان باقی مانده از عمر دولت سیزدهم، خروجی قابل عرضه‌ای برای مردم این منطقه در حل مسئله آب داشته باشیم.

ACD فضای اقتصادی اصفهان را تغییر خواهد داد + فیلم

وی در ادامه افزود: یکسری از مشکلات خاص مناطق هستند به طور مثال در منطقه اصفهانک بنیاد مسکن در دوره‌ای واگذاری داشته اما سایر خدمات روی زمین مانده است و این دست مشکلات باید هر چه سریع‌تر حل شوند.

طغیانی در پایان گفت: امیدوارم این جلسه نقطه عطفی برای حل مشکلات منطقه شرق اصفهان و سایر مناطق استان باشد.

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است
  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • «آرامش در سکوت» هنرمند ناشنوا برپا می‌شود
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • هنرمند ایرانی جایزه طراحی زاکا در توکیو را به خود اختصاص داد
  • برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان
  • برگزاری جشن تولد برای خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب هرمزگانی