Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،مراسم سی و دومین سالگرد تاسیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز جمعه ۲۲ آذر با حضور گسترده طرفداران این جنبش در خان یونس و شمال نوار غزه برگزار شد.

جنبش حماس از زمان تاسیس خود در دسامبر سال ۱۹۸۷ دفاع از ملت فلسطین و بازپس‌گیری حقوق سلب شده آن‌ها از راه انواع مقاومت و در صدر آن مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگران را سرلوحه کار خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ادیان آسمانی و قوانین و موازین بین المللی مقاومت در برابر اشغالگری را مشروع دانسته و تضمین کرده است.

در طول سال‌های طولانی، جنبش حماس و گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی این جنبش توانمندی‌های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی خود را تقویت و توسعه داده است؛ به گونه‌ای که این جنش امروز قادر است که معادله بازدارندگی را با رژیم اشغالگر برقرار کند.

توسعه توانمندی‌های نظامی

جنبش حماس در سند مبانی و سیاست‌های کلی خود بر حق ملت فلسطین در تحول و توسعه ابزار‌های مقاومت و سازوکار‌های آن و مدیریت مقاومت درخصوص تشدید اقدامات نظامی یا آتش بس یا متنوع کردن وسایل و روش‌ها تاکید کرده است که همه این‌ها در قالب مدیریت درگیری با اشغالگران جای می‌گیرد؛ و نه به زیان اصل مقاومت.

با آغاز فعالیت جنبش حماس که با انتفاضه سنگ همزمان شد، این جنبش برای توسعه و تحول روش‌های مقابله با اشغالگران تلاش کرد و طولی نکشید که سنگ و چاقو به عملیات تیراندازی به نظامیان اشغالگر و پست‌های نظامی آن‌ها تبدیل شد.

بعد از یورش اشغالگران علیه ملت فلسطین و اقدام آن‌ها در تبعید بیش از ۴۰۰ نفر از رهبران و کادر‌های جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین به مرج الزهور، حماس وارد عملیات شهادت طلبانه به عنوان یکی از روش‌های مقاومت شد و با آغاز انتفاضه الاقصی مقاومت مسلحانه در چارچوب متنوع کردن ابزار‌های مقاومت آغاز شد.

صنایع گردان‌های قسام

با وجود محاصره شدید و جلوگیری از ورود ادوات نظامی و جنگی، جنبش حماس زرادخانه نظامی خود را به صورت بومی ایجاد کرد و نارنجک و بمب‌های ضد نیرو و ضد زره را تولید کرد که به این جنبش امکان داد تا با اشغالگران مقابله کند. جنبش حماس افتخار تولید اولین موشک فلسطینی با برد کمتر از چهار کیلومتر را در سال ۲۰۰۱ میلادی را از آن خود کرد و طولی نکشید که سامانه موشکی خود را توسعه داد؛ به گونه‌ای که برد موشک‌های بومی گردان‌های قسام به بیش از ۱۶۰ کیلومتر رسید و با آن شهر اشغالی حیفا را هدف قرار داد. گردان‌های قسام در جریان نبرد "العصف الماکول" یک سلاح تک تیرانداز ۱۴.۵ میلی متر با برد کشنده ۲ کیلومتر به نام "الغول" را رونمایی کردند.

در ژوئیه سال ۲۰۱۴ میلادی، گردان‌های قسام با تولید پهپاد اشغالگران را شوکه کرد. این گردان‌ها اعلام کرد که توانسته است سه پهپاد به نام "ابابیل" تولید کند که تولید پهپاد در سطح جهان عرب برای اولین بار اتفاق می‌افتاد. پهپاد‌های ابابیل ماموریت‌های شناسایی زیادی را در طول نبرد "العصف الماکول" اجرا کرد که بارزترین آن‌ها اجرای عملیات شناسایی بر فراز ساختمان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در شهر تل آویو بود.

سلاح تونل‌ها

گردان‌های قسام به توسعه ابزار‌ها و روش‌های رزمی خود ادامه داد و سلاح تونل‌ها را در مقابله با اشغالگران ابداع کرد. در سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، این گردان‌ها برای اولین بار از تونل‌ها استفاده کرد و پست نظامی "ترمید" رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه را با کارگذاری بمب‌های قوی در زیر آن منهدم کردند. مبارزان حماس سپس چندین عملیات ویژه را از طریق تونل‌ها انجام دادند که عملیات اسیر کردن گلعاد شالیت نظامی رژیم صهیونیستی از بارزترین آن‌ها بود.

طولی نکشید که گردان‌های قسام تونل‌ها را توسعه دادند؛ به گونه‌ای که امروز یک سلاح راهبردی برای مقاومت به شمار می‌رود و بر ماهیت مقابله با اشغالگران به نفع مقاومت تاثیرگذار بوده است. این امر خود را در جریان نبرد العصف الماکول نشان داد. گردان‌های قسام چهار عملیات نفوذ به خطوط پشت جبهه دشمن را با استفاده از تونل‌ها انجام دادند. این چهار عملیات (ناحل عوز، ابومطیبق، صوفا و موقع ۱۶) بود. در جریان این چهار عملیات خسارت‌های سنگینی به اشغالگران وارد شد و مبارزان فلسطینی در سه عملیات توانستند سالم به پایگاه‌های خود بازگردند.

سلاح دریایی

گردان‌های قسام برای استفاده از دریا به عنوان منطقه‌ای برای رویارویی جدید با اشغالگران تلاش کردند. این گردان‌ها در نوامبر سال ۲۰۰۰ میلادی یک قایق اشغالگران را در دریا منفجر کردند. یک شهادت طلب فلسطینی به نام "حمدی نصیو" با قایق بمب گذاری شده خود را به قایق اشغالگران در دریا زد و آن را منفجر کرد. بعد از آن، گردان‌های قسام در ماه مارس سال ۲۰۰۴ میلادی تشکیل واحد غواصان خود را اعلام کرد که عملیات یورش به شهرک صهیونیست نشین "تل قطیف" در غرب شهر دیرالبلح را اجرا کردند و به اذعان دشمن، سه نظامی صهیونیست در این عملیات کشته شدند.

گردان‌های قسام واحد غواصان خود را توسعه داد که امروز به سلاحی ویژه برای مقاومت تبدیل شده است و ما این امر را در اجرای عملیات دریایی زیکیم شاهد بود که ۲۴ ساعت بعد از آغاز تجاوزگران به نوار غزه در سال ۲۰۱۴ میلادی انجام شد و دستاورد بزرگی برای مقاومت و شُوکی برای اشغالگران و تاکیدی بر ورود مقاومت به عرصه جدیدی از درگیری به شمار رفت.

گردان‌های قسام با یورش به پایگاه نظامی دریایی زیکیم از طریق دریا یکی از ویژه‌ترین و مهمترین عملیات‌های خود را انجام داد که به کشته شدن شماری از نظامیان رژیم صهیونیستی و انهدام یک تانک میرکاوای آن‌ها منجر شد.

درسایه توانمندی عای مجریان عملیات دریایی زیکیم، بینی گانتس رئیس وقت ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با تمجید از مجریان این عملیات گفت: باید حقیقت را بگویم. ما با جنگجویان شجاعی روبرو هستیم. کسی که دنبال یک تانک می‌دود تا بمبی را به آن بچسباند، کار مردان شجاع را انجام دهد.

سلاح رسانه و جنگ روانی

جنبش حماس و شاخه نظامی آن توجه زیادی به رسانه و تصویر داشته اند. این جنبش از طریق رسانه برای گسترش فرهنگ مقاومت تلاش کرده است. همچنین نقش رسانه‌های آن به بیان وصیت‌های شهداء محدود نشد بلکه امروز قادر است که به جبهه داخلی اشغالگران پیام بفرستد و آن را با تصویر و فایل‌های ویدئویی به لرزه درآورد. گردان‌های قسام با انتشار فایل‌های ویدئویی از دو عملیات ناحل عوز و ابو مطیبق ضعف نظامیان اشغالگر در مقابله با مبارزان مقاومت و شکستن ابهت آن‌ها را ثابت کرد.

جنبش حماس سلاح رسانه‌ای خود را توسعه داد؛ به گونه‌ای که به مراحل پیشرفته‌ای رسید که توانست موازنه نبرد را تغییر دهد. این امر چندین بار روی داد. آخرین مورد انتشار فایل‌های ویدئویی عملیات حمله به اتوبوس نظامی رژیم اسرائیل با موشک کورنیت در پاسخ به نفوذ نیرو‌های ویژه رژیم اسرائیل به شرق خانیونس بود و این ویدئو توان مقاومت در بازدارندگی اشغالگران را نشان داد.

نبرد مغز‌ها

بهترین گواه این مدعا نیز تصاویر و اطلاعاتی است که گردان‌های قسام درباره جزئیات نیرو‌های ویژه اسرائیلی در جریان نفوذ به شرق خانیونس منتشر کرد. این امر تاییدی بر موفقیت اطلاعاتی مقاومت و سیلی محکمی به دستگاه اطلاعاتی اشغالگران به شمار می‌رود.

در جریان نبرد العصف الماکول، گردان‌های قسام صفحات الکترونی سران اشغالگران را هک کرد و پیامک‌هایی را برای تلفن هزاران نظامی صهیونیست فرستاد. این گردان‌ها همچنین توانست به مهمترین شبکه‌های ماهواره‌ای رژیم اسرائیل نظیر شبکه دوم و دهم چندین بار نفوذ کرده و برای اسرائیلی‌ها پیام بفرستد.

همچنین نبرد امنیتی تحت رهبری دستگاه‌های امنیتی در غزه توانست توان مزدوران اشغالگران را فلج کند که این امر اثری منفی بر دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم اسرائیل برای دریافت اطلاعات و اجرای ماموریت‌های میدانی اطلاعاتی گذاشت و چه بسا سرعت شناسایی قاتلان مازن فق‌ها آزاده فلسطینی که در ۲۴ ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی در غزه ترور شد، پیروزی جدیدی برای دستگاه‌های امنیتی در غزه و امنیت مقاومت به شمار می‌رود و این امر اشغالگران را از دستیابی به اهداف مهم مقاومت به خاطر کمبود اطلاعات ناتوان کرد و اشغالگران مجبور شدند که به حمله به تاسیسات غیرنظامی برای سرپوش گذاشتن به شکست خود اکتفا کنند.

فعالیت بی وقفه مقاومت در سال‌های گذشته به ثمر نشست که اوج آن، ایجاد معادله بازدارندگی واقعی در برابر اشغالگران است. این امر خود را در پاسخ مقاومت به تجاوزگری‌های رژیم اسرائیل به نوار غزه نشان داد و اشغالگران را مجبور به بازگشت به تفاهم‌های آتش بس سال ۲۰۱۴ میلادی –فقط چند ساعت بعد از پاسخ مقاومت به تجاوزگری آنها- کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار بین الملل جنبش حماس فلاخن داوود رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۳۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از پایگاه اینترنتی العربی الجدید، این منبع در مصاحبه با پایگاه العربی الجدید گفت «دولت رژیم اشغالگر عملیات گمراه سازی سازمان یافته‌ای را در قبال اسرائیلی‌ها و خانواده‌های اسرای اسرائیلی به کار گرفته است تا از وظیفه آزاد کردن این اسرا شانه خالی کند.» این منبع خبر منتشر شده در رسانه‌های عبری زبان نزدیک به دولت رژیم اشغالگر درباره آزادی اسرا را تکذیب کرد. این رسانه‌ها اعلام کردند «حماس پیشنهاد کرده است در مرحله نخست توافقی که اخیرا در مذاکرات قاهره مطرح شد، به جای ۴۰ اسیر، فقط ۲۰ اسیر را آزاد کند.» این منبع افزود «پس از این ادعا، گزارش‌های خبری عبری زبان منتشر شد؛ مبنی بر اینکه تعداد اسرای زنده کمتر از ۲۰ نفر است. در حالی که این موضوع صحت ندارد.»
این منبع همچنین گفت «طبیعتا نمی‌توان شمار دقیق اسرای زنده را اعلام کرد؛ اما بدون تردید، شمار آنها بیشتر از شمار اسرایی است که در رسانه‌های عبری زبان مطرح می‌شود.» وی افزود «فقط جنبش حماس ۳۰ نفر از ژنرال‌ها و افسران شاباک را نزد خود اسیر نگه داشته است؛ کسانی که روز هفت اکتبر از یگان‌های نظامی و برخی از مواضع نظامی مهم به اسارت گرفته شدند.»
وی تاکید کرد «این افراد در محل‌های بسیار امن و کاملا دور از دسترس رژیم اشغالگر هستند و در هیچ شرایطی امکان رسیدن به آنها وجود ندارد. در عین حال، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر و برخی از وزرای دولتش بسیاری از اطلاعات درباره هویت‌های برخی از اسرای نظامی را مخفی می‌کنند تا خشم نیروهایشان را به دنبال نداشته باشد. شاید بخش زیادی از خشم نتسان الون نماینده ارتش اسرائیل در هیئت‌های مذاکره کننده درباره اسرا ناشی از بی خیالی نتانیاهو درباره این پرونده باشد.» وی تاکید کرد «تن‌ها راه آزاد شدن اسرای رژیم اشغالگر، مذاکرات جدی است که در پی آن، پایبندی کامل به آتش بس و بازسازی وجود داشته باشد.»
العربی الجدید در ادامه نوشت: در حالی که شمار دقیق اسرای اسرائیلی در غزه مشخص نیست، دفتر نتانیاهو از کشته شدن ۳۳ نفر از ۱۲۹ نفر خبر داد که مدعی می‌شود آنها همچنان در نوار غزه هستند. اما دفتر نتانیاهو شمار اسرای نظامی را مشخص نکرده است. این راهبردی است که رژیم اشغالگر با تکیه بر آن تلاش می‌کند برخی از سربازان یا افسران بازنشسته یا ذخیره را به عنوان غیر نظامی معرفی کند تا طی گفتگو‌ها درباره تبادل اسرا، بهای مذاکره برای این رژیم کاسته شود.
این مقام جنبش حماس همچنین گفت «تکرار حملات رژیم اشغالگر به شمال و مرکز نوار غزه آن هم پس از آنکه در گذشته اعلام کرده بود مقاومت را در این مناطق از بین برده، نشان می‌دهد که این رژیم متوجه شده ادعای سابقش درست نبوده است. مقاومت در وضعیت خوبی به سر می‌برد و همچنان به شکل منظم کنترل میدان‌های عملیات را در دست دارد.»
این منبع همچنین گفت «خبر‌هایی درباره اینکه یحیی السنوار رهبر جنبش حماس در غزه در تونل‌ها به سرمی برد، صرفا چیزی است که نتانیاهو و دستگاه‌های وی ادعا کردند تا بر شکست در تحقق اهداف اعلام شده خود در برابر اسرائیلی‌ها و متحدانشان سرپوش بگذارند.» وی تاکید کرد «یحیی السنوار در میدان، جنبش حماس را فرماندهی می‌کند.»
این مقام جنبش افزود یحیی السنوار «اخیرا از مناطق مختلف درگیری بین مقاومت و رژیم اشغالگر بازدید و با برخی از نیرو‌های جنبش حماس، روی زمین و نه در تونل‌ها دیدار کرد.» وی همچنین گفت «اخیرا یحیی السنوار رهبران این جنبش در خارج را از وضعیت مقاومت در نوار غزه آگاه کرد و در این گفتگو‌ها آمار و گزارش‌های دقیق میدانی ارائه کرد که نشان دهنده قدرت مقاومت، صلابت و توان آن برای مقابله با نظامیان اشغالگر است.»
این منبع در ادامه گفت «دولت آمریکا در مذاکرات از چهره واقعی خود پرده برداشت و نشان داد که یکی از طرف‌های اصلی جنگ علیه نوار غزه است؛ نه میانجی.» وی افزود «دولت آمریکا که در تلاش‌ها برای اعمال فشار بر مقاومت به منظور واداشتن آن به پذیرفتن شروط به نفع دولت رژیم اشغالگر و آزادی اسرای اسرائیلی بدون تعهدات واقعی برای پایان دادن به رنج‌های ملت فلسطین شکست خورد، بسیار خشمگین شده است.» این مقام جنبش حماس ضمن تکذیب اعمال فشار‌های مصر و قطر، تاکید کرد «مواضع قاهره و دوحه به گونه‌ای بود که مطالبات مقاومت و شروط آن را درک کرده اند.»

دیگر خبرها

  • دیدار یحیی السنوار با نیروهای مقاومت در خیابان‌های غزه
  • حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیروهای مقاومت
  • طوفان الاقصی فلج بودن بازدارندگی اسرائیل را اثبات کرد
  • خبر خروج السنوار از تونل‌های غزه صحت دارد
  • حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود
  • بازدید السنوار از میدان های جنگ
  • حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه
  • حمله موشکی گردان‌های المجاهدین به سرزمین‌های اشغالی
  • منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند
  • ارسال پیام بازدارندگی در وعده صادق/ طوفان الاقصی ارکان رژیم صهیونیستی را به چالش کشید